Nový Apple Store v Římě připomíná muzeum. Největší evropský obchod firmy je plný mramoru, umění a historie
Prodejny Apple Store už od svého vzniku v roce 2001 nejsou jen místy, kde lze výrobky firmy koupit. Samy o sobě jsou produkty Applu, stejně jako iPhone nebo Mac mají i obchody představovat hodnoty firmy, vyzdvihovat její nejlepší vlastnosti, zkrátka co nejlépe reprezentovat značku a říkat zákazníkům, že si vybrali správně. Proto také bývají na velmi prestižních místech a oplývají minimalistickým, avšak zároveň opulentním designem. Nový Apple Store v Římě toto vše pozvedává na novou úroveň.
Samotné produkty cupertinské společnosti, úhledně vystavené na ikonických dřevěných stolech, jsou v Apple Via del Corso totiž tím zdaleka nejméně zajímavým. Nový obchod, pojmenovaný po ulici, v níž se nachází, představuje jak novou retailovou základnu firmy v Římě, tak výsledek rozsáhlého restaurátorského projektu historické budovy Palazzo Marignoli.
Stavba z konce 19. století se nachází v historickém centru hlavního města Itálie, nedaleko slavné fontány di Trevi nebo Španělských schodů. Po většinu její existence zde sídlila věhlasná kavárna Caffé Aragno, která fungovala jako místo setkávání novinářů, politiků, spisovatelů a umělců. Ačkoliv bylo Caffé Aragno významnou částí Říma první poloviny 20. století, v posledních dekádách jeho sídlo sloužilo hlavně fast foodu a rychle ztrácelo svůj status.
Apple se v tomto kontextu z paláce Marignoli rozhodl nejen vytvořit designovou prodejnu, ale navrátit slavnému stavení někdejší lesk s mnoha odkazy na kulturní a uměleckou historii Říma. Výsledná podoba obchodu kombinuje moderní technologie a minimalismus velkých otevřených prostor se styly renesance a baroka. Když jím návštěvníci procházejí, mohou si připadat jako v krásném muzeu, kde si jen místo suvenýru mohou koupit iPhone.
Tento dojem je zřejmý hned při vstupu do budovy, jejíž příslušnost Applu naznačují malé plakety kolem vchodu, pár svítících jablek ve velkých oknech a samozřejmě stoly s produkty za nimi. Spíš než ony ale zaujmou samotné místnosti s vysokými stropy, lemované monumentálním kararským mramorem. Leštěný šedobílý kámen pokrývá také většinu podlahy.
Zde se konečně dostáváme k nejnovějším iPhonům, iMacům a mnoha dalším zařízením, které svým umístěním do rozsáhlého prostoru jako by decentně upozorňovaly na to, že jsme v Římě roku 2021, ne 1890. Pro přímý kontrast stačí od stolů s telefony a počítači vzhlédnout ke stropu, kde jsou dlouho schovaná renovovaná díla Fabia Cipolly a Ettore Balleriniho z počátku 20. století. Na stěně hned pod nimi jsou zase na zlaté ploše vyrytá graffiti Afro Basaldelly z roku 1950.