O krok blíže kamionům bez řidiče. Švedský Einride na ně získal investici 2,3 miliardy korun, na dálnice zamíří do dvou let
Po vzoru dávných vikingů se i autonomní tahače Einride chystají dobýt Evropu a severoamerický kontinent. Švédskému výrobci k tomu poslouží nová investice ve výši 110 milionů dolarů, v přepočtu přibližně 2,3 miliardy korun, díky které jsme přepravě nákladů bez řidičů zase o krok blíže.
Aktuální investice se přidává k 10 a 25 milionům dolarů (celkem zhruba 740 milionům korun), které společnost nabrala v roce 2019 a 2020. Někteří z původních investorů se účastnili i posledního investičního kola, konkrétně se jednalo například o Ericsson či EQT Ventures, ke kterým se přidali noví investoři jako Temasek, Soros Fund Management či Maersk Growth.
Získané finance chce společnost založená v roce 2016 využít především k posílení svých aktivit na starém kontinentu a v Severní Americe. Einride má dnes ve své modelové paletě elektrické tahače se standardní kabinou pro řidiče a také futuristické autonomní Pody. Švédské samohyby již nyní využívají některé společnosti, jako jsou například Coca-Cola, Lidl, Electrolux či výrobce ovesných nápojů Oatly.
Právě ve spolupráci s Oatly byly autonomní Einride Pody vůbec poprvé testovány na švédských veřejných silnicích. Pilotní projekt se zdařil, a proto Einride začal realizovat plán na zahájení prodeje nejnovější generace těchto tahačů, již představil loni v říjnu. Cílit chce na zákazníky z Evropy a Spojených států, kde by měly první autonomní Pody začít jezdit už koncem tohoto roku.
Společnost momentálně ve Státech, konkrétně v texaském Austinu, buduje nové sídlo a také nové kanceláře, které by měly být situované v New Yorku a Kalifornii. S tím souvisí i najímaní nových zaměstnanců, těch chce Einride přijmout do svých řad minimálně sto.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Které další společnosti by mohly přepravovat své zboží pomocí tahačů od Einridu, ještě není jasné. Zákazníci si budou moci zvolit, jakou mírou autonomie budou tahače vybavovány, přičemž prozatím bude v nabídce technologie umožňující první a druhou úroveň.
V případě první úrovně jsou tahače určeny pro provoz v uzavřených komplexech po předem určených trasách. Vozy disponující druhou úrovní jsou již schopny tyto uzavřené komplexy opustit a na krátkou chvíli k přepravě využít i veřejné komunikace.
Třetí úroveň umožní nákladním vozům pohyb po vedlejších komunikacích a méně frekventovaných hlavních silnicích propojujících jednotlivé podniky, přičemž vůz po nich bude moci cestovat maximální rychlostí 45 km/h.
Dalším krokem bude čtvrtá úroveň, která Pod pustí i na dálnici, po níž by se měl stroj pohybovat rychlostí téměř 85 km/h. Stroje disponující těmito úrovněmi by měly na trh dorazit v příštím, respektive přespříštím roce.
Autonomie je ovšem jen částí inovací, které vozy přinášejí. Podle Einridu jsou jeho tahače schopny díky elektrickému pohonu ušetřit klientům přibližně 94 % produkovaných emisí ve srovnání s klasickými naftovými tahači.
To je benefit, na který by mohli současní výrobci slyšet více než na autonomní schopnosti. Byť se totiž může zdát, že Pody umožní snižovat počty zaměstnanců, ve skutečnosti je stále zapotřebí, aby byly monitorovány na dálku operátorem, jenž je připraven kdykoliv převzít nad tahačem kontrolu.