Bezpilotní letouny vynesly české Primoco do oblak. Dvacetinásobně mu narostly tržby a vydá nové akcie
Společností jako Primoco v České republice příliš mnoho nenajdeme. Jedná se totiž o výrobce bezpilotních letounů, které nacházejí své uplatnění v sektorech průmyslu, zemědělství a bezpečnosti, a jež si dokázaly nejen díky svým unikátním motorům ve své době zapsat několik významných rekordů.
Poslední rekordní let se uskutečnil na jaře minulého roku, kdy společnost vyslala na trasu dlouhou 1 240 kilometrů svůj nový letoun One 150. Tento úspěch předesílal vývoj celého roku 2020, který byl v podání Primoca UAV velmi podařený. Společnosti se navzdory krizi podařilo navýšit tržby na 30,9 milionu korun, což je v meziročním průměru více než dvacetinásobek oproti tržbám 1,5 milionu z roku předchozího.
„V roce 2020 jsme začali těžit z našich investic a tvrdé práce z předchozích let. Nejenže se nám podařilo výrazně navýšit tržby, a v první polovině roku dokonce poprvé dosáhnout kladného výsledku EBITDA, ale především jsme uzavřeli smlouvy s odběrateli za celkem 117,5 milionu korun. To je skvělý příslib pro budoucí výsledky a rozvoj společnosti,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Primoco UAV Ladislav Semetkovský.
Byť se hranice uzavřely a společnosti se zkomplikovala jednání se zákazníky ze zahraničí, objevili se zájemci z tuzemska. Mezi nimi je například i Policie České republiky, se kterou Primoco testovalo koncept ochrany hranic. Podobná spolupráce by se navíc měla do budoucna prohlubovat.
„Nyní také jednáme o možném využití našich strojů v rámci integrovaného záchranného systému, kdy by Česká republika využila letku bezpilotních prostředků ke koordinaci záchranných prací či pátrání po pohřešovaných osobách,” uvedl Semetkovský.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Navrch tomu společnost v říjnu minulého roku získala uznání od Odboru vojenského leteckého dozoru Ministerstva obrany České republiky a byla schválena pro vojenskou výrobu a vývoj. Jedná se o jeden z výrazných kroků ve snaze získat pro letounu Primoco One 150M vojenské typové osvědčení, což mu otevře dveře k dalším možnostem využití. Společnost však připomíná, že není výrobcem bojových bezpilotních letounů a vojenský materiál představuje na úrovni senzorů a elektroniky.
Letoun Primoco One 150 si prošel v minulém roce několika změnami včetně nového podvozku, díky kterému je schopen zahajovat své operace z drah s méně kvalitním typem povrchu. Navíc byla přepracována jeho elektroinstalace, software a dostal řadu nových senzorů. „Výsledná konfigurace, která je nyní nabízena zákazníkům, vylepšuje celou řadu parametrů stroje, včetně vytrvalosti letu, která vzrostla na více než 15 hodin,“ popisuje Semetkovský.
Prodej akcií a nadějné výhledy do budoucna
Rok plný úspěchů by mohl přilákat nové investory. Proto společnost zvažuje nabídnout 500 tisíc kusů svých akcií nad rámec stávajícího počtu 4,34 milionu kusů, se kterými se obchoduje na trhu START pražské burzy. Ty by měly být nyní dostupnější i menším investorům, kteří pořídí jednu akcii za 240 korun.
Finance získané jejich prodejem by společnost chtěla využít k přípravě výstavby nového výrobního závodu a vývoje technologií. Primoco totiž své bezpilotní letouny vyrábí výhradně z vlastních komponent bez závislosti na dalších dodavatelích.
Pokračovat v příznivé bilanci má Primoco v plánu i letos. V současné době by měla probíhat vyjednávání hned se 16 novými zákazníky o zakázkách v celkové hodnotě přesahující 1 miliardu korun. Společnost počítá s tím, že do konce roku zdvojnásobí svou výrobu a dařit se jí bude i v příštích letech. Podle některých odhadů by měl sektor bezpilotních letounů vyrůst do roku 2026 ze současných 2,8 miliardy dolarů na 11,8 miliardy.