Je dokázáno, že létání do vesmíru nás změní. Přiměje lidstvo více se zajímat o planetu, říká v podcastu Jan Lukačevič
Věda má zásadní dopad na fungování lidské společnosti, a byť jí mnohdy není dáván takový kredit, jaký by si zasloužila, v době pandemie si mnoho lidí uvědomilo její důležitost. Nadšeným popularizátorem vědy je i Jan Lukačevič, kterého jako kosmického inženýra fascinuje především Mars nebo sopky tady na Zemi. „Přitahuje mě, jak může člověk prostřednictvím vědy někomu pomoci nebo zlepšit život nás všech,“ říká v novém CzechCrunch Podcastu.
Devětadvacetiletý Jan Lukačevič vystudoval strojní inženýrství a dnes působí jako kosmický inženýr, který se věnuje návrhům a konstrukci vesmírného hardwaru. Jeho záběr je navíc mnohem širší, v době nejtěžšího průběhu pandemie pomáhal dobíjet energii zdravotníkům, začal radit generálnímu tajemníkovi NATO a sám sní o tom, že se jednou podívá do vesmíru.
„Láká mě to, doufám, že se to jednou povede. Lety do vesmíru se stanou přístupnější, což může mít poměrně velký přínos pro naši planetu,“ říká v novém díle CzechCrunch Podcastu Lukačevič, kterého jsme za jeho aktivity zařadili do našeho výběru Innovators 20, společného projektu CzechCrunche a Hospodářských novin, ve kterém jsme vybírali největší tuzemské inovátory.
V podcastu Jan Lukačevič popisuje také to, co si myslí o Elonu Muskovi, jak reálné je přistát na Marsu nebo co zajímavého se naučil o fungování NATO. Pustit si ho můžete v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:
O čem dalším byla v podcastu s Janem Lukačevičem řeč?
***
„Je opakovaně dokázáno, že ti, co se do vesmíru vypravili, tak zažijí něco, čemu se říká efekt nadhledu – když vidí Zemi z té opravdové výšky jako celek, tak jim dojde, že to je přeci jen náš domov a mají silnou potřebu ji chránit. Najednou se všechny konflikty a spory úplně rozplynou, nezávisle na tom, ze které země pochází,“ rozvádí Lukačevič svou myšlenku o efektech letů do vesmíru.
Řeč je o komercionalizaci tohoto sektoru, kdy se firmy jako SpaceX Elona Muska, Blue Origin Jeffa Bezose či Virgin Galactic Richarda Bransona připravují na to, že již brzy začnou do vesmíru létat s prvními turisty, kteří si koupí letenku, jako to dnes běžně děláme třeba na letadlo. A Jan Lukačevič v tom vidí příležitost pro celou naši planetu.