Solární Batmobil si rezervovaly tisíce lidí a startup Aptera na něj nabírá desítky milionů korun
Umístit solární panely na elektromobil se jeví jako logické řešení, o které by mohli mít zájem zákazníci i investoři. Byť se stále jedná o velkou technologickou výzvu, už se objevují první firmy, které chtějí solární mobilitu dostat i ke koncovým zákazníkům. Je mezi nimi i Aptera, která v prvním kole financování nabrala přes čtyři miliony dolarů a na svůj elektromobil hlásí více než sedm tisíc objednávek. Minimálně jeden exemplář by navíc měl jezdit i v Česku.
Aptera je americký automobilový startup, který funguje od roku 2005. Pořádně o něm bylo slyšet ale až v poslední době, kdy představil svůj vehikl jménem Paradigm. Ten by měl na jedno nabití poskytnout dojezd okolo 1 600 kilometrů a v případě příznivých podmínek ujet až 72 kilometrů jen a pouze na energii získanou ze slunce.
Představa ukrajování kilometrů bez nutnosti dobíjení je lákavá, a to dokonce i v tak netradičním vozítku, s jakým přichází Aptera. Tříkolový Paradigm totiž připomíná klasický vůz opravdu jen vzdáleně. Přesto společnost oznámila již sedm tisíc držených rezervací na modely Paradigm a Paradigm+, přičemž výroba má začít ještě letos ve výrobním závodu v Sorrento Valley nedaleko San Diega.
Na vývoji se podílí také Sandy Munro, legenda světa inovací v automobilovém průmyslu, který by měl Apteře pomáhat s navržením co možná nejefektivnějšího výrobního procesu vozidel, jak dříve informoval web InsideEVs.
„Sázím na solární budoucnost a sázím na Apteru. Toto odvětví potřebuje více kreativního inženýrství, aby postupovalo vpřed. Jsem rád, že mohu pomoci Apteře při přechodu do výroby i mimo ni,“ říká střílený inženýr, který má za sebou mnohaletou praxi ve společnostech, jako je General Motors či Ford, a který rád do šroubku dekonstruuje vozy od Tesly.
Munro, respektive jeho společnost Munro & Associates, se do projektu zapojuje také coby akcionář. Účastnil se totiž prvního kola financování solárního startupu, ve kterém Aptera vybrala přes čtyři miliony dolarů (85 milionů korun). Tato částka by měla firmu přiblížit k zahájení produkce a startu odbavování prvních objednávek. V nich má Aptera celkově 250 milionů dolarů (5,3 miliardy korun).
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOčekává se, že Aptera bude do budoucna spoléhat především na strategii budování menších výrobních podniků. Ty by měla zřizovat v oblastech, ve kterých bude po solárních vozítkách největší zájem, čímž se vyhne potřebě velkých závodů exportujících stroje na určené trhy.
Zajímavostí je, že minimálně jedno vozítko od Aptery by mohlo být k vidění i na českých silnicích, nejčastěji v Ústeckém kraji. Objednávku tohoto vozítka totiž začátkem prosince oznámil podnikatel a filantrop Martin Hausenblas.