Česko následuje trendy Hollywoodu. Některé filmy včetně oceňovaných Služebníků dorazí nejprve online
Zatímco ve světě se postupně začínají otevírat kina, v Česku film na velkém plátně nejspíš v nejbližší době nezhlédneme. Distribuční společnost Aerofilms se proto rozhodla k velice nezvyklému kroku. Po dlouhém odkládání a domluvě s producentem uvede premiéru očekávaného filmu Služebníci online, exkluzivně na službě Aerovod. Částečně se tak připojuje ke globálnímu trendu proměn filmové distribuce.
Služebníci od režiséra a scenáristy Ivana Ostrochovského měli světovou premiéru jako soutěžní film na festivalu Berlinale. Historické drama zde mezinárodnímu publiku představilo příběh dvojice studentů z Československa 80. let. Jelikož hrdinové chodí na kněžské semináře silně ovlivňované komunismem, musí se rozhodnout mezi sílou vlastní víry a snazší cestou kolaborace.
Ačkoliv snímek ve svém jádru nezpracovává zásadně nové téma, divákům ho zprostředkovává vytříbeným filmovým stylem. Černobílé záběry v akademickém formátu 4 : 3 obsahují mnoho vizuálních metafor a do detailů promyšlené minimalistické kompozice. Díky tomu si Služebníci vysloužili přirovnání k polskému náboženskému dramatu Ida, které v roce 2015 vyhrálo Oscara za nejlepší zahraniční film.
Mezinárodní kritika skvěle reagovala i na estetické kvality českého díla. Pochvalná slova směrem k Ostrochovskému a kameramanovi Juraji Clpíkovi putovala z prestižních periodik jako Variety nebo The Hollywood Reporter. Podle druhého ze zmíněných Služebníci nabízejí „odvážné a sebevědomé zpracování, které od prvního záběru směřuje k citlivému, stylovému a napínavému portrétu moci“. Film loni vyhrál na Febiofestu a byl i nominován na Evropské filmové ceny přezdívané jako „evropské Oscary“.
Tuzemská premiéra chváleného snímku byla kvůli protipandemickým opatřením už několikrát odložena, v Aerofilms se tedy konečně rozhodli to zkusit jinak. Služebníci jsou, počínaje dneškem, dva týdny dostupní na streamovací službě Aerovod za 150 korun pro kohokoliv a za 130 korun pro předplatitele – 15. dubna pak z knihovny zmizí a znovu je půjde zhlédnout až v rámci klasické kinodistribuce.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsStreamovací služba, která patří společnosti Aerofilms, tak začíná experimentovat s podobnými modely jako Disney nebo Warner Bros. Tyto firmy své filmy za poplatek nebo v rámci předplatného uvádějí paralelně online i v kinech, přičemž jde o řešení minimálně pro většinu tohoto roku. Ani v případě české společnosti nemá jít o jednorázovou záležitost, ale novou službu v rámci Aerovodu s názvem Premium VOD.
„Premium VOD představuje novou kapitolu fungování naší streamovací služby. Vedle současného předplatného a stahování či streamování filmů přinese exkluzivní uvedení vybraných titulů ještě před jejich kinopremiérou na omezenou dobu,“ vysvětluje ředitel Aerofilms Ivo Andrle. Do podobné situace se shodou okolností nyní dostala i Wonder Woman 1984, která se tento měsíc objeví na českém HBO GO, aniž by vůbec měla stanovené datum tuzemské kinopremiéry.
Pro velký blockbuster takový postup znamená především snahu snížit dopad pirátství a získat nové předplatitele pro streamovací službu. Koncept Premium VOD může naproti tomu podle Aerofilms vytvořit zajímavou distribuční alternativu pro artové filmy, které mají relativně malé rozpočty na marketing a publikum typicky získávají organicky, jak si je lidé doporučují.
„U Služebníků jsme si jistí, že online uvedení návštěvnosti v kinech neublíží, spíše naopak,“ říká pro CzechCrunch tisková mluvčí Aerofilms Hana Kijonka. „Sami jsme kinaři a věříme, že uvedení podobného filmu online na omezenou dobu a za vyšší cenu může být dobrým startem pro jeho následující život v kinech,“ pokračuje. Spustit Premium VOD uvedením Služebníků se ve firmě rozhodli kvůli artovému statusu filmu a zároveň proto, že měli jak distribuční práva pro kina, tak svolení producenta.
V rámci nové služby se i proto rozhodně nebudou uvádět všechny filmy z nabídky Aerofilms. Jednak bude vždy důležitá shoda s jeho tvůrci, jednak ne každý snímek by z takového modelu těžil. A to má být pro distributora zásadní. „Stylem Premium VOD budeme uvádět jen tituly, u nichž si budeme jistí, že jim to prospěje,“ říká Kijonka. Dodává přitom, že v případě zájmu jsou otevřeni i spolupráci s dalšími distributory.
Z obecnějšího hlediska v Aerofilms nepředpokládají, že by nové způsoby uvádění filmů online do budoucna výrazně negativně zasáhly do byznysu kin. Většina diváků si je podle společnosti dobře vědoma, že kulturní událost chození do kina a zkušenost ze sledování filmů na velkém plátně doma jen těžko nahradí. „Někteří možná zleniví, ale jiní naopak budou otrávení monitory a budou toužit po společenském zážitku a po nových filmech, které jinde než v kině neuvidí,“ dodává Kijonka.
Nejde přitom jen o předpoklady nebo osobní názory, efekt touhy vrátit se do potemnělých sálů s obrazy většími než život už můžeme pozorovat u našich sousedů. „V Polsku se kina otevřela s omezenou kapacitou a bez občerstvení. Zavřené proto zůstaly multiplexy, kterým navíc chybí větší hollywoodské hity – artová kina ale byla vyprodaná,“ popisuje mluvčí Aerofilms. Snad se podobného návratu v dohledné době dočkáme také v Česku.