Aby hardware stíhal pokroky v umělé inteligenci. Americký startup Neuronix získal miliony od českých investorů

Peter BrejčákPeter Brejčák

yaron-raz

Foto: Neuronix

Spoluzakladatel společnosti Neuronix Yaron Raz

0Zobrazit komentáře

Nároky na zpracování dat, a to i v souvislosti s pokrokem v oblasti umělé inteligence, každým rokem rychle rostou. Problémem je, že progres v oblasti hardwaru nestačí držet krok, což vytváří nerovnost a tlak na tvorbu řešení, která by data dokázala zpracovávat rychleji a s menší spotřebou energie. Právě to se pokouší vyřešit americký startup Neuronix AI, který teď oznámil investici v řádu milionů korun od českých fondů Grouport a Tensor Ventures.

Technologický problém se dá vysvětlit nejlépe na konkrétním na příkladu. Téměř jakýkoliv prodejce má ve svých obchodech kamerové systémy, v nichž využívá software na analýzu obrazu pomocí umělé inteligence, například na hlídání potenciálních krádeží, nebo Amazon na analýzu nákupů zákazníků, aby tak nemusel využívat pokladny.

S rostoucím objemem sbíraných dat přes kamery se ale zvyšuje náročnost jejich zpracování. Hardware, v tomto případě kamerové systémy s vlastními procesory a úložištěm na místě nebo v cloudu, tento pokrok nestíhá. Neuronix se snaží své technologie aplikovat právě na výpočetní kapacitu hardwaru s tím, že informace zpracovává o 70 až 80 procent rychleji, a to s nižšími nároky na spotřebu dat a energie.

Řešení přitom stojí na dvou základních předpokladech – na akcelerátoru umělé inteligence, jenž eliminuje zbytečné procesy v rámci výpočtů, a zároveň na technologii pro efektivní kompresi videa. To podle startupu umožňuje řadu aplikací, přičemž Neuronix se nyní bude zaměřovat zejména na oblast kamerových systémů, virtuální realitu nebo autonomní systémy v dronech a samořídících autech.

Investice 6 milionů korun

Neuronix je zatím jen ve fázi dokončování produktu a své technologie se teď chystá začít testovat. Zároveň k tomu předložil patent a očekává, že první zákazníci budou moci jeho řešení využít už v červenci letošního roku. Právě k tomu jim má pomoci aktuální pre-seed investiční kolo ve výši 300 tisíc dolarů (6,3 milionu korun).

Participovalo na něm několik andělských investorů, blíže nespecifikovanou částku několika jednotek milionů korun do firmy vložil také tuzemský fond Grouport, který je součástí skupiny Depo Ventures s nedávnými investicemi do startupů Encubate nebo BikeFair, a fond Tensor Ventures s podílem například ve firmě Aireen.

Neuronix, jenž oficiálně sídlí v Silicon Valley a kanceláře má také v Izraeli, už dříve podpořil také prestižní Alchemist Accelerator, který do startupu vložil 24 tisíc dolarů (půl milionu korun) s opcí na další investici. V následujících měsících v závislosti na úspěšnosti otestování prototypu technologie bude Neuronix otevírat další kolo o velikosti čtyř milionů dolarů, tedy přes 80 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Počítačové vidění se stává součástí našeho života. V podstatě každé zařízení, které má přístup k videozáznamům nebo obrazovým datům, potřebuje určité schopnosti počítačového vidění. Do roku 2025 bude 1,5 miliardy zařízení využívat tzv. Edge AI a Neuronix nemá o nic menší ambici než tuto oblast ovládnout,“ popisuje partner Grouportu Michal Ciffra.

„Investice Grouportu jakožto součást našeho pre-seed financování nám umožňuje dostat se k fungujícímu prototypu a zajistit si naše první strategické partnery a zákazníky. Očekáváme také, že kontakty celé skupiny Depo Ventures nám pomohou odhalit další potenciální zákazníky, partnery a investory v rámci evropské komunity. Prostředí Silicon Valley a Izraele již zmapované máme,“ dodává spoluzakladatel Neuronix a Američan s izraelským původem Yaron Raz.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Expanzi zpomalila pandemie, tak v DOT Glasses inovovali své brýle. A hned s nimi získali ocenění Red Dot Award

staehelin

Foto: DOT Glasses/CzechCrunch

Philip Staehelin chce s DOT Glasses pomoci se špatným zrakem v rozvojových zemích

0Zobrazit komentáře

Poruchy zraku si nevybírají, a proto jimi trpí lidé zámožní i ti, kteří žijí v chudých oblastech. Zatímco první skupina si může bez problému dojít ke svému očnímu lékaři, najít oftalmologa a dostatek peněz na léčbu v Afghánistánu, Nigérii či Bangladéši může být složité. Český startup DOT Glasses ale nabízí řešení, za které nyní obdržel jednu z nejprestižnějších designových cen.

Jeho cenově dostupné dioptrické brýle získaly významné ocenění Red Dot Award, které je udělováno produktům hodnotným jak po designové, tak i účelové stránce. Této pocty se ostatně letos dostalo i dvěma dalším českým projektům, Koma Modular s prefabrikovanými moduly a AnyoneGo s vozíky pro hendikepovaná zvířata.

Přísným požadavkům ze strany organizace Red Dot nyní vyhověly i DOT Glasses, ovšem nebýt úprav jejich první verze, možná by se tak nestalo. Další inovaci brýlí pro osoby z chudých oblastí umožnila mimo jiné loňská investice ve výši jednoho milionu eur od českých Tilia Impact Ventures, Nation 1 a belgického fondu Belgium Impact VC Fund.

dot-glasses6

Foto: DOT Glasses

DOT Glasses dodává kompletní sadu pro změření zraku a vybrání těch nejlepších čoček

Díky investici se podařilo vylepšit vzhled brýlí i zjednodušit jejich výrobu a sestavování. „Vychytali jsme drobné nedostatky první verze. Rámeček nově mnohem lépe sedí na nose a je ještě více nastavitelný, aby vyhovoval co největšímu počtu lidí. Navíc je více kompatibilní s různými typy dioptrických skel,“ říká provozní ředitel DOT Glasses Václav Těhle.

Zajímavostí je, že se na přípravě nové vizuální podoby podílel i designér Jakub Stedina, který v minulosti spolupracoval s tuzemským startupem VRgineers, jenž staví byznys na výrobě špičkových brýlí pro virtuální realitu a dokázal s nimi zaujmout i americké letectvo. A taktéž získaly Red Dot Award, a to v loňském ročníku.

Inovace namísto expanze

Je trochu paradoxní, že pro DOT Glasses původně nebylo vylepšování brýlí prioritou. Získaná investice měla sloužit hlavně k expanzi i do těch nejzapadlejších vesnic rozvojových zemí, ovšem pandemická situace plány společnosti založené Philipem Staehelinem zpomalila.

„Měli jsme domluvenou spolupráci s řadou zdravotnických organizací, které poskytují základní péči v rozvojových zemích. Ty však kvůli pandemii pozastavily veškeré aktivity, které se netýkaly sanitace nebo prevence nákazy covidem. Místo plánované expanze do dalších zemí jsme se proto zaměřili hlavně na výzkum a vychytali i několik málo nedostatků první verze brýlí,“ dodává Těhle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Produkt od DOT Glasses, které se aktuálně dodávají do Afghánistánu, Indie a některých oblastí východní Afriky, se vyznačuje řadou nastavitelných prvků u obrouček a velmi nízkou cenou, jež včetně marže vychází na zhruba dva dolary (42 korun). Díky této ceně jsou atraktivní i pro neziskové organizace, které je mohou dodávat velkému množství pacientů.

Mimo samotných brýlí startup přichází také s vlastními dostupnými nástroji k testování poruch zraku. Ty jsou navrženy tak, aby dotyčnému dokázal vybrat nejvhodnější čočky i úplný laik. Brýle je navíc možné vybranými čočkami osadit okamžitě, což je spolu se zjednodušením distribučních cest jedním z hlavních důvodů jejich nízké ceny.

„Zrakovými problémy trpí v nejchudších zemích světa více než miliarda lidí. Nastavitelným designem brýlí i jejich extrémně levnou a efektivní výrobou DOT Glasses pomáhají těm nejpotřebnějším. Současně jim zlepšují i celkovou úroveň života, protože díky lepšímu zraku získají lepší přístup ke vzdělání, širší možnosti na trhu práce i vyšší příjem,“ říká Silke Horáková, spoluzakladatelka fondu Tilia Impact Ventures.

Na svou expanzi však v DOT Glasses rozhodně nezapomněli, a co se mělo stát v minulém roce, chce uskutečnit letos. V plánu je dodat na čtvrt milionu kusů brýlí, přičemž 30 tisíc exemplářů již bylo během jarních měsíců odesláno do Afriky. Mimo zemí, jako je Afghánistán, Indie či Bangladéš, nyní DOT Glasses navazují spolupráci i s Nigérií, Peru a USA.

Zároveň připravují online tréninky pro místní distributory a navazují strategická partnerství s mikropodnikateli a lékárnami. Umožňují tak malým podnikatelům rozjet vlastní byznys právě skrze prodej brýlí a tím podpořit lokální ekonomiku.