Analytici s chutí po gamingu. Český Oddin predikuje výsledky esportových utkání a nabírá desítky milionů

Filip HouskaFilip Houska

oddin

Foto: Oddin

Vlastimil Venclík, šéf českého startupu Oddin

0Zobrazit komentáře

Při sledování sportovních utkání většina z nás podvědomě tipuje, jak daný zápas nebo závod dopadne. Analytici sázkových kanceláří netipují, ale k vytváření kurzů a pravděpodobností využívají pokročilé technologie a obrovský objem dat a statistik o týmech, hráčích a dalších faktorech, které běžného diváka nenapadnou. Často ale opomíjejí jednu sportovní oblast, která se poslední roky dostává na výsluní – esport. A právě na ni se zaměřuje český startup Oddin.

Jádro jeho byznysu spočívá v analyzování dat z esportových zápasů, odhadování pravděpodobnosti a vypisování kurzů na konkrétní události. Ať už jde o výhru v Dota 2, headshot v CS:GO, nebo gól ve FIFA 21. K tomu má tým analytiků pod vedením Vlastimila Venclíka vycházet z informací desítek tisíc odehraných zápasů, na základě kterých dokáže predikovat vývoj klání. Výstupy následně zasílá sázkovým kancelářím.

Vzhledem k tomu, že esportová oblast je pořád relativně mladým (byť rapidně rostoucím) trhem, neexistuje téměř nikdo jiný, kdo by se něčím podobným na takové úrovni zabýval. I proto Oddin před nedávnem nabral investici ve vyšších desítkách milionů korun, snaží se rozvířit herní vody ve Spojených státech a dobývá i český esportový rybníček, který skrývá velký potenciál.

Proč toho nevyužít

Oddin vznikl v roce 2018 a vedle Vlastimila Venclíka, jenž v něm zastává roli CEO, za ním stojí Marek Suchar, Pavel Macháň a Prokop Šimon. Všichni se dlouhou dobu zajímali o esport a sledovali, jak jeho celosvětový vliv rok co rok roste. Zkoumali ho, řešili výsledky a svým způsobem si dělali i vlastní analýzy toho, jak by se jednotlivá utkání mohla vyvíjet.

oddin-1

Foto: Oddin

Rozhraní systému startupu Oddin

Měli zkrátka dostatek zkušeností a informací na to, aby ze záliby začali formovat nový byznys. „Před necelými třemi roky jsme si dohromady sedli a řekli si, že by byla velká škoda naše znalosti a zkušenosti nevyužít,“ zmiňuje pro CzechCrunch na úvod Venclík s tím, že již od začátku měli jasnou vizi – vytvořit produkt, který nebude mít na trhu konkurenci.

Chtěli vytvořit jedinečnou automatizovanou platformu pro tvorbu sázkových příležitostí u esportových zápasů, protože věděli, že na trhu chybí. A byť na světě existuje několik analytických systémů pro sázení, společnosti, které za nimi stojí, měly odjakživa potíže udržet krok s dynamikou esportů. Ta se totiž velmi často mění.

„Představte si, že byste každý kvartál měnili pravidla ve fotbale. Například přidali dvanáctého hráče nebo zmenšili bránu na polovinu. Změny takto drastického rázu se zatím dějí jenom v esportech. Udržet s nimi krok vyžaduje excelentní tým, produkt i škálovatelné predikční modely,“ popisuje Venclík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotná predikce pak probíhá v reálném čase, kdy se sbírají data z her (i prostřednictvím technologie počítačového vidění), která následně putují do neuronových sítí, kde se zpracovávají. Právě v tomto bodě jinak velmi komplexního systému vznikají výstupy, jež s určitou pravděpodobností dokážou říct, kdo vyhraje a kdo prohraje.

Jak ovšem Venclík dodává, jen na „počítači“ to nestojí. Do predikcí jsou zapojeni i lidé, kteří hru sledují živě a mají možnost výsledky modelu upravovat, potažmo celý proces zastavit. Do systému tak může vstupovat i lidský faktor, který může celý tok korigovat.

„Esporty jsou extrémně komplexní pro výpočet správných pravděpodobností. Každou vteřinu analyzujeme tisíce datových bodů všech hráčů a jejich vzájemné interakce. Z této komplexní matice vztahu pak spočítáme pravděpodobnost pro všechno podstatné, co se může stát,“ říká Venclík a doplňuje, že statistické modely jsou založeny na jazyku Python a platformě TensorFlow, v nichž je většina jejich neuronových sítí.

Zájem ze zámoří

Vzhledem k tomu, že Oddin nabízí vcelku unikátní produkt, dokázal se prosadit v několika sázkových kancelářích v Česku i zahraničí. V tuzemsku mu nejvíce pomohl Tipsport, kterému už přes rok pro hry dodává datový stream s analytikou, přičemž před nedávnem jeho řešení spustila i společnost BetX v Polsku. Nyní je ve fázi, kdy se domlouvá s partnery v Jižní Americe, byť jejich jména zatím nezmiňuje.

Dost možná největší vášeň ale Oddin vzbuzuje ve Spojených státech, kde mimo jiné dokázal navázat spolupráci se společností Scientific Games. Ta se specializuje na poskytování nejrůznějších gamblingových řešení pro sázkové kanceláře po celém světě a právě Oddin je do tohoto „balíčku“ také integrován.

oddin-2

Foto: Oddin

Rozpis esportových sázek

Ze Spojených států ostatně vzešla i investice, kterou Oddin před nedávnem nabral. V rámci nejnovějšího investičního kola, vedeného zakladatelem esportové poradenské agentury Esports Capital Corp Alexem Igelmanem a Jeffem Saganskym, získal český herní startup vyšší desítky milionů korun, které použije na globální expanzi. Přesnou částku nechce žádná ze stran zmiňovat.

Nejde však o ojedinělou akci – už loni v únoru koupil od Oddinu za zhruba jeden milion eur čtvrtinový podíl fond Presto Ventures miliardáře Tomáše Krsky, který v herním průmyslu vidí velkou budoucnost. „Tehdy jsme i s pomocí našeho andělského investora Petra Andrýska hledali lead investory pro naše seed kolo. S Presto Ventures jsme si sedli a rozhodli se investici vzít,“ vzpomíná Venclík.

V období od února roku 2020 až po letošní březen pak v Oddinu běželi víceméně mimo pozornost české veřejnosti – netlačili se do médií a chtěli se hlavně soustředit na produkt. Nakonec se jim podařilo za loňský rok utržit stovky tisíc eur a udusat si půdu na letošní tržby v jednotkách milionů. „Ziskovost zatím neřešíme. Soustředíme se na akvizici nových klientů a ovládnutí trhu,“ odpovídá Venclík na dotaz ohledně profitu.

jana-soukupova-boxed

Přečtěte si takéZ parlamentu do gamingu. Soukupová zbavuje předsudků politiku i esportZ parlamentu do gamingu. Jana Soukupová zbavuje předsudků politiku a jako provozní šéfka Madmonqu i esport

Plán na nadcházející roky tak má Oddin jasný – rozšířit své řešení, co nejvíce to půjde. Slibné trajektorii napovídá i zvýšený zájem o esport jako takový, který má podle odhadů analytické společnosti Mordor Intelligence do roku 2025 dosáhnout hodnoty okolo 257 miliard dolarů, tedy 5,7 bilionu korun. Čehož si je vědom i například investor a filantrop Karel Janeček.

Také on před nedávnem investoval do esportu, konkrétně desítky milionů korun do profesionálního týmu Entropiq Martina Kabrhela, který má shodou okolností i firmu Ematiq, jež taktéž využívá pokročilých matematických modelů k predikcím zápasů, mimo jiné i těch esportových. K ní se ovšem Oddin příliš nevyjadřuje.

Z parlamentu do gamingu. Jana Soukupová zbavuje předsudků politiku a jako provozní šéfka Madmonqu i esport

Jiří SvobodaJiří Svoboda

jana-soukupova-boxedStory

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jana Soukupová, nová provozní šéfka startupu Madmonq

0Zobrazit komentáře

Známá je v politických kuloárech a v posledních letech trávila čas v Poslanecké sněmovně, kde přes spolek Youth, Speak Up! prosazovala zájmy mladé generace. Se zkušenostmi, které má Jana Soukupová za sebou, by se nabízela otázka, proč ještě nekandidovala a nesedí v poslanecké lavici. To ale rodačka z Českých Budějovic alespoň zatím nechtěla. Místo toho, aby v politice zakrněla, udělala skok do herního a esportového světa, když nastoupila do startupu Madmonq.

Na první pohled zvláštní kariérní změna ale dává větší smysl, než by se mohlo zdát. Kromě politiky jsou jejím dlouholetým zájmem i videohry. Nicméně ještě do nedávna jezdila po školách přednášet o českém politickém systému nebo osobně domlouvala s ministry některý z jednadvaceti bodů pro 21. století, které sestavila společně s Youth, Speak Up!

V roce 2020 dokázala nahradit návštěvy parlamentu mnoha digitálními akcemi a v závěru roku zorganizoval její spolek sociologické šetření o tom, co trápí mladou generaci. I proto jsme Janu Soukupovou zařadili do výběru Innovators 20, v němž jsme společně s Hospodářskými novinami hledali osobnosti, které loni byly zdrojem největší inspirace a inovací.

Vystudovaná politoložka do politických kruhů zabředla už na gymnáziu. Kromě toho, že se dostala do českobudějovické organizace TOP 09, byla ovlivněna i školou. „Na střední jsme měli skvělou učitelku, která nás prohnala všemi programy typu Pražský studentský summit. Na něm jsem tenkrát zastupovala Uzbekistán, takže jsem si díky tomu dopisovala s ambasádou v Taškentu a věděla o této zemi první poslední.“ 

jana-soukupova

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jana Soukupová vyměnila politiku za startupový svět

Se senátní delegací se nakonec do Uzbekistánu i podívala. V horní komoře parlamentu pak na základě netypického výletu získala už jako devatenáctiletá první stáž. Následovala i další, tentokrát v Evropském parlamentu, a Soukupová začala pracovat i pro poslanecký klub TOP 09.

Čím víc zkušeností i při vysoké škole získávala, tím víc jí začínalo být jasné, jak podhodnocené je vzdělání mladých lidí v jejím oboru. Z prachu proto s kolegy vytáhla univerzitní Klub mladých politologů, s nímž začala objíždět střední školy a doplňovat hodiny občanské výchovy o vysvětlování českého politického systému.

Pak začaly přicházet průzkumy, které její obavy dokreslovaly. Když se dozvěděla, že mladí Češi se zajímají o politiku nejméně z pětatřiceti členských zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, došlo jí, že činnost na školách je jen kapka v moři.

„89 % mladých lidí není schopno se ztotožnit s českou politickou scénou.“

„Průzkum České rady dětí a mládeže pak odhalil, že 89 % mladých lidí není schopno se ztotožnit s českou politickou scénou. Mladí lidé mají pocit, že se jich to netýká a nemohou nic ovlivnit. A takhle přicházela jedna rána za druhou,“ popisuje osmadvacetiletá Soukupová.

Dál už nechtěla jen „střílet naslepo“, a tak vzniklo právě zmiňované Youth, Speak Up! (YSU). Cílem spolku je rozšiřovat povědomí o politice mezi mladé, vyzývat je k participaci a ukazovat, že věci veřejné lze měnit právě přes politiku. Podle zakladatelky je tato cesta dokonce nutná, jinak vznikne (a už vzniká) zcela politicky frustrovaná generace, která nebude chtít volit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dali jsme dohromady kolos sedmi mládežnických organizací politických stran, několika poslanců i ministerstev a do toho všeho přizvali mladé lidi, kteří jsou profesně inovativní a dělají práci se společenským přesahem,“ popisuje Soukupová prvotní záběr. Zapojila se i známá jména české startupové a byznysové scény jako Hana Fořtová, Ondřej Krátký, Kateřina Vacková nebo Jan Lukačevič.

V rámci iniciativy vznikla výzva 21 bodů pro 21. století, která reflektuje důležité hodnoty mladé generace a nastiňuje potřebné legislativní kroky. S dokumentem, který volá po společnosti 4.0, srozumitelném právu, digitalizaci nebo udržitelnosti, se podařilo nemyslitelné – dosáhnout shody sedmi sněmovních stran.

Proto se v YSU pustili do práce a vznikly čtyři pracovní skupiny, které se zaměřují na digitalizaci, udržitelnost, duševní zdraví nebo mladé vědce a hledají konkrétní řešení. Ve státní správě jdou sice věci pomalu, ale první reálné důsledky činnosti spolku už začínají být vidět. S Ministerstvem školství má například dohodu o tom, že do nového resortního informačního systému zavede digitální potvrzení o studiu napojené i na další úřady.

janasoukupova6

Foto: Jakub Prašivka/YSU

Jana Soukupová je zakladatelkou spolku Youth, Speak Up!

Prosazování agendy YSU se dařilo a Janě Soukupové se postupně v politických kruzích otevíralo víc a víc dveří. Přesto se v ní myšlenkově začalo něco lámat. Ve sněmovně prý začala narážet na své limity. Zjistila, že aby mohlo růst YSU, potřebuje vyrůst profesně i ona sama. Do politiky se podle svých slov vždy snažila přinést svěží vítr, což ovšem bez dalších zkušeností nepovažovala za možné.

„Myšlenka, že je čas posunout se dál, ve mně nějakou dobu klíčila. Žádnou extra delší dráhu jsem pro sebe ve sněmovně neviděla, a kdybych šla kandidovat sama za sebe, tak bych měla pocit, že jsem YSU jako nadstranickou platformu podrazila,“ říká Soukupová.

Politika kdysi přebila hry, teď hry přebily politiku

Začala se proto rozhlížet po dalších příležitostech. Náhodou narazila na inzerát Petra Andrýska, kterého již znala z předchozích projektů. V něm stálo, že do startupu Madmonq hledají novou posilu na operativu do pozice COO, tedy provozního ředitele.

Nutno podotknout, že Madmonq, za kterým stojí duo Michal Noga a Petr Andrýsek, je po stránce oboru na míle vzdálený tomu, co Jana Soukupová dělala doposud. Jeho produktem je stejnojmenný doplněk stravy, který má zejména hráčům videoher pomoci k lepší výkonnosti. Představuje tak zdravou a komplexní alternativu ke sladkým energetickým nápojům nebo třeba čistě kofeinovým tabletám.

K této oblasti má ovšem Jana Soukupová také velice blízko. Ještě předtím, než se po uši ponořila do politických kuloárů, totiž byla vášnivou hráčkou videoher. Ač o jejím koníčku prý mnoho lidí neví, říká o sobě, že je politikou vyléčená hráčka. „Ještě na základce jsem měla obrovský laptop, který mi rodiče pořídili, samozřejmě ze studijních důvodů,“ říká s úsměvem Soukupová, „a dopadlo to tak, že celá naše třída hrála pravidelně o velké přestávce World of Warcraft.“

„Rychlost je věc, která v politice zoufale chybí. Česká politika by měla zestartupovatět.”

„Dá se říct, že politika přebila hry a teď trochu hry přebíjejí politiku,“ říká mladá politoložka a vypráví historky o tom, že i s týmem strany TOP 09 si založili server, kde se scházeli k hraní populární hry Among Us. Odvěký zájem o hry by ovšem nejspíš k novému zaměstnání nestačil. Soukupová tvrdí, že role provozní ředitelky v rychle rostoucím startupu ji zaujala i proto, že ji dosavadní kariéra, byť v politickém prostředí, dobře připravila.

Za cennou považuje například zkušenost se stavěním procesů a organizace od nuly. „Mám pocit, že jsem univerzální operativec, který zvládne zařídit cokoliv v jakoukoliv denní dobu. V Youth, Speak Up! jsem spojovala nespojitelné, organizovala agendu, koordinovala jsem vše s desítkami organizací. To je v zásadě něco, co Madmonq také potřebuje,” říká novopečená COO herního startupu.

janasoukupova1

Foto: František Weiss/Madmonq

Změna. Jana Soukupová je nová COO startupu Madmonq

Ačkoliv svůj kariérní posun sama nazvala obratem o 180 stupňů, kromě čisté operativy vidí i další styčné body. Například snahu o destigmatizaci, ať už jde o jakýkoliv obor. Zatímco v Youth, Speak Up! se snažila smazat předsudky z politiky, v Madmonqu chce dokázat, že esport neznamená jen pít energetické nápoje a sedět celé dny u počítače.

Soukupová dobře souzněla i s vizí Michala Nogy. „Než jsme se pustili do vyjednávání o práci, chtěla jsem si poslechnout, jaká je jeho vize a mise. Stejně jako já vnímám politiku jako prostředí, které by se mělo změnit, aby bylo přijatelnější a zdravější pro nastupující generace, on vnímá stejně prostředí esportu,“ popisuje.

in20-boxed

Přečtěte si takéJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit ČeskoJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

V mnoha ohledech jde ale pořád o dva zcela odlišné světy. Rozdíly vidí Soukupová zejména v rychlosti, jakou Madmonq oproti politické reprezentaci postupuje. Sama prý byla překvapená z toho, jak rychle se věci ve startupu mohou hýbat.

„Rychlost je věc, která v politice zoufale chybí. Myslím si, že všichni politici by měli užívat Madmonq. A česká politika by měla zestartupovatět,“ směje se Soukupová. I sama pro sebe chce nasát startupové tempo, aby ho někdy v budoucnu mohla implementovat třeba do Poslanecké sněmovny.

Mladí do poslaneckých lavic?

Právě do startupů míří mnoho mladých lidí, pro něž je i dle dostupných statistik politika mimo jejich oblast zájmu. Volání po mladých ve veřejných funkcích jsou přitom slyšet poměrně často a zřejmě i právem – průměrný věk současných poslanců je 47,5 roku. V podání Soukupové to ovšem neznamená, že by nutně chtěla nahánět čerstvé maturanty do veřejných funkcí. Jako recept vidí mix politiků s lidmi, kteří už mají zkušenost ze soukromého sektoru a jsou vyprofilovaní.

„V Youth, Speak Up! proto máme pracovní skupiny, jejichž lídři jsou nepolitičtí. Členové se pak spíše než o politiku zajímají o konkrétní oblast,“ říká. Zároveň ale tvrdí, že je třeba mít i politické profesionály, kteří těm ze soukromého sektoru dokážou otevřít dveře a pomohou se zorientovat.

janasoukupova4

Foto: Nikola Aichingerová/YSU

Iniciativa Youth, Speak Up! představila v minulosti 21 bodů pro 21. století

Jak ale přimět aktivní mladé, aby do politického prostředí chtěli jít nebo mu věnovali alespoň část dne? Podle Soukupové na tuto potřebu svým způsobem časem přijdou sami. „V naší skupině jsou ostatně lidé, kteří už nějakou dobu na svých projektech pracují a zjišťují, že jim třeba stát v něčem hází klacky pod nohy. A tak to zkouší změnit s Youth, Speak Up!“

Soukupová nicméně přiznává, že s mladou energií politické strany často neumí pracovat, protože místo mladých expertů jsou zvyklé spíš na věrné spolustraníky. A přestože teď zamířila do Madmonqu, na snahy v oblasti veřejného dění prý nezanevře. Nevyloučila ani to, že se v budoucnu pokusí kandidovat do veřejné funkce.

„Můj táta má lešenářskou firmu a chtěl ze mě mít původně lešenáře. To se sice nestalo, ale vždycky říkám, že se snažím stavět lešení našemu demokratickému systému,“ směje se Soukupová. „Youth, Speak Up! je moje děťátko, takže ho neopustím, ale na exekutivu tam máme další extrémně schopné lidi. Nadále ho však vedu a pomáhám určovat směr.“

V době, kdy stěží víme, co nás čeká za měsíc, Soukupová nechce odhadovat, co bude dělat za pár let. Zodpovědně ale říká, že vstupu do politiky by předcházelo v jejím případě ještě množství osobního růstu a zkušeností. Zatím jí jen připadá zvláštní, že po pěti letech tak trochu vypadla z politických kruhů.

„Byla jsem zvyklá jezdit tramvají 22 na Malou Stranu. Teď mám vystupovat na Náměstí Míru a už se mi párkrát stalo, že jsem přejela zastávku,“ popisuje s úsměvem zažitý denní rituál a dodává: „Ale zvykám si rychle, Madmonq mě baví.“

***

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Inovace podporují také partneři Innovators 20. Hlavním partnerem projektu je ČSOB, dalšími podporovateli jsou technologická společnost Trask, logistická společnost Zásilkovna, softwarová společnost SAS a český startup Keboola zabývající se vývojem cloudové platformy.

partneri-in20-copy

Partneři Innovators 20