Šéf Spotify Daniel Ek chce Arsenalu vrátit zašlou slávu. Po fiasku se Superligou by fotbalový klub rád koupil

Filip HouskaFilip Houska

arsenal-ek

Foto: Nelson Ndongala/Spotify

Šéf Spotify Daniel Ek chce koupit londýnský Arsenal

0Zobrazit komentáře

Fotbalový Arsenal FC je pro svou bohatou historii srdcovým týmem milionů fanoušků po celém světě a spoluzakladatel streamovací služby Spotify Daniel Ek je jedním z nich. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby si teď slavný londýnský klub nechtěl koupit. Ještě nedávno by taková zpráva zněla jako sci-fi, ale švédský miliardář svůj zájem o koupi Arsenalu oficiálně potvrdil a odstartoval tak jistě zajímavě dění ve sportovních i technologických kruzích.

Pro lepší pochopení celé situace – a důvodů, proč se o něčem jako prodej Arsenalu vůbec mluví – je nutné se vrátit na začátek minulého týdne, kdy fotbalovým světem otřásla kontroverzní zpráva o založení evropské Superligy, elitní soutěže pro nejbohatší fotbalové kluby planety. O vlastní soutěži pro vyvolené se spekulovalo dlouho, až její vznik minulou neděli zčistajasna několik předních evropských klubů skutečně oznámilo.

Arsenal byl mezi nimi a rozhodnutí o vytvoření vlastní soutěže odstřižené od zbytku fotbalového světa vyvolal na evropské scéně obří poprask a masivní vlnu negativních reakcí. Vznik takového projektu odsoudily řídící fotbalové organizace FIFA i UEFA, přičemž pohrozily, že zainteresované kluby vyloučí z prestižní Ligy mistrů i národních soutěží. Ještě více se ale vzbouřili fanoušci, kteří elitářskou soutěž pro hrstku vyvolených považovali za zradu a chamtivost šéfů klubů.

arsenal

Foto: Who’s Denilo/Unsplash

Emirates Stadium, domácí stánek londýnského Arsenalu

Netřeba dodávat, že v takové lize by se točily obrovské peníze, zejména z televizních vysílacích práv, a klubům by se tak mohly vyplácet větší sumy. Což je vlastně logické a také hlavní důvod, proč do toho Arsenal spolu s Realem Madrid, Barcelonou, Juventusem či Manchesterem United a dalšími kluby šel. Je otázka, jak moc by v průběhu let bavilo diváky sledovat bitvy stále stejných týmů dokola, ale to je jiná debata.

Proti zapojení do takzvané Superligy mohutně protestovali i fanoušci Arsenalu, což nakonec vedení klubu přesvědčilo k tomu, aby se účasti v takové soutěži vzdalo a omluvilo se. Ostatně tak pouhých 48 hodin od oznámení původního záměru založit Superligu učinila většina klubů, která se do ní měla zapojit, a elitářská fotbalová soutěž zanikla tak rychle, jako vznikla. A právě v době třaskavých reakcí nejen na sociálních sítí se ozval také Daniel Ek, šéf Spotify.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Začalo to obyčejným tweetem, ve kterém napsal, že „pokud by KSE (Kronke Sports & Entertainment, majitel klubu – pozn. red.) chtělo Arsenal prodat, rád by přihodil svou nabídku“. Hned tím na sebe logicky strhl pozornost a začal zajímat i fanoušky Arsenalu, z nichž o něm mnoho do té doby možná ani nevědělo. Současného majitele, 73letého amerického miliardáře, který zároveň vlastní i několik zámořských sportovních franšíz v Los Angeles či Coloradu, totiž nemají příliš v oblibě.

Zato osmatřicetiletý Daniel Ek bere Gunners, jak se Arsenalu přezdívá, jako srdcovou záležitost. Jak zmínil pro server CNBC, Arsenalu fandí od dětství a přirozeně chce, aby byla týmu navrácena jeho sláva. Vzhledem k tomu, že se jeho jmění odhaduje na 4,9 miliardy dolarů, nejde v případě odkupu nutně o nerealizovatelný krok, přičemž magazín Forbes aktuálně odhaduje hodnotu Arsenalu na zhruba 2,8 miliardy dolarů. Kolem cenovky by ale jistě byla velká debata.

Nic se prodávat nebude

Je zřejmé, že hlavním výchozím bodem rozhodnutí Daniela Eka, že by vůbec mohl vstoupit do jednání o koupi Arsenalu, pramení právě z nešvaru jménem Superliga. I když z ní pravděpodobně nic nebude, tak fanoušci (a nejen ti Arsenalu) dali jasně najevo, že s kroky svých zahraničních majitelů absolutně nesouhlasí, a tak se v některých případech začalo spekulovat o jejich možném konci. Samotný Stan Kroenke ovšem zatím nic takového nepřipouští a na spekulace odvětil, že klub prodávat nehodlá.

Klub, který Kroenke se svou firmou vlastní od roku 2018, kdy převzal jeho plnou kontrolu, na prodej oficiálně není, což Stan Kroenke spolu se svým synem Joshem, jenž se na vedení Arsenalu podílí, potvrdili i pro agenturu AP. „Arsenalu zůstáváme stoprocentně oddaní a žádný podíl v klubu neprodáváme. Formálně jsme nedostali žádnou nabídku a žádnou ani nebudeme brát v potaz,“ říkají.

daniel_ek_4-min

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Daniel Ek se však nevzdává. Podle nejnovějších informací zvažuje, že formální nabídku na odkup Arsenalu podá, a pro CNBC bez větších podrobností zmínil, že si již zajistil také financování. „Nečekám, že se to stane přes noc – jsem připraven na dlouhý boj. Vše, co můžu teď udělat, je, připravit si promyšlenou nabídku, kterou jim donesu, a budu doufat, že mě vyslyší. Chci, aby se klubu dařilo lépe. To je můj hlavní zájem,“ říká šéf Spotify.

V kuloárech se navíc proslýchá, že by do toho šel švédský podnikatel se třemi klubovými legendami – Thierrym Henrym, Dennisem Bergkampem a Patrickem Vieirou. Alespoň takto o tom informuje i britský sportovní deník Sky Sports. Zda to tak bude, zatím není jisté, ale i právě Henry není spokojen, co se s týmem, kde strávil nejlepší roky své fotbalové kariéry, stalo, o čemž mluvil v médiích.

Bude tedy zajímavé sledovat, co se v následujících týdnech bude dít, a to nejen pro fanoušky Arsenalu. Pokud nějaká šance na odkup Arsenalu ze strany Daniela Eka vůbec existuje, pak je podle všeho zatím spíše minimální, ale s ohledem na turbulentní dění v posledních dnech na celé fotbalové scéně si nemůžeme být ničím jisti. Zajímavé dopady by navíc takový deal mohl potenciálně mít i na technologický sektor a startupový ekosystém, o čemž píše magazín Sifted.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Superhrdinové pronikli až na vrchol luxusu. Hodinky Audemars Piguet s Black Pantherem vyjdou na 3,5 milionu korun

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

audemars-piguet-royal-oak-concept-black-panther-watch-2

Foto: Audemars Piguet

Hodinky Audemars Piguet Royal Oak Concept Black Panther

0Zobrazit komentáře

Superhrdinové se na plátnech pravidelně objevují už velmi dlouho, za poslední dekádu ale snad poprvé naprosto ovládli mainstreamovou kulturu. Fanoušky Marvelu můžeme najít všude možně, dokonce ve světě vysoké horologie, tedy měření času a hodinářství. Tomu alespoň věří legendární švýcarská značka Audemars Piguet, která se ve spolupráci s Disneym rozhodla vytvořit speciální edici modelu Royal Oak se superhrdinou Black Pantherem. Vysoce propracované hodinky vyjdou v přepočtu na asi 3,5 milionu korun.

Takže ne, rozhodně nejde o hračku pro děti, ba ani dospělé, ale spíš o unikátní příležitost k investici nebo ultimátní sběratelský artefakt pro komiksové nadšence. Zároveň se ovšem komiksovým hodinkám dostalo představení na akci moderované hercem a komikem Kevinem Hartem se zjevnou dávkou nadhledu. Zde se také v charitativní aukci prodala jejich speciální verze z bílého zlata limitovaná na jediný kus za 5,2 milionu dolarů (v přepočtu 132 milionů korun).

To je i v té nejvyšší horologii velice ojedinělá částka. V případě standardní verze hodinek ale o vůbec šílenou cenu nejde a poměrně rychle by ji měl ozřejmit už samotný předlouhý název Audemars Piguet Royal Oak Concept Black Panther Flying Tourbillon. Spojuje jméno věhlasné značky, jeden z nejikoničtějších designů hodinek na trhu, limitovanou edici 250 kusů a extrémně náročné řemeslné provedení.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 99

Foto: Audemars Piguet

Speciální verze hodinek z bílého zlata

Jeho základem je tourbillon, prvek kompenzující vliv gravitace na přesnost hodinek. Pokud tzv. krokový mechanismus, který zajišťuje uvolňování energie z pružiny do ručiček v přesných intervalech, stráví příliš dlouho v jedné orientaci, může být nepřiměřeně zatížen a ztrácet přesnost. Tourbillon krokový mechanismus umisťuje do neustále se otáčející klece, čímž vyvažuje zátěž na něj. 

Často se diskutuje o tom, nakolik tento prvek opravdu zvyšuje přesnost náramkových hodinek, z hlediska výroby jde nicméně o nesmírně náročnou záležitost. Proto se z tourbillonu stala „královská kombinace“, vyhrazená jen pro velice drahé modely. V případě hodinek s Black Pantherem navíc máme co do činění s létajícím tourbillonem, kdy je otáčející se klec k okolnímu skeletu strojku přichycena jen v jednom bodě. Vzniká tak dojem, jako by se tourbillon vznášel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě toho novinka neobsahuje žádné další speciální funkce (komplikace) a její hodnota spočívá hlavně v promyšleném designu a vrcholném řemeslném zpracování. „Vytvořit design hodinek nám trvalo více než rok a půl. Vložili jsme do nich řemeslo a know-how jak naší společnosti, tak externích partnerů,“ vysvětluje ředitel Audemars Piguet François-Henry Bennahmias.

Od začátku jeho značce šlo o to, aby výsledek spolupráce s Marvelem nepůsobil jen jako laciný pokus o svezení se na vlně popularity superhrdinů, ale jako dokonale zpracovaný šperk, jehož kvality jsou okamžitě zřejmé. Například ručně vyřezat a nabarvit figurku Black Panthera z bílého zlata tak trvá kolem třiceti hodin. Její vzhled, modelovaný podle komiksu (film tehdy ještě nevyšel), obsahuje obrovskou míru trojrozměrných detailů, viditelných jedině pod lupou.

audemars-piguet-royal-oak-concept-black-panther-watch-1

Foto: Audemars Piguet

Vyrobit figurku Black Panthera trvá desítky hodin

Figurka je pak zasazená do modelu z řady Royal Oak Concept, jenž kombinuje ikonické tvary Audemars Piguet a prostor pro různé experimenty zaměřené na silně technicistní pojetí. Superhrdina z technologicky vyspělé země Wakanda sem tedy dokonale sedí. „Chtěli jsme postavu, která reprezentuje hodnoty naší značky: rodinu, tradici, myšlení dopředu a technologie. Black Panther byl v tomto jasnou volbou,“ vysvětluje Bennahmias.

Byť by to od seriózního byznysmena ve vedení předního světového výrobce hodinek asi málokdo čekal, je velkým fanouškem komiksů. S Marvelem prý chtěl spolupracovat už před deseti lety, kdy jeho postavy teprve pomalu nabývaly mainstreamovou popularitu. Uvést věci do pohybu se ale povedlo, až když Bennahmiasův přítel Don Cheadle, herec a představitel další marvelovské postavy War Machine, do vydavatelství sám zavolal.

Výsledné hodinky svým místem na trhu navazují na dlouhou historii extravagantních luxusních kousků, dokonce obsahujících samotného myšáka Mickeyho. V 80. letech několik takových vytvořil Gérald Genta, jenž o dekádu dříve navrhl také design modelu Royal Oak. Současný Royal Oak s Black Pantherem se přesto setkal s mnoha odmítavými reakcemi, podle nichž je prý Audemars Piguet pro něco takového příliš seriózní značka.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 85

Foto: Audemars Piguet

Ciferník hodinek má poměrně velkou hloubku

audemars-piguet-royal-oak-concept-black-panther-watch-4

Foto: Audemars Piguet

Na zadní straně hodinek nesmí chybět sklíčko pro výhled do mechanického strojku

Spolu s Patek Philippe a Vacheron Constantin totiž patří do tzv. svaté trojice výrobců hodinek s velice dlouhou historií a jedněmi z nejsofistikovanějších hodinek na světě. V některých ohledech tak možná otázka vhodnosti spolupráce s Marvelem opravdu je na místě. Na druhou stranu vysoká horologie je přeci zcela absurdní disciplína, kde vznikají ty nejkrásnější a nejzbytečnější předměty.

Jestli je někde prostor pro hravost té nejvyšší úrovně, pak právě zde. Proč by neměly existovat extrémně drahé hodinky s Black Pantherem, když existují jiné s koly a turbínami letadel nebo autentickou replikou šestnáctiválce Bugatti Chiron. V Audemars už usilovně pracují na hodinkách s dalším superhrdinou.