Původně si chtěla od Young_block koupit jen designový blok. Teď Zuzaně Fryaufové patří polovina papírnictví
Zuzana Fryaufová, nová spolumajitelka Young_block
Koncentrace, pot a krev, emoce. Nažehlené garderoby, tanec a bujará zábava. Sotva si představit dvě více vzdálené události, než je Ples v opeře a zápasy bojových umění. Pro někdejší organizátorku těchto akcí Zuzanu Fryaufovou to však nehraje roli. Když už ji něco zaujme, dlouho nepřemýšlí a jde do toho.
Žena, kterou živilo pořádání výjimečných společenských a sportovních událostí, jako by před rokem tušila, že možností k setkávání v následujících měsících moc nebude. Eventovou činnost omezila na minimum a kromě rodiny přesměrovala veškerou energii k produktu, do kterého se v té době čerstvě zamilovala.
O spolupráci ji tehdy požádala firma Young_block vyrábějící designové bloky, kterou dnes spoluvlastní. „Když jsem poprvé viděla blok ‚30 let svobody‘ od Young_block, hned jsem věděla, že si ho chci koupit. Původně jsem tedy myslela ten jeden blok. Nakonec to dopadlo trochu jinak,“ popisuje s úsměvem Fryaufová, které od letošního roku oficiálně patří 40% podíl ve firmě.
Young_block je jednou z mála českých firem, které se zpracování papíru věnují na špičkové úrovni, a to jak pro korporátní, tak privátní zákazníky. Designové papírnictví s ohledem na přírodu u nás jako první v roce 2010 rozjela firma Papelote.
Ke 30. výročí od sametové revoluce v Young_block vydávali limitovanou edici bloků a chtěli ji propojit s komunikační kampaní zaměřenou na téma svobody. Právě v ten moment si zakladatel firmy Jiří Vogel vzpomněl na svou kamarádku z Litomyšle s bohatými PR zkušenostmi a spolupráce mohla začít. Tou kamarádkou byla Zuzana Fryaufová.
„Oslovili mne na začátku pandemie s nápadem dostat téma svobody více do veřejného prostoru. Čím víc jsme se o tom bavili, tím víc se mi líbili. Viděla jsem, co všechno dělají, a uvědomila jsem si, že nechci být jen u PR, ale u celého projektu,“ vzpomíná sedmatřicetiletá jednatelka na seznámení s firmou sídlící v její rodné Litomyšli.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsInvestici do firmy svého kamaráda ve městě, k němuž má citový vztah, vnímá jako hezkou ukázku toho, jak pandemie pomáhá rozvíjet lokální projekty na osobní bázi. „Nenapadlo by mě, že budu pracovat na projektu s lidmi, které znám od sedmnácti let,“ usmívá se Fryaufová. „Najednou vymýšlíme skvělé věci, kterým plně věřím. Baví mě, že se to děje tady, přirozeně a s ohromným lidským faktorem, který je v naší filozofii nenahraditelný,“ zamýšlí se.
Young_block hned ve svém prvním roce dosáhl obratu přes 4 miliony korun, následující roky se podařilo překonat hranici 7 milionů. S ohledem na investice do výroby byly čisté zisky proměnlivé a pohybovaly se mezi půl milionem a milionem korun. Tak jako u mnoha jiných firem, i v Young_block ale první rok koronaviru přinesl propady.
Drtivou většinu příjmů totiž doposud tvořily korporátní zakázky a právě firmy s příchodem pandemie jako první stoply své marketingové rozpočty. „Pro takové situace je lepší mít více diverzifikované portfolio zaměřené více na koncové zákazníky,“ říká podnikatelka.
„Náš blok je jako šperk, který chcete mít u sebe.“
V současné chvíli tvoří právě B2C zakázky, tedy ty pro koncového zákazníka, pouhou desetinu tržeb. „Naším dlouhodobým plánem je zaměřit se víc právě na tyto zákazníky. Pandemie nás trochu přibrzdila, ale už se to lepší a znovu rosteme. Přeorientování je krok dobrým směrem,“ hodnotí Fryaufová.
Jasno má firma v tom, že nesmí slevit ze svých standardů, co se týká kvality, estetiky a udržitelnosti bloků. Ty jsou vždy ručně vyráběny přímo v dílně v Litomyšli a jsou zcela recyklovatelné. „Naše bloky nejsou žádný kompromis, jsou zacílené na lidi, kteří jsou zvyklí psát kvalitními pery na kvalitní papír. Stránky se nepropíjí, díky kvalitní vazbě bloky drží otevřené, některé mají obálky z omyvatelných papírových materiálů,“ vyjmenovává Fryaufová.
Specialitou jsou například i papíry na obálky, které jsou vyrobeny z recyklované kávy nebo z trávy, čímž bloky získávají i charakteristickou vůni. Papíry firma odebírá z různých světových zdrojů. „Levný blok se skoro průhledným papírem si můžete koupit všude. Young_block je pro lidi, kteří mají rádi papír a pro které je blok doplněk, šperk, který mají rádi u sebe. Tak k tomu přistupujeme,“ zmiňuje jednatelka.
Pro zákazníka vytvoří takřka cokoliv
Výroba jednoho bloku znamená průměrně sedm až osm dílčích produkčních fází a po většině z nich je nutná technologická pauza například pro zaschnutí lepidla. Aktuální výrobní kapacity Young_blocku jsou někde mezi pěti až sedmi tisíci bloků za měsíc. „Pro velkovýrobnu není zakázka o tisíci kusech nic. U nás si na každý papír knihařky sáhnou. Je to trochu jiná filozofie,“ zmiňuje spolumajitelka firmy.
Poctivá ruční výroba je to, co Fryaufovou na projektu hned od začátku nadchlo. Sama si proto také jeden blok zkusila vyrobit, aby zjistila, kolik to dá práce. „Není to zdaleka tak lehké, jak jsem si myslela,“ přiznává. Díky této zkušenosti si uvědomila, že by Young_block ráda více rozvíjela cestou personalizace.
Může to být sice nákladnější, ale ve finále by si každý svůj blok mohl dodělat sám podle sebe. Dobře může podle PR expertky zafungovat také propojení bloků s osobnostmi, které by s Young_block vytvořily konkrétní produkt. „K naší značce se hodí lidé, kteří mají vášeň, věnují se něčemu dlouhodobě a dokázali strhnout lidi kolem sebe. Vnitřek bloku by tomu odpovídal,“ zamýšlí se Fryaufová.
Jako příklad zacíleného produktu, který může oslovit širokou skupinu lidí, uvádí bloky pro neziskovou organizaci Czechitas, která vzdělává ženy a děti v IT. Navržené bloky měly na deskách klávesové zkratky a neziskovka jich část věnovala dětem do dětských domovů, aby rozšířila povědomí o tom, že informatika je i pro holky a že je dobré se této oblasti věnovat od útlého věku.
Pro zákazníka dokáže Young_block vytvořit takřka cokoliv. Třeba kombinaci diáře a bloku s důrazem na konkrétní dny. „Pro jednoho zadavatele jsme vyráběli celý produktový set s rodovým erbem uložený do dárkové krabičky,“ uvádí příklad Fryaufová.
Aktuálně firma mimo jiné pracuje na dopisní sadě v deskách, které lze také spojit s vlastním brandem. Desky jsou papírové a přitom omyvatelné. „Zkoušeli jsme to a vydrží i vyprání v pračce,“ poznamenává spolumajitelka.
„Firmy, kterým se daří, by měly myslet na charitu.“
Za poslední rok přešla velká část života do online prostředí, což podle jednatelky Young_block rozhodně neznamená ústup papíru. Naopak se spíš kloní k tomu, že offline věci díky tomu nabývají na větší hodnotě. I proto firma plánuje rozšířit nabídku fotoalb. „Díky pandemii se lidé uzemňují a zpomalují. Návrat k offline v podobě papíru a fotoalb mi přijde symbolický,“ říká Zuzana.
„Ve svém okolí a u lidí v byznysu jsem zaznamenala, že na poradách zapisují nejčastěji do bloků,“ dodává Fryaufová. Sama počítač spojuje s vyřizováním e-mailů, hodnotnější věci, nápady, poznámky z knih a inspirace, ke kterým se chce vracet, píše rukou.
Blok pro dobrou věc
Charitativní činnost prolíná celou kariéru Zuzany Fryaufové. Z Plesu v opeře, který byl vnímán po dlouhou dobu jako spíše snobská akce s chlebíčky, dokázala bývalá eventová manažerka udělat během pěti let zcela jinou akci, která významně přispěla na velké charitativní projekty a vyvíjela se. Generovala miliony pro Nadaci Terezy Maxové a následně i UNICEF.
Dobročinným aktivitám se Fryaufová navíc věnuje i na vlastní pěst. Dlouhodobě totiž podporuje neonatologie, tedy zařízení poskytující péči předčasně narozeným dětem, skrze finanční i materiální sbírku v rámci iniciativy Malí bojovníci. V Young_block zatím různým projektům pomáhají v mezích svých možností, což aktuálně znamená darováním produktů. Nedávno třeba takzvaným zapomenutým dětem, tedy těm, které mají rodiče ve vězení.
„Tyto děti propadávají systémem, nikdo se o ně moc nezajímá, přitom je jich v Česku čtyřicet tisíc,“ vysvětluje Zuzana. S Young_block proto podpořili program Dream Academy organizace Prison Fellowship, která s dětmi pracuje a pomáhá jim s nasměrováním jejich životní cesty.
Systematicky pak Young_block podporuje Nadační fond Kapka naděje, který pomáhá nemocným dětem. Dohromady je svedla osobní zkušenost jednoho z pracovníků nadace s produkty Young_block.
„Pro Young_block to byla první větší příležitost, jak spojit své jméno s projektem, který má hlubší smysl a ke kterému ani my nejsme lhostejní. Společně jsme vytvořili specifický blok s gumičkovými deskami a sadu sešitů. Celý finanční výtěžek z prodeje těchto produktů putuje na konto nadace,“ zmiňuje Zuzana.
Charitativní činnost své nové firmy by Fryaufová postupem času ráda rozvíjela ještě víc. Plánuje se spojit s jedním projektem a ten podporovat dlouhodobě. „Firmy, kterým se daří, by měly uvažovat tímto způsobem,“ je přesvědčená jednatelka.