Adidas chystá udržitelnější boty z podhoubí. Z plastového odpadu loni vyrobil 15 milionů párů tenisek

Michal MarekMichal Marek

adidas_parley

Foto: Adidas

Boty z plastového odpadu oslavily pět let, nyní Adidas chystá modely z mycelia

0Zobrazit komentáře

Udržitelnost je v posledních letech mantrou firem napříč odvětvími a výjimkou nezůstává ani oděvní průmysl. Velké světové společnosti nešetří silnými prohlášeními a přísliby, ale co je možná důležitější, jisté úsilí věnují i do vývoje inovací. Dobrým příkladem je Adidas.

Německý sportovní gigant oznámil, že pracuje na novém materiálu, kterým chce při výrobě obuvi nahradit klasickou kůži. Řeč ale není o klasické kožence, ani žádném jiném umělém materiálu. Značka z bavorského městečka Herzogenaurach chce zvířecí kůži nahradit alternativou z hub a použít tzv. mycelium, tedy vlákno podhoubí.

Adidas na vývoji materiálu a výrobním postupu údajně pracuje s partnery a jedním z nich je firma Bolt Threads. Ta totiž vyvíjí vlastní myceliovou „kůži“, zvanou Mylo, a Adidas je vedle známé návrhářky Stelly McCartney či majitelů Gucci jedním z členů konsorcia, které do společnosti zainvestovalo. Informoval o tom deník The New York Times.

mylo-consortium-kering-adidas-lululemon-stella-mccartney

Foto: Bolt Threads

Materiál vypadá jako kůže, ale vyroben je z houbové vlákniny mycelia

Faktem je, že „kožené“ výrobky z mycelia nejsou úplnou novinkou. Různé startupy už boty či kabelky z mycelia vyrábějí delší dobu – v českých médiích se o této veganské náhražce kůže dalo dočíst začátkem roku 2017, za zmínku ale stojí i náš nedávný rozhovor s českým designérem, který hovoří o potenciálu mycelia i v jiných oblastech. Produkty z tohoto materiálu ovšem ani dnes rozhodně nejsou žádnou „masovkou“ a zájem Adidasu by pro materiál mohl být skutečným průlomem.

Mycelium se v přírodě zcela běžně vyskytuje, a co víc, může být poměrně snadno pěstováno téměř v jakémkoliv zemědělském odpadu. Výhodou rostoucího mycelia je dobrá tvárnost. Houby k sobě při růstu dobře přilnou a návrháři tak mohou materiál postupně tvarovat. Mohou tak být vypěstovány „kůže“ či výrobky s různou tloušťkou, tvarem i texturou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celý proces růstu je úsporný, a to právě proto, že houby rostou na tom, co by normálně bylo jen hnijícím odpadem. Mycelium navíc zachytává oxid uhličitý, takže výsledný materiál je environmentálně velmi vstřícný. Dobrou zprávou pro výrobce produktů z mycelia je i rychlost celého procesu. Imitace kravské kůže se dá vypěstovat přibližně za tři týdny, což je oproti času nutnému k odchovu dobytka značný rozdíl.

Firma zatím neupřesnila, kdy bychom se nového typu bot mohli dočkat. To však neznamená, že se v oblasti udržitelné obuvi německé sportovní značky zatím nic neděje. Kroků vstříc ochraně přírody učinila firma víc.

mylo-consortium-kering-adidas-lululemon-stella-mccartney_dezeen_2364_col_10-min

Foto: Bolt Threads

„Kůže“ Mylo vyrobená firmou Bolt Threads, do níž Adidas zainvestoval

V loňském roce Adidas zahájil prodej veganské verze svých populárních kožených tenisek Stan Smith a firma se zároveň zavázala k tomu, že svou nabídku kůže postupně zcela zbaví. A podobně jako s kůží chtějí Němci zatočit také s plastovým odpadem, který je obecně považován za jednoho z největších nepřátel čisté přírody.

Již v roce 2015 uvedl Adidas do prodeje své první tenisky vyrobené z plastového odpadu z moří, na kterých spolupracoval s organizací Parley for the Oceans. Z marketingového gesta se postupně stala součást portfolia firmy a loni Adidas vyrobil již 15 milionů párů z recyklovaného plastového odpadu, který byl posbírán na plážích a v přímořských oblastech.

Letos chce firma bot z plastového odpadu vyrobit ještě o dva miliony více a velkým tématem je pro Adidas i recyklace. Má totiž vyvíjet nový materiál postavený na recyklaci bavlny a již nyní prý u svých bot používá také recyklovaný polyester. V roce 2021 mají tento materiál obsahovat dvě třetiny prodávaných bot.

adidas_1-min

Foto: Adidas

Adidas loni prodal 15 milionů bot z recyklovaného plastového odpadu

Na závěr je nutné poznamenat, že ačkoli jsou snahy německé firmy na poli udržitelnosti chvályhodné, obuvní a oděvní firmy mají na tomto poli za poslední léta značný dluh a pěknou řádku hříchů k odčinění. Jsou to ostatně právě značky jako Adidas, které přinesly trend „jednosezónní“ módní obuvi a subjektivně trochu zbytečné nadvýroby.

Dá se navíc předpokládat, že současné snahy o ekologické boty jsou primárně marketingovým tahem v dravé konkurenci a miliardovém byznysu. Ostatně tenisky se v poslední době poněkud překvapivě staly statusovým symbolem i u těch nejbohatších byznysmanů a právě aspekty jako udržitelné materiály mohou být v nejlukrativnější cílové skupině zásadní marketingovou výhodou.

Pro přírodu se ale i tak jedná o dobrou zprávu a doufejme tedy, že se již brzy dočkáme masovějšího rozšíření udržitelnějších typů obuvi i dalších pokroků ve vývoji nových materiálů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Mléčný protein z laboratoře. V Izraeli vyvíjí autenticky chutnající sýr, pro který nemusela trpět žádná kráva

Filip HouskaFilip Houska

cheesecanva_1

Foto: Canva Pro

V Izraeli vyvíjí alternativní sýr, pro který nemusela trpět žádná kráva

0Zobrazit komentáře

S tím, jak sílí poptávka po udržitelnějších náhražkách klasických živočišných surovin, roste i počet startupů, které se snaží do této možné gastronomické revoluce svým dílem přispět. Zajímavé věci se dějí například v Izraeli, kde experimentují s rostlinnými steaky z 3D tiskáren, přičemž nyní se tam začíná pěstovat sýr, pro který nemusela trpět žádná kráva.

Zatímco u alternativního masa se v rámci možností dá textura a chuť napodobit tak, aby odpovídala tomu skutečnému, u mléčných produktů (především pak u sýrů) je celá tato proměna v zárodku. I když veganské sýry existují, zpravidla se nejedná o pochutiny, u kterých by nešlo poznat, že jde o rostlinnou, potažmo laboratorní náhražku.

Izraelský startup Remilk to ovšem bere jako výzvu a ve svých laboratořích pracuje údajně na světově prvním sýru, který má chutnat a vypadat jako pravý, ale nebude k němu potřeba žádné zvíře, respektive kráva. Díky němu chce uspokojit jak vegany, tak uvědomělejší lidi, kteří se zajímají o planetu a jsou si vědomi negativních důsledků chování dobytka.

Ověřený proces výroby

Za Remilkem stojí poměrně netradiční duo – bývalý vojenský velitel Aviv Wolff a Ori Cohavi, vědec s doktorátem z proteinové biochemie. Ti nejprve začali zkoumat jinak zcela tradiční surovinu, kterou je mléko. Chtěli zjistit jeho chemické složení. Po zevrubném zkoumání došli k závěru, že klíčovou ingrediencí pro výrobu kravského mléka jsou proteiny, respektive kasein.

remilk-1

Foto: Remilk/Facebook

Tržní hodnota alternativních mléčných výrobků být v roce 2025 až 36,7 miliardy dolarů

Přemýšleli proto nad způsobem, jak tyto proteiny získat, aniž by kvůli tomu museli do procesu zahrnovat krávy. Nakonec přišli na to, že k udržitelnějšímu znovuvytvoření proteinů stačí „vzít“ jejich geny, které je kódují, a vložit je do jednobuněčného mikrobu. Prostřednictvím tzv. mikrobiální fermentace pak zvýšili jejich počet a následně je vysušili do prášku.

„Spoléhat na zvířata jako na zdroj našeho jídla už není udržitelné. Důsledky jejich chovu jsou devastující pro naši planetu,“ řekl Wolff pro deník The Times of Israel a doplňuje, že jejich sýr bude mít stejnou chuť, texturu, pružnost i schopnost rozpouštění se jako ten klasický. Navíc bez cholesterolu a laktózy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby ale takový sýr mohli vyvinout, nestačí jim pouze prášek. Do hry proto vstupuje obyčejná voda, rostlinné oleje (typicky kokosový nebo slunečnicový) a rostlinný cukr, se kterými se směs smíchá a vznikne konzistence, z níž se dá výsledná sýrová pochoutka zformovat. A podle všeho to funguje.

Jak Aviv Wolff zmiňuje, ve svých laboratořích již podnikli několik slepých testů, u kterých ochutnávali svou alternativu a zcela běžný sýr dostupný v obchodech. Rozdíl prý oni ani „nezávislí ochutnávači“ nepoznali, na druhou stranu je nutné dodat, že šlo pouze o první testy. Rozhodne se až během reálných prodejů.

Investice přes 10 milionů dolarů

Minimálně podle zakladatelů Remilku má jejich sýr slibnou budoucnost, stále však ještě není připraven k běžnému prodeji. Ačkoliv tvrdí, že jsou ve finální fázi vývoje, nyní shání partnery, kteří mají jejich sýr podpořit při vstupu na trh a zároveň se pokusit snížit náklady na samotnou výrobu. Celému procesu by měly pomoci i investice.

remilk-2

Foto: Remilk/Instagram

Natrhaný sýr od Remilku, který se má hodit do různých druhů pokrmů

Remilk začátkem prosince uzavřel úspěšné investiční kolo ve výši 11,3 milionu dolarů (242 milionů korun), které vedl fond fresh.fund. Právě tato suma by izraelskému startupu mohla pomoci k rychlejšímu uvedení sýru na trh, respektive jeho prodávání třetím stranám. Ve hře je prý i prodej výsledné směsi, která se smíchá s vodou a dalšími ingrediencemi i pro výrobu zmrzlin a jogurtů.

Odhady pro uvedení na trh jsou stanoveny na začátek roku 2022. Zároveň se bude Remilk muset ohlížet i na konkurenty, jmenovitě australský startup Change Foods, který využívá bioinženýrské technologie pro výrobu šetrnějších mléčných produktů. Na scéně je i německý startup Legendairy Foods, jenž taktéž využívá mikrobiální fermentaci pro produkování proteinů, které se nachází v kravském mléce. Za zmínku stojí i Those Vegan Cowboys z Belgie.