Váš kapesní someliér. Aplikace Vivino pro skenování a hodnocení vín roste a nabírá přes 3 miliardy korun

Filip HouskaFilip Houska

vivino-2x

Foto: Vivino

Ve Vivinu najdete i hodnocení vína

0Zobrazit komentáře

Pokud máte rádi víno, je pravděpodobné, že jste někdy stáli před plným regálem lahví a dlouho jste přemýšleli, s jakou odrůdou strávíte romantický večer. Užitečným pomocníkem může být v těchto případech populární aplikace Vivino, která vám naskenováním etikety o každém víně prozradí víc a k tomu nabídne hodnocení od ostatních. O užitečnosti a oblibě tohoto nástroje svědčí i nová investice.

Vivino, jež vzniklo v roce 2010 a od té doby postupně roste, nyní získává 155 milionů dolarů (3,3 miliardy korun) v rámci investičního kola Series D vedeného švédským fondem Kinnevik. Díky masivní investici chtějí tvůrci vylepšit technologické schopnosti aplikace a expandovat na další trhy. Dohromady už Vivino nabralo okolo 218 milionů dolarů (4,7 miliardy korun).

Co je ale na této aplikaci tak fascinujícího, že dokázala od investorů získat tolik peněz? Hlavně je to její rozpoznávací systém na bázi skenování. Můžete vzít jakoukoliv lahev, naskenovat její etiketu a pár vteřin počkat, než vám o ní vyjedou kompletní informace. Od roku sběru, chuťových směsí přes hodnocení uživatelů a doporučení, k jakému jídlu se může hodit.

vivino-1x

Foto: Vivino

Skenování etikety vína přes aplikaci Vivino

Čím častěji pak skenujete různá vína, tím lépe se systém učí porozumět vašim chutím a sám vám doporučuje alternativní značky, které by vám mohly chutnat. Nehledě na to, že se vám naskenované etiky ukládají do seznamu, ať se k nim můžete vracet, a velmi dobře funguje i manuální vyhledávání, kde lze filtrovat vína podle chutí, zemí nebo stáří.

Vivino je zároveň i tržištěm a některá vína můžete z aplikace rovnou kupovat, respektive se nechat přesměrovat na konkrétní e-shop. A aby toho nebylo málo, do aplikace, která původně vznikla v Dánsku, ale nyní mají její tvůrci sídlo v Kalifornii, si můžete přidávat i kamarády. Podobně jako na sociální sítí.

Všechny tyto parametry, díky kterým je Vivino tak úspěšné, se vyvíjely s tím, jak aplikace rostla. Aktuálně má mít okolo 50 milionů uživatelů, což její zakladatel Heini Zachariassen považuje za úspěch a očekává další růst, nicméně jak řekl pro magazín TechCrunch, samotný vývoj Vivina byl velmi náročný. Především z hlediska sběru dat.

„Nikde nebyla žádná agregovaná data,“ říká Zachariassen a zmiňuje, že na začátku musel se svým týmem tato data sbírat ručně. „Začali jsme úplně od nuly. To znamená, že jsme fotili každou lahev vína a lidé k ní dennodenně připisovali potřebné informace. Aktuálně máme v databázi přes 1,5 miliardy fotek etiket vín,“ dodává.

I díky rozsáhlé databázi tak ve Vivinu bez problémů najdete i většinu českých vín, což se vám může hodit jak při nákupu v obchodě, tak třeba při večírku s přáteli, když se přete o kvalitě či vlastnostech dané lahve. Nyní je cílem Vivina nejen vylepšovat již existující funkce, ale také více proniknout na více trhů a šlápnout do marketingu, který dosud poměrně zanedbávali a sázeli na to, že si lidé Vivino najdou na Googlu, potažmo přímo na App Storu nebo Google Play.