9 důvodů, proč si vybrat pro launch startupu Berlín
Berlín přilákal po pádu Berlínské zdi v roce 1989 nejednu kreativní duši. Nájmy bytů ve většině evropských měst, jako Londýn či Barcelona, narostly raketovou rychlostí, zatímco v Berlíně zůstali víceméně na stejné úrovni. Berlín se tak stal jedním z mála cenově dostupných míst pro život, díky čemuž se sem přistěhovalo mnoho umělců a kreativních lidí.
Koncentrace umělců a kreativců na jednom místě následně přilákala nejenom místní, ale taky především mezinárodní podnikatele, kteří měli pocit, že právě v Berlíně můžou vytvořit něco velkého. Postupně se tak Berlín stal startupovým Hubem a místem vhodným na rozjezd podnikání a kariéry.
Pokud byste někdy uvažovali nad rozjezdem startupu v Berlíně nebo vás jednoduše zajímá, proč je v dnešních dnech kolem Berlína takový rozruch, tady máte několik důvodů, proč to podle mne má smysl:
1. Nízké ceny a přijatelné náklady na živobytí.
Pokud se zeptáte kohokoliv na tři důvody pro spuštění startupu právě v Berlíně, nízké ceny budou vždy alespoň jedním z těchto důvodů. Berlín je v porovnání s jinými evropskými místy více než dostupný, ať už se jedná o pronájem kanceláři, bytů nebo cen v obchodech a restauracích. Životní náklady se dají přirovnat k Praze, zatím co mzdy se více blíží k Londýnu nebo Paříži.
2. Lokalita v srdci Evropy.
Hodně startupistů začíná business v Berlíně právě kvůli dobré lokalitě. Geograficky je Berlín více periferní než Londýn nebo Paříž, ale za to má lepší přístup k trhům východní Evropy, které ještě zatím nejsou tak vyspělé. Kromě toho je Německo výhodné i pro české podnikatele. Pokud tedy budete chtít (nebo dokonce muset) nadále udržovat kontakty v ČR, nebudete to mít až tak daleko.
3. Kreativní a vynalézaví lidé.
Základem každého startupu je především lidský faktor. Bez kvalitního týmu nezískáte ani první investici. Právě v Berlíně ale problém s nalezením toho správného člověka v podstatě neexistuje. Berlín je plný specialistů a profesionálů ale i neozkoušenějších, no za to práce-chtivých lidí. Kromě toho nebudete mít problém sehnat lidí jakékoliv národnosti. Ať už budete potřebovat rodilého mluvčího z Rumunska nebo Švédska, v Berlíně se takový člověk zaručeně najde.
4. Rychle rostoucí investice do startupů.
Nejen podnikatelé, ale také investoři volí Berlín čím dále tým častěji. Na jedné straně se sice říká, že Němci jsou se svými investicemi o něco málo zdrženlivější a rozumnější než jiné krajiny, na druhé straně se tady investuje nemalá částka peněz do startupů a nouze o investory tady není. Podle New York Times bylo v roce 2014 investováno do startupů celkem 1.1 $ miliardy, což je o 140 % více než v roce 2013. Pro porovnaní je zajímavé uvést, že v Londýně to bylo 1.4 miliardy a v Silicon Valley 22 miliard.
5. Velká koncentrace inkubátorů.
Pojem inkubátor už není nijak zvlášť nový ani v České republice. Inkubátory jsou v zásadě prostory poskytované většími firmami, které můžou sloužit jako kancelář pro menší startupy nebo taky jako tréninkové centrum, ve kterém jsou mladší firmy couchované a obohacované o know how od zkušenějších firem a společností. Inkubátorů je v Berlíně nemalé množství a ve svých začátcích je využívali i některé v současnosti už zaběhnuté společnosti jako je například velmi oblíbený a populární SoundCloud.
6. Daňové úlevy a stejná práva pro cizince.
Startupy mají možnost uplatnit různé daňové a legální úlevy, které ale hodně závisí na typu podnikaní. V tomhle případě se doporučuje konzultovat podnikání s profesionálním daňovým poradcem a právníkem. Výhodou je opět skutečnost, že v Berlíně je těchto profesionálů hodně a velká čast z nich se specializuje vysloveně na startupy. Také platí, že ve startupové scéně nejsou Němci nijak zvlášť upřednostňovaní před cizinci a všechny daňové či právní úlevy se vztahují na každého bez ohledu na národnost.
7. Němčina není nutnost.
Jazyková bariéra je často hlavní překážkou menších podnikatelů, když přemýšlí o expanzi do zahraničí. Pokud neumíte německy, nemusíte se Berlína vůbec obávat. Mezi lidi v startupové scéně se lehce dostanete díky angličtině. Němci mluví po anglicky dokonale a komunita, která se tady formuje je především mezinárodní. Po anglicky se domluvíte s právníkem, investorem ale taky na úřadech.
8. Není problém zapadnout do komunity.
Pokud se rozhodněte launchovat startup v Berlíně, je zvykem, najít si co nejvíce kontaktů a poznat co nejdetailněji startupovou scénu a komunitu. Tento princip ale funguje ve většině míst, takže to by pro vás nemělo být žádné překvapení. Co je pro to dobré udělat?
- Navštěvovat meetupy. Každý den se něco děje. Ať už přes den, večer nebo přes víkend. Na meetup.com stačí sledovat pár skupin v Berlíně a o program je vystaráno.
- Návštěva coworkingových center jako například Betahaus.
- Číst blogy jako Silicon Allee nebo überlin. Díky tomu se dozvíte, kdo je v komunitě důležitý, kde najít investory a až se objevíte na nějaké akci, budete vědět koho oslovit.
- Sledovat Facebook a Facebookové skupiny.
- Účast na různých eventech jako Startup Weekend nebo Berlin Safary. Pokud si tohle všechno odsledujete, budete vědět, kde se pohybují investoři a jak nejlépe je oslovit, budete znát lidi, kteří vám mohu s rozjezdem pomoct a budete taky v kontaktu s potencionálními zaměstnanci pro váš startup.
9. Berlín má ten správný „vibe“.
I když se to nemusí zdát jako důležitý faktor, proč tady založit startup, tento důvod určitě hraje důležitou roli. Při launchovaní startupu na zakladatele stoprocentně čekají dlouhé hodiny v kancelářích a často probdělé noci. Věřte ale, že v ulicích Berlína není problém velmi rychlo načerpat novou energii díky uvolněné atmosféře, která tady panuje. Lidé v Berlíně si tolik nestěžují a nejsou unáhlení. Pokud se jako podnikatelé nebo zaměstnanci budete pohybovat v tomhle prostředí, budete se i napříč všemu stresu cítit více v pohodě.