České Zuri brzy spustí vzdušné testování svého hybridního letounu. Chceme létat 700 kilometrů, plánuje Michal Illich
Joby Aviation, Kitty Hawk, Volocopter nebo Lillium. To jsou startupy, které pracují na vývoji elektrického letounu s kolmým vzletem i přistáním (eVTOL). A zatímco některé kompaktní letecké prostředky tohoto typu jsou koncipovány pro odbavování dopravy ve městech, další mají ambicióznější cíle. Mezi ně patří i český startup Zuri, za kterým stojí tým Michala Illicha.
Dvaačtyřicetiletý podnikatel chce se svým hybridním letounem nabízet pohodlnou přepravu nejen nad městy, ale třeba i k moři na dovolenou. Právě schopnost dopravit pasažéry na několikasetkilometrovou vzdálenost je jedním z hlavních rozdílů, kterými se koncepce letounu Zuri odlišuje od konkurence.
„Zmíněná letadla mají obvykle reálný dolet mezi 150 a 200 kilometry, plus povinnou rezervu. To je ovšem vzdálenost, kterou levněji a pohodlněji zvládnete autem. Zuri bude mít dolet zhruba 700 kilometrů díky hybridní pohonné soustavě. Tady už mnoho konkurentů nemáme, snad kromě projektu XTI Trifan,“ vysvětluje Illich.
Podstatně delšího doletu chce Zuri dosáhnout prostřednictvím pohonného systému, který počítá nejen s elektromotory, ale také turbínou s generátorem. Tento generátor bude schopný napájet energií elektromotory a dobíjet baterie, díky čemuž by měl letoun dosáhnout více letových hodin.
U moře během chvíle
Illich na této koncepci pracuje od roku 2017, přičemž Zuri za tuto dobu vytvořilo zhruba pět modelů ve velikostech od dvou do tří metrů, jeden pětimetrový a jeden demonstrátor – jak se testovací koncepty v leteckém průmyslu nazývají – o rozpětí jedenácti metrů. A právě tento stroj by měl v průběhu příštích měsíců přejít z pozemního testování do fáze testů ve vzduchu.
Svým vzhledem odpovídá původní koncepci, kterou Illich představil v rozhovoru pro CzechCrunch již v roce 2018. Stroj pracuje s osmi rotory umístěnými před a za křídly letounu. Další vrtule zdobí samotný chvost trupu, na který následně navazuje plochý ocas vzdáleně připomínající klasický spoiler u auta.
Stroj by měl být schopen pojmout na svou palubu čtyři osoby, které chce z bodu A do bodu B přepravovat cestovní rychlostí mezi 250 až 300 km/h. Demonstrátor se aktuálně nachází v jedné z hal v Kralupech nad Vltavou, kde probíhají finální úpravy a letoun je zde také podrobován pozemním testům.
„Nyní už ladíme spíše detaily, jako je podvozek nebo telemetrie. Probíhají pozemní testy a letadlo jako celek testujeme upoutané k zemi, ale jinak jde o test veškerých systémů: vrtule, elektromotory, regulátory, kabeláž, baterky, řídící počítač i jeho software,“ upřesňuje Illich.