Absolutní nulu vystřídal raketový růst. Vyšla nám sázka na domácí turismus, hlásí cestovatelský portál Travelking
Peter Kóša a Tomáš Čmelík, zakladatelé Travelkingu
Když jsme s jedním ze dvou zakladatelů Travelkingu mluvili naposledy, Peter Kóša popisoval opravdu nelehkou situaci – prodej dovolených se v březnu propadl na absolutní nulu a ze stovek denních objednávek zájezdů nezbylo nic. Vzhledem k obrovské míře nejistoty tehdy Kóša ani moc nechtěl predikovat, jak se vůbec bude cestovní ruch dále vyvíjet.
„Pracovali jsme s různými hypotézami a rozhodli jsme se pro tu, která se nám jevila jako nejpravděpodobnější – oživení cestování v létě s tím, že v zásadě půjde o domácí turismus. Naše sázka nám vyšla,“ pochvaluje si teď devětadvacetiletý podnikatel, který Travelking, tehdy ještě jako Slevoking, založil s Tomášem Čmelíkem.
Z březnových nulových prodejů šlo o pomalý nárůst. V květnu se Travelking, který má ambice se stát lídrem trhu krátkých dovolených vlastní dopravou, mírně odrazil ode dna a zákazníci pak ve velkém začali utrácet v červnu, kdy se odložily roušky a otevřely hranice.
„Zaznamenali jsme raketový nárůst. Ve srovnání s loňským rokem je dvouciferný, u českých hotelů růst převyšuje sto procent. Tento trend pokračuje dál kontinuálně i teď v červenci,“ popisuje se zlepšující se situaci Kóša. Největší nárůst prodejů Travelking vidí v českých a slovenských hotelích, naopak přímořské destinace zažívají obrovský útlum, například Chorvatsko není ani na polovině loňské obsazenosti.
„Daleko častěji zákazníci řeší ‚rychlou‘ dovolenou – dnes koupí a do týdne cestují.“
Kromě dominance lokálního cestování se výrazně zkracuje i doba mezi nákupem a realizací pobytu, a to na dny či jednotky týdnů. Naproti tomu výrazně stoupá počet nocí a běžné jsou dovolené na čtyři až pět nocí i v několika destinacích.
„Daleko častěji zákazníci řeší ‚rychlou‘ dovolenou – dnes koupí a do týdne cestují,“ přibližuje Jan Přichystal, manažer zákaznického centra Travelkingu. „Zákaznici jsou nyní daleko opatrnější při výběru své dovolené, lokality a země, ale i společnosti, u které dovolenou zakoupí.“
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZ tohoto důvodu pak lidé vyhledávají tzv. „covid garance“, které přesunout si termín rezervace pobytu, změnit lokalitu za „bezpečnější“ a méně rizikovou či bezplatně celou rezervaci zrušit. V rozhodovacím procesu zákazníků získávají větší váhu i recenze a předchozí zkušenosti s prodejcem.
Síla lokálních destinací
V minulosti přitom dovolenou trávilo doma jen málo Čechů, situace se ale logicky zcela obrátila. Drtivá většina lidí cestuje primárně ve své domovské zemi, přičemž vyšší zájem než obvykle je i o ty sousední. Právě na tento typ dovolených se Travelking zaměřuje a chce urychlit své dlouhodobé záměry expanze do okolních zemí, přičemž první zahraniční trh otevře již letos.
Expanze v případě Travelkingu probíhá zákaznickou optikou – Čechům a Slovákům již pobyty nabízí v zemích V4, tedy Polsku, Slovensku a Maďarsku, a Rakousku. Své portfolio chce ale postupně nabídnout a prodávat také lokálním zákazníkům v Polsku, Maďarsku či Rakousku.
„Krize spojená s koronavirem urychlila naše projekty spojené s automatizací, zvětšila původně zamýšlené rozměry brandových kampaní a dotlačila nás k rychlejší expanzi. Podobně jako u jiných firem i nás naučila používat home office a aktuálně je u nás normou, že každý člen týmu pracuje určitou část týdne z domu. Takhle roste zaměstnanecká spokojenost i výkonnost,“ shrnuje situaci v Travelkingu Kóša.
České hory, lázeňský trojúhelník a Praha
Jak mladý podnikatel doplňuje, firma od svého vzniku v roce 2014 (ještě pod zmíněným názvem Slevoking) byla každoročně v zisku a Kóša společně s druhým spoluzakladatelem Tomášem Čmelíkem chtějí udělat všechno proto, aby tomu nebylo jinak ani letos.
Ze situace těží i konkurenční portály Travelkingu, kterými jsou především Slevomat a Skrz, oba patřící do britské skupiny Secret Escapes. Zatímco jednička trhu v největší krizi klesla na deset procent, teď pro CzechCrunch potvrdila, že meziročně naopak o deset procent roste, přičemž největším tahounem je oblast cestování s příbytkem – ta roste o dvacet procent.
„Domácí cestování roste o padesát procent, zatímco zahraniční kleslo o 25 procent v případě pobytů a o 80 procent v případě cestovních kanceláří,“ říká šéf Slevomatu Ladislav Veselý s tím, že oblastí největšího zájmu zůstávají české hory, lázeňský trojúhelník (Karlovy Vary, Mariánské Lázně a Františkovy Lázně) a Praha. V zahraničí pak vede Slovensko.
Podobně to vidí také ve Skrzu. „Cestovní trh táhne tuzemsko. To již dohnalo propad z jara, v meziročním srovnání vykazuje růst o 6 %. Zahraniční cestování je na tom o poznání hůř. O něco lepší situace je u okolních zemí, vzdálenější destinace už ani letošní letní sezóna nezachrání. Takže u zahraničních dovolených je celkově průměrný meziroční propad v rozmezí 70 až 80 %,“ prozrazuje Matěj Dvorský, CEO Skrzu.