8 000 kilometrů nástrah pouště. Tudy se za pár dní pojede nejextrémnější závod planety

Poušť dokáže být nevybíravá. Rallye Dakar se vrací do Saúdské Arábie, kde na jezdce čekají jedny z nejnáročnějších etap v jejich životech.

Filip HouskaFilip Houska

dakar_1

Foto: Kin Marcin/Red Bull Content Pool

Stéphane Peterhansel za volantem Audi RS Q e-tron

0Zobrazit komentáře

Titul jednoho z nejextrémnějších závodů planety nezískalo Rallye Dakar jen tak. Rok co rok divákům potvrzuje, jak náročné dokáže být – a začátkem příštího roku to nemá být jinak. Další ročník slavného vytrvalostního závodu se znovu pojede v nehostinných podmínkách Saúdské Arábie, kam se vydají stovky jezdců z celého světa včetně velkého zástupu Čechů.

Osm kategorií (od motorek přes auta až po kamiony), bezmála osm set závodníků, necelých osm tisíc kilometrů trasy, z toho více než 4,7 tisíce kilometrů rychlostních zkoušek ve dvanácti etapách. To vše v poušti, která umí být nevybíravá – jak psychicky pro samotné jezdce, tak technicky pro nasazené stroje.

Odkud se v pátek 5. ledna odstartuje? Přes jaké nástrahy se pojede? A kde závod v pátek 19. ledna skončí? Podívejte se na náš přehled.


Prolog

  • Trasa: Úla – Úla
  • Rychlostní zkouška: 28 km
  • Celková délka trasy: 158 km
  • Kdy: pátek 5. ledna

Prolog je svým způsobem krátkým závodním okruhem, kde se účastníci budou proplétat mezi skalami, projíždět písečnými cestami a takříkajíc si zkoušet terén. Hlavním úkolem prologu bude seřadit jezdce do uceleného pořadí, z jakého budou startovat.


1. etapa

  • Trasa: Úla – Hanakíjá
  • Rychlostní zkouška: 405 km
  • Celková délka: 532 km
  • Kdy: sobota 6. ledna

Rallye Dakar začne novou etapou, která jezdce zavede přes skalnatý terén kolem starých sopek do prvního „závodního táboru“ (takzvaného bivaku), jenž se bude nacházet u města Hanakíjá.


2. etapa

  • Trasa: Hanakíjá – Davadmí
  • Rychlostní zkouška: 470 km
  • Celková délka: 662 km
  • Kdy: neděle 7. ledna

Po složité druhé etapě následuje první dlouhý den závodu se spoustou rychlých úseků, kde si jezdci budou moci vyzkoušet rychlosti svých strojů, byť bude jejich den přerušen náročnou, třicetikilometrovou zkouškou v dunách. Na konci dvojky budou projíždět kolem paláce, který nechal vybudovat otec Saúdské Arábie Ibn Saúd.

saudi-1

Foto: Kin Marcin/Red Bull Content Pool

Podobné pohledy se budou nabízet i zkraje příštího roku


3. etapa

  • Trasa: Davadmí – Salamíja
  • Rychlostní zkouška: 440 km
  • Celková délka: 733 km
  • Kdy: pondělí 8. ledna

Po dni plném sprintů se jezdci vydají na první maratonskou etapu letošního dakarského ročníku, která povede přes úseky s velkými kameny, pískem a dunami. Na závěr budou mít závodníci pouze dvě hodiny na práci na svých vozidlech, než budou muset své stroje ponechat v „uzavřeném parku“ v bivaku.


4. etapa

  • Trasa: Salamíja – Hufuf
  • Rychlostní zkouška: 299 km
  • Celková délka: 631 km
  • Kdy: úterý 9. ledna

V druhé polovině maratonu se závodníci vydají kratším, ale o to rychlejším úsekem směrem k Hufufu, velkému městu plnému datlových palem, které se nachází v oáze al-Hasa, zapsané v UNESCO. Terén bude sice jednodušší, ale očekává se trať náročná na navigaci, která může řadu věcí změnit.

Skála u Hufufu v Saúdské Arábii


5. etapa

  • Trasa: Hufuf – Šubajtá
  • Rychlostní zkouška: 118 km
  • Celková délka: 727 km
  • Kdy: středa 10. ledna

Empty Quarter, dost možná nejnebezpečnější oblast, která na jezdce bude čekat. Do rozlehlé poušti vyjedou před svítáním a v akci budou až dlouho po západu slunce, během toho budou muset dbát obzvlášť velké opatrnosti, hlavně kvůli vysokým dunám, které mohou zničit odpružení jejich strojů. Očekává se, že se sníží i průměrná rychlost vozidel.


6. etapa

  • Trasa: Šubajtá – Šubajtá
  • Rychlostní zkouška: 584 km
  • Celková délka: 818 km
  • Kdy: čtvrtek a pátek 11. a 12. ledna

Další maratonská etapa, ale s několika zvraty, které mají neutralizovat výhodu týmů. Jezdci v úvodu etapy pojedou po jiné trase, což značně ztíží navigaci, zejména kvůli některým kontrolním bodům skrytým podél trati. Závodníci navíc budou mít čas pouze do čtvrté odpolední, aby se dostali co nejdále po trase, než se zastaví v jednom z osmi bivaků, kde dostanou jen minimální zásoby, pak budou vozy takzvaně uzamčeny.

Následující den je čeká volno.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Buggyra Racing (@buggyra_racing)


7. etapa

  • Trasa: Rijád – Davadmí
  • Rychlostní zkouška: 483 km
  • Celková délka: 873 km
  • Kdy: neděle 14. ledna

Po dni odpočinku následuje další dlouhý silniční úsek před náročnou etapou, která započne technickým průjezdem kaňonu a skončí závodem zpět přes duny před návratem do města Davadmí.


8. etapa

  • Trasa: Davadmí – Háil
  • Rychlostní zkouška: 458 km
  • Celková délka: 678 km
  • Kdy: pondělí 15. ledna

V průběhu osmé etapy dostanou jezdci možnost trochu přidat, aby si vytvořili náskok, případně dohonili to, co oproti ostatním ztrácí. Tady na ně nebude čekat měkký písek, ale kamenitý a členitý terén, kde se plyn bude dát trochu sešlápnout. Musí ale počítat s tím, že tato honba může přinést i značné škody na vozidlech.


9. etapa

  • Trasa: Háil – Úla
  • Rychlostní zkouška: 417 km
  • Celková délka: 639 km
  • Kdy: úterý 16. ledna

Místo pro složitější navigaci zrádným terénem, a to kvůli množství skalnatých plání. Ztráta času a zabloudění mohou být pro závodníky kritické, diváci se ale budou bavit – tato etapa totiž nabídne mimo jiné krásné výhledy na hory i úseky od jednoho historického města k tomu dalšímu.


10. etapa

  • Trasa: Úla – Úla
  • Rychlostní zkouška: 371 km
  • Celková délka: 609 km
  • Kdy: středa 17. ledna

Horský region Úla se slavnou Sloní skálou se stane kulisou pro náročnou a technickou dráhu, která jezdce řádně otestuje. Klíčová zde bude dobrá startovní pozice – a také co nejlepší taktika, protože se pomalu pojede do finálových etap.

saudi-2

Foto: Kin Marcin/Red Bull Content Pool

Luciano Benavides, jeden z favoritů ve své kategorii


11. etapa

  • Trasa: Úla – Janbu
  • Rychlostní zkouška: 480 km
  • Celková délka: 587 km
  • Kdy: čtvrtek 18. ledna

Předposlední etapa bude směřovat k Rudému moři a napříč pěti sty kilometry pustým a drsným terénem se tady bude rozhodovat, protože i malá chyba může být fatální ztrátou na voze. Očekává se, že právě jedenáctka bude míchat pořadím v každé kategorii.


12. etapa

  • Trasa: Janbu – Janbu
  • Rychlostní zkouška: 175 km
  • Celková délka: 328 km
  • Kdy: pátek 19. ledna

Poslední etapa vedoucí přes kamenitou poušť u města Janbu by měla být sprintem na cílovou čáru – a loni se přímo v tomto úseku rozhodlo o vítězi.

Blýská se Manchesteru United na lepší časy? Čtvrtinu klubu kupuje miliardář Jim Ratcliffe

Rodina Glazerových v anglickém klubu stále zůstává, Ratcliffova skupina Ineos ale bude mít v gesci sportovní řízení.

Filip HouskaFilip Houska

ratcliffe_1-1

Foto: Depositphotos / Ineos

Jim Ratcliffe

0Zobrazit komentáře

Kdysi obávaný mančaft s ambicemi bojovat o nejprestižnější fotbalové trofeje, dnes tým, který ne a ne prolomit své prokletí. Manchester United je na tom v této sezóně nejhůře od roku 1931, možná se ale poměry zlepší. Anglický klub oznámil velké změny ve vlastnických strukturách, což vítají hlavně ti, kdo nemohou vystát americkou rodinu Glazerů, současné majitele.

Manchester United před pár dny oficiálně informoval, že do vedení klubu přichází britský miliardář Jim Ratcliffe, zakladatel jedné z největších chemických společností Ineos. Právě přes ni do týmu investuje a podle serveru BBC je řeč o částce 1,25 miliardy liber, což je více než 35 miliard korun, za které získá čtvrtinový podíl.

V Ratcliffově gesci má být kompletní sportovní řízení klubu, tudíž se bude podílet na zásadních rozhodnutích včetně přestupů hráčů nebo výměn trenérů. Po ruce bude mít mimo jiné Davea Brailsforda, který dostal na výsluní cyklistický Team Sky, a Jeana-Clauda Blanca, šéfa divize Ineos Sports, jež se angažuje i například ve formuli 1 nebo ragby.

Spolu s tím se měl jednasedmdesátiletý Ratcliffe zavázat investovat téměř sedm miliard korun (konkrétně 236 milionů liber) do domácího stadionu Manchesteru United, opěvovaného Old Traffordu, který by pod dohledem Ineosu mohla čekat modernizace. Stejně tak by část sumy měla posloužit na vylepšení celkové infrastruktury týmu.

lfc-mufc2

Přečtěte si takéFotbalové velkokluby Manchester United i Liverpool jsou na prodejVýprodej velkoklubů. Manchester United i Liverpool jsou na prodej, cenou překonají i rekord Chelsea

„Jako místní kluk a celoživotní fanoušek klubu jsem rád, že se nám podařilo s představenstvem Manchesteru United dohodnout a je nám svěřena odpovědnost za řízení fotbalových operací. Ačkoliv komerční úspěch klubu vždy zajistil finanční prostředky pro získávání největších trofejí, v poslední době se tento potenciál nepodařilo plně využít,“ komentuje Ratcliffe.

Jeho poslední věta není žádným nepodloženým tvrzením – ostatně se stačí podívat na úspěchy, kterých Manchester United v posledních letech dosáhl. Moc jich totiž není. Na triumf v Premier League čeká tým od roku 2013, vítězství v Lize mistrů přišlo naposledy v roce 2008. Drobnou útěchou může být ovládnutí Evropské ligy v roce 2017, to ale fanouškům ani zdaleka nestačí.

Vždyť v dobách trenéra Alexe Fergusona, který mančaft vedl v letech 1986 až 2013, patřil mezi nejobávanější týmy Evropy. Dokázal třináctkrát zvítězit v Premier League (z celkových dvaceti triumfů), Ligu mistrů vyhrál dvakrát a jednou si odnesl dnes už neexistující Pohár vítězů pohárů. Teď se Rudí ďáblové topí – aktuálně mají v letošní sezóně třináct soutěžních porážek, což je nejhorší stav od sezóny 1930/31.

ratcliffe_1

Foto: Ineos

Jim Ratcliffe

Mnoho fanoušků si myslí, že za to mohou rozhodnutí stávajících majitelů, americké rodiny Glazerových, která tým koupila v roce 2005 za 790 milionů liber. Postupně ale na do té doby dluhem nezatížený klub přenesla závazky převyšující půl miliardy liber a díky svým místy cynickým byznysovým tahům (jako například zdražování lístků) vyvolala kritiku. Skalní příznivci proti vládě Glazerových několikrát protestovali, trvalo však dlouhé roky, než se něco začalo dít. Až loni bylo z jejich strany oficiálně oznámeno, že je Manchester United na prodej, případně je otevřen novým investicím.

Ratcliffův příchod ale neznamená, že Glazerovi dávají klubu sbohem. Movitá rodina, která mimo jiné vlastní i tým amerického fotbalu Tampa Bay Buccaneers, v Manchesteru United dosud držela podíl ve výši 69 procent s tím, že zbytek měli ve vlastnictví jiní investoři. Odkoupení podílu ve výši 25 procent ze strany Ineosu tak na odepsání Glazerových nestačí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hemingway Bar

Přečtěte si takéHemingway Bar se stěhuje. Z menu se stal nejen průlet historií drinkůPražský Hemingway Bar se stěhuje. Menu nabízí průlet historií jeho drinků, nově ale přibyly i večeře

Jak ale uvádí server The Athletic, původně Ratcliffova nabídka směřovala výhradně k podílu, který mají právě Glazerovi, a navrhl dohodu, která by mu zajistila většinu v klubu. Díky tomu by hlavní akcionáři, sourozenci Joel a Avram Glazerovi, zůstali v menšině. Nabídka se ale změnila, když další ze zájemců, katarský bankéř šajch Džasim bin Hamad Sání, stáhl svůj návrh na odkup 100 procent za šest miliard liber.

„Jsme tu na dlouhou dobu a uvědomujeme si, že nás čeká spousta výzev a tvrdé práce, ke které budeme přistupovat důsledně, profesionálně a s nadšením. Jsme odhodláni spolupracovat se všemi – s představenstvem, zaměstnanci, hráči i fanoušky – a pomoci klubu k dalšímu rozvoji. Chceme, aby se Manchester United vrátil tam, kam patří, na samý vrchol anglického, evropského i světového fotbalu,“ dodává Ratcliffe.