Aby se auta a jejich displeje lépe ovládaly. České studio Kontrolka radí největším automobilkám
Po silnicích v Evropě, USA i Asii jezdí už přes dvacet milionů aut, která mají řešení od Kontrolky. Jde o digitální kokpity či infotainment.
Automobily se neobejdou bez motorů, kol či volantů, ale stále zásadnější součástí nejen jich samotných, ale také zážitku z celé jízdy jsou displeje. Nejnovější technologie přicházejí také do kokpitů vozidel, a tak už v nich běžně nacházíme dotykové obrazovky. Jejich uživatelské rozhraní a ovládání se rok od roku zlepšuje a pomáhá s tím i české studio Kontrolka. Pokud jezdíte autem od předních světových automobilek, je možné, že koukáte do displejů, které prošly rukama právě českým designérům z Kontrolky.
„Pomáháme automobilkám vytvářet uživatelská rozhraní, která jsou v digitálních displejích i kokpitech za volantem, aby se jednoduše ovládala,“ vysvětluje Ondřej Velebný, zakladatel Kontrolky, která se specializuje na automobilový svět a mezi její zákazníky patří většina z největších výrobců aut na světě. „Vylepšujeme a posouváme kupředu současné ovládání automobilů,“ doplňuje.
Pražské studio aktivně spolupracuje s patnácti výrobci automobilů, pro které navrhuje vize a koncepty na desítky let dopředu. V současnosti tak jezdí po silnicích v Evropě, Spojených státech i Asii přes dvacet milionů aut, jež mají řešení od Kontrolky. Kvůli přísným smlouvám sice studio nemůže jednotlivé automobilky jmenovat, ale je pravděpodobné, že jste se již s prací Kontrolky přímo či nepřímo setkali. Firma má za sebou přes padesát projektů a spolupráci s nejlepšími automotive designéry na světě.
Ukazujeme automobilkám budoucnost
Displeje, které jsou v autech dnes, se přitom navrhovaly už v roce 2014. Proto když Ondřej Velebný popisuje, jak automobilky přistupují k uživatelským rozhraním na stále větších displejích uvnitř vozidel, upozorňuje, že zpravidla nejde o práci z loňského roku. „Teď už navrhujeme řešení pro rok 2026 až 2036. Potřebujeme navnímat, co je největší špička na trhu, a navrhovat systémy tak, aby byly i za několik let pořád velmi dobré,“ popisuje čtyřicetiletý Velebný, který navrhoval ovládání dotykových zařízení i rozhraní programů pro významné softwarové firmy a tvorbou uživatelských rozhraní se zabývá přes osmnáct let.
Veřejnosti není jeho Kontrolka, kterou založil v roce 2016, příliš známá, ale v automotive světě si během let vybudovala slušné renomé, díky němuž může spolupracovat na vývoji uživatelských rozhraní těch nejlepších aut od nejvýznamnějších automobilek. Hlavní specializací Kontrolky jako designového studia je navrhování rozhraní pro komunikaci mezi strojem a člověkem – aby řidič mohl automobil či motocykl snadno ovládat, cítil se při tom komfortně a zároveň vše dobře vypadalo.
V Kontrolce navrhují digitální kokpity, infotainmenty, ovládání klimatizací, smart povrchy, propojení vozu s aplikací, rozšířenou realitu, entertainment systémy nebo napojení auta na chytrou domácnost. Principy jsou všude podobné. Od desítek fyzických tlačítek po celém voze postupně přechází ovládání mnoha funkcí a služeb na dotykové displeje.
Některé automobilky se rozhodly jít radikální cestou a do velkých obrazovek ukryly prakticky všechno, jiné experimentují s tím, co všechno jde převést do digitální podoby a kde je dobré ponechat hardwarové tlačítko. Ondřej Velebný přitakává, že veškeré změny by měly směřovat k většímu pohodlí řidiče, což se ale zatím ne vždy automobilkám daří. Debaty o tom, že dotykové displeje jsou v autech zlo, protože špatně fungují a zatím se neovládají zdaleka tak dobře jako třeba telefony, jsou ale prý často hlavně o nepochopení.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.