Pokud máte Apple Watch a streamujete hudbu skrze Apple Music, nejspíš víte, že si do hodinek můžete oblíbené skladby i playlisty stáhnout a poslouchat je, aniž byste s sebou měli iPhone a byli připojeni k internetu. Nyní s totožnou funkcí, která je velmi užitečná například během sportování, přichází také Spotify.
Nová, byť už několik měsíců očekávaná funkce stojí na jednoduchém principu. V aplikaci Spotify na svých Apple Watch, kde už máte sesynchronizovanou hudbu nebo playlisty, stačí kliknout na symbol trojtečky a vybrat možnost Download to Apple Watch. Poté jen počkáte, než se vybraný obsah stáhne, a je prakticky hotovo.
K dispozici je i sekce pro kontrolu stahovaných skladeb, playlistů nebo epizod vašich oblíbených podcastů, tudíž budete vědět, jak dlouho ještě čekat. Jakmile bude obsah do hodinek od Applu stažený, objeví se u něj malá zelená šipka. Spotify navíc uvádí, že hudbu a další audio můžete stahovat do offline režimu i přímo z Apple Watch.
Švédská hudební streamovací společnost, která je s počtem okolo 360 milionů uživatelů jedničkou na trhu, začíná tuto funkci teprve vypouštět, tudíž se může stát, že ji ještě dostupnou mít nebudete. Nutné je navíc mít minimálně Apple Watch Series 3, ideálně aktualizované na operační systém watchOS 7.1, a také placený účet na Spotify.
Spolu s možností stahování se Spotify více zaměřilo i na podporu hlasové asistentky Siri. Ta dlouhou dobu reagovala na výzvy k přehrání obsahu výhradně z Apple Music, teď ovšem zvládne přehrávat skladby, playlisty i podcastové epizody přes povel určený přímo pro Apple Watch. Například „Hey, Siri, play my Discover Weekly playlist on Spotify“.
Podpora offline streamování obsahu ovšem ze strany Spotify nepřichází pouze pro Apple Watch. Je tomu sotva pár dní, co firma pod vedením Daniela Eka ohlásila, že bude tuto funkci podporovat i napříč zařízeními, která používají operační systém od Googlu Wear.
Hledat inspiraci v přírodě se může hodit i při vysoce sofistikovaném výzkumu. Jednu takovou technologickou novinku, která se nechala inspirovat světem fauny, brzy otestuje Lufthansa. Německá letecká společnost vyvinula unikátní potah povrchu letadel, který jim propůjčí stejné vlastnosti, jako má kůže žraloků. Tím by se měla snížit spotřeba letounů i množství vyprodukovaných emisí.
Změnit podobu své flotily se nyní pokusí i německá letecká přepravní společnost Lufthansa, která se také inspirovala u živočichů. Neznamená to však, že by pracovala na svém vlastním letounu, ale pouze lehce upraví ty, které nakoupila od Boeingu. Flotilu svých nákladních 777F potáhne speciální fólií se strukturou podobnou žraločí kůži.
Foto: Lufthansa Technik
Trup letounu s nanesenou fólií, která je v podstatě neviditelná
Komu se někdy „poštěstilo“ sáhnout na žraloka, možná pocítil jemné rýhování jeho kůže. Toto zvrásnění napomáhá predátorům mořských hlubin k rychlejšímu pohybu ve vodě s vydáním menšího množství energie. Tělo žraloka dokáže díky rýhám efektivněji klouzat vodní masou a přesně to má za úkol i fólie nazvaná AeroShark. Logicky však nepůjde o co nejhladší proplouvání vodou, ale o snižování odporu vzduchu tisíce metrů nad zemí.
Unikátní fólii má na svědomí sesterská společnost Lufthansa Technik, která na projektu spolupracovala s německým gigantem v oblasti agrochemie, společností BASF. O vytvarování fólie se postarala laserová technika, díky níž bylo možné vytvořit rýhy o velikosti 50 mikrometrů. Jako první se nového kabátu dočká deset nákladních Boeingů, kterým by měla technologie pomoci snížit vzdušný odpor až o jedno procento.
Ušetřených 48 letů a tisíce tun emisí
Byť se to nezdá jako významná hodnota, po přepočtu tohoto procenta na možné snížení spotřeby je patrné, že Lufthansa má pádný důvod, proč takovou technologii testovat. Jedno procento z odporu dolů totiž v případě provozu deseti letounů po dobu jednoho roku může přinést úsporu až 3 700 tun paliva. Pro lepší představu se jedná o spotřebu 48 nákladních letadel při letu z Frankfurtu do Šanghaje. Zároveň to také znamená zamezení produkce až 11 700 tun CO2.
Důvodem, proč byly pro pilotní testování nové technologie vybrány nákladní letouny, je prozaická skutečnost, že při nanášení fólie není potřeba řešit příliš mnoho okének. Povrchová úprava tak mohla snadno pokrýt celý trup letadla. Dalším důvodem byla také vyšší frekvence nákladních letů.
Není to poprvé, co Lufthansa spolu s BASF podobnou technologií zkoušejí. V roce 2019 byly materiálem s podobnou strukturou potaženy spodní části Boeingu 747-400. Testování potvrdilo potenciální úsporu, která byla tehdy vyčíslena na osm desetin procenta. Není jasné, kdy přesně by Lufthansa chtěla materiál nanášet i na další letouny, pokud se však potvrdí schopnost úspory, měl by se v budoucnu objevit i na klasických dopravních strojích.
Foto: Lufthansa Technik
Instalace speciální fólie
Mohl by se tak dostat i na nové Airbusy A350-900 a Boeingy 787-9, jejichž nákup německá společnost nedávno oznámila. Jedná se o již vyrobená letadla, která měla být původně určena pro jiné společnosti. Ty však od kontraktů odstoupily, a proto první 787 začnou létat ještě letos, další stroje tohoto typu vzlétnou příští rok a A350-900 budou dodány v letech 2027 až 2028, jak uvedl web Freight Waves.
Tím ovšem modernizace flotily společnosti ani zdaleka nekončí. I díky finanční podpoře v podobě devíti miliard eur (230 miliard korun) od státu, který firmě pomohl v době pandemického uzemnění, má Lufthansa v plánu další nákupy a také zavádění nových úsporných opatření šetřících náklady i planetu.
Mezi ně patří například i uhlíkově neutrální lety, na kterých letadla využijí ekologické letecké palivo, k jehož výrobě posloužila biomasa. Ani to však není dokonalé a nějakou tu uhlíkovou stopu za sebou zanechává, což chce Lufthansa kompenzovat stále populárnější výsadbou stromů.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.