Další miliardy pro vzdušné taxíky budoucnosti. Volocopter chce první cestující přepravovat již za dva roky

volocopter

Foto: Volocopter

Volocopter má v plánu zahájit první lety s pasažéry za dva roky

0Zobrazit komentáře

Rok 2020 otřásl celým světem dopravy. MHD se vyprázdnila, lidé začali více využívat sdílenou mobilitu a změny se dějí také ve vzduchu. Výrobci dopravních letounů nemají odbyt a přepravní společnosti zase koho přepravovat. Komu se naopak daří, jsou mladé startupy vyvíjející zcela nové způsoby vzdušné mobility. Mezi ně patří i Volocopter, který v nejnovějším kole financování vybral částku 200 milionů eur (zhruba 5,2 miliardy korun).

Volocopter lze zařadit mezi ty firmy, které jsou aktuálně s vývojem elektrických strojů s kolmým vzletem a přistáním (eVTOL) vůbec nejdále. Jde o společnosti, jež by v příštích letech chtěly zákazníkům umožnit cestování pomocí létajících taxíků poháněných elektromotory. A díky tomu, že by byly schopny přistávat i vzlétat vertikálně, vyžadovaly by relativně málo prostoru.

To umožňuje stavět malé aeroporty, ze kterých mohou stroje obsluhovat zákazníky i v centrech měst, v blízkosti důležitých dopravních uzlů a jiných významných lokalit. Volocopter představil podobu svých Voloportů již v roce 2019 a v minulém roce začal dokonce nabízet první letenky. Jeho cíl je totiž jasný. První pasažéry chce poslat do vzduchu již v roce 2023.

Podle šéfa firmy Floriana Reutera by Volocopter měl mít kompletní certifikace potřebné k provozu letounů přibližně za dva roky – okamžitě poté chce spustit přepravu prvních zájemců. Jako první by se měli dočkat obyvatelé Singapuru, který je jednou z hlavních základen společnosti, a také lidé v Paříži.

velocopter-velocity8

Foto: Volocopter

Budoucnost městské dopravy v podání Volocopteru

Hlavní město Francie si německý Volocopter zvolil z velmi pragmatického důvodu. V roce 2024 by se tam měly odehrát olympijské hry, což je perfektní příležitost, jak službu představit celému světu. Letouny nazvané VoloCity však nebudou prvními stroji Volocopteru ve vzduchu. Ještě předtím chce mít v provozu takzvané VoloDrony.

Ty jsou určené pro přepravu zboží a Volocopter na nich spolupracuje například s přepravním gigantem DB Schenker. K realizaci těchto ambiciózních cílů však bude nutné vybudovat patřičnou infrastrukturu, a tedy značně investovat. To by ovšem díky nejnovějšímu investičními kolu neměl být pro Volocopter příliš velký problém.

Pět miliard pro další činnost

Mezi investory Volocopteru patří například automobilka Volvo, respektive její majitel Geely Holding, jenž se účastnil kola financování v roce 2019, ve kterém Volocopter získal 50 milionů eur. Geely bylo součástí i nejnovějšího kola, z něhož si Volocopter odnáší částku ve výši 241 milionů eur, tedy více než 5 miliard korun.

Mimo Geely se účastnila celá plejáda dalších investorů, mezi kterými nechybí již zmíněný DB Schenker, Daimler, NTT, BlackRock, Tokyo Century a mnoho dalších. Služba Volocopteru totiž vyžaduje skutečně široký ekosystém strategických partnerů, kteří mu mohou v dosažení velkých cílů pomoci.

Finanční ředitel společnosti Rene Griemens v tiskové zprávě uvedl, že množství partnerů je důležité pro celou řadu aspektů, se kterými se bude Volocopter v následujících letech setkávat. Konkrétně zmiňoval například dodavatelský řetězec, vstup na trhy, problematiku týkající se škálování komponentů a další.

V současné době má za sebou Volocopter testovací lety v Helsinkách, Stuttgartu, Dubaji a také v Singapuru. Za kniplem během některých těchto zkušebních letů seděl i pilot Damian Hischier, kterého jsme se v rozhovoru zeptali, jaké to je pilotovat letoun budoucnosti.

voloport-volocopter4

Foto: Volocopter

I z těchto míst bude moci Volocopter vzlétat

Hischier nám tehdy prozradil, že je jeho přáním otestovat všechny Volocopteru podobné letouny a rozhodně jich není málo. Mezi společnosti, které mají nakročeno podobně slibně jako tento německý startup, patří například Joby Aviation, jenž nedávno získal Uber Elevate. Dále je to německý eVTOL startup jménem Lilium, který též představil své vlastní miniletiště.

Zapomenout bychom rozhodně neměli ani na jihokorejský EHang, který má za sebou zajímavou demonstraci všestrannosti svých strojů. Všechny tyto společnosti chtějí začít první pasažéry přepravovat do roku 2025. Čeká nás tedy velmi aktivní souboj o letový prostor těsně nad našimi hlavami.