Nakladatelství Grada slaví 30 let a růst navzdory omezením. Čtvrtmiliardové tržby táhlo i předplatné e-knih

Iva BrejlováIva Brejlová

grada-boxedStory

Foto: Grada Publishing

Klára, Daniel, Martin a Roman Svitákovi, rodina stojící za nakladatelstvím Grada Publishing

0Zobrazit komentáře

Pro prodej knih prý platí jednoduchá úměra. Čím blíže je knížka čtenáři, tím více knížek se prodá. A tím více lidí také čte. Jenže co když se zavřou knihkupectví? Zatímco celý knižní trh se dle odhadů nakladatelství Grada propadl o čtvrtinu, firma zvýšila tržby za loňský rok o 12 % na 245 milionů korun. Podle zakladatele hlavně díky tomu, že hledí daleko dopředu. Dobré výsledky ale nabízí i ohlédnutí za minulostí, pro Gradu jsou totiž pomyslným dárkem k oslavě už 30 let na trhu.

Podle Romana Svitáka je to totiž tak: kniha je produkt, který čeští čtenáři koupí hlavně ve chvíli, kdy ho mají před očima. A na internetu ho doteď neviděli, natož aby ho tam obvykle hledali. Zavřená knihkupectví ale celému knižnímu řetězci uštědřila obrovskou ránu.

Nakladatelé zastavovali výrobu, nebylo kam vystěhovat novinky, zmizely tak zásadní akce, jako je křest knihy, tedy velká reklamní i odbytová událost pro oblíbené tituly. Když na knihy lidé v obchodech nenarazí, jak jim je představit někde jinde? Je to otázka za miliony, a to doslova.

Respektive dokonce za stovky milionů, pokud vezmeme v potaz celý knižní řetězec. A další stovky, pokud ho rozšíříme i do internetového světa. Přesně to je aktuálně cesta, kterou si Grada zvolila a pro kterou spustila i úplně nové produkty, jako je třeba služba fungující jako „Netflix s knihami“.

5D3_0106-Edit

Foto: Grada Publishing

Roman Sviták, zakladatel a majitel firmy Grada Publishing

I přes zdráhavý rozjezd roku Grada loni vydala 435 tištěných knižních novinek a 397 e-knih, v obou případech víc než o rok dřív. U těch elektronických přesáhl nárůst tržeb dokonce 50 %. Při zavřených knihkupectvích nepřekvapivě nejvíc rostly tržby vlastního e-shopu, a to o 88 % na skoro 48 milionů korun. A všechno je to pro Romana Svitáka velmi dobrá zpráva, se kterou původně vůbec nepočítal.

„Na začátku jsem zrušil pár rodinných investičních obchodů a připravil se na to, že peníze budu sypat zpět. Byl jsem ochotný to udělat. I proto, že budujeme rodinnou firmu. Kdybych tu vizi neměl, velmi bych se zdráhal,“ popisuje zakladatel nakladatelství Grada Publishing, jeho majitel a předseda představenstva. Rodinnou firmu vybudoval na společnost o 140 lidech a několika dalších stovkách externistů, jako jsou třeba grafici, lamači knížek i stálí autoři.

Firemní, tedy rodinná vize

Vize rodinného byznysu ve firmě zásadně ovlivňuje její strategii. Tady se totiž neplánuje na pár let dopředu a neřeší se návratnost pro investory, kteří chtějí čekat maximálně pětiletku. V prostorách vyzdobených obrazy s úspěšnými tituly jsou horizontem dekády. Firma se přece předává z generace na generaci. Díky tomu se investuje i do „daleké budoucnosti“. A jak Roman Sviták dodává, v posledních letech díky tomu firma i rychleji roste.

Už když pozoroval své děti jako malé, měl představu, že by do společnosti mohly nastoupit. „Když mi bylo asi deset let, zaťukal mi táta na dveře a v ruce měl knížku Karla Maye. Podal mi ji s tím, že si každý den napíšu obsah deseti stránek, co jsem přečetl. Takto metodicky táta přistupuje ke všemu. A takhle mě skutečně rozečetl a ke knihám dostal,“ říká Daniel Sviták, který má na starosti prodej. Roman Sviták k tomu jen s úsměvem pokyvuje.

Svitákovi jsou pravým byznysovým rodem. Sourozenci Daniel, Martin a Klára pracují ve firmě všichni, i když tomu jejich studia (třeba u Daniela politická filozofie) ne vždy naznačovala. Martin řeší digitální zdroje, jako jsou e-knihy, audioknížky a předplatné na e-knihy Bookport, a Klára se stará o rozpočty. Komunikují spolu prý díky zaměstnání daleko častěji, než by tomu bylo bez Grady.

„Máme mezi sebou oficiální rodinný kanál týkající se problémů firmy. Nedávno jsem zjistil, že děti mají mezi sebou další kanály. Komunikují tak, abych o tom nevěděl: politika, taktika, mladá generace vůči starší,“ směje se Roman. Rodinného byznysu se tak neúčastní jediná osoba. „Neviditelnou roli tu hraje naše máma. Když jsme u rodinného oběda vytahovali smlouvy k podepsání, zakázala nám doma se o firmě bavit,“ dodává Martin.

S e-knihami na druhé straně břehu

Aby bylo jasno, mladá generace tu starší k žádným digitálním novinkám přemlouvat nemusí. Roman Sviták je vzděláním kybernetik a dřív pracoval s počítači. Proto také, když zakládal Gradu, bylo jasné, že se nakladatelství bude zabývat počítačovou literaturou. Přesně 6. února 1991 vydal první počítačovou knihu. A letos tak Grada oslavila krásných třicet let od založení.

Postupně firma obory přibírala a dnes obsadila s portfoliem odborné i populárně-naučné literatury pozici jedničky na českém trhu. Včetně úplně jiných formátů. „E-knihy jsou tu asi 10 let. Spousta nakladatelů se bála, že zruinují prodej tištěných knih, ale my byli na druhé straně břehu. Měli jsme data v elektronické podobě už dlouhé roky předtím, pustili jsme se tedy do toho v Česku jako první ve větším rozsahu,“ popisuje Martin Sviták.

kopie-souboru-5d3_0201

Foto: Grada Publishing

Klára, Martin, Daniel a Roman Svitákovi, rodina stojící za nakladatelským domem Grada Publishing

„A ukázalo se, že realita je střídmější. Zájem byl velmi pozvolný. Ale číslo stále roste a dnes je velmi zajímavé. Trošku tomu jistě pomohl covid, kdy se lidi přesunuli na e-shopy a řekli si, že si tedy koupí e-knihu,“ dodává. V současnosti tak Gradě tvoří e-knihy přes 10 procent obratu.

„To protože titulů máme hodně. Obecně je v Česku podíl jen kolem tří procent,“ dodává Martin. „Ten podíl ale může u některých žánrů, jako je třeba romantika, dělat desítky procent a někde až polovinu tržeb. Myslím, že dlouhodobě tam budeme směřovat. Byť tištěná kniha bude základ, produkt, ve kterém chceme být lídr,“ popisuje.

Netflix s knihami

Takový základ si ale Grada pojišťuje novým přístupem, který se jí začal příjemně vyplácet. Jde o zmíněný „Netflix s knihami“ – verze předplatného na digitální knihy, kdy si zájemce nekupuje konkrétní dílo, ale časový přístup k celé nabídce. V Gradě ho zpřístupnili na konci roku 2017 a pojmenovali Bookport.

Teď je v něm dostupných zhruba šest tisíc titulů elektronických knih, což je asi čtvrtina celé nabídky v Česku. A to od několika nakladatelů, přičemž Grada postupně oslovuje další v Česku a některé na Slovensku. „Ale oni se hlásí sami,“ doplňuje Roman Sviták. Bookport navíc stále roste.

„Zatím z malého čísla, ale začíná to být opravdu zajímavý kanál,“ doplňuje Martin Sviták. Předloni jeho tržby stouply o 91 %. Loni o dvojnásobek. A letos už v dubnu bylo nasmlouvané předplatné, které je ještě o dalších 80 % vyšší. Čísla jsou srovnatelná s prodejci e-knih a už přesáhla hranici 10 milionů korun v tržbách za rok.

bookport-1

Bookport popisují Svitákovi jako „Netflix s knihami“

Původní nápad přitom vzešel od univerzit. Samy si o takovou službu řekly s tím, že by chtěly poskytnout e-knihy jako výpůjčky studentům. Líbilo by se jim totiž zbavit se starostí o archivy. Jenže e-knihy mají speciální licence, nedají se standardně poskytovat univerzitám pro výpůjčky na neomezenou dobu, ale jen pro vlastní potřebu kupujícího. Grada tak postavila byznys přesně tak, aby vyhovoval autorům a všem nakladatelům a jejich licencím, kterými disponují. Připravila jednoduše službu, která se osvědčila už u filmů.

„Cílíme teď primárně na univerzity nebo firmy, které předplatné nakupují jako firemní benefit. Je to vzdělávací nástroj pro zaměstnance. Z každého oddělení firmy si najdou knihu, kterou pro svůj rozvoj nebo vzdělání potřebují. A vedle toho můžou jako bonus číst beletrii. Bookport obsahuje všechny žánry,“ popisuje Martin Sviták.

Ale možnosti jsou ještě mnohem širší. Silné je například zastoupení zdravotnické literatury, takže se Martin snaží Bookport co nejvíc rozšířit třeba i v nemocnicích. Mimochodem, státní školy, kde by se služba uplatnila a kam původně mířila, se před jejím využitím musejí vyrovnat s byrokracií. V rozpočtu totiž mají peníze jen na nákup „tištěné literatury“.

Trh ve spádu

Jak se bude knižní trh vyvíjet dál, záleží ze všech výše zmíněných důvodů hlavně na tom, jak dlouho budou knihkupectví zavřená. Problémem je, že trh funguje ve spádu řetězce mnoha firem. I když se daří Gradě, nemusí se dařit knihkupcům. A když je situace zničí, nemusí být finančně zdravá ani Grada. K tomu jsou tu dlouhodobější problémy.

Roman Sviták zmiňuje mimo jiné nelegální šíření knih – pode Svazu českých knihkupců a nakladatelů už dosáhlo vlivu na tržby nakladatelů a knihkupců ve výši skoro dvou miliard korun – nebo třeba projekty na šíření digitalizovaných děl zdarma, které v některých případech můžou podle něj nahrazovat nákup nových knížek či učebnic.

Grada rodina Svitákovi

Foto: Grada Publishing

Roman Sviták, zakladatel nakladatelství Grada Publishing, do firmy přivedl své tři děti

„Totéž platí i o obdobných a souvisejících ustanoveních nového pandemického zákona, který umožňuje šířit i díla chráněná autorským zákonem, ačkoli jsou na trhu běžně dostupná díky moderním platformám umožňujícím veřejnosti i školám a knihovnám je užívat,“ popisuje. Logicky – díla dostupná na jeden klik jsou báječný nápad, ale pro firmy jen v tu chvíli, kdy za ně někdo platí.

Přesto se určitá naděje objevila před Vánoci, kdy si kupující v knihkupectvích nahrazovali předchozí nečinnost. V prosinci 2020 se v porovnání s tím předloňským prodávalo v kamenných obchodech dokonce o 14 % lépe. „Otázka ale je, jaké procento zůstane kamenným prodejnám a jaké e-shopu, až se situace ustálí,“ říká Daniel Sviták. Jeho otec Roman věří v návrat do relativního normálu, loňský listopad a prosinec ho pozitivně překvapily.

A do budoucna? „Já firmu předám a na důchod si tu budu něco šmrdlat,“ usmívá se Roman Sviták. Grada je ale rodinný projekt, takže ostatní už mají naplánováno. Společnost se bude soustředit na moderní formy čtení, tedy knihy audio, elektronické, ale i služby typu Bookport, a také na další digitalizaci některých procesů. „A určitě rozvoj onlinových platforem. Tomu věříme a budeme do něj šlapat, covid-necovid,“ hlásí Daniel Sviták.