Další miliardy pro vzdušné taxíky budoucnosti. Volocopter chce první cestující přepravovat již za dva roky
Rok 2020 otřásl celým světem dopravy. MHD se vyprázdnila, lidé začali více využívat sdílenou mobilitu a změny se dějí také ve vzduchu. Výrobci dopravních letounů nemají odbyt a přepravní společnosti zase koho přepravovat. Komu se naopak daří, jsou mladé startupy vyvíjející zcela nové způsoby vzdušné mobility. Mezi ně patří i Volocopter, který v nejnovějším kole financování vybral částku 200 milionů eur (zhruba 5,2 miliardy korun).
Volocopter lze zařadit mezi ty firmy, které jsou aktuálně s vývojem elektrických strojů s kolmým vzletem a přistáním (eVTOL) vůbec nejdále. Jde o společnosti, jež by v příštích letech chtěly zákazníkům umožnit cestování pomocí létajících taxíků poháněných elektromotory. A díky tomu, že by byly schopny přistávat i vzlétat vertikálně, vyžadovaly by relativně málo prostoru.
To umožňuje stavět malé aeroporty, ze kterých mohou stroje obsluhovat zákazníky i v centrech měst, v blízkosti důležitých dopravních uzlů a jiných významných lokalit. Volocopter představil podobu svých Voloportů již v roce 2019 a v minulém roce začal dokonce nabízet první letenky. Jeho cíl je totiž jasný. První pasažéry chce poslat do vzduchu již v roce 2023.
Podle šéfa firmy Floriana Reutera by Volocopter měl mít kompletní certifikace potřebné k provozu letounů přibližně za dva roky – okamžitě poté chce spustit přepravu prvních zájemců. Jako první by se měli dočkat obyvatelé Singapuru, který je jednou z hlavních základen společnosti, a také lidé v Paříži.
Hlavní město Francie si německý Volocopter zvolil z velmi pragmatického důvodu. V roce 2024 by se tam měly odehrát olympijské hry, což je perfektní příležitost, jak službu představit celému světu. Letouny nazvané VoloCity však nebudou prvními stroji Volocopteru ve vzduchu. Ještě předtím chce mít v provozu takzvané VoloDrony.
Ty jsou určené pro přepravu zboží a Volocopter na nich spolupracuje například s přepravním gigantem DB Schenker. K realizaci těchto ambiciózních cílů však bude nutné vybudovat patřičnou infrastrukturu, a tedy značně investovat. To by ovšem díky nejnovějšímu investičními kolu neměl být pro Volocopter příliš velký problém.
Pět miliard pro další činnost
Mezi investory Volocopteru patří například automobilka Volvo, respektive její majitel Geely Holding, jenž se účastnil kola financování v roce 2019, ve kterém Volocopter získal 50 milionů eur. Geely bylo součástí i nejnovějšího kola, z něhož si Volocopter odnáší částku ve výši 241 milionů eur, tedy více než 5 miliard korun.
Mimo Geely se účastnila celá plejáda dalších investorů, mezi kterými nechybí již zmíněný DB Schenker, Daimler, NTT, BlackRock, Tokyo Century a mnoho dalších. Služba Volocopteru totiž vyžaduje skutečně široký ekosystém strategických partnerů, kteří mu mohou v dosažení velkých cílů pomoci.