Proč Amazon koupil za tolik peněz MGM? O Jamese Bonda tolik nejde, klíčem je nekonečná studnice námětů
Před několika dny médii proběhla zpráva, která představuje možná jednu z největších událostí na trhu audiovizuální zábavy za posledních pár let – Amazon koupil studio MGM. Ale proč vlastně a proč za masivních 8,5 miliardy dolarů, když do toho pořádně nespadá ani James Bond? Ve zkratce možná proto, že vedení internetového obra myslí na něco podobného, jako se Disneymu podařilo se Star Wars nebo Marvelem.
Amazon podobně jako streamovací služby fungoval už dlouho předtím, než spustil svou vlastní knihovnu s audiovizuálním obsahem. Od roku 2005 je jednou z hlavních částí jeho byznysu Amazon Prime, předplatné zahrnující mimo jiné dvoudenní dodání „zdarma“ (bez poplatku nad předplatným). K tomu brzy začal přidávat hudební streamovací službu, elektronické knihy, hry nebo právě video, které je součástí Prime už od roku 2006.
Na tak komplexní balíček je jednoduché si zvyknout a snaží se ho napodobit také Apple se svým Apple One. Jak popisuje deník The New York Times, Prime ale hlavně motivuje zákazníky na Amazonu více nakupovat a zůstat mu věrní. Podle odhadů analytiků z Morgan Stanley předplatitelé balíčku u firmy za rok utratí dvakrát tolik jako zákazníci bez předplatného. Je otázkou, nakolik k tom přispívá samotné video, o jehož skutečném vlivu na věrnost uživatelů se Amazon příliš nevyjadřuje.
Například u některých titulů přehrávač Prime Video kromě herců ve scéně zobrazí i viděné produkty, které si pak jde jednoduše koupit. Těžko ovšem čekat, že něco takového vydělává miliardy. Dokonce se objevily spekulace, že šéf společnosti Jeff Bezos prostě jen chce, aby jeho firma vytvářela audiovizuální obsah, i když jde vlastně o ztrátový byznys vzhledem k vynaloženým nákladům.
Amazon Video se svou popularitou nemůže měřit s Netflixem, HBO ani Disney+, hlavně kvůli zatím nepříliš výraznému obsahu. The Grand Tour od bývalých moderátorů Top Gearu se stala spíš záležitostí velkých fanoušků trojice Clarkson-Hammond-May, The Boys a Jack Ryan do mainstreamu pronikají jen pomalu a artové či oscarové tituly pro velké publikum ani nejsou dělané.
Většinu čtenářů tak patrně překvapí informace, že Amazon začal natáčet své vlastní seriály a filmy ve stejném roce jako Netflix. Zatímco House of Cards nebo Orange is the New Black se staly takřka kultovními, Aplha House a Betas zná málokdo. Ne proto, že by to byly špatné seriály, spíše jim chyběla schopnost se výrazně odlišit, zaujmout novým konceptem. V těchto směrech se obsah Amazon Video zlepšil, ale stále mu něco chybí.
To „něco“ by – přinejmenším podle Bezosových slov – mohlo přinést právě MGM. Místo dosud jen málo úspěšných snah o postupné budování věrného publika prestižními nebo niche tituly (jak to má třeba HBO) je čas na velké věci. Obratně se pohybovat ve světě Hollywoodu a populární televize je přitom náročné, mnohem snadnější je pár velkých nákupů příběhů, které si diváky už dříve získaly. Proto vzniká epický seriál ze světa Pána prstenů a proto mnohamiliardová akvizice MGM.