40 procent českých žáků vykazuje známky deprese. Pomoci chce nový preventivní program pro školy
Většina duševních onemocnění vzniká v dětství, české školství se tak chce důsledněji zaměřit na jejich prevenci. Zlepšit se díky tomu může i prospěch.
Duševní zdraví dětí v Česku není vůbec v dobré kondici. Bez příkras to ukázal loňský národní monitoring Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) ve spolupráci s Českou školní inspekcí, jehož výsledky jsou skutečně alarmující. Podle něj totiž 40 procent dětí vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 procent trápí úzkosti. Zásadní je přitom prevence, která spočívá především v osvojení dovedností, které žákům a žákyním pomohou aktivně pečovat o jejich wellbeing. Pomoci může i nová metodika socio-emočního učení, kterou vytvořila organizace SOFA.
Z monitoringu duševního zdraví vyplynulo, že odborná pomoc by prospěla téměř každému třetímu dítěti. 30 procent dotazovaných totiž projevilo znaky, které ukazují na středně těžké až těžké úzkosti. Čtyři z deseti oslovených žáků a žákyň navíc vykazují známky středně těžké až těžké deprese. Ve všech oblastech duševního zdraví jsou pak více zasaženy dívky – oproti chlapcům více než dvojnásobně.
„Většina duševních onemocnění vzniká v dětství a adolescenci, které tak představují nejen období zvýšeného rizika, ale především období, které je enormně důležité pro systematickou, cílenou a na evidenci založenou prevenci a včasnou intervenci,“ vysvětluje Petr Winkler, ředitel Národního ústavu duševního zdraví. Jenže Česko trápí enormní nedostatek dětských psychologů a psychiatrů, proto je zásadní se nyní zaměřit na preventivní opatření na školách, kde děti tráví spoustu času.
S jedním takovým opatřením nově přišla nezisková organizace Society for All (SOFA), která se zaměřuje především na posilování duševního zdraví dětí, začleňování znevýhodněných dětí mezi vrstevníky a pomoc ohroženým dětem. Její tým vytvořil metodiku RRRR (Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience), která má dětem pomoci pracovat se svými emocemi, udržovat respektující vztahy, rozpoznat a uplatnit své silné stránky a v neposlední řadě zvládat stres a umět si říct o pomoc.
„Situace dětského duševního zdraví je skutečně závažná. Je smutnou pravdou, že sebevražda je druhou nejčastější příčinou úmrtí dětí do 19 let. Je tak třeba začít duševní zdraví řešit systémově a školy v tomto hrají klíčovou roli. Připravili jsme pro ně program, který podporuje socio-emoční učení a který pokrývá všechny stupně vzdělávání na základních i středních školách,“ říká předsedkyně SOFA Lenka Felcmanová.
Soubor metodik pochází z Austrálie a odborníci ze SOFA ho se souhlasem autorů přepracovali pro podmínky českého prostředí. V minulém školním roce byly metodiky pilotovány na třech školách, kde s nimi pracovali učitelé a učitelky pod odbornou supervizí. 90 procent zapojených zhodnotilo metodiku jako přínosnou pro svou práci a bude ji využívat i po skončení pilotáže. 96 procent vyučujících dokonce uvedlo, že jim metodika pomohla k podpoře jejich vlastního wellbeingu.