Lidé nakupují jako o Vánocích. Zaslat.cz díky tomu v prvním čtvrtletí vyrostlo o 116 % a letos míří na obrat 130 milionů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

miroslav-michalko-zaslat-cz3

Foto: Zaslat.cz

Miroslav Michalko, spoluzakladatel a CEO Zaslat.cz

0Zobrazit komentáře

Stálý růst počtu zákazníků a několikanásobný objem přepravených zásilek. Už rok a čtvrt je tento trend kvůli koronavirové pandemii jednoznačný a zlaté časy tak zažívá téměř každá logistická platforma. Výjimkou není ani původem brněnské Zaslat.cz, které funguje primárně jako vyhledávač dopravců a internetová dopravní služba v Česku a na Slovensku, ale i v Jihoafrické republice.

V prvním letošním čtvrtletí vyrostla firma pod vedením Miroslava Michalka v obratu o 116 procent oproti stejnému období za minulý rok. Zhruba dvojnásobný byl růst v počtu zákazníků a přepravených zásilek, kterých bylo přibližně 164 tisíc. Dobrý trend Zaslat.cz vykazuje i v meziročním srovnání celého pololetí, když počty zásilek vyrostly o 46 procent.

Za rok 2020 firma utržila 3,4 milionu eur (přes 87 milionů korun), předloni pak 1,6 milionu eur. Na rok 2021 si společnost dává další ambiciózní cíl, a to obrat ve výši pěti milionů eur, tedy bezmála 130 milionů korun. Dosavadní letošní růst směřující k naplnění této mety je přitom patrný i přesto, že se do meziročního srovnání promítl začátek pandemie.

zaslat-cz-web

Internetová přepravní služba Zaslat.cz

„Čísla naznačují, že se pro zákazníky doručení až domů nestalo jen ‚náhradním‘ řešením, ale naopak cestou, která má své nesporné výhody. Až se začátkem letních prázdnin jsme zaznamenali zvolnění tempa na balíkovém trhu. Stejně jako v loňském roce ale očekávám, že během října začnou počty balíků rapidně narůstat s blížícími se svátky,“ říká generální ředitel Zaslat.cz Miroslav Michalko.

Počet lidí, kteří začali Zaslat.cz využívat, nicméně nadále rapidně roste. Jen mezi lednem a březnem se k jeho službám dostalo 19 tisíc nových zákazníků, více než dvojnásobek oproti stejnému období v minulém roce. Podle prohlášení firmy dokonce lidé v úvodu roku nakupovali se stejnou intenzitou jako během Vánoc. Obrovským růstem pak prošel i samotný personál: z patnácti lidí vznikl už čtyřicetihlavý tým.

Zaslat.cz ale chce být globální firmou a dokazují to i další čísla. Lidé například hojně využívají funkci, která dovoluje (prakticky jako na každé poště) poslat balíček kamkoliv do zahraničí. V prvním čtvrtletí to byl pro Zaslat.cz vůbec nejsilnější segment a nadále rostl až ke květnovým 46 procentům z celkového obratu. „Registrujeme boom hlavně v mezinárodních zásilkách mimo Evropskou unii. Balíkový trh obecně se teď také vyrovnává s dozvuky brexitu,“ vysvětluje Michalko.

Pomalý rozjezd v jižní Africe

Když jsme o Zaslat.cz psali naposledy v říjnu 2019, měl Michal Michalko velké plány na to, jak bude z Česka pod značkou Parcelspot expandovat až do Jihoafrické republiky. Získal na tento účel dvacetimilionovou investici a začal v JAR fungovat na přelomu roku 2019 a 2020. Na celou vizi pak nepříjemně dopadla pandemie, ale nebyl to jediný zádrhel.

„Plánovali jsme přímo do Johannesburgu odcestovat a nějakou dobu na spuštění provozu dohlížet osobně, poznat tamní tým i trh a zákazníky. Samotný segment dopravy je totiž v této zemi výzvou. Služby nejsou na takové úrovni, jak bychom očekávali, ne všude se doručuje,“ vyjmenovává Michalko klíčové problémy.

zaslat-cz-tym

Foto: Zaslat.cz

Tým Zaslat.cz

Celkově je tamější logistický trh podle Michalkova odhadu zhruba sedm let za tím českým a teprve se tam začíná zvedat zájem o e-commerce, podpořený i pandemií. Zaostávající doprava je však pro Zaslat.cz problém. Téměř každou, dokonce i vnitrostátní zásilku doručují dopravci v JAR letecky, protože pozemní infrastruktura je nedostatečná. Do chudinských čtvrtí či venkovských oblastí pak často doručují kurýři jen jednou za týden. A navíc na výdejní místo, nikoliv adresu.

„Po roce už ale známe místní i své limity a podařilo se nám najít mezery, které chceme využít. Už v tuto chvíli si dokážeme představit, že s produktem budeme expandovat do dalších zemí Afriky,“ pokračuje Michalko. Prozatím tak v rychle se rozvíjejícím regionu bude řešit hlavně mezinárodní přepravu, byť na vnitrostátní zásilky nezanevřel. A v horizontu několika měsíců chce Zaslat.cz expandovat i po Evropě. Už nyní je v plánu Rumunsko, Bulharsko, Polsko nebo Irsko.