Aby to zvládla i moje máma. Český nástroj ulehčuje e-shopům marketing, reklamu nakliká za ně
Tanganica nabízí e-shopům možnost nastavit marketingové kampaně na jeden klik. Po roce a půl toho využívá už 500 internetových obchodů.
Zakladatelé startupu Tanganica Samuel Machat, Filip Svárovský a Robert Tichý
Zjednodušit procesy v marketingu natolik, aby stačilo jednou kliknout na tlačítko a o nastavení online kampaní e-shopů se už postarají automatizované algoritmy. Český startup Tanganica si po roce a půl fungování ověřil, že zájem o takové řešení existuje. Nástroj využívá už přes 500 e-shopů včetně Dermacolu nebo Factcoolu a bez investorů dokázal vyrůst na milionové obraty, které se mají letos vyšplhat na 20 milionů korun.
„Chceme, aby byl celý proces nastavení marketingových kampaní tak jednoduchý, že e-shop nebude potřebovat absolutně žádné marketingové know-how ani účty. Jednoduše přijde do aplikace, vyplní základní informace, dobije kredit a klikne na tlačítko spustit. O vše už se postaráme my,“ vysvětluje zakladatel Tanganiky Filip Svárovský.
Nyní nástroj takovým způsobem e-shopům a dalším klientům umožňuje využít tři reklamní formáty – jeden z největších zdrojů návštěvníků Google Shopping, reklamy ve vyhledávačích a také jeden formát na Facebooku. Cíle jsou ale nastavené mnohem výš, z Tanganiky má postupně vyrůst jednotný marketingový hub, jenž se svým klientům postará v podstatě o všechny online kampaně.
„Přirovnávám to k Shoptetu. Když někdo chce vlastní e-shop, obrátí se na ně. My chceme dosáhnout toho samého v marketingu. V jedné platformě a na jednom místě e-shopařům umožníme obsloužit kompletní marketing a vytvoříme jim reklamní strategie,“ přibližuje Svárovský a přiznává, že zautomatizovat všechny potřebné procesy je poměrně velká technologická výzva.
Teprve třiadvacetiletý zakladatel Tanganiky zná problémy s nastavováním marketingu z vlastní zkušenosti. Už před několika lety nastoupil na pozici marketingového specialisty se zaměřením na e-shopy do online vyhledávače nábytku Biano. Tam si začal všímat věcí, které se z jeho pohledu daly zlepšit a dělat jinak, což jej nakonec přivedlo k myšlence marketing online prodejců co možná nejvíc zjednodušit.
Svoje síly spojil s kolegou Robertem Tichým, s nímž se Svárovský zná už od školky. Mimo jiné společně provozovali e-shop na aroma difuzéry, díky čemuž získali přehled o tom, jak e-shopy fungují. V posledních letech pak založili i lokální agenturu na tvorbu webů a marketingu pro restaurace či jiné menší podniky. U malého byznysu ale zůstat nechtěli a pořád hledali možnosti, co by mohli dělat dalšího.
Protože ani jeden z nich neumí programovat, do party přizvali dalšího známého ze střední školy. Samuel Machat je vystudovaný vývojář, takže svou expertizou doplnil důležitou pozici a ve trojici se pustili do vývoje prvního produktu Tanganiky. Firmu založili v říjnu 2020 a do konce téhož roku oslovovali klienty s otázkou, jestli by vůbec o „marketing na jeden klik“ měli zájem.
500 e-shopů za rok a půl
„Tehdy to ještě nebyla ani aplikace. Využívali jsme Google Data Studio a podobné nástroje, které jsou k dispozici zdarma, abychom si vůbec ověřili tržní zájem. A protože zájem o Tanganiku byl, začátkem loňského ledna jsme spustili samostatnou aplikaci a všechny klienty na ní převedli,“ popisuje Svárovský.
Ze začátků přitom aplikace ani nepracovala automatizovaně. „Všechno byla ruční práce schovaná za aplikací,“ směje se Svárovský. „S tím, jak jsme postupně budovali technologii, rostli a nabírali další klienty. Umožnilo nám to zvětšovat tým, postupně se přesunout z rutinního klikání a teď nás čeká největší výzva, optimalizovat marketing napříč jednotlivými kanály takovým způsobem, aby fungoval bez lidských zásahů,“ doplňuje.
Od oficiálního startu aplikace zatím uběhl zhruba rok a půl, během prvních dvanácti měsíců mezi klienty nabrali 300 e-shopů, letos se už přidalo dalších více než dvě stě. Aby jejich počet narůstal ještě víc, Tanganica plánuje uzavírat spolupráce se společnostmi z e-commerce ekosystému, jako jsou tvůrci e-shopových platforem či platebních bran.