Lidé v době pandemie unikají na jachty. Česko-slovenský startup Boataround narostl o více než 100 %

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

boataround

Foto: Boataround

Pavel Přibiš a Jana Escher, spoluzakladatelé startupu Boataround

0Zobrazit komentáře

Cestovní průmysl byl sice s příchodem pandemie zasažen tvrdou ranou přímo na solar, ale přece jen se najdou sektory, kterým se dál poměrně dobře daří. Jako bezpečná forma dovolené, pokud je na ni možné vyrazit, se totiž ukazuje trávení času na jachtě. A proto se loňský rok nesl v duchu velkého růstu startupu Boataround.

Česko-slovenská platforma staví obdobu Booking.com, akorát místo ubytování pronajímá zákazníkům prakticky z celého světa jachty. A přestože loni vyrostla o 106 procent a celkově utržila 258 milionů korun, mohly prý být výsledky ještě mnohem lepší. Původně totiž Boataround plánoval zprostředkovat pronájmy za půl miliardy.

„Poptávka byla enormní, některé lokality byly beznadějně vyprodané hodně dlouho dopředu. Sáhnout si na půl miliardy je reálné, ale potřebujeme posílit, abychom zvládli poptávku vyřídit,“ prozrazuje pro CzechCrunch spoluzakladatel Pavel Přibiš. V ještě větším rozletu tak Boataround paradoxně nezastavil covid, ale obtíže v logistice a škálování.

Ve zmíněných 258 milionech korun tvoří většinu poplatky za pronájmy, které přes Boataround proudí k majitelům jachet. Očištěné výnosy samotné firmy činily za loňský rok 29 milionů korun, přičemž veškerý zisk byl investován zpět do dalšího růstu, který pokračuje rychlým tempem napříč celým světem. Loni Boataround expandoval hlavně v Německu, Belgii či Francii a chystá se dál.

Přes 16 tisíc jachet ze 71 zemí

V únoru otevřela tuzemská jachtingová platforma nové kanceláře také v řeckých Aténách a letos plánuje zapíchnout pomyslnou vlajku v Barceloně, Berlíně či Bratislavě. Do nabídky dostupných jachet by měla přibýt plavidla z nových destinací v Jižní Americe, Skandinávii a Austrálii. Celkově je dnes na Boataroundu k nalezení přes 16 tisíc jachet ze 71 zemí.

boataroundteam-min

Foto: Boataround

Tým startupu Boataround

„Na náš byznys má pandemie dopad spíše logistický. Jachting je pro klienty bezpečná forma dovolené, protože tím lidé tráví čas stranou velkých měst a center v malé bublině s rodinou nebo kamarády. Jsou destinace, které hodně rychle rostou, jako například Černé moře, Chorvatsko nebo Nizozemsko, a my se musíme rychle přizpůsobit změnám v poptávce, to je pro nás největší změna,“ popisuje šéf firmy Přibiš.

V růstu pomáhá Boataroundu také loňská investice od Mitonu, který do projektu vložil 15 milionů korun, a jelikož celý byznys nepolevuje, zvažuje česko-slovenská dvojice zakladatelů, v níž Přibiše doplňuje Jana Escher, další investiční kolo. „Podle růstu v první polovině roku 2021 se rozhodneme, jestli nám to dává smysl a jestli investici dokážeme rozumně využít,“ přitakává Přibiš.

Pro Boataround nejsou zajímavé jen zahraniční trhy, ale také domácí zákazníci. Přibiš popisuje, že loni v létě, kdy se u nás rozvolnila některá protipandemická opatření, byl velký nárůst poptávky a na jachtu se chystá vyrazit stále více Čechů. Ti jsou aktuálně pátým nejaktivnějším národem z hlediska rezervací, nejvíce se Boataroundu daří v Německu, Rakousku a Polsku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zájem o pronájem na léto stoupl v Česku několikanásobně, v lednu meziročně o 200 procent. Domácí destinace jako Lipno a Slapy jsou už plné a máme rezervace dokonce i na jaro, což dřív nebývalo. Češi navíc objednávají dražší lodě než loni. Zatímco loni za týdenní pronájem byli ochotni zaplatit v průměru 2 500 eur (65 tisíc korun), letos je to o 500 eur (13 tisíc korun) více,“ popisuje Přibiš.

Letošní sezona má zatím podle Boataroundu parametry té loňské, což v jejich byznysu znamená silný růst poptávky – aktuálně o zhruba 200 procent. Vedle přidávání nových lodí i destinací chystá česko-slovenská platforma také spuštění nové kategorie zážitků, v níž využije lokální znalosti místních kapitánů.

„Běžní dovolenkáři tak budou moci navštívit krásná místa a poznat je díky místním kapitánům i jinak než z pláže u hotelu,“ popisuje chystanou novinku šéf Boataroundu a dodává, že zároveň firma uzavřela spolupráci s tuzemskou cestovní kanceláří Invia, díky které chce oslovit nové klienty. I samotná Invia se letos chystá po loňském propadu zase začít růst.

V Asii se nosí společný úspěch. Lidé nepřemýšlí individualisticky, říká David Chmelař, který tam buduje startup iPrice

Filip HouskaFilip Houska

chmelar-onlajn

Foto: CzechCrunch

David Chmelař na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Někteří si svůj byznys vybudují v Česku a pak se s ním pokusí rozletět do světa. David Chmelař ovšem na tuzemský, potažmo evropský trh vůbec nevsadil. Naopak se s jedním kufrem sbalil, nasedl do letadla a vycestoval směr Kuala Lumpur, kde následně rozjel startup iPrice založený na srovnávání cen v jednotlivých e-shopech. A teď s ním zažívá úspěch po celé jihovýchodní Asii.

„Jihovýchodní Asie je pro mnoho lidí z Čech spíše destinace na dovolenou, ale byznys, který tam děláme, zase tak vzdálený není. V Česku totiž máme Heureku, takže často říkám, že děláme Heureka.cz v jihovýchodní Asii pro 650 milionů lidí,“ zmínil Chmelař hned na úvod konference CzechCrunch Onlajn, ve které jsme se věnovali expanzím na zahraniční trhy.

I když se dnešní svět v rámci postupné globalizace sjednocuje, mnoho lidí považuje Asii stále za exotické místo. Proto je z podstaty zajímavé, proč se Chmelař rozhodl podnikat zrovna tam. Důvodů to mělo několik, přičemž ten nejdůležitější byl snadno pochopitelný – růst. „Říkal jsem si, že když už začít budovat byznys, tak někde, kde ten růst bude mega,“ vysvětluje Chmelař.

„V momentě, kdy jsme před pěti lety začínali, se růst v jihovýchodní Asii očekával. Byl to pro nás primární driver, proč tam jít. Nebyl ale však jediný, jihovýchod Asie mě baví kvůli své rozmanitosti, dobrému jídlu a dobrým lidem. Zkrátka se tam skvěle žije,“ dodává Chmelař, který do malajsijského Kuala Lumpuru vycestoval se svou přítelkyní (dnes manželkou), a to velmi nalehko – každý s jedním kufrem.

david-chmelar

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

Poté, co si tam přestěhovali prakticky celý svůj život, začal Chmelař poznávat jednotlivé aspekty asijského podnikání. Jsou totiž výrazně odlišné od byznysových zvyklostí z Evropy nebo Spojených států, a jak dodává, je nutné se na ně adaptovat. „Základní odlišnost, kterou je třeba respektovat, je fakt, že jsou byznysové vztahy založeny na poměrně úzkém vztahu s lidmi, kteří ten byznys dělají,“ popisuje.

„V Evropě a Americe jsme hrozně transakční. Pokud nám dává smysl spolupracovat, podepíšeme kontrakt a je to. V jihovýchodní Asii je to jinak, tam je potřeba si vztah s člověkem vybudovat,“ uvádí na pravou míru Chmelař a myslí si, že důvodem, proč tam vztahy fungují více na osobní bázi, je nedostatečně silný regulatorní framework.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vysvětluje to především na situaci, kdy by vás někdo v byznysu podvedl. Sice ho budete moci zažalovat, ale neexistuje žádná jistota, že byste soud vyhráli. Proto Chmelař doporučuje si najít jiné pojistky, jak tomuto problému předejít. Třeba se s dotyčným spřátelit a poznat jeho soukromý i podnikatelský background, což by mohlo riziko, že se něco špatného stane, snížit.

Další odlišností je upřímnost. Možná jste už někdy slyšeli, že Češi (potažmo Evropané) patří k upřímným lidem, kteří vám do očí řeknou, že jim něco nevyhovuje. V jihovýchodní Asii se na takovou upřímnost nehraje. Alespoň na byznysové rovině. „Když tam lidem řeknete, že se vám jejich nápad nelíbí, vyznívá to velmi tvrdě a mohou to pochopit i tak, že jste na ně až příliš hnusní,“ zmiňuje Chmelař.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích specifikách mluvil i David Chmelař, zakladatel asijského srovnávače cen iPrice.

Odlišností však jihovýchod Asie skrývá mnohem víc. Podle Chmelaře, který se ani za ty roky, co iPrice pro tamní trh buduje, nenaučil všechny výjimečnosti Asiatů, hraje velkou roli v rozjíždění byznysu i firemní kultura. Není tam totiž zaměření na jednotlivce, ale mnohem více se přemýšlí skupinově. V Asii se zkrátka nosí společný úspěch.

„Pro člověka, který tam přijede dělat byznys, je to dobré, protože ví, že lidé budou chtít pomáhat,“ zmiňuje Chmelař a dodává, že to má svým způsobem i návaznost na to, jak se v Asii dodržuje firemní hierarchie. Ta je u tamních zaměstnanců silně zakořeněná a vedení ji vyžaduje, což může být výhoda pro fungování společnosti jako celku (nikdo se neptá, proč je něco tak a něco jinak), na druhou stranu i nevýhoda, jelikož chybí otevřenost.

„Je tam výrazně složitější přimět lidi k otevřenosti a nechat nějaké iniciativy i na nich. My to vyřešili tak, že stavíme odlišnou kulturu, než je ta, kterou v Asii považují za tradiční. Jsme otevření, globální, startupoví a moderní,“ vysvětluje Chmelař nastavení iPrice, přes jehož cenový srovnávač každoročně protečou transakce v hodnotě 3,5 miliardy korun.

Singapur jako vstupní brána

Jak David Chmelař zmiňoval už během našeho prosincového podcastu, e-commerce v jihovýchodní Asii svůj boom teprve zažívá, a proto je nyní možná dobrá chvíle se porozhlédnout po příležitostech. Pro potenciální nové byznysy ze světa je ale pod něj klíčové, aby nejprve zhodnotily, jak rozvinutý trh ke své expanzi potřebují. A pokud si nebudou jisté, mohou vždy zvolit Singapur.

„Pokud někdo potřebujete vstupní bránu do asijského světa, je to Singapur, kosmopolitní místo, kde je třetina expatů, tudíž není problém s přijetím externího produktu,“ vysvětluje Chmelař a reaguje na fakt, že v Asii může být obtížnější se prosadit bez lokálních kontaktů a partnerství. Silně ovšem záleží na produktu, s jakým tam daná firma vstupuje.

david-chmelar2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

Chmelař během CzechCrunch Onlajnu zmiňuje i vývoj digitálního trhu na asijském trhu a za příklad dává Indii a Čínu, které již mají druhé i třetí generace lidí, jež v digitálním byznysu vyrostly. „V těchto zemích je velká spousta talentu a udávají trendy,“ zmiňuje osmatřicetiletý podnikatel a dodává, že v jihovýchodní Asii tento trh zdaleka není tak rozvinutý.

Právě rozvinutost trhu může být pro nové startupy naprosto klíčová a je zapotřebí, aby si uvědomily, jak moc příležitostmi rozmanitý trh potřebují k úspěchu. Chmelař zároveň připomíná, že nad jihovýchodní Asií nelze smýšlet jako nad jedním „velkým trhem“, jelikož je příliš roztříštěná, a to jak po stránce náboženství, která lidé vyznávají, tak po stránce geografie. „Není to tak jednoduché jako v Evropě,“ zmiňuje Chmelař.

***

Dept Q

Přečtěte si takéNa Netflixu vyšla skvělá krimi novinka od tvůrce Dámského gambituNa Netflixu vyšla novinka od tvůrce Dámského gambitu. Oddělení Q je skvělá kriminálka o duši detektiva

Proč se firmy v jihovýchodní Asii inspirovaly západem? V čem je Singapur jiný oproti okolním zemím? A jak se mění pohled Asiatů z jihovýchodu na startupové prostředí? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn na téma expanze na zahraniční trhy. Mimo Davida Chmelaře vystoupili například Jan Bednář ze ShipMonku, Linda Šejdová ze Snuggs, Hubert Palán z Productboardu či Tereza Macháčková, talent partner v Credo Ventures.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

partneri-o4