České Zuri brzy spustí vzdušné testování svého hybridního letounu. Chceme létat 700 kilometrů, plánuje Michal Illich

zuri3

Foto: Zuri

Český startup Zuri se chystá na první letové testy svého letadla

0Zobrazit komentáře

Joby Aviation, Kitty Hawk, Volocopter nebo Lillium. To jsou startupy, které pracují na vývoji elektrického letounu s kolmým vzletem i přistáním (eVTOL). A zatímco některé kompaktní letecké prostředky tohoto typu jsou koncipovány pro odbavování dopravy ve městech, další mají ambicióznější cíle. Mezi ně patří i český startup Zuri, za kterým stojí tým Michala Illicha.

Dvaačtyřicetiletý podnikatel chce se svým hybridním letounem nabízet pohodlnou přepravu nejen nad městy, ale třeba i k moři na dovolenou. Právě schopnost dopravit pasažéry na několikasetkilometrovou vzdálenost je jedním z hlavních rozdílů, kterými se koncepce letounu Zuri odlišuje od konkurence.

„Zmíněná letadla mají obvykle reálný dolet mezi 150 a 200 kilometry, plus povinnou rezervu. To je ovšem vzdálenost, kterou levněji a pohodlněji zvládnete autem. Zuri bude mít dolet zhruba 700 kilometrů díky hybridní pohonné soustavě. Tady už mnoho konkurentů nemáme, snad kromě projektu XTI Trifan,“ vysvětluje Illich.

Podstatně delšího doletu chce Zuri dosáhnout prostřednictvím pohonného systému, který počítá nejen s elektromotory, ale také turbínou s generátorem. Tento generátor bude schopný napájet energií elektromotory a dobíjet baterie, díky čemuž by měl letoun dosáhnout více letových hodin.

U moře během chvíle

Illich na této koncepci pracuje od roku 2017, přičemž Zuri za tuto dobu vytvořilo zhruba pět modelů ve velikostech od dvou do tří metrů, jeden pětimetrový a jeden demonstrátor – jak se testovací koncepty v leteckém průmyslu nazývají – o rozpětí jedenácti metrů. A právě tento stroj by měl v průběhu příštích měsíců přejít z pozemního testování do fáze testů ve vzduchu.

zuri5

Foto: Zuri

Český startup Zuri pod vedeními Michala Illicha vyvíjí letoun s kolmým vzletem i přistáním

Svým vzhledem odpovídá původní koncepci, kterou Illich představil v rozhovoru pro CzechCrunch již v roce 2018. Stroj pracuje s osmi rotory umístěnými před a za křídly letounu. Další vrtule zdobí samotný chvost trupu, na který následně navazuje plochý ocas vzdáleně připomínající klasický spoiler u auta.

Stroj by měl být schopen pojmout na svou palubu čtyři osoby, které chce z bodu A do bodu B přepravovat cestovní rychlostí mezi 250 až 300 km/h. Demonstrátor se aktuálně nachází v jedné z hal v Kralupech nad Vltavou, kde probíhají finální úpravy a letoun je zde také podrobován pozemním testům.

„Nyní už ladíme spíše detaily, jako je podvozek nebo telemetrie. Probíhají pozemní testy a letadlo jako celek testujeme upoutané k zemi, ale jinak jde o test veškerých systémů: vrtule, elektromotory, regulátory, kabeláž, baterky, řídící počítač i jeho software,“ upřesňuje Illich.

„Letový test bude zaměřen na kolmý start a vis. Chceme tedy vzlétnout do vzduchu – v prvním testu spíš desítky centimetrů, v dalším už v řádu metrů – a otestovat výkony, stabilizaci i ovládání letadla,“ dodává Illich s tím, že by se měl letoun dostat nad pevninu již brzy.

Před Zuri nyní stojí ještě jedna velká výzva, kterou je získání potřebných certifikací. Jak Michal Illich sám přiznává, jedná se o časově i finančně velice náročný proces, přesto se na celou věc snaží dívat pozitivně. „Je to poměrně srozumitelný a předvídatelný proces,“ říká zakladatel firmy.

michalillich2

Foto: Zuri

Michal Illich, zakladatel startupu Zuri

„Nyní jsou už zveřejněná předběžná certifikační pravidla pro letadla s kolmým startem (předpisy SC-VTOL), tedy se ani nemusíme bát toho, že by to v principu nešlo. Samotnou certifikaci plánujeme na evropské úrovni, pod EASA, s českými úřady aktuálně spolupracujeme ve fázi výroby a testování experimentálního letadla,“ dodává Illich.

Náklady na certifikaci se podle Illicha vyšplhají do desítek milionů eur. „Vypadá to hodně, ale pokud ty náklady rozpočtete do ceny několika stovek vyrobených letadel, tak to výslednou cenu zase tolik nezvýší,“ vysvětluje Illich, který chce se svým letounem mířit především na přepravce specializující se na leteckou či multimodulární dopravu. Ti jsou schopni dostat zákazníka na požadované místo kombinací hned několika dopravních prostředků.

Zda chce Zuri po vzoru společností, jako je Volocopter či Lilium, samo nabízet k letounům i komplexní balíček přepravních služeb, je podle slov Michala Illicha velmi lákavé, ovšem tuto otázku chce začít řešit nejdříve za tři roky. „Do té doby se chceme soustředit na vývoj letadla jako takového,“ říká.

Velké plány s novými investory za zády

I proto by Zuri v tomto roce rádo přibralo do svého aktuálně šestnáctičlenného týmu nové konstruktéry, experty na aerodynamiku, několik osob na elektrické systémy a další. Spolu s tím bude dále probíhat testování demonstrátoru a také se představí inovovaný koncept, který by měl přinést několik podstatných vylepšení.

zuri-1

Foto: Zuri

S letounem českoho startupu Zuri by mělo být možné zaletět třeba i na dovolenou k moři

zuri1

Foto: Zuri

Výhodou letounů s kolmým startem jsou jejich nepříliš velké nároky na infrastrukturu

Podle Illichových propočtů si celý projekt až doposud vyžádal investice ve výši 30 milionů, a to jak z jeho vlastní kapsy, tak ze strany Pale Fire Capital a Kiwi.com. Aby však bylo možné uskutečnit velké plány, chystané nejen pro tento rok, a získat potřebné certifikace, plánuje Zuri spuštění dalšího investičního kola, ve kterém chce navázat spolupráci s novými investory.

„Teď jsme měli období, kdy jsme investory neoslovovali, protože k tomu nebyla doba příliš příznivá. V květnu bychom ale rádi otevřeli nové investiční kolo hlavně pro větší české angel investory. Několik lidí se nám ozvalo samo od sebe a s nimi již komunikujeme v předstihu,“ doplňuje Illich.

Jak velkou investici se startupu podaří v tomto kole získat, podle jeho zakladatele výrazně ovlivní, jak rychle se podniku podaří spustit oficiální prodej svého letounu. Přesnější časové údaje proto Illich prozatím nechce zveřejňovat. Sám ovšem dodává, že v roce 2030 by se mělo cestování pomocí elektrických letounů s kolmým vzletem i přistáním stát poměrně běžnou možností, kterou si bude moci vyzkoušet každý z nás.