Bezkonkurenční elektrická bestie s významným rodokmenem. Prohnali jsme Porsche Taycan Turbo
Elektrické auto Porsche Taycan
Sedíte těsně nad vozovkou, ve středu palubní desky ukazuje čas ručičkový budík a sedačka vás téměř dokonale obepíná. Když si sednete do Porsche Taycan Turbo, vše nasvědčuje tomu, že je to prostě Porsche a čeká vás tradiční jízda plná emocí, jak to německá značka rychlých vozů umí.
Jenže jakmile nastartujete, vůbec nic neuslyšíte. Je to trochu surreální zážitek, ale přesto vás dokáže tahle elektrická bestie zasadit hned na první rovince hluboko do sedačky. Porsche ukázalo, že elektřina v jeho podání může být neméně zábavná.
Sotva sešlápnete plynový pedál na podlahu, můžete být velmi mile překvapeni. Však Porsche Taycan Turbo potřebuje pouze 3,2 sekundy, aby dosáhlo rychlosti 100 kilometrů v hodině, a ani po jejím překročení zrychlování neslábne.
Porsche Taycan je v dobrém slova smyslu elektrická bestie, která vám servíruje dynamiku neuvěřitelným způsobem, ale nebojí se ani zatáček či závodního okruhu. Taycan není obyčejné auto, Taycan je regulární zbraň na čtyřech kolech.
Z mých slov výše jste už nejspíše pochopili, jaké pocity jsem si z Porsche Taycan odnesl. A tak nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou vám povím, že úkol, který před automobilkou Porsche stál, se povedlo splnit na výbornou. Prakticky nikdo nevěděl, jak by mělo fungovat elektrické sportovní auto, a o to těžší úkol německá automobilka měla. Avšak Porsche to zvládlo se ctí, o čemž nás Taycan Turbo přesvědčil.
Ačkoli v útrobách žádné turbodmychadlo nemáte, o zvýšení tepové frekvence se postará na lusknutí prstu. V řeči čísel máte pod pravou nohou k dispozici 680 elektrických koní, které vás vystřelí z nuly na sto kilometrů v hodině za 3,2 sekundy. Jakmile plynový pedál podržíte o pár sekund déle, pak už jedete takovou rychlostí, že i na německé dálnici budete patřit k jedněm z nejrychlejších.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZážitek z toho, jak celá akcelerace probíhá, je prakticky nepopsatelný. Ani na zlomek sekundy vás nenapadne se zamýšlet, že by vám mohl nějaký ten výkon chybět, ba naopak začínáte přemýšlet, v čem byste mohli zažít ještě rychlejší akceleraci. A věřte, že moc takových aut na trhu není.
Podobné dynamické schopnosti mají i modely od Tesly, ale v případě Porsche je to zcela jiná káva. Káva, pro kterou zatáčky nebo rovnou závodní okruh nejsou cizí slova. Z Taycanu cítíte, že se na ničem nešetřilo, pozice za volantem, zpracování, zpětná vazba do volantu i jízdní vlastnosti jsou takové, jaké byste od Porsche očekávali.
Sportovní geny nezapře
Zatáčky, které se sportovním autem projíždíte určitou rychlostí, s Taycanem projedete daleko rychleji. Nesmírně nízké těžiště v kombinaci s celým naladěním dělá z Taycana až neuvěřitelně dobré sportovní nářadí. A vlastně i s trochou nadsázky velmi nesmyslné, protože dojít s Taycanem na limit chce už mít nejen odvahu, ale také pořádné zkušenosti. Ostatně vůbec bych se nedivil, kdyby tato auta mohli řídit řidiči až od určitého věku.
Po otevření si sednete hodně blízko k silnici do sedadla, které umí obepnout i hubenější postavy. Na volantu najdete typický ovladač jízdních módů a před ním displej, na kterém jsou tři digitální budíky. I startovací tlačítko je na levé straně od řidiče, jak je tomu u Porsche zvykem od závodů v Le Mans, kdy při startu musel řidič nejdříve do auta přiběhnout, otevřít dveře a až pak začít startovat. Umístěním vlevo se ušetřilo několik okamžiků, zatímco soupeři se museli naklánět a hledat startovací zdířku.
Z druhé strany vás obklopuje středový tunel, do něhož jsou integrovány dva držáky na nápoje a displej, který slouží pro ovládání klimatizace či zapínání vyhřívání nebo klimatizování sedadla. Celkem v interiéru můžete mít displejů až pět. Jeden před volantem, druhý před spolujezdcem a poslední dva na středovém panelu.
V interiéru Taycanu je hardwarové tlačítko téměř sprostým slovem, a tak většinu věcí musíte nastavovat právě přes displeje, jak velí trend posledních pár let. Ty vám však alespoň dávají haptickou odezvu, díky čemuž se lépe ovládají i poslepu. Systém není nikterak špatný, podporuje i Apple CarPlay, ale na Android Auto si musíte nechat zajít chuť. A ačkoli jde o elektrický model, i zde Porsche zachovalo stylové hodiny, které se jsou umístěné uprostřed palubní desky.
Připlatit si můžete také za head-up displej či noční vidění. To snímá okolí před vozem díky infračervené kameře a následně obraz promítá na displej. Jakmile před autem bude člověk nebo zvíře, uvidíte ho zvýrazněného oranžovým rámečkem. Celý systém vidí mnohem dál než lidské okolo a upozorní vás na případné nebezpečí o poznání dříve.
Ohromující ticho
Kdykoli si sednete za volant, tak nějak očekáváte zvukový doprovod, který je s automobily několik desítek let spjatý. To jediné, co uslyšíte u Porsche Taycan, je ticho, což pro mě bylo zpočátku poměrně zvláštní. Přeci jen ať už jsem seděl za volantem Porsche 911, Panamery nebo Cayennu, nějaké to sportovní „prsknutí“ do výfuku jsem vždy slyšel. A teď? Nic. Inu, žijeme v nové době a možná to potrvá jen pár desítek let, než spalovací motor bude úplnou minulostí.
Zvolit si u Taycanu však můžete zvukový podkres, který napodobuje spalovací motor. Zní velmi futuristicky a decentně, ale osobně se mi líbil. Jakmile rychlost roste, jeho intenzita se stupňuje, ale jen těžko zvuk k něčemu přirovnat. Je čistý, neagresivní a elegantní. Sportovní elektromobil je zcela nový segment, a tak si i na podobné věci budeme budeme postupně zvykat.
Jízda s Taycanem i s elektrickým motorem každopádně představuje nesmírně zajímavý zážitek, a to hned z několika důvodů. Jednak elektrické Porsche je pro věrné fanoušky něco podobného, jako bylo kdysi první SUV, které však automobilku zachránilo od finančních problémů – tedy něčím, co prostě není Porsche.
Druhým důvodem je, že v podobném autě přece jen očekáváte spalovací motor, ale zde ho jednoduše nenajdete. Místo toho můžete plout krajinou s téměř dokonalým tichem, avšak pro většinu z nás až neskutečnou rychlostí. Emoce zkrátka tahle elektrická závodní bestie budí vším ostatním, než je tichý motor.
Poprvé na elektřinu za jedna
Porsche Taycan, podobně jako legendární model 911, jde na všechno tak trochu jinak. Zatímco konkurenční automobilky stavějí primárně elektrická SUV, Porsche postavilo auto, které můžete používat každý den a o víkendu vyrazit na závodní okruh. Jak se však říká, každá sranda něco stojí, přičemž u Porsche Taycan to platí dvojnásob. Z vašeho bankovního účtu si německá automobilka strhne minimálně 4,3 milionu korun.
Kapitola sama pro sebe je nabíjení baterie. Celková kapacita je 93,4 kWh, což slibuje papírový dojezd v rozmezí od 380 do 450 kilometrů. Tak velký rozptyl není u elektromobilu nic neobvyklého, protože je nesmírně důležité, jakým stylem jezdíte.
Jestli patříte do skupiny řidičů, kteří vyznávají styl brzda/plyn, pak počítejte, že se možná nedostanete ani na 250 kilometrů. Klidnější tempo někde na okresní silnici však znamená nižší spotřebu, a tedy i delší dojezd. Na spotřebu má přitom vliv prakticky vše, nejen váš jízdní styl, ale také průměrná rychlost, trajektorie vaší trasy či okolní teplota a využívání klimatizace.
Ve výsledku je to taková menší matematická rovnice, která u každého řidiče bude vycházet zcela jiným dojezdem. Samotná automobilka uvádí průměrnou spotřebu v rozmezí od 23 do více než 26 kWh na každých 100 kilometrů. Nám se po více než 400 ujetých kilometrech, z nichž hned polovina byla po dálnici, spotřeba zastavila na 24,5 kWh, což znamená reálný dojezd okolo 350 kilometrů.
Příjemné je, že s autem dostanete redukci také na tři fáze, což v případě nabíjení v rodinném domě udělá z Porsche Taycan použitelné auto. Tím myslím především to, že takové nabíjení vám auto nabije za zhruba osm hodin, tedy ideálně přes noc. Na cestách však můžete využít nabíjecí stanice, a to až o výkonu 270 kW.
V našich končinách budete nejčastěji nabíjet na stanicích s výkonem 50 kW, kterých je stále nejvíce. V takovém případě připojíte Taycan na stanici, dáte si kávu a nějakou tu svačinu a přesně po 26 minutách nabíjení budete mít dojezd o 100 kilometrů delší. A s tím už se dá žít.
„Pro podobné auto si nejdete, že ho potřebujete, ale protože ho chcete.“
Kabely následně můžete uklízet do zavazadlového prostoru pod přední kapotou, kam se vejde 84 litrů. Do toho zadního pak dáte až 407 litrů. Nejde tedy pouze o malou nákupní tašku, jak by si někdo mohl myslet, ale pro mnoho lidí také o auto pro každodenní používání. Překvapivě pohodlně se totiž usadí člověk i na zadní sedadla.
Jen těžko se tak hledají nějaké chyby. A pokud už Taycan nějaké má, jde spíše o věci, které souvisejí s daným segmentem. Jestli potřebujete větší dojezd, pak sáhnete asi po Tesle. Pokud více prostoru pro svou rodinu, pak nejspíše po nějakém SUV. Pokud se vám nelíbí, že interiér je poněkud stísněný, pak si zkuste sednout do Porsche 911, které je na tom velmi podobně.
Porsche Taycan je specifický elektromobil, pro který si půjdou zákazníci, kteří moc dobře vědí, proč právě elektrické Porsche chtějí mít ve své garáži. Více než kde jinde v tomto segmentu platí, že pro podobné auto si nejdete, že ho potřebujete, ale protože ho chcete. A Taycan je dokonalým důkazem. Je to až nesmyslně rychlý, pekelně drahý a v aktuální nabídce i bezkonkurenčně nejlepší sportovní elektrický vůz.