Na pomoc jižní Moravě se na Darujme.cz vybralo přes 200 milionů. Celkově už Češi poslali přes miliardu

Několik jihomoravských vesnic zasáhlo ničivé tornádo

0Zobrazit komentáře

Přes 200 milionů korun se už podařilo vybrat na sbírce Nadace Via přes platformu Darujme.cz na pomoc obcím a rodinám postižených ničivým tornádem, které projelo částí jižní Moravy. Přispělo dohromady více než 147 tisíc lidí. První postižené rodiny by vzhledem ke svátkům měly prostředky dostat tento týden. Dohromady s dalšími sbírkami organizací, přes Darujme.cz i jinak, vynesly sbírky pro postižené na Moravě už přes miliardu korun.

Nejvíce dárců sice poslalo finanční podporu bezprostředně po katastrofě, kdy na účet skrze Darujme.cz přicházelo i 500 tisíc za pět minut, ale potřebné finance proudí stále. Nadace Via, která za dárcovským portálem stojí, prozatím předpokládá, že sbírka poběží minimálně do konce července.

„Peníze na sbírce stále přibývají a předpokládáme, že ještě přibývat budou, očekáváme například v tuto chvíli přislíbené firemní dary,“ uvedla Hana Sedláková, PR manažerka Nadace Via. Jinak ale potvrzuje, že darování je otázka emocí a prvních 100 milionů přišlo za necelých 24 hodin po přírodní katastrofě.

Nadace Via s Darujme.cz zároveň není jedinou organizací, která se na pomoc postižené Moravě vydala shánět peníze a nějakým způsobem se v ní angažuje. Tuzemská nadace, kterou vede z pozice výkonného ředitele Zdeněk Mihalco, se proto spojila s dalšími osmi nevládními organizacemi, nadacemi a nadačními fondy a dohodly se na koordinované pomoci lidem zasaženým tornádem.

K dohodě se zatím připojily ADRA, Člověk v tísni, Diakonie ČCE, Donio, Nadační fond pomoci Karla Janečka, Nadace Via, Nadace ČEZ, Nadační fond Českého rozhlasu i Karel Komárek Family Foundation, který postiženému regionu alokoval 150 milionů korun. Nadále se mohou připojit i další organizace, přičemž dárci už těmto zmíněným organizacím v součtu poslali přes půl miliardy korun.

darujme-morava200

Foto: CzechCrunch

Jen přes Darujme.cz se na poničenou Moravu vybralo více než 200 milionů

Nejvíce peněz je pak s největší pravděpodobností na účtu Diecézní charity Brno, kde se podle oficiálních údajů nachází přes 247 milionů korun. Několik sbírek běží i na platformě Donio, na které lidí v rámci kampaně Společně pro Moravu přispěli téměř 62 milionů korun. V součtu veškerých probíhajících sbírek už měli lidé koncem minulého týdne podle iRozhlas.cz poslat přes miliardu korun.

„Rozdělili jsme si role tak, aby pomoc byla rychlá, spravedlivá a efektivní. V těchto dnech vzniká na základě mapování organizací Člověk v tísni, Diakonie a Adra přímo na místě společná databáze domácností, které obratem obdrží příspěvek 150 tisíc korun na opravy poničených domů a zajištění základních potřeb,“ vysvětluje spojení Hana Sedláková.

Prostředky na účty postižených rodin bude možné převést po podepsání smlouvy o nadačním příspěvku. Podepsání je možné fyzicky i online. První rodiny by měly peníze obdržet v příštím týdnu. Podle tiskové zprávy Nadace Via z konce minulého týdne odešlou všechny koordinující organizace první platby rodinám ve středu.

V další fázi organizace ověří využití daru a v potřebných případech pomoc navýší i v násobných částkách. Hlubší a podrobný průzkum zohlední nákladnost oprav či nutnost úplně nových staveb, pojistky, úspory, pomoc rodiny, sociální situaci a další faktory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V Moravské Nové Vsi je řada domů, u nichž si nedovedu představit, že by šly opravit. Část z nich bude potřeba znovu postavit, proto je teď pro lidi nejdůležitější finanční pomoc. Aby obyvatelé zasažených míst mohli peníze dostat, potřebují například své doklady, jenže řada z nich o ně během tornáda přišla. I to je jeden z problémů, s nímž se teď potýkáme,“ popisuje Josef Koláček, vedoucí oddělení mimořádných událostí ADRA, která se stará o zmapování situace na místě.

Nicméně i Koláček věří, že první peníze by mohly dorazit konkrétním rodinám tento týden. Nadace Via pak vedle přímé podpory rodin kooperuje také s jednotlivými pěti nejpostiženějšími obcemi. Každé z nich již odeslala na účet pět milionů korun na zajištění základních potřeb. V kontaktu je i s Červeným křížem a Charitou ČR, které se ke koordinačním schůzkám domlouvajícím společný postup připojily až později.

„Koordinace na společném postupu při humanitární katastrofě takového rozsahu je nutnost. Potřebujeme nejdříve dopravit rychlou první finanční pomoc všem postiženým a v další fázi ji pak navyšovat podle individuálních potřeb. Nechceme dávat kompenzace za škody, ale přispívat na obnovu a nasměrovat tu pomoc jako investici do budoucna,“ uvádí Šimon Pánek, ředitel Člověka v tísni.

Jak představitelé jednotlivých nevládních organizací naznačují, pomoc by měla být dlouhodobá. „Uvědomujeme si, že po zvládnutí akutní fáze katastrofy přijde následné období, kdy bude třeba znovu vybudovat místa setkávání v postižených obcích a obnovit zpřetrhané sousedské vztahy. Menší část výtěžku sbírky jsme proto připraveni vyčlenit také na tuto podporu,“ doplňuje Zdeněk Mihalco, šéf Nadace Via.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Aby zaměstnanci dobili baterky. Bumble vyhlásil týdenní volno pro všechny pracovníky, české firmy váhají

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Whitney Wolfe HerdováInsider

Foto: Bumble

Whitney Wolfe Herdová, CEO a zakladatelka seznamky Bumble

0Zobrazit komentáře

Pokud jste čirou náhodou potřebovali něco řešit se zástupci datingové aplikace Bumble nebo online seznamky Badoo, která pod Bumble spadá, nejspíš jste měli minulý týden smůlu. Firma se totiž od pondělí do neděle zavřela a dala téměř všem svým zaměstnancům po celém světě týdenní placené volno. A byť může jít o poměrně zvláštní přístup, podobné myšlenky nejsou úplně cizí ani některým českým firmám, které jsme oslovili a zeptali se jich, jak se k takovému kroku staví.

Zprávu o zavedení týdenní placené dovolené pro 700 pracovníků americká firma potvrdila krátce poté, co se na Twitteru objevil (nyní už smazaný) příspěvek od editorky obsahu Bumblu Clare O’Connorové, která popsala atmosféru ve firmě jako „kolektivní vyhoření“.

Bumble tvrdí, že celofiremní volno bylo třeba, aby se zaměstnanci dokázali srovnat s post-covidovým stresem a mohli se po celý týden soustředit sami na sebe. Do práce se vrací dnes, v pondělí 28. června. Jak ovšem firma uvedla na Twitteru, benefit se netýkal týmů zákaznické podpory.

Podobně odůvodňovala svůj stejný krok i sociální síť LinkedIn. Ta zavřela dveře taktéž na celý týden od 5. dubna. V jejím případě se přitom jedná o násobně větší proces – volno totiž mělo téměř 16 tisíc zaměstnanců. Ke kroku se odhodlala poté, co náznaky vyhoření začaly vycházet z celofiremních dotazníků spokojenosti.

Pro LinkedIn se přitom nejednalo o úplnou novinku. Podobné celkové vypnutí firmy (vyjma kritické infrastruktury) měl i v prosinci kolem vánočních svátků. Teuila Hansonová, která v LinkedInu zodpovídá za nábor, rozvoj a růst zaměstnanců, tvrdí, že po takovém volnu se pracovníci cítili více energičtí a odpočatí.

Firmy nad duševním zdravím přemýšlí více

Pandemický rok ukázal, jak může být lidská psychika křehká. O to víc v situaci, kdy je vytržená z pracovního prostředí a posazená do home officu. Rozšiřují se tak i benefity, například donáška firemních svačin do domácího prostředí. Řada firem jako český antivirový gigant Avast či hudební streamovací služba Spotify také úplně přestane řešit, kolik hodin stráví daný zaměstnanec prací a zda bude v kanceláři nebo doma.

Změn přemýšlení si všímá také i vzdělávací agentura Atairu, která tématem transformace byznysu v kontextu covidu provedla za posledních dvanáct měsíců zhruba stovku firem. Wellbeing a duševní zdraví se stalo i pro ty tuzemské prioritou.

„Můžeme potvrdit, že české firmy přemýšlí nad stejnými prioritami jako firmy v zahraničí.  Z nice-to-have aktivity se wellbeing posunul na absolutní nutnost. Bude zajímavé sledovat, s jakými konkrétními postoji budou firmy přicházet, co se týče prázdninového období,” říká pro CzechCrunch Radka Dohnalová, CEO a zakladatelka Atairu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například původem český startup Productboard má několik poboček po světě, a přesto dokázal celofiremní volno zkoordinovat. První takový den měl nedávno při příležitosti amerického svátku Juneteenth, další volna budou následovat.

„Napříč kontinenty jsme dostali v červenci tři dny volna. Každý je samozřejmě nadšený z dovolené navíc, ale zároveň pozorujeme, že i když se naše cesty během dovolené obrazně řečeno rozpojí, tak nám tyto dny volna pomáhají lépe pochopit kulturní rozdíly a v konečném důsledku nás to ještě více stmelí,“ říká Jiří Nečas, tech community manager v Productboardu.

V dalších českých firmách, které oslovila redakce CzechCrunche, ale chybí reálné zkušenosti s razantním krokem ve stylu LinkedInu či Bumble. Místo toho snaží se pracovní wellbeing podporovat jinými způsoby.

Seznam.cz nabízí svým zaměstnancům pět týdnů dovolené, možnost home office i čerpání sick days. Další formy placeného volna dáváme formou Cafeterie, kde si zaměstnanci mohou za příspěvky, které jim pravidelně poskytujeme, koupit další dny placeného volna,“ uvedla na dotaz o obdobném kroku mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová.

„Stejně jako většina vývojářských firem se i my potýkáme s nedostatkem zaměstnanců a z toho plyne i nemožnost podobného kroku – jakkoliv bychom se našim lidem za jejich tvrdou práci chtěli takhle odvděčit. Kromě poskytování klasických benefitů jsme během covidu kompletně zrekonstruovali kanceláře a na podzim plánujeme jako poděkování celofiremní luxusní teambuilding,” říká David Bezděka, CEO vývojářského studia Cleevio.

Podobně k věci přistupuje i startup Gamee. „Snažíme se najít ten správný mix a zároveň do běžných týdnů začlenit pravidelné aktivity, které podporují odpočinek. Pravidelné tréninky mobility a síly, offsite v přírodě, na vodě, volejbal, grilování. Dvakrát jsme pracovali měsíc z Bali, doufám, že se nám to podaří brzy zopakovat,“ říká Božena Řežáb, CEO firmy.

Úplné vypnutí může, ale nemusí být řešení

Řada firem si pochopitelně kompletní vypnutí nemůže dovolit – ať už to je kvůli nedostatku pracovních sil, vytíženosti, nebo zkrátka povaze produktu. I v případě těch, které by teoreticky vypnout mohly, ale nemusí jít o nejlepší řešení. Upozorňuje na to Karolína Presová, zakladatelka iniciativy Replug.me, která mimo jiné pomáhá ve firmách s digitálním wellbeingem.

„Celofiremní offline týden má smysl v případě, že víme, že většina zaměstnanců na dovolené pracuje. V případě, že mám volno a moji kolegové běžný pracovní režim, těžko odolávám tlaku vyřizovat třeba na pláži pracovní věci. Podle našeho průzkumu přitom ve firmách pracuje na dovolené běžně 30 až 50 procent lidí,“ uvádí Presová s tím, že tento podíl se kontinuálně zvyšuje.

bumble___ezgif-com-gif-maker-1

Foto: Bumble

Kanceláře seznamky Bumble

Je ale třeba vidět i druhou stranu mince. Pokud bude celá firma skutečně týden offline, existuje nebezpečí ve zvýšení stresu po návratu. Například z deadlinů, které jsou najednou o týden dřív, návalu nové práce či e-mailů, které se během týdne nakupily.

Pokud široce pojaté volno povaha firmy nedovoluje, je podle Presové dobrá cesta nechávat zaměstnancům alespoň možnost si vyblokovat v kalendáři na jeden den nebo půl dne v týdnu nerušený čas na práci, takzvané offline hodiny.

Kromě celkového vyhoření se v poslední době firmy potýkají také s vyčerpaností zaměstnanců spojenou se změnami během pandemické krize, tedy například se zvýšenou nutností online meetingů. Fenomén nazývaný podle oblíbené aplikace „Zoom fatigue“, tedy „vyčerpání ze Zoomu“, dokonce začala řešit i vědecká komunita.