Spotify bude i pro audiofily. Ještě letos nabídne hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

spotify

Foto: Omid Armin/Unsplash

Spotify nabídne hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku

0Zobrazit komentáře

Spotify sice nedávno ohlásilo další obrovský nárůst uživatelů na 345 milionů a úspěšně expanduje na nové trhy, stále mu ale chybí kus práce, než bude dlouhodobě profitabilní. Hledá proto nové způsoby, jak zvyšovat své příjmy, a několik z nich uvedlo na virtuální konferenci Stream On. Mnoho posluchačů jistě přitáhne ohlášený podcast Baracka Obamy, zlatým hřebem události ale bylo předplatné, které nabídne hudbu v bezztrátové kvalitě. 

Jeho název zní Spotify HiFi a slibuje, že se plně vyrovná míře detailů zvuku, jaká je typická pro CD. To rozhodně neznamená nejvyšší kvalitu dostupnou na trhu, ale pro naprostou většinu případů poslechu se od ní liší takřka nepostřehnutelně. „Lidé si budou moci své oblíbené skladby užít s větší mírou hloubky a čistoty,“ řekl švédský streamovací gigant.

Důležitější než jeho marketingová prohlášení je ale fakt, že možnost poslouchat hudbu v bezztrátové kvalitě byla jednou z nejžádanějších funkcí od uživatelů. Například konkurenční Amazon Music představil hi-fi předplatné v roce 2019 a Tidal ho nabízí od svého spuštění v roce 2014. Služba, kterou vlastní rapper Jay-Z, navíc obsahuje i rozsáhlou kolekci tzv. Tidal Masters, tedy alb ve zcela audiofilské kvalitě přesahující CD.

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Jak Tidal, tak Amazon své hi-fi verze nabízejí za vyšší cenu než standardní předplatné. Spotify zatím nezmínilo, kolik bude stát jeho HiFi, téměř jistě se ale vydá stejnou cestou. Dozvíme se to „později v tomto roce na vybraných trzích“, jak firma uvedla k dostupnosti novinky. Apple Music tak momentálně zůstává jedinou z hlavních platforem, která bezztrátové nahrávky nenabízí, nebo je alespoň neohlásila.

Se ohlášením hi-fi kvality streamování se opět otevírá otázka, co vlastně taková možnost přináší posluchačům. Nelze přitom říct, že na ni existuje jednoznačná odpověď, už kvůli zásadním rozdílům mezi samotným hardwarem, který lidé k přehrávání hudby používají. Například lidé poslouchající skrze drátová EarPods nebo bezdrátová AirPods asi spíše než detaily zvuku bude zajímat snadná dostupnost nebo pohodlí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ani zkušení posluchači by však u populárních sluchátek nepoznali rozdíl mezi lepší mp3 a CD. Když Spotify mluví o „užívání si větší hloubky a čistoty“ a sdílí přitom video s Billie Eilish popisující zvukové nuance své hudby, zdánlivě cílí na široké publikum. V praxi ale budou jeho slova irelevantní pro dominantní část uživatelů, kteří se spíše nechají strhnout marketingem. Stejné výtky se nedávno dočkal Apple, jehož „audiofilská“ AirPods Max omezuje použitý typ Bluetooth.

Na druhou stranu by natolik mainstreamové rozšíření „hi-fi zvuku“ mohlo znamenat nárůst počtu velice pozorných posluchačů. O jednoznačně pozitivní zprávu se navíc jedná pro audiofily a samotné hudebníky. Když už k nim Spotify není moc přívětivé z hlediska výše odměn či algoritmizace posluchačských návyků, alespoň jim povolí jejich tvorbu sdílet ve vysoké kvalitě.

https://www.youtube.com/watch?v=W07MvWbuWkI

Důležitou otázkou bude i to, jestli z jejího navýšení oproti standardu budou nějak těžit i umělci. Pro ně firma pod taktovkou Daniela Eka na akci Stream On představila širší dostupnost funkcí pro větší zaujetí fanoušků. V následujících měsících tak lze očekávat více krátkých videí Canvas při přehrávání nebo doporučení nových alb od interpretů, které lidé sledují.

Nakonec se v prezentaci Švédů nezapomnělo ani na podcasty, kde si připravili hned několik velkých oznámení. Aby také ne. Spotify do podcastů zainvestovalo už stovky milionů dolarů s vidinou přílivu uživatelů hledajících exkluzivní obsah. Podle analytiků se prozatím neobjevily jasné indikace, že by se něco takového ve větší míře dělo, firma ale ve svých snahách nehodlá polevit.

janecek-1

Přečtěte si takéKarel Janeček vstupuje do esportu. Desítky milionů korun investuje do týmu Entropiq Martina KabrhelaKarel Janeček vstupuje do esportu. Desítky milionů korun investuje do týmu Entropiq Martina Kabrhela

V průběhu letošního roku tak na její streamovací službě přistane první projekt z partnerství s Warner Bros. a DC Comics, příběhový podcast Batman Unburied. Zajímavé věci by měly přijít i ze strany zábavní společnosti AGBO, kterou založili Anthony a Joe Russoovi, režiséři Avengers: Endgame nebo Kapitána Ameriky: Občanské války. Nejvíce pozornosti si teď ovšem získali Barack Obama a Bruce Springsteen, kteří si v podcastu Renegades povídají o životě v USA.

Jelikož Spotify věří, že je o taková jména velký zájem, plánuje tvůrcům podcastů poskytnout možnost samostatného předplatného pro exkluzivní obsah. V praxi by uživatelé mezi volně dostupnými epizodami viděli také placené bonusy. S testováním novinky se má začít letos na jaře u amerických tvůrců.

spotify-renegade-barack-obama-bruce-springsteen

Reprofoto: Spotify/YouTube

Bruce Springsteen a Barack Obama při nahrávání podcastu Renegades: Born In the USA

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Wonder Woman 1984 do Česka dorazí na HBO GO. Blockbuster za stovky milionů uvidíme online dříve než v kinech

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

wonder-woman-1984-textless-movie-poster

Foto: Vertical Ent.

Wonder Woman 1984 představí nový kostým titulní hrdinky

0Zobrazit komentáře

Když Warner Bros. loni oznámilo, že kompletní program pro rok 2021 nabídne zároveň v kinech a na streamovacích službách, mluvilo se o revoluci v uvádění filmů. Miliony lidí by se poprvé v historii mohly rozhodnout, jestli se na nový blockbuster podívají na plátně, nebo doma. Při ohlášení se ale možná ještě nepočítalo s tím, že některé země se vydání v kinech vůbec nemusí dočkat. Dost možná mezi ně bude patřit Česko.

V dubnu tady má totiž vyjít Wonder Woman 1984, ale pouze na HBO GO. To v zásadě znamená, že film za 200 milionů dolarů, řadící se mezi nejočekávanější projekty loňského roku, u nás bude k dispozici rovnou online. S jeho uvedením v kinech lze pravděpodobně počítat, jakmile to bude možné (momentálně není známé žádné datum), v té době ovšem půjde už jen o zpětné vydání, které typicky mnoho nevydělá.

Jistě tomu nepomůže ani fakt, že se Wonder Woman 1984 mezi kritiky i publikem stala jedním z nejhůře přijatých filmů z univerza DC Comics. Pokračování dobře hodnoceného příběhu amazonské superhrdinky z roku 2017 má ale také svá pozitiva – například ztvárnění 80. let nebo hravou eskapickou atmosféru s chytrými a humornými narážkami. Do novinky se přenesla také přesvědčivost hlavních postav.

wonder-woman2

Foto: Vertical Ent.

Gal Gadot a Kristen Wiig ve filmu Wonder Woman 1984

Na druhou stranu 2,5 hodiny dlouhé dílo prý z většiny působí jen jako další komiksový blockbuster, který sílu vyprávění podřizuje jednodušším atrakcím. V jednotlivostech zábavný, ale celkově spíše stereotypní snímek viditelně trpí nutností zapadnout do větší franšízy a pro osobitost vlastní prvnímu dílu je podstatně méně prostoru. I tak se však najde nezanedbatelná část publika schopná užít si vizuálně atraktivní, optimistickou a nenáročnou zábavu.

Zvlášť kvůli takovému „popcornovému potenciálu“ je škoda, že se velkého uvedení Wonder Woman 1984 nedočkala ani ve světě, přestože se na plátnech například v USA objevila už v polovině loňského prosince. Globálně totiž v kinech prozatím vydělala pouhých 159,5 milionu dolarů a pro překlenutí do ziskovosti by toto číslo muselo být více než dvojnásobné. Na druhou stranu se podle odhadů za rok 2020 jednalo o vůbec nejsledovanější titul vydaný online.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Věc se má takto: jelikož většinu uplynulého roku byla kina zavřená a rok 2021 v tomto nejspíš nebude výrazně jiný, studia si potřebují zajistit příjmy alternativním způsobem. Pro ně naštěstí (pro kinaře spíše bohužel) do světa paralelně s pandemií ve velkém vstoupily streamovací služby, které mohly poskytnout alespoň nějaký zdroj peněz od publika.

Například Disney se proto rychle rozhodlo restrukturalizovat celou firmu a více se zaměřit na produkci obsahu pro veleúspěšné Disney+. Warner Media zase vlastní filmové studio Warner Bros a HBO. Prostřednictvím prémiového kanálu tak má televizní díla už dávno vyřešená, potřebuje ale lépe přitahovat lidi na streamovací službu HBO Max. Wonder Woman 1984 se to jako prvnímu filmu s paralelní distribucí v kinech a online prozatím daří tak nějak napůl.

Komiksovou novinku si podle zpráv Warner Bros na HBO Max pustila hned první den rovnou polovina všech předplatitelů, což analytická firma Nielsen později doplnila i odhady konkrétních čísel. V premiérovém týdnu si nové dobrodružství superhrdinky Gal Gadot mělo pustit minimálně 14,9 milionu diváků – a žádné první dvě minuty jako u Netflixu, ale celých 154 minut. Jak upozornil The Hollywood Reporter, to by mělo znamenat dosud největší online filmovou premiéru.

Spolu se zájmem předplatitelů ovšem bezprecedentně vystřelil také zájem pirátů, umocněný navíc úplnou nedostupností Wonder Woman 1984 v mnoha zemích včetně Česka. Je tedy otázkou, jak velká část tuzemských diváků si počká až do doby, kdy sem snímek dorazí na HBO GO. To bude 15. dubna, stejně jako na Slovensku.

Motivace streamovací službu používat je přesto silná i pro nedočkavce. Už za měsíc, konkrétně 18. března, se zde totiž odehraje celosvětová premiéra nového sestřihu Ligy spravedlnosti. Čtyřhodinové monstrum má zcela naplnit původní vizi režiséra Zacka Snydera, který byl nucen v roce 2016 dokončení svého projektu předat Jossu Whedonovi s velice mizerným výsledkem. Nejmenovaný člověk z vedení Warner Bros. ho dokonce v rozhovoru pro Vanity Fair označil za „odpad“.

hbo-justice-league-zack-snyder-3

Reprofoto: HBO Max/YouTube

Liga spravedlnosti Zacka Snydera

Ultimátní verze Ligy spravedlnosti, která by kvůli délce v kinech ani nikdy vyjít nemohla, by naproti tomu měla nabídnout opravdu vyčerpávající podívanou. Usuzovat na to lze například z nedávného traileru, ve kterém se za zvuků osudové hudby objevuje jeden epický obraz za druhým. V závěru dokonce, upřeně hledíc na Batmana, promlouvá Jared Leto jako Joker.

Jelikož Liga spravedlnosti na HBO GO v Česku vyjde o měsíc dříve než Wonder Woman 1984, trpělivější diváci budou moci oba filmy zhlédnout v jejich původně zamýšleném pořadí. Ačkoliv není jasné, zda Snyderův nový sestřih nenaruší kontinuitu DC univerza, téměř jistě představí dramaticky temnou atmosféru. Osmdesátková Wonder Woman pak poskytne barevnější odlehčení.