Obří čtvrtletí pro elitní čtyřku. Apple spolkl Microsoft jen v tržbách za iPhony, Facebook s Googlem táhly reklamy
Blíží se konec dubna, což se v technologickém světě nese v duchu zveřejňování hospodářských výsledků těch největších společností za první letošní čtvrtletí. A minimálně v Applu, Microsoftu, Facebooku a Googlu šlo o velkou jízdu. Vedení všech firem a jejich akcionáři si mohou mnout ruce, ovšem pokud hledáme toho, kdo uplynulý kvartál zboural, musíme zavítat do kalifornského Cupertina.
Applu se úvodní měsíce letošního roku povedly na výbornou. Utržil celkem 89,6 miliardy dolarů, tedy o 53,6 procenta více než před rokem, a jeho čistý zisk se vyšplhal na hranici 23,6 miliardy dolarů. To je více než dvojnásobný růst oproti stejnému období v minulém roce, kdy zaznamenal zisk necelých 11,3 miliardy dolarů. Procentuálně řečeno: zisk je vyšší o 110 procent.
Společnosti pod vedením Tima Cooka se dařilo snad na všech produktových frontách. Tradičně se skvěle vedlo iPhonům, jejichž prodeje i díky nejnovější generaci s označením 12 dosáhly hodnoty 48 miliard dolarů (oproti 29 miliardám před rokem). Počet prodaných telefonů Apple už pár let nezveřejňuje, ale podle odhadů analytiků ze Strategy Analytics si lidé měli zakoupit přes 57 milionů kusů (meziročně o 44 procent více).
Možná největším překvapením je ale růst Maců, které Applu vygenerovaly tržby 9,1 miliardy dolarů. Samozřejmě bez započítání nových iMaců, které firma nedávno teprve představila. Rostl také segment iPadů (7,8 miliardy dolarů) a zvýšil se i zájem o Apple Watch a nositelnou elektroniku, produkty do domácnosti a jiné doplňky. Na 16,9 miliardy dolarů pak vyrostly také služby, od iCloudu přes Apple Music až po Apple TV+.
Pro Apple jde nepochybně o vydařené období, což potvrdil i jeho šéf, na druhou stranu jsou tyto údaje srovnávány s dobou, kdy svět „zastavila“ pandemie. Proto mohou být tyto nárůsty tak vysoké. Apple nicméně z pandemické situace vytěžil maximum, což potvrzuje i fakt, že se Macy staly po iPhonech druhou nejrychleji rostoucí kategorií. A počítačovému segmentu se dařilo také v Microsoftu.
Technologický obr z washingtonského Redmondu, kterému šéfuje Satya Nadella, sice tak výrazně netěží z výroby vlastních strojů (byť jeho řada Surface narostla o 12 procent), ale zato má dobré výsledky z prodeje služeb, typicky produktivního balíčku Office pro firmy a jednotlivce. V této kategorii Microsoft zaznamenal tržby na úrovni 13,6 miliardy dolarů s 15procentním meziročním růstem.