Digitalizace přinesla ČMIS nové klienty a rekordní rok. Český hostingový hráč utrží 42 milionů korun
O společnostech, které se zabývají hostingem, se často tolik nemluví, byť jejich technologie poskytují klíčovou infrastrukturu, bez níž bychom si například nedokázali nakoupit v oblíbeném e-shopu nebo objednat na internetu různé služby. Mezi tuzemské hráče v tomto oboru patří pražský ČMIS, který má za sebou historicky nejlepší rok, během něhož začalo mnoho jeho klientů významněji digitalizovat.
Českomoravské informační systémy, zkráceně ČMIS, se zabývají hostingem a cloudovými i serverovými řešeními a v uplynulém fiskálním roce by měly při kontinuálním meziročním růstu navýšit obrat o pětinu na 42 milionů korun. Klíčovou infrastrukturu poskytují v Česku celkem 220 klientům, přičemž přes jejich servery či e-shopy denně projde přes 200 tisíc uživatelů.
„Zpočátku na nás dopadl covid stejně negativně jako na další sektory. Klienti z gastronomie, cestovního ruchu a hotelnictví, tedy sektorů postižených restrikcemi, snížili objem objednaných služeb. To se ale velmi brzy změnilo a s vlnou digitalizace přišel i příliv nových zákazníků, kterých je nyní již 220,“ popisuje dění v loňském roce Václav Svátek, CEO a zakladatel ČMIS.
„Uplynulý rok se tak pro nás nakonec stane nejúspěšnějším v historii s obratem 42 milionů korun. Čtvrtinu z něj investujeme do inovací a zdokonalení našich služeb. Největší položkou je nákup nových, rychlejších serverů, které obměňujeme každé dva až tři roky, přičemž standard se pohybuje kolem pěti let,“ dodává Svátek.
Výpadky za miliony
Nové servery nakoupil ČMIS za 10 milionů korun a hrubá kapacita jeho datacentra se tak zvýšila na pět petabytů, což si možná lépe představíte, když řekneme, že takový údaj odpovídá kapacitě 16 384 notebooků s diskem o kapacitě 320 gigabajtů. Nové servery firmě a jejím klientům přináší rychlejší čtení i zápis, úsporu energie o pět až deset procent a také vyšší spolehlivost.
„Pro představu, hodinový výpadek webu stojí české firmy v průměru 1 182 000 korun. Za den tak může třeba takový e-shop přijít téměř o 30 milionů korun nejen na tržbách, ale kvůli ztrátě stálých zákazníků i o celý byznys,“ připomíná Václav Svátek. Vyřazené servery, které jsou nadále funkční, se snaží ČMIS nabízet školám nebo je přeprodává menším firmám.
Mezi hlavní služby ČMIS patří hosting aplikačního prostředí pro účetní a obchodní systémy, hosting databází a úložišť nebo privátní cloud pro velké e-commerce hráče. Z celkového obratu firmy dnes tvoří desetinu hosting on-premise, 75 procent služby datového centra a 15 procent licence na software Microsoft 365. Klienty jsou například Rohlik.cz, Shoptet, Albatros, Auto Jarov, Knihy Dobrovský či Ušetřeno.cz.
Jelikož je ČMIS tzv. Microsoft Direct Partner, soustředí se na prodej licencí pro aplikace Microsoftu stále víc. Zájem o ně během pandemie významně narostl, a tak jejich prodeje od počátku pandemie meziročně narostly o více než 50 procent. K letošnímu dubnu hlásí ČMIS téměř 11 tisíc uživatelů, kteří využívají nástroje Office 365.