Na horách v bezpečí. Aplikace Záchranka spustila elektronickou knihu túr, aby každý výšlap skončil šťastným návratem
Cesty do zahraničí jsou problematičtější než dříve, a proto se mnoho českých turistů rozhodlo trávit svou letní dovolenou doma v Česku. Míst, kam se vydat, se nabízí celá řada, přičemž mezi nejatraktivnější destinace patří tuzemské horské masivy. To ovšem znamená daleko více nezkušených turistů na horách a více práce pro Horskou službu. Aplikace Záchranka proto přichystala novou funkci, která dohlíží na to, aby se scénář šťastného návratu z každého výšlapu skutečně naplnil.
Kolik nepříjemností může nezkušený turista v horách způsobit, se přesvědčili krkonošští horští záchranáři letos v lednu. Jak informovalo Aktuálně.cz, členové tamní Horské služby museli zachraňovat dvojici oděnou jen v teplácích a teniskách, která se brodila sněhem na stezce určené pro skialpinisty.
Nová funkce aplikace Záchranka, kterou využívá již více než 1,5 milionu uživatelů, sice nesníží počet podobně lehkovážných výletníků, kteří jsou schopni zdolávat Sněžku klidně jen v žabkách, může ale pomoci v momentě, kdy se výprava nováčků, ale i zkušených cestovatelů dostane do potíží.
Součástí aplikace se totiž stala elektronická kniha túr, do které mohou uživatelé zanést plánovanou trasu a také čas, kdy by chtěli být z výletu zpátky v bezpečí. Pokud v tento stanovený čas následně oni ani nikdo jiný nepotvrdí, že z hor sešli v pořádku dolů, aplikace zalarmuje Horskou službu, která začne jednat.
„Aplikace Záchranka se již v roce 2018 spojila s Horskou službou, kterou si na horách mohou uživatelé přivolat samostatným tlačítkem. Spuštěné novinky navazují na naši snahu nabídnout všem uživatelům Záchranky nejen možnost si v tísni přivolat pomoc, ale také nástroje, které zaručí, aby se do tísňové situace vůbec nedostali,“ uvádí ředitel a autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Jak moc je spolupráce Záchranky s Horskou službou důležitá, demonstruje fakt, že z celkového počtu sedmi tisíc tísňových volání uskutečněných skrze aplikaci byly více než tři tisíce případů předány do rukou právě Horské službě. Nový modul najdou uživatelé na spodní liště aplikace, kde mají v nabídce možnost stisknutím jediného tlačítka přivolat Horskou službu, zjistit lavinové nebezpečí či jiné výstrahy v oblasti, kam míří, a také použít elektronickou knihu túr.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTato funkce vychází z klasických knih, které jsou používány na horských chatách. Mimo plánované trasy a časové náročnosti do nich lze zanášet i jednotlivé členy výpravy a kontakt na blízké osoby. Ty jsou první, kdo je kontaktován v momentě, kdy nedojde ve stanovený čas k potvrzení návratu. Pokud nepotvrdí, že je dotyčný v pořádku, dojde k automatickému kontaktování Horské služby v dané oblasti.
„Pokud budou sami turisté, skialpinisté nebo běžkaři pečliví a záznam udělají, budeme v reálném čase vědět, zda nejsou v nouzi. To nám velice pomůže, mimo jiné i v plánování možných výjezdů našich záchranářů,” říká René Mašín, náčelník Horské služby ČR. Je však nutné připomenout, že aplikace polohu uživatele kontinuálně nesleduje.
„Záchranka dokazuje, že je ‚živou aplikací‘, která se již víc než pět let neustále vyvíjí. Přichází s vývojem nových funkcionalit, které ji posouvají od původního ‚tlačítka pomoci‘ ke komplexní platformě pomáhající lidem v ohrožení zdraví a života. Současně dbá na to, aby její design byl uživatelský příjemný a intuitivní, což je pro lidi nacházející se v krizové situaci velice důležitý faktor,“ uzavírá Jan Fencl, programový manažer Nadace Vodafone Česká republika, která spolu s Generali Českou pojišťovnou vznik nového modulu finančně podpořila.