Robotičtí kurýři i cyklistická sedla na míru z 3D tisku. Akcelerátor Josefa Průši podpořil první projekty

Peter BrejčákPeter Brejčák

prusa-akcelerator-oba

Foto: Jiří Dužár

Martin Řípa a Jiří Dužár (Posedla), Josef Průša a Jan Sedláček a Tomáš Krivda (Vanilla Robotics)

0Zobrazit komentáře

Pandemie koronaviru Josefu Průšovi a jeho firmě vyrábějící 3D tiskárny Prusa Research znemožnila členský provoz hi-tech dílny PrusaLab, a proto se rozhodl spustit vlastní akcelerační program pro startupy. Investicemi ve výši 450 tisíc korun, mentoringem a technologickým zázemím teď podpořil dva projekty Vanilla Robotics a Posedla, uměleckým grantem pak projekt elektromagnetického zrcadla.

Pro Josefa Průšu přitom nejde o jediný způsob, jak podporuje startupy. Jako individuální investor společně se spolumajitelem a kolegou Ondřejem Průšou (stejné příjmení je náhoda) už loni investovali 10 milionů korun do startupu Worldee. Samotná firma Prusa Research, jež loni utržila přes dvě miliardy korun, pak v březnu vložila 11 milionů korun do chytrých zámků Pealock.

Nový projekt Vanilla Robotics právě prochází akcelerátorem a chce konkurovat logistice doručovacích služeb i velkých skladišť díky vývoji vlastních autonomních robotů. Motorizovaná transportní plošina připomínající skateboard dokáže už nyní, avšak s asistencí operátora, doručit zásilku o hmotnosti 20 kilogramů.

Dvojice vývojářů Tomáš Krivda a Jan Sedláček ve svém vynálezu kombinuje senzory a umělou inteligenci s tím, že robot dokáže detekovat objekty i osoby a v reálném čase tak vytvářet mapu svého okolí.

vanillarobotics-1-min

Foto: Jiří Dužár

Tomáš Krivda, Josef Průša a Jan Sedláček v Prusalabu

„Veliký důraz klademe na modularitu robota – k řídící jednotce lze připojit různé typy podvozku, které si zákazník zvolí na základě potřeby,“ přibližuje Krivda s tím, že kromě skladových prostorů je robot vhodný i na provoz ve městě. Reálného nasazení do ulic by se měly stroje od Vanilla Robotics dočkat už příští rok v Praze.

Podle plánů by se robotická flotila měla v první fázi zaměřit na tzv. last mile delivery, tedy transport zásilky ke koncovému zákazníkovi, právě tato část celého logistického procesu totiž bývá nejnákladnější.

„Ve spolupráci s Prusalabem jsme prošli mnoha iteracemi hardwaru, a mimo jiné plánujeme dokončit vývoj plně nezávislého navigačního systému. To by nám umožnilo během následujících let uvést na trh robotickou donáškovou platformu za zlomek stávajících cen,“ popisuje Sedláček.

Sedlo na míru z 3D tisku

Druhým z podpořených projektů je pak nápad „posedlých“ cyklistů Martina Řípy a Jiřího Dužára. Pod názvem Posedla díky 3D tisku a pokročilým kompozitním materiálům chtějí vytvářet cyklistická sedla na míru. „Sedlo je jedním ze tří kontaktních bodů cyklisty s kolem. Jak vám padne má zásadní vliv na vaše zdraví, komfort a výkon,“ říká Martin Řípa.

„Každý člověk má unikátní fyziologii, přesto výběr sedla většinou probíhá metodou pokus-omyl, což není ideální,“ vysvětluje Řípa s tím, že produkce bude umístěna kompletně v Česku. Firma tak reaguje na současný nedostatek kol a cyklistických komponentů vyráběných a importovaných z Asie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Při výrobě chtějí Posedla kombinovat klasické výrobní postupy s parametrickým designem pomocí 3D tisku. Cyklista si všechno nastaví z pohodlí domova na základě svých individuálních parametrů, čímž by mělo dojít k přesné a správné ergonomii posedu.

„Díky akcelerátoru se nám podařilo konsolidovat tým klíčových spolupracovníků a dodavatelů, s jejichž pomocí chceme letos finalizovat plně funkční produkt, aby první sedla mohla putovat ke svým zákazníkům se začátkem sezóny 2022,“ popisuje cíle společnosti Dužár.

posedla-4-min

Foto: Posedla

Testování prototypů sedel

„Klíčové bude jednání s dalším vhodným investorem, ale vývoj plánujeme financovat také z prodeje dalších produktů, které pomáhají pečovat o cyklistický posed. Na jaře jsme s přední českou aromaterapeutickou společností vyvinuli unikátní recepturu cyklistického chamois krému, který uvedeme na trh ještě letos,“ komentuje další plány Řípa.

O podporu dílny v akcelerátoru, jehož je CzechCrunch mediálním partnerem, se ucházelo celkem 92 projektů. „Výběrové řízení bylo vzhledem k počtu slibných přihlášek opravdu náročné. I proto jsme se rozhodli několik dalších nápadů podpořit jinou formou spolupráce,“ doplňuje vedoucí Prusalabu Ondřej Kašpárek.

Dílna dále podpoří například formou uměleckého grantu projekt elektromagnetického zrcadla od výtvarníka Kryštofa Brůhy. Samotné dílo, které jako médium využívá magnetickou kapalinu, by mělo být odhaleno v galerii Pragovka na jaře příštího roku.

Sdílení nevyužívaných věcí jako zajímavý přivýdělek. Sourozenci Salaquardovi v Česku spouští službu Renjoi

Patrik SvatošPatrik Svatoš

renjoi

Foto: Renjoi

Nikola a David Salaquardovi, zakladatelé služby Renjoi

Sdílená ekonomika je posledních několik let obrovským fenoménem. Sdílená auta, koloběžky či kola už dnes najdete nejen v Praze, ale v mnoha dalších městech. Na podobné vlně se veze také sdílení věcí, které nevyužíváte na každodenní bázi a mohou tak posloužit i dalším. Právě tomuto segmentu se chce věnovat nová aplikace Renjoi od sourozenců Davida a Nikoly Salaquardových, kteří chtějí Čechy naučit sdílet své málo používané věci.

Může to znít trochu bláznivě, ale Renjoi funguje tak trochu jako HoppyGo, Slevomat a mnoho dalších služeb v jednom. V aplikaci si totiž můžete pronajmout nejen dopravní prostředek, ale celou řadu nářadí či sportovních potřeb od kol přes lyže až po koloběžky, ale třeba i chladící výčepní zařízení. Navíc k tomu Renjoi přidává možnost zarezervovat si squash, bowling nebo místo v masážním salonu.

Nová tuzemská služba přitom bude fungovat oboustranně – uživatelé si nebudou jen od někoho něco půjčovat, ale zároveň mohou nabídnout i vlastní věci k pronájmu. „Chtěli bychom Renjoi nabízet jako příležitost pro lidi, kteří si půjčováním různých věcí, které nepotřebují, mohou vydělat i zajímavé peníze. Dobrým příkladem jsou jízdní kola, která většina lidí nevyužívá každý víkend,“ říká zakladatel služby David Salaquarda.

Tím navíc Renjoi nekončí a pronajímání věci kombinuje také s rezervováním různých sportovních aktivit. Jeden víkend si můžete pronajmout bicykly a ten další si zase objednat například jízdu na vodním skútru. Renjoi zkrátka chce být místem, kde si půjčíte věci, které potřebujete, ty, co naopak sami nepotřebujete, pronajmete dál, a k tomu si zarezervujete vybraný zážitek. Ostatně název služby pochází ze spojení anglických slov rent a enjoy, tedy pronajmi a užívej.

Půjčit si vrtačku a rezervovat bowling

„Většina lidí dnes nevyhledává hotely na internetu přes vyhledávače, ale jde rovnou na Booking.com nebo Airbnb. A přesně tím bychom se chtěli stát na poli pronajímání věcí a rezervování sportovních aktivit a zážitků,“ dodává hlavní myšlenku spoluzakladatelka Nikola Salaquardová.

Samotné Renjoi funguje především jako platforma, kde si zákazníci mohou rezervovat různé aktivity či půjčovat věci mezi sebou. Umístění nabídky je zdarma a platí se až v případě uskutečnění zápůjčky. V případě zážitku se platí jednorázová částka, jakmile jde o zapůjčení produktu, cenovka je obvykle podle počtu dní.

Renjoi si bere 15 procent z každé zápůjčky či rezervace a setkat se můžete i s nutností zaplacení vratné kauce. Její výši si majitel půjčovaného produktu určuje stejně jako samotnou cenu pronájmu sám. S kaucí se tak můžete setkat například u jízdních kol, kde půjde zpravidla o několik tisíc korun, zatímco třeba v případě obytného vozu klidně o 25 tisíc korun.

renjoi1

Česká aplikace Renjoi

Aktuálně má Renjoi nejvíce zákazníků v Praze. Patří mezi ně i firmy, jež si přes Renjoi mohou udělat další prodejní kanál, který je nic nestojí, a až v případě uskutečněného obchodu odevzdají patnáct procent právě Renjoi. Firmy mají své pojistky, takže v případě využití jejich produktů je vše pojištěné.

Jiná situace nastává ve chvíli, kdy zápůjčka probíhá mezi fyzickými osobami. Aktuálně Renjoi žádnou pojistku nenabízí, a tak doporučuje každému inzerentovi vytvořit vlastní pojistku u některé pojišťovny a případné škody řešit s ní. Svojí roli může hrát i kauce, kterou si každý inzerent může nastavit libovolně vysokou, avšak plnohodnotná náhrada pojistky to není.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před zápůjčkou je přímo v aplikace místo pro podrobné popsání stavu věci, avšak nahrát fotografie přímo do systému aktuálně není možné. Zakladatelé služby si uvědomují, že situace není ideální a právě půjčování mezi fyzickými osobami musí kvůli možným rizikům vylepšit. Aktuálně probíhají jednání se společností AXA, a pokud klapnou, měla by se v Renjoi objevit možnost pojištění při zápůjčce přímo v aplikaci.

„Naším cílem rozhodně nebylo postavit druhý Slevomat, ale udělat jednu platformu, která bude vedle služeb jako Sbazar či Airbnb. Na jednom vše prodáte, na druhém vyřešíte bydlení na dovolené a v naší aplikaci pronajmete či si půjčíte například lyže, zarezervujete bowling nebo si koupíte zážitek na vodním skútru,“ vysvětluje David Salaquarda.

Pět tisíc uživatelů do konce roku

Za celým nápadem stojí třicetiletý David Salaquarda, který se odmalička věnoval různým sportům a toto nadšení mu vydrželo až do dospělosti. Jenže neustálé obvolávání sportovišť, ať už šlo o jeho oblíbený squash nebo jiné sporty, ho přestalo bavit, což vedlo k první myšlence, která stála za zrodem celého projektu.

Nápad se následně rozšířil i do dalších segmentů, načež začal David Salaquarda své myšlenky rozebírat i se svou o dva roky starší sestrou Nikolou, s níž již několik let budoval personální agenturu. Nakonec se rozhodli, že nový projekt společně zafinancují, přičemž od počátku již prý Renjoi spolklo 1,5 milionu korun a investice i nadále rostou.

Prvotní myšlenka se začala rodit už v roce 2019, ale až příchod pandemie koronaviru uvolnil sourozencům kalendáře, aby se svému novému projektu mohli věnovat daleko více. Po vývoji, který se proti původním plánům o několik měsíců protáhl, se nakonec aplikace dostala na trh na konci května.

Ještě do konce roku chtějí sourozenci Salaquardovi přilákat prvních pět tisíc uživatelů napříč celou republikou a dostat se na obrat pět milionů korun. V plánu je později i expanze na zahraniční trhy, především na Slovensko. Na českém trhu se dá za konkurenci považovat například služba SharyGo, do které v roce 2017 investovat i Jan Zadák. Ta však nemá mobilní aplikaci a nabízí pouze pronájem věcí, nikoli rezervování sportovních aktivit. Sourozenci Salaquardovi tak věří, že nebude problém na trhu prorazit.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Renjoi. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.