Alza otevřela nové kanceláře pro novou dobu. Mají 27 zasedaček a natrvalo se do nich lidé nevrátí

Peter BrejčákPeter Brejčák

alza-office-boxed

Foto: Jiří Šebek

Nové kanceláře Alzy v pražských Holešovicích

0Zobrazit komentáře

Když přibližně před rokem dorazila pandemie koronaviru do České republiky, největší tuzemský e-shop každým dnem očekával, že bude muset svůj provoz zavřít. Po několika dnech však v Alze pochopili, že nastalá situace je přesně opačná a místo toho začali své aktivity posilovat. Takovým způsobem pro CzechCrunch popsal začátek pandemie místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk.

Internetový obchod nakonec loni dosáhl nejrychlejšího růstu za posledních deset let a v obratu překonal 37 miliard korun. Pandemie změnila celou českou e-commerce, Alza však navíc rok trvající práci z domova využila pro dokončení rekonstrukce části svého sídla v pražských Holešovicích. Zatímco dříve byla práce z domova spíše benefitem, situace způsobila změnu vnímání kanceláří, které jsou teď často „za odměnu“.

I přesto Alza rozšířila prostory svého sídla o další podlaží o ploše šest tisíc čtverečních metrů. Její zaměstnanci tak nyní na více než deseti tisíc metrech čtverečních najdou dvě kavárny pro setkávání s kolegy, greenspace plný živých rostlin se sdílenými pracovními místy a 42 zasedacích místností. Jedna z nich se nachází v restaurované dodávce Saviem z roku 1961.

„V souvislosti s dynamickým růstem firmy jsme potřebovali najít dlouhodobě udržitelný model práce s prostorem. Celé patro je proto řešené s důrazem na flexibilitu,“ vysvětluje Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alzy, jenž nový vzhled kanceláří začal navrhovat již před dvěma lety a celou přestavbu měl na starosti.

alza-office3

Foto: Jiří Šebek

Alza ve svých kancelářích přidala další vyvýšené patro

alza-office2

Foto: Jiří Šebek

Středobodem kanceláří je velký prostor pro hromadné meetingy

Firma počítá s tím, že k práci lidí bude přistupovat jinak už napořád a zaměstnanci budou kombinovat místa, odkud pracují. Kanceláře jsou proto využívány spíše pro kreativní schůzky a jednání, což se odráží i na nových různorodých prostorách určených pro spolupráci. Zrekonstruované druhé patro bývalé sodovkárny teď nabízí sedmadvacet nových zasedaček, z nichž je každá zařízená v jiném stylu.

„Došli jsme k závěru, že stylově různé jednací místnosti si zaměstnanci lépe zapamatují a nebudou muset ztrácet čas jejich hledáním. Tematicky podobné prostory jsou sice na první pohled povedené, ale v praxi se neosvědčily,“ vysvětluje Moudřík.

To je hlavní důvod, proč lze místo klasických místností s unifikovanými stoly, židlemi a projekční technikou nalézt například nádražní čekárnu, japonský zen, knihovnu nebo kino vybavené pravými sedačkami z Boeingu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako určitý highlight přitom Alza zmiňuje zrestaurovaný nákladní vůz Saviem z roku 1961. Aby se mohl předchůdce legendární Avie stát samostatnou zasedačkou, věnovali zaměstnanci jeho restaurování desítky hodin svého volného času.

Teď je vůz dominantou vstupního prostoru kanceláří, který bude časem sloužit také pro setkávání větších skupin zaměstnanců a hromadné prezentace. Prostor je doplněn kavárnou poskytující prostor pro neformální schůzky. „Srdcem každé firmy je kávovar, my máme rovnou kavárnu. Nyní tedy už dvě,“ komentuje rekonstrukci Moudřík.

Projekt zároveň vyžadoval velké zásahy do samotného jádra budovy. Prostor druhého patra, který byl určen k rekonstrukci, měl světlou výšku téměř šest metrů, což Alza využila pro zvětšení o další úroveň. Vznikla tak vestavba pater, jež podlahovou plochu zvětšila o dalších 2 500 metrů čtverečních.

alza-office4

Foto: Jiří Šebek

Nové kanceláře Alzy

alza-office7

Foto: Jiří Šebek

Japonský zen jako zasedačka v kancelářích Alzy

Tato patra jsou tvořena kombinací různých konstrukčních technik od vestavěných plošin přes polozavěšené ocelové konstrukce až po spřaženou ocelovo-betonovou desku v délce sedmdesát metrů, která bez podepření překonává rozpon skoro devět metrů. Kvůli této desce bylo nutné i staticky posílit některé nosné sloupy budovy.

„Zvětšením plochy tak vzniklo mnoho dalších pracovních míst. Aby bylo možné tento původní výrobní prostor, ve kterém se počítalo s několikanásobně menší kapacitou osob, používat jako kanceláře, bylo v první řadě potřeba zkapacitnit únikové cesty. Tedy vybudovat úplně nové únikové schodiště ve středu budovy,“ popisuje Moudřík velkou výzvu rekonstrukce.

sramek-longevity

Přečtěte si takéAž lidé zjistí, že stárnutí lze vyřešit, vznikne panická poptávka, říká ŠrámekStárnutí je tikající bomba. Až lidé zjistí, že lze ovlivnit, vznikne panická poptávka, říká expert na dlouhověkost Petr Šrámek

Stropy původní budovy tvoří překlady z třináctimetrových mostních nosníků o hmotnosti téměř deset tun. Proto nebylo možné vytvořit schodištní šachtu vyřezáním jejich částí, ale bylo nutné poměrně delikátně postupně vyjmout celou sestavu nosníků od střechy až po přízemí pomocí jeřábu o nosnosti pět set tun.

„Pro samonosné schodiště, řešené jako monolitická konstrukce za využití prvků ztraceného bednění, byly až do šesti metrů pod úrovní terénu vybudovány nové základy. A dokonce vznikla i příprava pro případnou budoucí instalaci páternosteru,“ doplňuje Moudřík s tím, že budování schodiště umožnilo před zakrytím šachty umístit pomocí jeřábu do kanceláří i zmiňovanou dodávku Saviem.

alza-office8

Foto: Jiří Šebek

Nové kanceláře Alzy

alza-office5

Foto: Jiří Šebek

Nové kanceláře Alzy

alza-office9

Foto: Jiří Šebek

Zasedací místnost Alzy s pravými sedačkami z letadel Boeing

alza-office11

Foto: Jiří Šebek

Jedna z nových zasedaček Alzy

Nejsme běžná affiliate síť, ale technologická firma, hlásí eHUB. Loni svým klientům přinesl přes 300 tisíc objednávek

Peter BrejčákPeter Brejčák

jan_4914-edit

Foto: Jan Nechvíle / eHUB

Milan Pichlík a Ondřej Hájek, spolumajitelé eHUB

Až loňský rok velkým firmám naplno ukázal, že by měly pořádně řešit své aktivity na internetu. Kvůli pandemii koronaviru začaly online nakupovat nové skupiny zákazníků, jež se do té doby e-shopům víceméně vyhýbaly. I díky těmto faktorům loni tuzemská e-commerce dosáhla v obratu na téměř 200 miliard korun a na maloobchodu se podílí už ze 16 procent.

Trend nakupování na internetu logicky pomáhá i navazujícím službám, mezi něž patří tuzemská affiliate síť eHUB. Ta loni zaznamenala nejlepší rok ve své desetileté historii, když meziročně zvýšila počet registrovaných partnerů o 73 procent na 5 333, objem vyplacených provizí navýšila o 180 procent a přivedený obrat svým inzerentům zvýšila o 136 procent na 400 milionů korun.

„Zrovna náš typ byznysu má tu výhodu, že se dá poměrně jednoduše dělat remote,“ pochvaluje si spolumajitel Milan Pichlík pro CzechCrunch s tím, že i když firma od loňského jara pracuje mimo kancelář, počet členů týmu se díky růstu byznysu za rok zdvojnásobil. Pozitivně přitom hodnotí i vývoj na celém trhu.

„Je to někdy k neuvěření, že pro spoustu obrovských firem byl až rok 2020 signálem, že se mají onlinu věnovat daleko více než doposud. Což je dobře pro celý online byznys jako takový,“ říká osmadvacetiletý podnikatel.

jan_4957-edit

Foto: Jan Nechvíle / eHUB

Milan Pichlík, spolumajitel eHUB

„Asi hlavním důvodem je příliv nových lidí do onlinu, kteří by na internetu nikdy předtím nic nekoupili. Rok 2020 byl pro ně zlomový. Vidím to na svých rodičích, kterým je nad šedesát, ještě v roce 2019 by si online skoro nic nekoupili. Když už něco nutně potřebovali, tak jsem to musel řešit já. Dnes? Několik nákupů měsíčně úplně bez problémů,“ vypráví Pichlík.

Pro samotný eHUB však v loňském roce nebyla růstová jen oblast e-commerce. I když e-shopy tvoří většinu jeho klientů, za zmínku podle zakladatele firmy stojí také finanční segment. Navzdory tomu, že je affiliate marketing proslulý spíše lichvářskými půjčkami, vidí Pichlík na trhu pozitivní trend.

Jiný způsob marketingu začínají využívat seriózní společnosti nabízející bankovní konta, životní pojištění nebo například hypotéky. Finanční vertikála affiliate byznysu je však poměrně specifická a technicky náročná, protože klienti vyžadují spoustu věcí na míru. Nejen kvůli legislativě a regulacím přitom může být i jen implementace jednoduchých měřících kódů prací na měsíce s nejistým výsledkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pražský eHUB se tak v poslední době začal starat například o affiliate kampaně fintechového startupu Twisto nebo silného domácího bankovního hráče mBank.  Na jeho platformě působí také firmy jako UrbanStore, Zážitky, Queens nebo Marimex. Z ostatních velkých affiliate programů, které pod eHUB přešly od konkurence, lze zmínit Benu, Bonami nebo Smarty.

„Správa vlastního affiliate programu je časově, procesně i technicky náročná, což spousta klientů na první pohled nevidí. Zvolí si cestu krabicového řešení, affiliate rozvíjí po vlastní ose a po vypršení roční licence obvykle ‚affiliate kapitolu‘ úplně uzavřou, nebo se vydají právě cestou některé z affiliate sítí,“ popisuje Pichlík.

Do eHUBu zároveň za poslední rok do zamířily tři affiliate sítě. Poslední je eRetail, v jejímž případě nejde přímo o akvizici, ale o vzájemnou spolupráci. „Všechna tato sloučení a přechody pro nás znamenají samozřejmě nárůst obratu a také příchod nových affiliate partnerů,“ říká Pichlík.

„Tím hlavním je však pro nás zpráva do trhu, že se takové migrace dějí a mají smysl. Klienti totiž na affiliate koukají buď jako na kanál, který nefunguje, anebo že je celý jen o cashbacku a kupónových webech. My se snažíme ukázat, že se to dá celé dělat lépe, a k tomu nám dopomáhá i vývoj naší vlastní technologie,“ vysvětluje jeden ze spolumajitelů.

jan_4993-edit

Foto: Jan Nechvíle / eHUB

Milan Pichlík a Ondřej Hájek, spolumajitelé eHUB

Právě vlastní technologii považují v eHUBu za svoji důležitou konkurenční zbraň. S affiliate platformami je to totiž podobné jako s e-shopy. V začátcích si vystačí s krabicovým řešením, postupem času a s růstem do určité velikosti jim však přestane stačit a dožene je technologický dluh.

Proto si eHUB od roku 2016 vyvíjí vlastní řešení obsahující systémy od trackingu přes mailing, správu uživatelů, fakturace, reportingy až po bezpečnost. Díky interní technologii navíc dokáže reagovat na požadavky svých klientů. Například na vyhodnocování atribucí affiliate spoluprací na úrovni jednotlivých partnerů, počítání PNO (podíl nákladů na obratu) či dalších analýzách.

Na rozdíl od některých ostatních affiliate sítí navíc eHUB ani moc neřeší podíl na tuzemském trhu. „Nedá se jednoduše zjistit a vlastně není až tak důležitý. Navíc podle jaké metriky – obrat, objem provizí, zisk? Jedna naše konkurence již roky tvrdí, že má 80 procent trhu,“ vysvětluje Pichlík s tím, že tyto metriky moc nesledují a místo toho se soustředí na kvalitu služby a vývoj technologie.

S tím souvisí i plány pro letošní rok, kdy by eHUB chtěl vyrůst o dalších 200 procent v přivedeném obratu svým klientům. Hlavním prostředkem pro tento ambiciózní plán má být příchod dalších velkých klientů z konkurenčních sítí, rozvoj současných kampaní, ukončování spoluprací s inzerenty, kteří jsou příliš malí nebo s nimi spolupráce z jiného důvodu nedává smysl, a také pomalá expanze na okolní trhy.

Affiliate kampaň se nevyplatí všem e-shopům

Pichlík však při vyjmenovávání plánů také upozorňuje, že affiliate marketing není vhodný úplně pro všechny. Na českém trhu podle odhadů funguje přes 40 tisíc e-shopů, ovšem podle eHUBu se vyplatí affiliate kampaň řešit jen asi třem tisícům z nich. Obecně by mělo jít o e-shopy s více než 500 objednávkami měsíčně a alespoň částečně vybudovanou značkou.

„V takovém případě již totiž pravděpodobně investují do SEO, ladí PPC, zbožové srovnávače, Facebook a podobně. Až v této fázi má smysl začít řešit affiliate,“ říká Pichlík s tím, že e-shop musí být zajímavý pro samotné partnery, a to jak z hlediska nabízených produktů, tak i z výsledné provize. Do celkového mixu faktorů navíc zapadají proměnné jako vzhled, konverzní poměr, PR, marketingové aktivity a podobně.

„I když e-shop svůj affiliate program outsourcuje do affiliate sítě, je stejně třeba z jeho strany nějaký čas, který by měl pravidelně investovat. Čím větší nebo známější e-shop a brand je, tím je pravděpodobnější, že pro něj affiliate bude přínosný,“ popisuje Pichlík a jako reálný přínos pak zmiňuje nárůst obratu mezi 5 až 10 procenty v horizontu šesti a více měsíců.

trump-musk-mvp

Přečtěte si takéGlosa: Zhrzený Musk se stal přítěží pro politiku a ona pro nějZhrzený Musk se vrací do byznysu, nechce už platit politiku. Stal se pro ni přítěží a ona pro něj

„Ve výsledku to tedy může vypadat, že menší e-shopy od affilu odrazuji, ale opak je pravdou. Spíš jim chci dát reálný pohled na věc, aby neměly přehnaná očekávání, které jim některé affiliate sítě naslibují, jen aby je získaly jako klienta,“ dodává radu na závěr Pichlík.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost eHUB. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.