Proč Amazon koupil za tolik peněz MGM? O Jamese Bonda tolik nejde, klíčem je nekonečná studnice námětů
Před několika dny médii proběhla zpráva, která představuje možná jednu z největších událostí na trhu audiovizuální zábavy za posledních pár let – Amazon koupil studio MGM. Ale proč vlastně a proč za masivních 8,5 miliardy dolarů, když do toho pořádně nespadá ani James Bond? Ve zkratce možná proto, že vedení internetového obra myslí na něco podobného, jako se Disneymu podařilo se Star Wars nebo Marvelem.
Amazon podobně jako streamovací služby fungoval už dlouho předtím, než spustil svou vlastní knihovnu s audiovizuálním obsahem. Od roku 2005 je jednou z hlavních částí jeho byznysu Amazon Prime, předplatné zahrnující mimo jiné dvoudenní dodání „zdarma“ (bez poplatku nad předplatným). K tomu brzy začal přidávat hudební streamovací službu, elektronické knihy, hry nebo právě video, které je součástí Prime už od roku 2006.
Na tak komplexní balíček je jednoduché si zvyknout a snaží se ho napodobit také Apple se svým Apple One. Jak popisuje deník The New York Times, Prime ale hlavně motivuje zákazníky na Amazonu více nakupovat a zůstat mu věrní. Podle odhadů analytiků z Morgan Stanley předplatitelé balíčku u firmy za rok utratí dvakrát tolik jako zákazníci bez předplatného. Je otázkou, nakolik k tom přispívá samotné video, o jehož skutečném vlivu na věrnost uživatelů se Amazon příliš nevyjadřuje.
Například u některých titulů přehrávač Prime Video kromě herců ve scéně zobrazí i viděné produkty, které si pak jde jednoduše koupit. Těžko ovšem čekat, že něco takového vydělává miliardy. Dokonce se objevily spekulace, že šéf společnosti Jeff Bezos prostě jen chce, aby jeho firma vytvářela audiovizuální obsah, i když jde vlastně o ztrátový byznys vzhledem k vynaloženým nákladům.
Amazon Video se svou popularitou nemůže měřit s Netflixem, HBO ani Disney+, hlavně kvůli zatím nepříliš výraznému obsahu. The Grand Tour od bývalých moderátorů Top Gearu se stala spíš záležitostí velkých fanoušků trojice Clarkson-Hammond-May, The Boys a Jack Ryan do mainstreamu pronikají jen pomalu a artové či oscarové tituly pro velké publikum ani nejsou dělané.
Většinu čtenářů tak patrně překvapí informace, že Amazon začal natáčet své vlastní seriály a filmy ve stejném roce jako Netflix. Zatímco House of Cards nebo Orange is the New Black se staly takřka kultovními, Aplha House a Betas zná málokdo. Ne proto, že by to byly špatné seriály, spíše jim chyběla schopnost se výrazně odlišit, zaujmout novým konceptem. V těchto směrech se obsah Amazon Video zlepšil, ale stále mu něco chybí.
To „něco“ by – přinejmenším podle Bezosových slov – mohlo přinést právě MGM. Místo dosud jen málo úspěšných snah o postupné budování věrného publika prestižními nebo niche tituly (jak to má třeba HBO) je čas na velké věci. Obratně se pohybovat ve světě Hollywoodu a populární televize je přitom náročné, mnohem snadnější je pár velkých nákupů příběhů, které si diváky už dříve získaly. Proto vzniká epický seriál ze světa Pána prstenů a proto mnohamiliardová akvizice MGM.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV případě hollywoodského studia s téměř stoletou historií přitom nemluvíme o knihovně existujících filmů s Růžovým panterem, Rockym ani Jamesem Bondem. K němu ostatně MGM sdílí práva s Eon Productions, samostatnou produkční firmou, která u každého dobrodružství britského agenta musí schválit všechna kreativní rozhodnutí i distribuci. Proto také nelze čekat, že by kvůli pandemii již několikrát odložený snímek Není čas zemřít a budoucí bondovky byly exkluzivně na Amazon Video.
Když Bezos o akvizici MGM mluvil na posledním hovoru s akcionáři, za hlavní důvod pro ni označil „rozsáhlý a hluboký katalog milovaného duševního vlastnictví“. „Když spojíme talent MGM a Amazon Studios (produkční společnost Amazonu – pozn. red.), můžeme toto duševní vlastnictví rozvinout a přenést do 21. století,“ zmínil Bezos. Totéž řekl viceprezident Prime Video a Amazon Studios Mike Hopkins: „Skutečná finanční hodnota za tímto obchodem je v duševním vlastnictví.“
Studio MGM, neboli Metro-Goldwyn-Mayer Pictures, vzniklo spojením tří menších produkčních společností ve 20. letech minulého století, tedy v samotných začátcích Hollywoodu. Ačkoliv dlouho patřilo k nejúspěšnějším a vznikly v něm legendární projekty jako Ben Hur či Čaroděj ze země Oz, od 60. let se komplikovala jeho pozice na trhu a od roku 2010 bylo na pokraji bankrotu.
Když se loni dostalo zatím nejblíže k nákupu ze strany technologických obrů, jeho hodnota se započtením dluhů se podle informací Variety odhadovala někde mezi pěti a šesti miliardami dolarů. Amazon s Bezosem nicméně potenciálu MGM zjevně silně věří, když pokynuli ceně o pár miliard vyšší. Důvodem pro to je fakt, že studio má v katalogu více než čtyři tisíce filmů a sedmnáct tisíc televizních pořadů. Velká část z nich jsou zároveň náměty na nová díla či remaky.
Skrývají se v katalogu MGM noví Avengers?
Když Disney v roce 2009 koupilo Marvel Entertainment, mainstreamové publikum znalo jen Spider-Mana (který ve filmu patří Sony) a X-Meny (kteří patří 20th Century Fox). V průběhu let se však superhrdinové od komiksových nerdů rozšířili na všechny a Marvel je dnes jednou z nejvýdělečnějších značek v Hollywoodu. Něco podobného platilo o nákupu Lucasfilmu se Star Wars v roce 2012. Šestice filmů měla v zásadě uzavřený dějový oblouk a od roku 2005 se s franšízou nic moc nedělo.
Nikomu se tehdy ani nezdálo, že film s vesmírným mluvícím mývalem v jedné z hlavních rolí (Strážci Galaxie) vydělá skoro 800 milionů dolarů. Stejně tak by skoro nikoho nenapadlo, že seriál o jakémsi vesmírném žoldákovi s malým Yodou jako kumpánem (The Mandalorian) bude globální hit. I tento hit pomohl k raketovému startu streamovací služby Disney+.
Převedeno na možnosti Amazonu, před časem jsme například v našem newsletteru CC Watch ze světa filmu a televize zmiňovali, že Sylvester Stallone pracuje na seriálu o mladém Rockym. Stoletý archiv filmů a námětů MGM má jistě bezpočet dalších podobných možností.
Namátkově můžeme zmínit například několik snímků označovaných za jedny z nejlepších, co kdy vznikly. Třeba Formanův Přelet nad kukaččím hnízdem, který se nedávno stal námětem pro hit Netflixu Ratchedová. Vedle něj je pak Mlčení jehňátek, Robocop, Základní instinkt, Dvanáct rozhněvaných mužů, Coppolova Apokalypsa, Creed, Fargo nebo seriály Hvězdná brána a Příběh služebnice.
Významné hollywoodské studio tedy pro Amazon znamená pokladnici existujícího i potenciálního obsahu. Co ale nákup Amazonu znamená pro Hollywood a konkrétně pro kina? V případě letošního programu, kde je například The Addams Family, Není čas zemřít, House of Gucci Ridleyho Scotta a další, to mnoho neznamená. Všechny vyjdou v kinech tak, jak bylo stanoveno už dříve. První vlaštovkou dalších let ale může být plánované uvedení The Tomorrow War.
Drahý sci-fi blockbuster s Chrisem Prattem, na jehož trailer jsme rovněž upozorňovali v newsletteru CC Watch, má totiž 2. července vyjít exkluzivně na Prime Video. Aktuálně lze sice takové rozhodnutí přičíst přetrvávajícím efektům pandemie na návštěvnost kin, Amazon se ale mohl rozhodnout pro hybridní uvedení jako například Warner Bros. Místo toho se firma rozhodla, že očekávaný titul co nejvíce využije ke zvýšení zájmu o svou streamovací službu.
I kdyby se Bezosova firma v tomto směru rozhodla pro velice agresivní strategii, úplné vyhýbání se kinům to nejspíš znamenat nebude. Amazon má dokonce specifickou divizi zaměřenou na kinodistribuci, tudíž kinaře zaměstnával docela pravidelně. Podstatně více než Netflix. Jelikož ovšem Prime Video může usilovat o získávání předplatitelů spíše než peněz z prodejů lístků, The Tomorrow War nemusí být zdaleka posledním titulem, který na velká plátna nedorazí.
A bude vlastně mnoho dalších blockbusterů, které tam dorazí? Má Amazon za lubem něco jako další Avengers? Vzhledem k tomu, že se napříč urputné snaze nikomu úspěch Avengers prozatím zopakovat nepodařilo, to není moc pravděpodobné. Klidně se za několik let může stát, že miliardový nákup MGM nic moc velkého nepřinesl. Amazon je ale jednou z pár firem, které si při snahách o ovládnutí světa podobný risk mohou dovolit.