Aby města lépe komunikovala s občany. Slovenská aplikace Simplicity získala miliony eur na expanzi do Spojených států

Peter BrejčákPeter Brejčák

andrej-krupa-a-juraj-gago2

Foto: Simplicity

Spoluzakladatelé Simplicity Andrej Krúpa a Juraj Gago

0Zobrazit komentáře

Mobilní aplikace sloužící jako komunikační kanál mezi městem a jeho obyvateli, kteří díky notifikacím dostávají zprávy například o aktivitách městské samosprávy, nemocnic, policie či informace o parkování. Takovou vyvíjí slovenský startup Simplicity, jehož řešení využívá už stovka evropských měst. Jeho zakladatelé si vytyčili cíl dobýt trh ve Spojených státech a sedmi miliony eur (180 milionů korun) teď naplnění plánů podpořili také investoři.

„Myšlenka aplikace, která zjednoduší komunikaci mezi občany a městy, vznikla během mých studií v Dánsku, kdy jsem si uvědomil, že nemám dostatek důležitých informací souvisejících s městskou samosprávou,“ popisuje zakladatel Simplicity Juraj Gago.

Řešení tohoto problému do praxe společně s druhým zakladatelem Andrejem Krupou zhmotnili právě v aplikaci, která zajistí, že obyvatelům by neměly uniknout žádné zásadní informace včetně například zákazu parkování během plánovaného čištění ulic, změn otevíracích hodin městského úřadu nebo adresy testovacích míst v blízkosti bydliště.

„Začalo to jako inovativní řešení komunikace pro jedno město a v současnosti naše aplikace pod různými jmény usnadňuje život ve více než sto městech po Evropě. Do Spojených států ovšem Simplicity míří jako jedna aplikace, která sdružuje všechna města,“ doplňuje Krupa, který kromě startupu s Gagem buduje i akcelerátor Perry Talents.

simplicity_tym-min

Foto: Simplicity

Tým slovenského startupu Simplicity

Samotná společnost Perry Soft, jež vývoj Simplicity zastřešuje, v loňském roce utržila 130 tisíc eur (3,3 milionu korun) se ztrátou ve výši přibližně 120 tisíc eur (3 miliony korun). „Jsme v rané fázi růstu, kdy hodně investujeme do vývoje a expanze, takže ziskoví zatím nejsme,“ vysvětluje Andrej Krupa.

Startup se tak v hledání podpory pro své ambiciózní plány obrátil na investory. Celkem sedm milionů eur (180 milionů korun) do něj vkládají slovenský polostátní Venture to Future Fund a také fond z prvního investičního kola Zero Gravity Capital s přispěním několika angel investorů. První investice do startupu se pohybovala v řádu několika milionů eur.

Podle vyjádření firmy se teď s novou investicí valuace startupu zhodnotila desetinásobně, tzv. pre-money valuace před započtením nové investice se podle zakladatelů pohybovala na úrovni 17 milionů eur, v přepočtu 430 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aplikaci aktuálně využívají spíš menší města nebo městské části větších měst, podle jejích tvůrců zejména kvůli tomu, že mají bližší kontakt s občany. Na domovském slovenském trhu jde konkrétně o téměř všechny městské části Bratislavy nebo okresní města, další se pak nachází v Chorvatsku, Estonsku, Izraeli nebo ve Spojených státech.

Na tuzemském trhu v této oblasti působí startup Munipolis donedávna známý jako Mobilní rozhlas. Podle posledních dat toto řešení v Česku využívá více než 1 350 obcí, po loňské akvizici firmy fondem Pale Fire Capital za desítky milionů korun teď podobně jako Simplicity chystá zahraniční expanzi, i když se zaměří spíš na evropské země.

„Naše aplikace svým uživatelům nabízí mnohem modernější a interaktivnější rozhraní, které také přináší více funkcionalit pro města. Zároveň náš produkt má ambici být městům poskytovaný jako SaaS (software jako služba, pozn. red.), což jej udělá škálovatelným po celém světě,“ reaguje na dotaz o odlišnostech od Munipolis Juraj Gago.

V Česku nevyužívá Simplicity žádné město, aktuálně však startup připravuje rozběh pobočky pro developery v Brně. Ti by se tak měli podílet na tvorbě řešení, s nímž chce dvojice mladých Slováků dobýt trh ve Spojených státech, kde zároveň otevře první pobočku pro obchodní tým. Vývoj platformy by měl nadále probíhat jen ze Slovenska a z Česka.

Oběd za vámi připluje až na jachtu. České DoDo na Balatonu testuje elektrické vodní skútry pro rozvoz jídla

Peter BrejčákPeter Brejčák

dodobalaton_9-min

Foto: DoDo

Kurýr společnosti DoDo na elektrickém skútru na Balatonu

0Zobrazit komentáře

Sedíte na jachtě uprostřed jezera a dostanete chuť na oběd, příjemný odpočinek si ale nechcete kazit vařením jídla. Pokud se v takové situaci ocitnete zrovna na maďarském Balatonu, řešením nově může být i dovážka jídla kurýrem české firmy DoDo, který vám jej přiveze na bezemisním elektrickém skútru. Pro tuzemský logistický startup jde o způsob, jak si otestovat nový druh služeb v dalších vertikálách.

„Neustále hledáme nové příležitosti, jak naše doručovací služby rozvíjet a rozšiřovat do dalších míst a segmentů. Na Balaton sám jezdím už roky, takže vím, že mnoho lidí kvůli obědu nebo večeři v restauraci nerado přerušuje plavbu,“ přibližuje Károly Sáfár, provozní ředitel DoDo pro Maďarsko, kde česká firma působí od léta loňského roku.

„S ohledem na ně a s cílem uspokojit potřebu těch, kteří tráví víkendovou dovolenou plachtěním, jsme odstartovali pilotní projekt, v rámci kterého testujeme doručení pomocí vodních kurýrů,“ pokračuje Sáfár s tím, že při realizaci projektu na Balatonu DoDo hledalo partnera, který by dokázal pro doručení objednávek poskytnout ekologické řešení.

Tím se stal maďarský startup Narke, který vyvinul světově první plně elektrický bezemisní vodní skútr Cyberjet, jenž při svém provozu neznečišťuje vodu ani ovzduší a brzy by se měl dočkat sériové výroby. Na jedno nabití dokáže urazit 50 kilometrů s výkonem 95 koní a maximální rychlostí 55 km/h. Díky obzvlášť mělkému ponoru zároveň nerozvíří bahno jako běžné lodě, vodní život neohrožuje ani vrtule člunu, která je schovaná v uzavřeném tunelu.

michal-mensik

Foto: DoDo

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

DoDo v pilotním projektu na Balatonu díky těmto skútrům dokázalo zájemcům doručit objednávky jídla vždy do třiceti minut, o plošném zavedení a případném rozšíření nové služby rozhodne na základě analýzy zkušebního provozu. Pro českou logistickou firmu, spadající do fondu V-Sharp Michala Menšíka, jde ale celkově o jeden z dalších kroků v rámci dobývání mezinárodních trhů.

Po přibližně roce od spuštění služeb v Maďarsku DoDo dle vyjádření pro CzechCrunch na tamním trhu disponuje flotilou 80 vozů s více než 150 kurýry, kteří zásilky rozváží v sedmnácti městech po celé zemi. Klientům nabízí služby v divizích DoDo Fresh zaměřené na rozvoz čerstvých potravin a DoDo Express pro rozvoz jídla, který firma spustila letos v květnu a mezi největší partnery patří fastfoodový řetězec KFC.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě divize DoDo Fresh je nejrychleji rostoucí vertikála startupu, na tuzemském trhu spolupracuje s online supermarkety Rohlík, Košík a Tesco, pro které rozváží potraviny exkluzivně. Díky loňskému zvýšení poptávky po doručování pak DoDo meziročně vyrostlo na dvojnásobek a utržilo 500 milionů korun, přičemž dominuje žebříčku nejrychleji rostoucích firem v regionu. Letos pak očekává tržby na úrovni jedné miliardy korun.

Kromě Česka a Maďarska pak startup působí v Polsku a na Slovensku, kde dohromady operuje s 1 500 kurýry a 700 automobily jezdícími převážně na CNG. K tomu DoDo testuje první elektromobily a využívá i další prostředky ekologického doručování – od elektrických nákladních kol přes elektrické mopedy až po pěší kurýry s „lítačkou“ na MHD. Letos by firma měla expandovat i do Německa a Bulharska.

dodobalaton_2

Foto: DoDo

Pro donášku jídla je nutná koordinace kurýrů na pevnině a na vodě

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel