Další miliardy pro vzdušné taxíky budoucnosti. Volocopter chce první cestující přepravovat již za dva roky

volocopter

Foto: Volocopter

Volocopter má v plánu zahájit první lety s pasažéry za dva roky

0Zobrazit komentáře

Rok 2020 otřásl celým světem dopravy. MHD se vyprázdnila, lidé začali více využívat sdílenou mobilitu a změny se dějí také ve vzduchu. Výrobci dopravních letounů nemají odbyt a přepravní společnosti zase koho přepravovat. Komu se naopak daří, jsou mladé startupy vyvíjející zcela nové způsoby vzdušné mobility. Mezi ně patří i Volocopter, který v nejnovějším kole financování vybral částku 200 milionů eur (zhruba 5,2 miliardy korun).

Volocopter lze zařadit mezi ty firmy, které jsou aktuálně s vývojem elektrických strojů s kolmým vzletem a přistáním (eVTOL) vůbec nejdále. Jde o společnosti, jež by v příštích letech chtěly zákazníkům umožnit cestování pomocí létajících taxíků poháněných elektromotory. A díky tomu, že by byly schopny přistávat i vzlétat vertikálně, vyžadovaly by relativně málo prostoru.

To umožňuje stavět malé aeroporty, ze kterých mohou stroje obsluhovat zákazníky i v centrech měst, v blízkosti důležitých dopravních uzlů a jiných významných lokalit. Volocopter představil podobu svých Voloportů již v roce 2019 a v minulém roce začal dokonce nabízet první letenky. Jeho cíl je totiž jasný. První pasažéry chce poslat do vzduchu již v roce 2023.

Podle šéfa firmy Floriana Reutera by Volocopter měl mít kompletní certifikace potřebné k provozu letounů přibližně za dva roky – okamžitě poté chce spustit přepravu prvních zájemců. Jako první by se měli dočkat obyvatelé Singapuru, který je jednou z hlavních základen společnosti, a také lidé v Paříži.

velocopter-velocity8

Foto: Volocopter

Budoucnost městské dopravy v podání Volocopteru

Hlavní město Francie si německý Volocopter zvolil z velmi pragmatického důvodu. V roce 2024 by se tam měly odehrát olympijské hry, což je perfektní příležitost, jak službu představit celému světu. Letouny nazvané VoloCity však nebudou prvními stroji Volocopteru ve vzduchu. Ještě předtím chce mít v provozu takzvané VoloDrony.

Ty jsou určené pro přepravu zboží a Volocopter na nich spolupracuje například s přepravním gigantem DB Schenker. K realizaci těchto ambiciózních cílů však bude nutné vybudovat patřičnou infrastrukturu, a tedy značně investovat. To by ovšem díky nejnovějšímu investičními kolu neměl být pro Volocopter příliš velký problém.

Pět miliard pro další činnost

Mezi investory Volocopteru patří například automobilka Volvo, respektive její majitel Geely Holding, jenž se účastnil kola financování v roce 2019, ve kterém Volocopter získal 50 milionů eur. Geely bylo součástí i nejnovějšího kola, z něhož si Volocopter odnáší částku ve výši 241 milionů eur, tedy více než 5 miliard korun.

Mimo Geely se účastnila celá plejáda dalších investorů, mezi kterými nechybí již zmíněný DB Schenker, Daimler, NTT, BlackRock, Tokyo Century a mnoho dalších. Služba Volocopteru totiž vyžaduje skutečně široký ekosystém strategických partnerů, kteří mu mohou v dosažení velkých cílů pomoci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Finanční ředitel společnosti Rene Griemens v tiskové zprávě uvedl, že množství partnerů je důležité pro celou řadu aspektů, se kterými se bude Volocopter v následujících letech setkávat. Konkrétně zmiňoval například dodavatelský řetězec, vstup na trhy, problematiku týkající se škálování komponentů a další.

V současné době má za sebou Volocopter testovací lety v Helsinkách, Stuttgartu, Dubaji a také v Singapuru. Za kniplem během některých těchto zkušebních letů seděl i pilot Damian Hischier, kterého jsme se v rozhovoru zeptali, jaké to je pilotovat letoun budoucnosti.

voloport-volocopter4

Foto: Volocopter

I z těchto míst bude moci Volocopter vzlétat

Hischier nám tehdy prozradil, že je jeho přáním otestovat všechny Volocopteru podobné letouny a rozhodně jich není málo. Mezi společnosti, které mají nakročeno podobně slibně jako tento německý startup, patří například Joby Aviation, jenž nedávno získal Uber Elevate. Dále je to německý eVTOL startup jménem Lilium, který též představil své vlastní miniletiště.

Zapomenout bychom rozhodně neměli ani na jihokorejský EHang, který má za sebou zajímavou demonstraci všestrannosti svých strojů. Všechny tyto společnosti chtějí začít první pasažéry přepravovat do roku 2025. Čeká nás tedy velmi aktivní souboj o letový prostor těsně nad našimi hlavami.

Nio poprvé utržilo za čtvrtletí přes miliardu dolarů. Čínský konkurent Tesly se teď chystá do Evropy

nio-ec6

Foto: Nio

Elektrické SUV kupé Nio EC6

0Zobrazit komentáře

Automobilka Nio je některými označována za čínskou obdobu Tesly. Určitou podobu neevokuje jen produkce technologicky přelomových vozů, ale i vysoká atraktivita firmy pro investory. Ti napjatě očekávali hospodářské výsledky za poslední kvartál minulého roku, ve kterém tržby čínské automobilky poprvé překonaly magickou hranici jedné miliardy dolarů. Dařilo se ale i v jiných ohledech. Ztráta na akcii přesto byla vyšší, než se očekávalo.

V řeči čísel se tržby společnosti Nio v posledním kvartálu roku 2020 vyšplhaly na 1,18 miliardy dolarů (26 miliard korun), což je meziroční nárůst o 133 procent a mezičtvrtletní růst o 46,7 procenta. Za minulý rok se tak celkové příjmy automobilky dostaly na 2,32 miliardy dolarů (50 miliard korun).

Celkově bylo Nio za poslední kvartál schopno dodat 17 353 kusů svých elektrických vozidel, přičemž největší zájem byl o SUV model ES6, který byl dodán ve více než 7 500 exemplářích. Zbytek dodaných vozů si mezi sebe rovnoměrně rozdělily modely ES8 (4 873 kusů) a nový crossover EC6 (4 906 kusů). Za celý loňský rok se firmě podařilo dodat 43 728 vozidel, což je více než 50% nárůst oproti necelým 21 tisícům dodávek za rok 2019.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Se stálým zvyšováním dodávek, stabilní průměrnou prodejní cenou, zlepšováním materiálových nákladů a efektivitou výroby dosáhla naše marže ve čtvrtém čtvrtletí 17,2 procenta. Navíc jsme ve čtvrtém čtvrtletí a v celém fiskálním roce 2020 dosáhli kladných peněžních toků z provozních činností,“ oznámil finanční ředitel Wei Feng.

Oficiální zpráva také hovoří o snížení meziroční ztráty podniku o více než 50 procent, zároveň však prozrazuje neočekávanou výši ztráty na akcii. Zatímco analytici očekávali 7 centů, reálná ztráta se dostala na dvojnásobek. To je také důvod, proč cena akcií firmy na newyorské burze NYSE po zveřejnění výsledků zareagovala až 10% poklesem na hodnotu kolem 44 dolarů za kus. Jde o zhruba 30% propad proti absolutnímu maximu, na němž bylo Nio před necelým měsícem.

nio1

Foto: Nio

Elektrické SUV Nio ES6

Přestože se únorové dodávky vozidel oproti těm lednovým propadly o více než 1 500 dodaných elektromobilů, Nio počítá s tím, že v následujících kvartálech dosáhne počet dodávek přibližně 20 tisíc, což by mělo přinést meziroční nárůst o více než 400 procent. Největší naděje jsou v tomto případě vkládány do modelu EC6, který je konkurentem pro Model Y od Tesly. Je ovšem otázkou, jak s kartami zamíchá daleko dostupnější ID.4 Volkswagenu, který dorazí na čínský trh koncem března.

Svižnou dynamiku chce Nio udržet také, co se tržeb týče, a počítá s 1,14 až 1,17 miliardy dolarů za první kvartál tohoto roku. V současné době by automobilka, jejíž tržní hodnota se díky nebývale silnému růstu v minulém roce pohybuje okolo 70 miliard dolarů, měla disponovat finančním zůstatkem 6,5 miliardy dolarů, který se jí bude hodit pro nadcházející plány.

cebia-eag

Přečtěte si takéVelký obchod na trhu s ojetými vozy. Majitel Carvaga přikupuje CebiiVelký obchod na českém trhu s ojetými vozy. Majitel Carvaga přikupuje za stovky milionů prověřovatele vozů Cebia

Nio chce ve druhé polovině tohoto roku odstartovat expanzi do Evropy a v roce následujícím chystá výpady i do dalších částí světa. V jakých evropských státech se začne Nio angažovat, není jasné. Lze však předpokládat, že bude mířit na trhy, které jsou elektromobilitě výrazně otevřené – typicky Norsko a země západní Evropy.

Nio by zde mělo nabídnout nejen své elektrické SUV a crossover, ale také nedávno představený elektrický sedan, který se prezentuje jako konkurent pro inovovaný Model S od Tesly.

nio2

Foto: Nio

Elektromobil Nio ET7