Žluté vlaky opět vyrazí do Chorvatska. Po loňském úspěchu s nimi RegioJet vyjede už v květnu a rovnou až do Splitu

Filip HouskaFilip Houska

regiojet-vlak

Foto: RegioJet

Vlak společnosti RegioJet

0Zobrazit komentáře

Chorvatsko je pro Čechy zaslíbenou destinací. Proto, když RegioJet loni ohlásil, že je tam bude vozit svými vlaky za výhodné ceny, strhla se lavina. Po enormním zájmu z první cesty (30. června) dokonce žlutý dopravce navýšil intenzitu spojů a na Jadran lidi vyvážel každý den. Po prvním měsíci odbavil 20 tisíc cestujících, jeho expres se dostal do zisku a letos bude chtít na tento úspěch navázat.

Soukromý železniční dopravce pod taktovkou podnikatele Radima Jančury ohlásil, že za Jaderským mořem bude cestující vozit i tento rok. A zatímco loni se natěšené páry a rodiny dostaly žlutým vlakem „jen“ do Rijeky (kde mohly využít návazné autobusové spojení dál), letos pojedou až do Splitu, dost možná jedné z nejoblíbenějších turistických destinací v Chorvatsku.

I přes to, že je Split od Rijeky vzdálený hrubým odhadem asi 400 kilometrů, RegioJet nemá v plánu oproti loňsku navyšovat ceny jízdného. Stále půjde o částky 590 korun za jednosměrnou jízdenku v sedačce, respektive 790 korun na hlavu v lůžkovém kupé. Chybět nemá ani klasický servis včetně snídaně zdarma, možnost připojení k internetu nebo přepravy kol nebo rezervace celého lůžkového kupé pro čtyři členy za cenu tří.

split

Foto: Spencer Davis/Unsplash

Split

Pro řadu cestujících může být zajímavé i to, že se budou moci ze Splitu dostat i do Černé hory nebo Bosny a Hercegoviny, a to prostřednictvím návazných autobusů, které mají mimo jiné obsluhovat celé jadranské pobřeží. Od Istrie až po Dubrovník, od Kotoru v Černé hoře až Neum v Bosně. Chorvatsko tak nemusí být finální destinací.

Vzhledem k přidání Splitu se mění i železniční trasa. Ačkoliv v hlavního nádraží v Praze vždy vyjede jedna souprava, jak uvádí server Zdopravy.cz, ve stanici Ogulin v Chorvatsku se rozdělí na dva vlaky – jeden pojede do Rijeky, druhý do Splitu. Vždy navíc povede přes Brno, Bratislavu, Budapešť a Záhřeb, přičemž vypadává slovinská Lublaň, kam loni lidé žlutými vagóny také rádi jezdili.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jsme rádi, že můžeme už nyní přivést lidi na pozitivní myšlenky spojené s létem a se skvělou letní dovolenou v Chorvatsku,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, a nepřímo reaguje na komplikace spojené s pandemií koronaviru, která by i v létě měla být pořád aktuální a komplikovat dovolené. I to je možná důvod, proč RegioJet o trochu posouvá jízdní řád.

První spoj směr Jadran totiž podle portálu iDNES vyjede už 28. května. Od června do září budou vlaky s kapacitou přes 650 míst jezdit vždy třikrát týdně (pátek, neděle, úterý) s výjezdem z Prahy okolo 17.00, přičemž od července do srpna bude intenzita posílena na každý den. RegioJet se patrně odvíjí od nevídaného zájmu z roku 2020.

V opačném směru pak budou vlaky odjíždět odpoledne ze Splitu a ve večerních hodinách z Rijeky. Předprodej jízdenek začne v průběhu tohoto měsíce. Zda uvidíme tak silný zájem jako loni, kdy RegioJet evidoval přes 60 tisíc cestujících (v obou směrech) s průměrnou obsazeností spojů 90 %, bude jasné po skončení sezony.

regiojet-vlak-jancura-min

Foto: RegioJet

Majitel RegioJetu Radim Jančura s posádkou vlaku

Hyundai v srdci Anglie staví dopravní uzel budoucnosti. V Coventry vyroste první letiště pro autonomní drony

urban-airport1

Foto: Urban-Air Port

Letiště Air-One v anglickém Coventry se stane prvním realizovaným letištěm svého druhu

0Zobrazit komentáře

V anglickém městě Coventry žije přibližně 300 tisíc obyvatel, kteří by již brzy mohli začít využívat služeb vůbec prvního letiště na světě určeného výhradně pro autonomní taxíky a doručovací drony s kolmým vzletem a přistáním. Takový projekt si totiž pod svá křídla bere společnost Urban-Air Port, patřící pod skupinu Hyundai Motor Group.

Ta chce umístněním vícero podobných objektů vytvořit jednu z prvních infrastruktur pro autonomně řízené letouny spadající do kategorie (eVTOL). Jedná se o stroje poháněné elektřinou, které ke svému vertikálnímu vzletu a přistání potřebují jen malou plochu. V případě letiště, nazvaného Air-One, by tato plocha měla být až o 60 % menší než u běžného heliportu.

Důvodů, proč vznikne futuristický dopravní uzel právě v Coventry, je hned několik. Tím prvním je příhodná poloha města, které leží v samotném srdci Anglie, a podle propočtů společnosti by měla většina částí země ležet od města do čtyř hodin letu. Zároveň je vybudování prvního uzlu v Coventry symbolické.

Město je totiž známé jako historické centrum automobilového a leteckého průmyslu. Svou tradici tam má například slavný výrobce vozů Jaguar a Urban-Air Port věří, že by podobná infrastruktura mohla i tamnímu průmyslu přinést určité benefity.

urban-airport3

Foto: Urban-Air Port

Podoba celého areálu letiště Air-One

Letiště budoucnosti má vzniknout v těsné blízkosti sportovní arény Ricoh a jeho stavba by měla zabrat jen několik málo dní. Na projektu se podílí přímo samo město a také univerzita Coventry, a to z pozice výzkumného partnera. Vše je navíc pod záštitou vlády Spojeného království, která projekt zvolila za vítěze vládní soutěže Future Flight Challenge.

Ta měla za úkol podpořit vývoj letecké infrastruktury a systémů, které pomohou k provozu nové generace elektrických a autonomních letounů. Díky vítězství má projekt od vlády přislíbeno 1,2 milionu liber, což je téměř polovina z částky 2,5 milionu liber (přibližně 73,5 milionu korun), které si samotná realizace vyžádá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Air-One se představuje jako alternativa ke konvenční dopravě, která městům pomůže od dopravních komplikací, omezí znečištění ovzduší a přispěje k budoucnosti s nulovou produkcí emisí. Zpočátku by mělo letiště, jehož realizace proběhne později v tomto roce, sloužit jako prostor pro demonstrování schopností letounů, pro které je určen. To je důvod, proč na místě vyrostou i tribuny pro zvědavé diváky.

Samotné letiště je koncipováno jako „stan“ s pohyblivou platformou, která vynáší letouny několik metrů nad zem, odkud vzlétají. Po přistání naopak platforma sjíždí i s letounem k zemi pro co nejpohodlnější vystupování pasažérů do prostoru, který slouží pro odbavování jednotlivých letů i jako místo, kde se lze občerstvit a jinak zabavit.

eric-topol

Přečtěte si takéKašlete na léky i na DNA. Lékař má klíč k dlouhému životuKašlete na léky, zapomeňte na DNA. Špičkový lékař našel klíč k dlouhému životu, pomohli super starci

Jednou ze společností, která by měla na letišti v budoucnu prezentovat svou technologii, je například britská společnost Malloy Aeronautics. Časem by nemělo chybět ani samo Hyundai, které pracuje na vývoji vlastního eVTOL letounu, jež by se měl dostat na trh do roku 2028.

Podobná letiště chce Urban-Air Port v příštích pěti letech vybudovat hned na 200 lokalitách a položit tak základ infrastruktury budoucnosti létání, ve které vidí mnoho firem obrovský potenciál. Mezi hlavní hráče aktuálně patří společnosti Volocopter a Lilium, které nedávno představilo vlastní vizi letiště budoucnosti. Tzv. vertiporty chce německé Lilium nejdříve vybudovat na Floridě, kde by jich mělo podle aktuálních plánů vzniknout nejméně deset.