Jen devadesát minut denně a žádné hraní v noci. Čína bojuje proti nezletilým hráčům, bude skenovat jejich obličeje
Zprávy o detailním sledování občanů ze strany čínské vlády, byť pro mnohé skandální, už dnes málokoho překvapí. Někdy ale stále dokáže zaskočit míra toho, jak daleko až místní systém dohledu „velkého bratra“ sahá. Teď se například zdá, že největší herní společnost na světě Tencent zde spustí novou technologii pro rozeznávání obličejů, jež zajistí, že zejména nezletilí nebudou trávit příliš mnoho času hraním videoher.
Čína totiž považuje herní závislost za velký problém, pro což má poměrně dobré opodstatnění. Vláda země svůj boj proti tomuto fenoménu podkládá dokonce stanoviskem Světové zdravotnické organizace (WHO), podle níž mohou hry nezdravou závislost skutečně vytvářet. Od roku 2018 je tak „herní porucha“ na oficiálním seznamu duševních nemocí WHO.
Asijská velmoc jde snad ještě o trochu dále, když videohry ve státních novinách Economic Information Daily nedávno označila za „elektronické drogy“ či „opium mysli“. Až se chce skoro divit, že je nezakáže úplně. Ačkoliv článek s kritickými frázemi podle informací The Wall Street Journal z webu novin zmizel a později ho nahradila mírnější verze, okamžitě na něj reagovali investoři. Herním vydavatelům působícím v Číně klesla hodnota akcií i o deset procent.
Už v roce 2019 čínští zákonodárci schválili legislativu, která nezletilým zakazuje hrát mezi desátou večer a osmou ráno, kromě toho navíc mohou u her strávit jen 90 minut ve všední dny a tři hodiny denně o víkendu. Teoreticky by nemuselo jít o nic extrémního, po celém světě se přece dětem a mladistvým nesmí prodávat alkohol nebo tabákové výrobky.
Dodržování stanovení omezujícího čas u her je ovšem mnohem složitější, takže jeho vymáhání je poněkud invazivnější než náhodné kontroly hospod a obchodů. Nový systém hlídání, pojmenovaný Midnight Patrol (Půlnoční hlídka), nedávno představila společnost Tencent, čínský technologický konglomerát a jeden z největších herních vydavatelů na světě.