Žluté koloběžky a skútry odjíždí z Prahy. Český startup Revolt to zkusí v Brně a čtyřech menších městech
Elektrická koloběžka Revolt v Příboru
Když poprvé do pražských ulic vyjel s malými žlutými autíčky, která více než cokoliv jiného připomínala golfové vozíky, okamžitě přitáhl tuzemský startup Revolt pozornost. Od prvních najetých kilometrů s elektrickými vozítky uplynuly téměř tři roky, přibyly k nim také skútry a koloběžky, ale s Prahou se teď žlutá flotila loučí. Možná ne nadobro, ale Revolt věří, že pšenka mu teď lépe pokvete na východě republiky.
„Věříme, že to není natrvalo, ale nedařilo se nám s městem nastavit spolupráci tak, abychom mohli provozovat službu sdílené mikromobility odpovědně, jak bychom chtěli,“ říká pro CzechCrunch šéf Revoltu Pavel Kuchta. „Když jsme pak viděli přístup jiných měst, rozhodli jsme se, že se vydáme jiným směrem, kde dokážeme vyjednat dobré podmínky pro všechny,“ doplňuje.
O zodpovědném provozování služeb sdílené mikromobility, ať už jde o auta, motorky, kola, nebo koloběžky, mluví ostravský rodák dlouho. Dobře si totiž uvědomuje problémy, které například tisíce koloběžek navezených do ulic Prahy způsobily. Reakce občanů i samospráv byly často negativní, na druhou stranu se ale často ani nevedl konstruktivní dialog, přičemž viníky bychom mohli hledat na všech stranách.
Hurá do menších měst
V Praze je koncentrovaná logicky největší konkurence. S koloběžkami tu jezdí Lime, sdílená kola provozují Rekola i Nextbike, elektrické skútry má škodovácký BeRider a carsharingů je tu hned několik, od Car4Way přes Anytime až po GreenGo. Už jen málo z těchto hráčů však chodí do menších měst, obvykle maximálně do Brna. Výjimkou je se svými koly Nextbike a pomoci tuto situaci změnit chce nyní i Revolt.
„Mikromobilita má podle nás smysl nejen ve velkých městech, ale také v malých, kam ostatní provozovatelé nejdou. Vzhledem k tomu, že je teď obecně málo turistů, je celkem jedno, jestli jdete do většího nebo menšího města, protože hrajete jen o místní obyvatele,“ říká Kuchta a naráží na známý fakt z Prahy, kde sdílené dopravní prostředky často využívají právě cizinci, a to v nezanedbatelném počtu.
„Abych byl zcela upřímný – protože si myslím, že ostatní firmy úplně nejsou –, tak musím říct, že pandemie nás potrápila. Zrovna když jsme začali mluvit o černých číslech, tak přišel lockdown a zájem o naše prostředky se snížil. Sice se na začátku zvýšila individuální přeprava, ale pak bylo vidět, že lidé zůstávají doma a celkově mobilita v Praze utichla. Pocítit byl i odliv turistů, které místní uživatelé zkrátka nedokázali zastoupit,“ přiznává Kuchta.
I proto má Revolt pro rok 2021 připravenou novou strategii. Z Prahy se přesouvá na východ, kde si pro svou tuzemskou expanzi vybral jednak Brno, což bývá tradiční „druhý“ cíl podobných služeb, ale také tzv. čtyřměstí pár desítek kilometrů jižně od Ostravy. V Kopřivnici, Starém Jičíně, Novém Jičíně a Příboru chce Revolt ukázat, že to se svými koloběžkami a skútry v menších obcích myslí vážně.
Ve čtyřech zmíněných obcích je dohromady přes 50 tisíc obyvatel, a jelikož jsou kousek od sebe, nebude fungovat mikromobilita jen v rámci obce, ale také pro přepravu mezi nimi. Vedle auta či autobusu teď budou moci místní využít také až 180 elektrických koloběžek a 30 skútrů, které tam Revolt během března postupně nasadí.