Adaptovat se a učit se novým věcem. Jiří Zouhar z PwC radí, jak mohou firmy držet tempo s technologickými změnami
Už před pandemickou situací díky ekonomickému růstu mnohé firmy zažívaly tempo, jaké nikdy předtím. S tím, jak nastalá situace přes noc obrátila mnohá odvětví vzhůru nohama, se ovšem ještě více ukázala důležitost adaptability a agility firemní kultury.
Právě adaptivní leadership byl tématem posledního webináře ze série Leadership na cestě z krize, který v průběhu dubna pořádala vzdělávací společnost Atairu a který CzechCrunch jako mediální partner podporuje. Hostem v něm byl Jiří Zouhar, vedoucí partner v auditorských službách PwC.
PwC už delší dobu realizuje svůj přerod na koncepci digitální a adaptivní organizace. Pro Zouhara jsou právě tento přístup a jeho praktiky odpovědí na mnohé otázky, které přinesla firmám koronavirovová pandemie.
„Celková disrupce je obrovská a firmy nejsou schopny držet tempo s technologickými změnami. Musí přeškolit své zaměstnance, aby měli kompetence pro tento měnící se svět,“ říká Zouhar s tím, že současná pandemie celou situaci urychluje. Zouhar věří, že je potřeba na novou situaci své zaměstnance připravit a adaptovat jejich dovednosti. Do budoucna si jednoduše nevystačíme celou pracovní kariéru s tím, co jsme se naučili ve škole.
„V krátkodobém horizontu to jsou digitální dovednosti. A v delším horizontu, tedy tři, pět až deset let, si myslíme, že to budou společenské dovednosti. Kognitivní dovednosti, schopnost řešit problémy a poprat se s nejasnými podmínkami,“ tvrdí Zouhar.
Zdůrazňuje však, že ačkoliv finanční prostředky vydané na nové technologie a inovace mohou být ve firmách velké, důležité je naučit lidi s novými systémy pracovat. Zkrátka je potřeba, aby změna vevnitř firmy byla větší než změna venku.
Ve stejném duchu také radí, že je dobré se i v současné situaci orientovat rovněž na dlouhodobé cíle před krátkodobým ziskem (pokud je to vůbec možné). PwC samotné je připravené i do těchto cílů investovat, i když to bude znamenat pokles ziskovosti.
Od brainstormu k implementaci
„V době krize se znovu rozděluje trh a rozhoduje se o tom, kdo bude do budoucna úspěšný, a kdo ne,“ zdůrazňuje Zouhar důležitost adaptability a tvrdí, že před námi je ekonomická krize.
Samotné PwC chce postupovat a rozhodovat se podle třech kritérií. „Chceme v největší možné míře ochránit pracovní místa, je pro nás důležitější dlouhodobá prosperita firmy než krátkodobý zisk, a budeme dělat rozhodnutí, která mají smysl a nebudou to paušální rozhodnutí,“ shrnuje své aktuální zásady.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSám ale ví, že adaptace na nové podmínky nemusí být úplně lehká. Ostatně zmínil i příklady z minulosti, kdy jeho kolektiv sice vybrainstormoval velké změny, ale nakonec se vrátil k původním řešením. „Musel jsem začít chodit a zatlačit na dotahování věcí do konce. Mám lepší zkušenost s děláním více malých změn než s jednou obrovskou,“ vypráví Zouhar.
Magda Pořízková z Atairu v rámci webináře také definovala pět tenzí, o nichž je důležité v rámci firemní kultury přemýšlet a jsou zároveň důležité pro adaptabilitu. Jde o osy mezi tím, zda se firma bude soustředit na profit nebo poslání, hierarchii nebo autonomii, řízení nebo empowerment zaměstnanců, plánování nebo experimentování a utajování informací nebo otevřenost.
Právě první z nich, tedy balanc mezi profitem a posláním, pak ovlivňuje i všechny ostatní tenze ve firmě. Zejména v současné době je dobré přemýšlet nad tím, proč vaše firma existuje a jakou hodnotu přináší do světa. Když si tuto otázku zodpovíte, se ziskovostí můžete pracovat jako s výsledkem, nikoliv jako s důvodem, proč věci děláte.
„My máme v rámci balancování velkou výhodu, že u nás není odděleno vlastnictví a řízení společnosti. Já jako lídr jsem zároveň i spoluvlastník a mnohem snáze se mi dělají rozhodnutí, které mají dlouhodobý benefit pro firmu,“ doplňuje Zouhar.
Kurz Leadership na cestě s krize pokryl téma adaptivního leadershipu jen částečně, víc o tomto tématu nabízejí také další kurzy Atairu. V předchozích třech edicích mluvili Martin Vohánka, majitel a CEO Eurowagu, vědec Jan Lukačevič a šéf E.ONu Martin Záklasník o síle disruptivního myšlení, udržení motivace lidí a digitální spolupráci. To nejlepších z těchto třech webinářů jsem již shrnuli v našich článcích.
Na celý webinář s Jiřím Zouharem se můžete podívat zde: