Žluté koloběžky a skútry odjíždí z Prahy. Český startup Revolt to zkusí v Brně a čtyřech menších městech

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

revolt-kolobezka2Insider

Foto: Revolt

Elektrická koloběžka Revolt v Příboru

0Zobrazit komentáře

Když poprvé do pražských ulic vyjel s malými žlutými autíčky, která více než cokoliv jiného připomínala golfové vozíky, okamžitě přitáhl tuzemský startup Revolt pozornost. Od prvních najetých kilometrů s elektrickými vozítky uplynuly téměř tři roky, přibyly k nim také skútry a koloběžky, ale s Prahou se teď žlutá flotila loučí. Možná ne nadobro, ale Revolt věří, že pšenka mu teď lépe pokvete na východě republiky.

„Věříme, že to není natrvalo, ale nedařilo se nám s městem nastavit spolupráci tak, abychom mohli provozovat službu sdílené mikromobility odpovědně, jak bychom chtěli,“ říká pro CzechCrunch šéf Revoltu Pavel Kuchta. „Když jsme pak viděli přístup jiných měst, rozhodli jsme se, že se vydáme jiným směrem, kde dokážeme vyjednat dobré podmínky pro všechny,“ doplňuje.

O zodpovědném provozování služeb sdílené mikromobility, ať už jde o auta, motorky, kola, nebo koloběžky, mluví ostravský rodák dlouho. Dobře si totiž uvědomuje problémy, které například tisíce koloběžek navezených do ulic Prahy způsobily. Reakce občanů i samospráv byly často negativní, na druhou stranu se ale často ani nevedl konstruktivní dialog, přičemž viníky bychom mohli hledat na všech stranách.

Hurá do menších měst

V Praze je koncentrovaná logicky největší konkurence. S koloběžkami tu jezdí Lime, sdílená kola provozují Rekola i Nextbike, elektrické skútry má škodovácký BeRider a carsharingů je tu hned několik, od Car4Way přes Anytime až po GreenGo. Už jen málo z těchto hráčů však chodí do menších měst, obvykle maximálně do Brna. Výjimkou je se svými koly Nextbike a pomoci tuto situaci změnit chce nyní i Revolt.

„Mikromobilita má podle nás smysl nejen ve velkých městech, ale také v malých, kam ostatní provozovatelé nejdou. Vzhledem k tomu, že je teď obecně málo turistů, je celkem jedno, jestli jdete do většího nebo menšího města, protože hrajete jen o místní obyvatele,“ říká Kuchta a naráží na známý fakt z Prahy, kde sdílené dopravní prostředky často využívají právě cizinci, a to v nezanedbatelném počtu.

revolt-carsharing-pavel-kuchta-martin-matousek

Foto: Revolt

Martin Matoušek (CTO) a Pavel Kuchta (CEO) z Revoltu

„Abych byl zcela upřímný – protože si myslím, že ostatní firmy úplně nejsou –, tak musím říct, že pandemie nás potrápila. Zrovna když jsme začali mluvit o černých číslech, tak přišel lockdown a zájem o naše prostředky se snížil. Sice se na začátku zvýšila individuální přeprava, ale pak bylo vidět, že lidé zůstávají doma a celkově mobilita v Praze utichla. Pocítit byl i odliv turistů, které místní uživatelé zkrátka nedokázali zastoupit,“ přiznává Kuchta.

I proto má Revolt pro rok 2021 připravenou novou strategii. Z Prahy se přesouvá na východ, kde si pro svou tuzemskou expanzi vybral jednak Brno, což bývá tradiční „druhý“ cíl podobných služeb, ale také tzv. čtyřměstí pár desítek kilometrů jižně od Ostravy. V Kopřivnici, Starém Jičíně, Novém Jičíně a Příboru chce Revolt ukázat, že to se svými koloběžkami a skútry v menších obcích myslí vážně.

Ve čtyřech zmíněných obcích je dohromady přes 50 tisíc obyvatel, a jelikož jsou kousek od sebe, nebude fungovat mikromobilita jen v rámci obce, ale také pro přepravu mezi nimi. Vedle auta či autobusu teď budou moci místní využít také až 180 elektrických koloběžek a 30 skútrů, které tam Revolt během března postupně nasadí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Několik měsíců jsme s představiteli jednotlivých obcí jednali, chodili jsme po městě a hledali, kde bude ideální vytvořit parkovací místa. Našli jsme je na místech po starých výměníkových stanicích nebo klepadlech na koberce a výsledek je takový, že máme hustě osazené obce parkovacími místy pro koloběžky, na kterých jsme se všichni shodli,“ popisuje důležitý bod Pavel Kuchta.

Právě shoda na tom, jak bude sdílená služba mobility v daném místě operovat, je podle Revoltu klíčová. Odkládání koloběžek uprostřed chodníků, pohozená kola u patníků, to jsou podle Kuchty výjevy, které se díky jasně vymezeným parkovacím místům dít nebudou. „Chceme ukázat, že i koloběžky mohou fungovat zodpovědně. V Praze ale nebylo s kým vést dialog,“ říká.

Se stejnou strategií vstoupí stovky žlutých elektrických koloběžek a skútrů také do Brna, kde měl Revolt o něco snazší vyjednávací pozici, jelikož tam již díky cyklodopravní infrastruktuře existuje mnoho stojanů a míst, kde jde koloběžku nebo skútr zaparkovat. Neméně zásadní je pak také fakt, že Revolt bude ověřovat všechny uživatele, i ty na koloběžkách, průkazem totožnosti.

revolt-kolobezka3-min

Foto: Revolt

Elektrická koloběžka Revolt v Příboru

„Systém Revoltu povolí jízdu i na koloběžce pouze na základě dokladu totožnosti. Zaznamenává také každé parkování. Nebude-li vozidlo odstaveno na k tomu určeném místě, uživateli se automaticky přičte pokuta 250 korun. Při opakování prohřešků ho ze systému natrvalo vyřadíme,“ popisuje fungování Kuchta s tím, že základní cena za minutu jízdy na koloběžce bude 3 koruny, na skútru to budou 4 koruny. Odemknutí stojí 25 korun.

Přestože v úvodu byla řeč o tom, že Revolt před třemi lety způsobil poprask svými žlutými hranatými autíčky, teď už se s nimi lidé nesvezou. „Poslali jsme je do křemíkové nebe, případně s některými ještě servisujeme naše koloběžky, protože se s nimi všude dobře parkuje,“ prozrazuje Kuchta. Důvodem bylo i to, že nechtějí do měst posílat další auta, kterých už tam je dle Revoltu i tak dost.

onlajn4-boxed

Přečtěte si takéProductboard, Snuggs či ShipMonk. CzechCrunch Onlajn prozradí, jak úspěšně expandovatProductboard, Snuggs či ShipMonk. Dnešní konference CzechCrunch Onlajn prozradí, jak úspěšně expandovat do světa

Místo toho prý již finišují přípravy dlouho vyvíjeného zařízení, které pro Revolt otevře zcela nové pole působnosti. Do měst, kde působí, chce totiž vedle vlastních koloběžek a skútrů přinést také P2P carsharing, kdy budou moci majitelé v rámci jeho aplikace sdílet vlastní auta, když je zrovna nepotřebují. „Máme vyvinutý komunikátor, který jsme schopní nainstalovat do takřka každého auta a udělat z něj auto sdílené,“ popisuje šéf Revoltu.

Pokud si majitel do auta takové zařízení nainstaluje, bude moci v aplikaci na dálku aktivovat režim sdílení, načež si někdo další bude moci jeho vůz půjčit. Vše má fungovat bezkontaktně, bez předávání klíčů. „Nahradí to carsharing, jak jsme ho dosud dělali. Chceme tuto službu spustit do léta a hodně si od ní slibujeme,“ prozrazuje Kuchta.

S investorem do světa

V Praze prý Revolt během tří let přilákal kolem 100 tisíc uživatelů, kteří si stáhli jeho aplikaci. Někteří se sice nakonec nesvezli ani jedním dopravních prostředkem ze žluté flotily, ale Kuchta tvrdí, že většina ano. Někteří jen jednou, ale tisíce lidí jezdily pravidelně. Na podobná čísla by se teď Revolt rád dostal i v Brně, zmíněném čtyřměstí a také dalších městech, s nimiž vyjednává, například s Ostravou.

Stejně jako odpovědný přístup k provozu v obcích je pro Revolt důležitá také dlouhodobá udržitelnost samotného byznysu. Do zisku se sice dle původního plánu měla ostravská firma podívat už v loňském roce, ale pandemie koronaviru to překazila. Začátkem loňského roku zároveň Revolt získal 8 milionů korun od podnikatele Tomáše Färbera a Pavel Kuchta nevylučuje, že ještě nějaké investiční peníze nabere.

„Období, kdy jsme i kvůli covidu přestali provozovat a následně jsme se přesouvali do nových měst, jsme kryli z vlastních úspor. Až nastartujeme náš P2P carsharing, tak chceme získat investora, který by nám pomohl s expanzí, a to jak v Česku, tak za hranice,“ plánuje Kuchta.

K rozšiřování vozového parku Revoltu pomáhá také skutečnost, že jednotlivé stroje kupují investoři. Ti pak své skútry či koloběžky propůjčují do flotily Revoltu, kde jim vydělávají, a po určité době jim zůstanou. „Ve vyplácení odměn investorům jsme na dvou třetinách plánu. Jakmile ho naplníme, dostaneme se zároveň do černých čísel. Provoz se nám aktuálně zaplatí, ale potřebujeme se dostat na zhruba dvě a půl jízdy u každého vozidla denně,“ doplňuje šéf Revoltu.

V současnosti firma disponuje zhruba dvěma stovkami skútrů a 1 500 koloběžek, které postupně rozmístí v nových městech. Tržby budou po stěhování teprve přibývat, ale Kuchta hlásí, že cílem je, aby se ideálně ještě během letošního roku Revolt dostal k vyšším jednotkám milionů korun měsíčně.

Legendární Jaguar E-Type slaví šedesátiny. Automobilka na počest vyrobí 12 exkluzivních modelů

Patrik SvatošPatrik Svatoš

jaguar-etype-boxed

Foto: Jaguar

Jaguar e-Type slaví 60 let

0Zobrazit komentáře

Ať už si otevřete jakýkoli žebříček nejhezčích automobilů, které spatřily světlo světa, prakticky vždy tam najdete modely jako Porsche 356 Speedster, Aston Martin DB5, ale především Jaguar E-Type, o kterém i samotný Enzo Ferrari prohlásil, že se jedná o nejkrásnější automobil, který byl kdy vyroben. A když tohle řekne člověk, jenž stojí za vznikem automobilky Ferrari, tak na tom něco bude.

Přesně 15. března E-Type oslaví šedesáté výročí od světové premiéry – a učiní tak jedinečným způsobem. Ke kulatému jubileu se totiž legendární automobil představí v exkluzivní, modernizované sérii. „Šedesát let po svém odhalení na ženevském autosalonu v březnu 1961 vydává tým Jaguar Classic dárek k oslavám narozenin: kolekci E-Type 60,“ říká Dan Pink, ředitel divize Jaguar Classic.

Právě tým Jaguar Classic kompletně „zrenovoval“ dvanáct kusů E-Typů. Polovinu zastupuje klasické coupé, zatímco druhá polovina potěší fanoušky větru ve vlasech. Jestli si na takový model děláte zálusk, pak byste měli vědět, že v garáži budete potřebovat hned dvě místa. Jinak než v páru si limitované kousky nekoupíte.

Celá renovace probíhá přímo v závodě v Coventry, kde se vyráběl i původní E-Type. O pohon se bude starat 3,8litrový šestiválec s výkonem 265 koní. Důraz se kladl na veškeré dobové detaily, jako je například sada nářadí včetně heveru v koženém pouzdru.

jaguar-e-type20

Foto: JDHT

Zakladatel Jaguaru Sir William Lyons při představení modelu E-Type v Ženevě v roce 1961

jaguar-etype5

Foto: Jaguar

Podoba renovovaného modelu Jaguar E-Type 60 představeného k 60. výročí legendárního vozu

„Pozornost věnovaná i takovým drobnostem ukazuje, jak byl tento projekt dělán s veškerým nadšením i láskou. V kombinaci se skvělou použitelností zajišťují, že tyto nové kusy si majitelé budou užívat celá desetiletí,“ dodává Pink.

Dobový bude také dřevěný volant, v jehož středu je klakson ozdobený čtyřiadvacetikarátovým zlatem. Aby auta zapadala do současnosti, dostanou moderní infotainment systém Jaguar Classic s navigací i Bluetooth připojením a hned několik log odkazujících na šedesáté výročí této legendy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejvýraznějším vizuálem každého modelu bude rytina na středové konzole od britského designéra Kinga Nerda. Ta bude připomínat trasu E-Typu z Coventry do Ženevy. Jedna taková práce zabere více jak 100 hodin a začne se na ní pracovat až po konzultaci se zájemcem. Podobnou trasu si budou moci vychutnat i budoucí majitelé. Ty automobilka příští rok pohostí v nejlepších hotelech na dané trase, ochutnávat se budou nejlepší vína i vybrané pokrmy.

Cesta na autosalon na poslední chvíli

Doba před šedesáti lety byla úplně jiná. Nebyl tu internet, mobilní telefon neexistoval, a tak i celá organizace ženevského autosalonu probíhala naprosto jinak, než si dnes dokážeme představit. V posledních letech automobilky vše připravují několik dní či týdnů dopředu, kolem celé motoristické slavnosti se pohybuje velké množství lidí a v případě problému stačí zvednout telefon a vše se nějak zařídí. V minulosti tomu tak vůbec nebylo.

Jen málokoho napadne, že taková legenda, jakou Jaguar E-Type bezesporu je, si mohla dovolit přijet na místo až dvacet minut před odhalením. Ještě několik desítek hodin předtím novinku testovali novináři v okolí Coventry a následně do stejného auta nasedl tehdejší manažer Bob Berry, který ho na ženevský autosalon osobně přivezl. Zájem byl takový, že Jaguar přes noc dopravil do švýcarské metropole druhý kus E-Typu z více jak tisíc kilometrů vzdálené britské továrny.

jaguar-etype8

Foto: Jaguar

Dřevěný volant se zlatem vykládaným klaksonem

jaguar-etype7

Foto: Jaguar

Vůz pohání šestiválec s výkonem 265 koní

Ihned po odhalení sklízel vůz obrovskou chválu nejen od odborné veřejnosti. Skvostná byla především karosérie v podání Malcolma Sayera, který se podílel i na celkovém vzhledu Jaguaru C-Type. Samotný vývoj začal o celé tři roky dříve a přinesl několik novinek. E-Type byl prvním Jaguarem s nezávislým zavěšením zadních kol, které pomáhalo držet lépe stopu ve vyšších rychlostech. Později došlo i na automatickou převodovku nebo klimatizaci.

Pořádný výkon ze nejrozumnější peníze

První série se vyráběla v rozmezí let 1961 až 1968. Pod kapotou pracoval benzinový šestiválec o objemu 3,8 litru. V té době poskytoval výkon 265 koní a 378 Nm točivého momentu, což stačilo na to, aby se tento designový skvost na čtyřech kolech rozhýbal z klidu na sto za 7,1 sekundy.

To přimělo zákazníky, kteří dříve pokukovali po modelech od Ferrari nebo Aston Martinu, aby si zaplatili místo v pořadníku na novinku od tehdy britské společnosti. Na výběr bylo ze dvou druhů karosérie – coupé či roadster. Do obou variant se vešla maximálně dvoučlenná posádka, která seděla těsně před zadní nápravou.

jaguar-e-type3

Foto: JDHT

Jaguar E-Type při testovací jízdě během představení v roce 1961 v Ženevě

Jaguar měl tak ve své nabídce auto s cenovkou 2 100 liber, které dokázalo vyvinout rychlost lehce převyšující 240 km/h. Konkurenční Aston Martin či Ferrari nabízely podobné modely za dvojnásobek až trojnásobek zmíněné ceny. I to byl jeden z důvodu nesmírného úspěchu Jaguaru E-Type.

skoda-yeti

Přečtěte si takéPohled do budoucnosti Škodovky. Navštívili jsme její nejtajnější odděleníTři patra plná utajené budoucnosti. Nahlédli jsme do centra technologického vývoje automobilky Škoda Auto

Tři roky po startu produkce se pod kapotu dostal nový motor o objemu 4,2 litru a s ním také vyšší točivý moment, nikoli však počet koní. Součástí modernizace byla také nová sedadla. O dva roky později přišla řada na provedení 2+2 coupé. Větší byl rozvor i celková délka.

Mělo se jednat o rodinnější variantu, která jako jediná nabízela automatickou převodovku a posilovač řízení. Ačkoli prodejně se dokázala vyrovnat dvoumístným verzím, na jejich zůstatkovou hodnotu v dnešních dnech nedosahuje.

jaguar-etype9

Foto: Jaguar

V rámci modernizace dostanou nové E-Typy i upravený vzhled interiéru

jaguar-etype6

Foto: Jaguar

Světlo světa spatří jen dvanáct kusů limitované edice nového E-Typu

V roce 1968 se představila druhá generace označovaná jako Series 2, jež přinesla pozměněný design i lehce přepracovaný interiér. Vyráběla se však pouze tři roky, než přišla generace třetí, tedy Series 3. Ta dostala motor, který v té době nabízelo jen Lamborghini a Ferrari. Šlo o dvanáctiválec s výkonem 315 koní.

Větší motor však přinesl také vyšší hmotnost, takže zrychlení z nuly na sto se oproti první generaci zlepšilo jen o 0,3 sekundy. Ačkoli se jednalo o zajímavá auta, ani jedna z následujících generací již nedokázala navázat na nesmírnou popularitu generace první. I tak se celkově vyrobilo více jak 72 tisíc kusů této legendy.

Jaguar prozatím neprozradil, kolik bude limitovaná narozeninová edice E-Type stát, ani kdo si ji bude moci koupit. Jak ovšem připomíná magazín AutoCar, jelikož se 3,8litrový model Reborn eType od Jaguar Classic pohybuje kolem 315 tisíc liber, exkluzivní pár by mohl stát kolem 650 tisíc liber, což je téměř 20 milionů korun.