8 triků, bez kterých by CDN77 nefungovalo
Zdeněk Cendra, který stojí za projektem CDN77, který dokáže díky CDN, neboli síti serverů různě rozmístěných po světě zrychlit distribuci obsahu webových stránek, se rozepsal o tom, co podle něj stojí za úspěchem této stále velmi mladé, avšak rychle rostoucí firmy, která v celosvětovém měřítku zvládá konkurovat i velkým globálním hráčům.
Nikdy jsem nikde nepracoval. Od svých 15, týden po tom, co jsem dostal občanku, jsem pracoval jen pro klienty. Nejdřív pro malé klienty, pak pro hodně malých klientů, pak občas pro velké /Kasa.cz, Libimseti, Bazos/ a teď už máme tu možnost pracovat pro hodně a hodně velkých :)
Z jednoho kuřete jsme vyrostli na aktuálně 60+ lidí a letos je reálné přiblížit se stovce.
Jak vytvořit prostředí ve firmě tak, abyste mohli dodávat, co chcete, a zároveň každý den byla maximální párty pro všechny v kanceláři a pro klienty současně? Bez toho, že se jen řídíte best practice z příruček a korporací.
Pár triků, které nám fungují:
1. Maximální otevřenost. Dovnitř i ven.
Informace jsou základ. Sdílíme s teamem čísla, priority, důvody proč a co zrovna je důležité. Sdílíme super momenty i nepříjemnosti. Tohle považuji za střed všeho, co děláme. Nic netajit. Zároveň klientům říkáme vždy pravdu a vždy celou informaci. Nikdy nedojde k “selhání stážisty” nebo “externího sub-dodavatele”. Když se něco pokazí, vždy řekneme co, proč, a co jsme udělali a uděláme pro fix v budoucnosti. Funguje to skvěle. Nejsme zatím tak daleko, jako v Bufferu, ale makáme na tom.
2. Skupinové meetingy. Nemáme.
Nemáme sdílený kalendář, nerezervujeme si zasedačku a denní agenda nemá rytmus jedna schůzka za druhou. Pracujeme maximálně online, Slack kanály protlačíme denně několik tisíc direct messages. Fakticky máme v celé firmě jednotky schůzek týdně a zároveň je většina z nich 1:1, kdy dva konkrétní lidi řeší jednu konkrétní věc. Když začneme mít potřebu schůzek, začneme sdílet víc informací. Ještě víc a najednou lze žít bez osobních schůzek.
3. Změna. Klíčový prvek.
Jako lidi se měníme. Každý den umíme něco nového. Trh se mění. Nepřijímáme nové lidi na pozici XXX specialista, hledáme talenty. Víme, že v čase se práce jednotlivce vždycky posouvá. Snažíme se přizpůsobovat talentu a vzájemně se challangovat. V listopadu jsme si řekli, že budeme v CDN77/10gbps doručovat za pár měsíců (v květnu) nad 1000 Gbps resp. 1 Tbps. Tak dlouho jsme se hecovali, až jsme za 3 měsíce přidali 250 Gbps a dalších 200 Gbps máme v sales pipeline. Nakonec se stane, že ten 1 Tbps fakt v květnu 2016 dáme. Včera jsme měli peak 660 Gbps. Jen díky změně toho, jak pracujeme, jak přemýšlíme a jak definujeme, co je a co není možné.
Na začátku je vše nemožné. Úplně vše.
4. Měsíční reporty.
První měsíc po založení CDN77 (4 roky ago) jsem tehdejšímu ~10 člennému teamu poslal mail se subjectem Report — 02/2012. Od té doby jsem těhle reportů poslal 48. Vždy report čísel — tržby, noví zákazníci, náklady, přehled novinek v produktu, priority v provozu, list nových lidí, organizační upgrady a na konci prémie. Stala se z toho fajn přiležitost se pravidelně zamyslet nad tím, co jsme za poslední měsíc dodali a o kolik jsme firmu zvětšili.
5. Jídlo až na stůl. Obědy a večeře
Začalo to jako můj pokus první týden, co začal Ordr vozit obědy. A pak večeře. A už se toho nejde zbavit. Každý den doručujeme lidem oběd a večeři až na stůl. Chození na oběd je hodina. Denně. 300 hodin ročně. Ideální moment sednout si na zahradu v pěti lidech, dát si kuře z krabičky a ušetřit denně teamu několik človekohodin, diky fixnutí starostí s jídlem.
6. Důvěra a pozitivní motivace
Mnoho firem je postaveno na represi. Zaměstnanec musí, zaměstnavatel musí a nesmí a obráceně. U nás jsme to fixli a řešíme, co chceme, ne co musíme. Pracujeme a chceme pracovat s lidmi, co chtějí, nikoliv musí. Pracujeme jen s chytrými lidmi. Nejen proto, že “áčkoví” lidi dělají ačkový produkt, ale i přitahují další chytré osobnosti. Hlavní důvod je zejména otočení hry z nevěřím, kontroly a hrozeb na věřím, naprosto minimální kontroly a pozitivních “hrozeb” . Funguje to. Když neřešíte sankci za výpadek, ale 10 % navíc za 100 % roční dostupnost, je to větší zábava. S lidmi ve firmě i s klienty.
7. Ego booster
Každý pátek může každý z firmy napsat na firemní Slack 3 věci, co daný týden dodělal a chce se o ně podělit s ostatními. Zkuste a už se toho nezbavíte.
8. Dotahujeme věci. Skoro všechny
Nejsme perfektní. Nikdo není perfektní. Ale věci, co rozděláme, doděláváme. Tímhle pravidlem ušetříme 30–50 % času. Každý měsíc. Tím, že věci, co se rozhodneme dělat, opravdu doručíme. Případně zastavíme co nejdřív.
Novinky z SH & CDN77 najdete na cdn77.Jobs.