Adaptovat se a učit se novým věcem. Jiří Zouhar z PwC radí, jak mohou firmy držet tempo s technologickými změnami
Už před pandemickou situací díky ekonomickému růstu mnohé firmy zažívaly tempo, jaké nikdy předtím. S tím, jak nastalá situace přes noc obrátila mnohá odvětví vzhůru nohama, se ovšem ještě více ukázala důležitost adaptability a agility firemní kultury.
Právě adaptivní leadership byl tématem posledního webináře ze série Leadership na cestě z krize, který v průběhu dubna pořádala vzdělávací společnost Atairu a který CzechCrunch jako mediální partner podporuje. Hostem v něm byl Jiří Zouhar, vedoucí partner v auditorských službách PwC.
PwC už delší dobu realizuje svůj přerod na koncepci digitální a adaptivní organizace. Pro Zouhara jsou právě tento přístup a jeho praktiky odpovědí na mnohé otázky, které přinesla firmám koronavirovová pandemie.
„Celková disrupce je obrovská a firmy nejsou schopny držet tempo s technologickými změnami. Musí přeškolit své zaměstnance, aby měli kompetence pro tento měnící se svět,“ říká Zouhar s tím, že současná pandemie celou situaci urychluje. Zouhar věří, že je potřeba na novou situaci své zaměstnance připravit a adaptovat jejich dovednosti. Do budoucna si jednoduše nevystačíme celou pracovní kariéru s tím, co jsme se naučili ve škole.
„V krátkodobém horizontu to jsou digitální dovednosti. A v delším horizontu, tedy tři, pět až deset let, si myslíme, že to budou společenské dovednosti. Kognitivní dovednosti, schopnost řešit problémy a poprat se s nejasnými podmínkami,“ tvrdí Zouhar.
Zdůrazňuje však, že ačkoliv finanční prostředky vydané na nové technologie a inovace mohou být ve firmách velké, důležité je naučit lidi s novými systémy pracovat. Zkrátka je potřeba, aby změna vevnitř firmy byla větší než změna venku.
Ve stejném duchu také radí, že je dobré se i v současné situaci orientovat rovněž na dlouhodobé cíle před krátkodobým ziskem (pokud je to vůbec možné). PwC samotné je připravené i do těchto cílů investovat, i když to bude znamenat pokles ziskovosti.
Od brainstormu k implementaci
„V době krize se znovu rozděluje trh a rozhoduje se o tom, kdo bude do budoucna úspěšný, a kdo ne,“ zdůrazňuje Zouhar důležitost adaptability a tvrdí, že před námi je ekonomická krize.
Samotné PwC chce postupovat a rozhodovat se podle třech kritérií. „Chceme v největší možné míře ochránit pracovní místa, je pro nás důležitější dlouhodobá prosperita firmy než krátkodobý zisk, a budeme dělat rozhodnutí, která mají smysl a nebudou to paušální rozhodnutí,“ shrnuje své aktuální zásady.