Vzdělává masy přes YouTube a chce inspirovat i učitele. Baví mě rozšiřovat povědomí divákům i sobě, říká Kovy

Jiří SvobodaJiří Svoboda

kovy-boxedStory

Foto: Michala Rusaňuková

Karel Kovář alias Kovy

0Zobrazit komentáře

Karel Kovář začínal na YouTube jako bavič ve světě kreslených a hudebních parodií. Působí pod přezdívkou Kovy a k jeho nejsledovanějším videím patří dodnes spíš ta zábavná. Postupem času se ale stal synonymem pro zodpovědného influencera, který čím dál tím víc zabředává do složitějších témat. Stále víc tak vzdělává – sám sebe i diváky.

Do videí ale pořád dokáže vtisknout humor, což může být důvodem, proč jeho tvorba láká statisíce fanoušků. V mezičase také nakoukl pod pokličku českého formálního vzdělávacího systému a poodhalil jeho největší slabiny i pozitivní příklady. Sám přitom při své tvorbě používá praktiky, které by se hodily nejednomu učiteli.

Právě o budoucnosti vzdělávání bude Karel Kovář už v úterý 22. 3. hovořit i na konferenci Moonshot by Aspen CE. Akce pod taktovkou českého kreativce Yemiho A.D. a středoevropského Aspen Institutu se zaměří na pedagogický leadership i tzv. upskilling. Vystoupí na ní mimo jiných ministr školství Robert Plaga, profesor Jan Švejnar nebo speciální pedagožka Klára Laurenčíková. CzechCrunch je mediálním partnerem akce.

S trochou nadsázky by se dalo říct, že Kovy je univerzální internetový edukátor. Jen z nedávné minulosti má na kontě videa s tématy z české i světové politiky, třídění odpadů, finanční gramotnosti nebo amerických rasových nepokojů. Ačkoliv část tvorby stále věnuje čistě zábavným formátům, tvrdí, že publikum, které s ním stárne, už dnes snese i ryze informativní dvacetiminutové video.

Youtuber Karel Kovář je zdrojem poznání pro statisíce mladých

Účelově se snaží držet si široký záběr. „Baví mě rozšiřovat povědomí o více tématech u diváků, ale i u sebe. Díky vlastní tvorbě mám pocit, že se sám vzdělávám víc, než když jsem například chodil na univerzitu. Sám si hledám zdroje, inspirativní lidi a odborníky, kteří o dané věci mluví a píšou,“ říká pro CzechCrunch Kovář.

Byť se někteří jeho kolegové-influenceři rozhodli pokrývat úzký segment více do hloubky, jeden z nejslavnějších českých youtuberů říká, že vidí svou roli spíše v otevírání různorodých témat. Doufá – a z reakcí i ví –, že pak dokáže mladé diváky nadchnout pro dané téma nebo jim rozšířit znalosti, ačkoliv se o něj dříve nezajímali. Podobně jako to svedou nadaní učitelé ve školách.

„Díky vlastní tvorbě mám pocit, že se sám vzdělávám víc, než když jsem například chodil na univerzitu.“

„Teď mi psal kluk, který si na základě mého videa o finanční gramotnosti koupil před lety knížku na to téma. A pak další. A další. Dnes má skvěle nastavené investiční portfolio a dokázal se v devatenácti letech finančně postavit na vlastní nohy,“ popisuje rodák z Pardubic příklad jednoho ze zaujatých diváků.

Jeho práce má s učitelskou praxí více paralel, než by se mohlo zdát. Styl videí, které Kovy vytváří, vyžaduje desítky hodin příprav a ve finále se tak potýká s velkým množstvím informací, které chce nasoukat do patnácti minut. Podobně jako se školy často potýkají s velkým množstvím učiva, které se zkrátka musí vlézt do několika málo hodin za den.

„Mám pocit, že například o Brexitu bych mohl udělat čtyřhodinové video. Při psaní scénáře často skončím s dvaceti stránkami, z nichž musím udělat osm. Je třeba se nebát do toho říznout. Diváci si pak odnesou více, než kdybych na ně chtěl našroubovat všechno,“ vysvětluje Kovář.

Důležité je podle něj i držet se osnovy, kterou scénář sleduje, a příliš neodbíhat od hlavní myšlenky. Patnáctiminutové výtvory tak mohou působit povrchně, ovšem podle Kováře je důležité, že stojí na pevných základech. Postupem času se při tvorbě naučil klást důraz i na dynamiku, která zvídavé diváky neodradí.

„Nemůžu například vychrlit na diváka hned na úvod množství odborných termínů. Naopak krůček po krůčku stavím na tom, kde jsem začal. Jinými slovy, nestavím pyramidu na špičku,“ poodhaluje čtyřiadvacetiletý youtuber svůj postup tvorby.

Ve vzdělávání chybí komunikace

Postupně ale nabyl dojmu, že český vzdělávací systém staví několik takových pyramid vedle sebe. Jedna pyramida je přitom výtvarná, druhá hudební, třetí literární, čtvrtá matematická, pátá fyzikální… S malými přesahy mezi sebou. Do vzdělávacích kruhů přitom vidí už nějakou dobu, a to nejen prostřednictvím svých mladých diváků.

Před dvěma roky pracoval s Českou televizí na dokumentárním filmu Kovy řeší dějiny, který poodhalil úskalí učení moderních dějin na českých středních školách. Jemně řečeno, některé mají v této oblasti velké mezery. Čas strávený mezi studenty i pedagogy v různých koutech republiky Karlu Kovářovi poodhalil i jiné, překvapivé problémy českého školství. Ty nemají ani tak co do činění s náplní výuky jako spíš s její konzervativní formou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Byla to pro mě neuvěřitelně objevná zkušenost. Zaujal mě třeba všeobecný strach z chyby nebo upozornění na chybu. Žáci se často bojí přijít za učitelem a říct, že jim něco nevyhovuje, protože se bojí, že si na ně zasedne. Učitel se pak bojí přiznat, že něco v jeho hodině není správně, protože to bude vypadat jako jeho selhání,“ popisuje youtuber začarovaný kruh.

Vznikají tak situace, kdy všichni ví, že ve školách existuje problém, ale často se neřeší. Kdyby se tak dělo, vznikne přitom podle Kováře velká příležitost pro reálné vylepšení českého vzdělávacího systému. Tu představuje i revize rámcových vzdělávacích programů, která patří k hlavním tématům na aktuální agendě Ministerstva školství. I v ní se ovšem projevuje bytostný konzervatismus a především nedostatek komunikace mezi učiteli.

„Šikovných učitelů není vůbec málo. To jen my máme tendenci vidět to horší.“

„Je velmi zajímavé sledovat, jak revize probíhá. Každá předmětová komise pracuje na revizi, ale mezi sebou nekomunikují správně nebo možná vůbec. Což je extrémní problém, protože si každá komise vymyslí, že potřebuje několik věcí jinak, ale jakmile změny začnou představovat vcelku, tak zjišťují, že jdou proti sobě,“ popisuje Kovář. Ačkoliv tak v celém projektu vidí příležitost, optimismem dvakrát nepřekypuje.

Důvod pro to ostatně má. Jak píší Lidové noviny, jen před pár dny se objevily stížnosti fyzikářů, kteří apelovali na ministra Plagu, ať současné návrhy osnov raději zruší. Vypadla z nich totiž i taková základní témata jako Newtonovy zákony. Naopak mnohem větší dotaci získala informatika, z původní jedné na čtyři hodiny týdně.

V byrokracií zatíženém školství ale Karel Kovář našel i množství pozitivních příkladů. „Šikovných učitelů a škol, které se to snaží dělat dobře, není vůbec málo. To jen my máme tendenci vidět to horší. Líbí se mi, když například zapojují technologie do výuky a neoddělují jejich svět od školy,“ popisuje své zkušenosti.

Jak ve škole zaujmout internetovou generaci

Ačkoliv přiznává, že dvacetiminutová edukační videa jsou zcela jiná disciplína než příprava předmětů na celý rok, učitelé mohou pracovat s podobnými mechanismy. Podobně jako on nabourává svá informativní videa vtipnými segmenty, mohou učitelé využít různorodých způsobů, jak narušit frontální výuku – třeba pomocí různých internetových vzdělávacích portálů.

„Mysleme na to, že žáci dnes sledují TikTok, kde se obsah extrémně rychle mění. Pak přijdou do školy, kde mají 45 minut sledovat v podstatě stejnou věc. A je to tak třeba pět hodin denně,“ říká Kovář, ovšem druhým dechem dodává, že monotónní přístup k výuce zdaleka není pravidlem.

Samozřejmě, že všechny takové kroky kladou další nároky na už tak náročné učitelské povolání. Stejně jako je ale na YouTube poznat obsah s přidanou hodnotou, je podle Kováře možné i ve školách poznat učitele, kteří dávají své činnosti něco navíc.

Karel Kovář alias Kovy pochází z Pardubic, dnes ale bydlí v Praze

„Myslím, že vše začíná i končí u výsledné emoce žáka nebo diváka. A může být jedno, jestli sedím ve třídě, nebo u blikajícího TikToku. Ve škole jde o to, jestli v učiteli je cítit zápal, kterým dokáže probudit zájem. Sám si na takové vzpomínám a přiměli mě zajímat se i o předměty, které jsem jinak neměl rád,“ vzpomíná.

Snaha učitelů je o to větším faktorem v době distanční výuky. Kovář se snaží zavítat alespoň třikrát do týdne na online hodiny v různých školách. Všichni se dle jeho pozorování shodují na tom, že celá situace už trvá příliš dlouho, je stereotypní a v kombinaci se sociálním deficitem nedostačuje běžné výuce.

„Na druhou stranu pozoruji, že jsou žáci, kteří se se dobře vypořádali s časovou svobodou a dokáží s ní pracovat. To je věc, se kterou by jinak získali zkušenost nejspíš až na vysoké škole, jestli vůbec,“ popisuje Kovář zkušenosti ze školních besed.

Tématům aktuální situace v českém vzdělávání se chce Kovy věnovat i ve své nadcházející videotvorbě. Už v úterý 22. 3. od 14 hodin bude součástí panelové diskuze na zmíněné konferenci Moonshot by Aspen CE a společně s ostatními řečníky prozkoumá budoucnost vzdělávání.

„V Česku máme tendenci o problémech ve vzdělávání mluvit, ale když dojde na reálné činy, většina lidí sklapne kufr s tím, že je to moc práce. Na Moonshotu se mi líbí, že v něm klíčové myšlenky zůstanou prostřednictvím Moonshot Gallery a Moonshot Media a bude možnost je dále rozvíjet,“ uzavírá Kovář.

Čokoládovna Janek se roztékala. Záchranu přinesl e-shop, díky kterému ani nestíhala vyrábět a vyrostla o 270 procent

Jiří SvobodaJiří Svoboda

cokoladovnajanekStory

Foto: Čokoládovna Janek

Tým Čokoládovny Janek

0Zobrazit komentáře

Jsou firmy, které kvůli covidové krizi tratily, a jsou i ty, které na ní vydělaly. Pak jsou ale takové, které nespadají ani do jedné z těchto škatulek, respektive zažily oba scénáře. Uherskobrodská Čokoládovna Janek měla velmi pomalý začátek roku 2020. Do značné míry totiž do té doby spoléhala na kamenné obchody. Na podzim se ale vše naprosto obrátilo.

Se spoluzakladatelem firmy Václavem Durďákem jsme si povídali naposledy v září. Z nejhoršího už v té době byla malá moravská čokoládovna venku a nad vodou ji drželi firemní zákazníci včetně Avastu. Tehdy ovšem ještě Durďák netušil, co všechno přinese poslední čtvrtina roku.

„Pandemie pro nás na jaře 2020 začala v situaci, kdy 95 % obratu pocházelo z kamenných obchodů. Najednou jsme neměli co dělat. E-shop nám zatím tolik nevydělával,“ vysvětluje šéf čokoládovny. Tým, který v té době čítal jen tři zakladatele, Václava a Anetu Durďákovy a Vlastimila Urbance, a pár brigádníků, se ale rozhodl přetvořit krizi v příležitost.

cokoladovnajanek2

Foto: Čokoládovna Janek

Václav Durďák, spolumajitel Čokoládovny Janek

Čtyři roky totiž budovali firmu pod neustálým provozním tlakem, a tak na spoustu nových nápadů jednoduše nebyl čas. Protože je prodej čokolády poměrně sezónní záležitost, za normálních okolností by v březnu a dubnu 2020 řešili velikonoční nápor. Ten ale nepřišel.

„Veškerou energii jsme tak začali věnovat věcem, které jsme dříve nestíhali. To, co jsme na jaře 2020 vytvořili, se lidem líbilo. A na podzim se nám vše vrátilo jako bumerang,“ říká sedmadvacetiletý podnikatel. Klíčem k úspěchu bylo posílení B2C segmentu a dobudování e-shopu.

Léto bývá v čokoládovém byznysu tradičně slabší a vyrábí se takzvaně na sklad. Ale to, co se začalo dít v Uherském Brodě začátkem podzimu, by šlo přirovnat k podnikatelskému velkému třesku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Najednou jsme vůbec jsme nestíhali. Mívali jsme stovky objednávek měsíčně, teď jich bylo sto za den. To je něco, co jako podnikatel vždycky chcete zažít. Ačkoliv teď už bych to tedy znova zažít nechtěl, nebo bych na to alespoň chtěl být připravený,“ směje se Durďák.

Objednávek přicházelo stále víc, v jednu chvíli jich bylo 500, které čekaly na expedici. Zakázky už nakonec museli i odmítat, protože vlastní čokoládu nestíhali vyrábět, ačkoliv zastavili veškerou placenou reklamu.

janek2

Foto: Čokoládovna Janek

Jedním z nejoblíbenějších produktů jsou prý pralinky a lanýže

Během několika týdnů se provoz v Čokoládovně Janek proměnil k nepoznání. Z mikrofirmy o třech lidech na hlavní pracovní poměr byl najednou patnáctičlenný užší tým a desítky nově nabraných brigádníků. Čokoládovna začala pracovat na tři směny a na jedné bylo často až 25 pracovníků.

Díky rapidnímu růstu mohli dát téměř okamžitě práci i těm, kteří ji v tu chvíli kvůli pandemii neměli. „U výrobního stroje stál pán, co běžně čistí pivní trubky, v balírně byla kosmetička, v expedici zase paní, která má svatební studio. Ti lidé sice nemohli dělat ve svých oborech, ale jsou zvyklí makat a ne sedět doma,“ popisuje jednatel Čokoládovny podzimní situaci.

„Jsou výrobky, které nelze převážet v horku, v chladu nebo jsou křehké. Čokoláda kombinuje vše.“

Škálování bylo náročné. Z řadových zaměstnanců se najednou stali vedoucí a vznikla celá nová oddělení na výrobu, obchod i balení a distribuci. Durďák a jeho spoluzakladatelé prý byli zvyklí, že jim každý výrobek před expedicí prošel i dvakrát rukama. To nyní nebylo možné.

Naplno se také ukázalo, že řada problémů se vyrojí, když začnete prodávat čokoládu přes internet, což byla v tu chvíli prakticky nutnost. „Jsou výrobky, které nelze převážet v horku, v chladu nebo jsou křehké. Čokoláda kombinuje vše,“ říká Durďák. Ve chvíli, kdy ztěžka budovali novou strukturu firmy, se navíc objevily první chyby.

janek1

Foto: Čokoládovna Janek

Václav Durďák, Aneta Durďáková s dcerou a Vlastimil Urbanec, současní majitelé Čokoládovny Janek

„Odeslali jsme dvě stovky kusů čokoládového nádobí. Vrátilo se nám sto reklamací, protože dorazilo rozlámané. V situaci, kdy už tak nevíte, co dřív, jsme museli ještě posílit zákaznickou podporu,“ popisuje uherskobrodský podnikatel s tím, že ačkoliv byl podzim velmi náročné období, tak byl zároveň krásný.

Durďák tvrdí, že během půl roku mu pod rukama vyrostla naprosto jiná firma. A na číslech je to patřičně znát. Tržby za listopad 2020 tvořily Čokoládovně Janek téměř třetinu celoročního obratu. To je zároveň přibližně tolik, jako utržila za celý rok 2019. Meziročně tak vyrostla o 270 procent na několik desítek milionů v tržbách. Ještě v zářijovém rozhovoru přitom Durďák odhadoval růst o 60 až 80 procent.

Nové čokoládové pochoutky

Na první pohled se může zdát, že jde o ojedinělý úkaz, který malou uherskobrodskou firmu vytáhl z nejhoršího. Na zázraky ale Václav Durďák nevěří. „Je to výsledek tvrdé práce, kterou jsme odvedli. Na jaře jsme udělali desítky drobností, které nás posunuly,“ vysvětluje.

Čokoládovna tak rozšířila portfolio produktů, věnovala se spolupráci s lidmi na sociálních sítích. Byl také čas dotáhnout do konce projekty jako nákup výrobní linky za několik milionů, která pomohla zvládat sezónní množství objednávek při udržení kvality.

„Nestíhali jsme je chystat nejen my, ale nestíhal ani CoffeeSpot, ani Žufánek.“

Přichystali například vylepšení e-shopu, investovali do marketingu a získali další firemní zákazníky, kteří objednávali i po stovkách tisíc korun. Mezi nimi i firmy ze zdravotnictví nebo ministerstva. Rozšířili také produktové řady a na dračku šly třeba speciální adventní kalendáře ve spolupráci s pražírnou CoffeeSpot a Lihovarem Žufánek.

„Čtyři okénka, čtyři adventní neděle. V každém pak balíček kávy, jedna malá pálenka a několik čokoládových výrobků. Tento box byl za zhruba 2 500 korun a prodalo se jich víc než tisíc. Nestíhali jsme je chystat nejen my, ale nestíhal ani CoffeeSpot, ani Žufánek,“ říká Durďák.

janek5

Foto: Čokoládovna Janek

Čokoládovna Janek vyrábí i vlastní pralinky

Šéf Lihovaru Martin Žufánek Durďákova slova potvrzuje: „Úspěch byl tak velký, že úzkým hrdlem se ukázaly zásoby našich lahviček, které byly uvnitř adventních kalendářů. Nestíhali jsme je doplňovat, prodalo by se toho klidně dvakrát tolik. Ale spolupráce bude pokračovat a my budeme připravenější.“

Lihovar Žufánek s uherskobrodskou čokoládovnou spolupracoval už dříve, například na čokoládě s příchutí absintu. Firmy k sobě mají blízko jak geograficky, tak příběhem. „Známe Janka od jejich první čokoládové tabulky. Jsou z vedlejšího města, máme to k sobě přes kopec. Sami moc dobře víme, jak těžké jsou začátky a jak smutné je, když vás nepodporují místní. Proto byla spolupráce zcela jasná a automatická,“ doplňuje Žufánek s tím, že považuje Durďákův tým za srdcaře, kteří své řemeslo dělají opravdu dobře.

tereza-vankova2

Přečtěte si takéReactGirls pomáhají ženám v IT. Inspirací byla vlastní cesta, říká zakladatelkaProgramování ji okouzlilo. Tereza Vaňková teď v ReactGirls pomáhá dalším ženám v IT a sama to dotáhla až do Avastu

Nejprodávanější výrobky se vždy odvíjí od sezóny. Před Valentýnem zase Čokoládovna připravila speciální box z vlastních výrobků, nyní se chystá na Velikonoce. V mezidobí nejvíce lidé nakupují pralinky a tabulkovou čokoládu, ale Janek nabízí i takové speciality, jako je cibulové chutney s čokoládou a chilli nebo proteinová čokoláda. S jedním z vlastních produktů, takzvanou Lískovkou, 71% lískooříškovým krémem, získali nedávno i prestižní cenu Great Taste.

Produktové řady chtějí rozšiřovat i nadále a spíše než metodou co největšího zisku se alespoň prozatím snaží jít cestou zviditelnění. Na letní sezónu tak chystají další atraktivní spolupráci – s českým výrobcem zmrzliny Adria Gold (mimochodem také původně z Uherského Brodu) budou vyrábět unikátní zmrzlinu z pravé čokolády.

janek_zmrzlina-kopie

Foto: Čokoládovna Janek

Zmrzlina z pravé čokolády, kterou Janek připravuje s Adria Gold

„Neslibujeme si od toho zisk, spíš se díky tomu ukážeme a bude to zase něco jiného pro zákazníky. Výroba zmrzliny z pravé čokolády je totiž velmi drahá. Pravá čokoláda bude tvořit 30 až 40 procent kelímku o 150 gramech. Stejné množství standardně prodáváme v tabulce za sto korun,“ vysvětluje Durďák.

Po nakonec úspěšném roce 2020 si Čokoládovna Janek naplánovala i velký rok 2021. Letos chce znovu růst o 250 procent a v prvních měsících prý zatím cíl naplňuje. Znamená to pochopitelně i nový kapitál, který chce Durďákův tým investovat.

„Kupujeme nové chlazené skladové prostory. V našem areálu už teď nemáme místo. Máme proto rozjednaný pozemek a přibližujeme se tak cíli mít vlastní nové výrobní prostory za Brodem,“ nastiňuje Durďák další plány.

janek3

Foto: Čokoládovna Janek

Václav Durďák dříve sám pracoval ve výrobě, dnes už provoz deleguje z kanceláře

etihad

Přečtěte si takéAerolinky Etihad spojí Prahu s Abú Dhabí a otevřou bránu do AsiePřímé propojení Prahy s Abú Dhabí se blíží. Etihad nabídne levnější bránu do Asie i Oceánie

Ačkoliv teď je alfou a omegou Čokoládovny Janek internetový obchod, na kamenné obchůdky nechtějí uherskobrodští čokolatéři zapomínat. Durďák říká, že se do nich rozhodně plánuje vrátit, a to nejen z praktických důvodů.

„Vždycky říkáme, že tohle je práce, kterou chceme dělat napořád, a nemyslím si, že by bylo férové zapomínat na ty, kteří nám pomohli v začátcích. Nakonec jsme i na podzim museli odmítat firemní zákazníky, protože jsme chtěli vyhovět stávajícím obchůdkům, když některé z nich byly otevřené. Postavit je na druhou kolej by mi nepřišlo fér,“ uzavírá Durďák.