Adidas začíná pro fotbalové kluby produkovat dresy z mořského plastového odpadu
Když před dvěma lety Adidas ve spolupráci s ekologickou organizací Parley for the Oceans odhalil sportovní boty z 95 procent tvořené plastovým mořským odpadem, veřejnost je na trhu přivítala velmi pozitivně. Během roku 2017 se jich prodalo přes milion párů a Adidas pochopil, že iniciativa ohledně částečné eliminace obrovského množství plastů ve světových vodách má smysl. Zcela logicky tak začal promýšlet, jakým dalším směrem se vydat. A patrně již našel ideální cíl – fotbal.
Gigant na poli sportovního oblečení a doplňků začíná pro fotbalové velkokluby vyrábět speciální dresy z plastového odpadu nasbíraného v oceánech. Ač v minulosti existovalo pár pokusů, kdy Adidas v kolaboraci s Parley for the Oceans navrhl pro vybrané týmy dresy na stejné ekologické bázi, jednalo se pouze o zkoušku, potažmo produkt pro konkrétní příležitost (například Den Země). Nyní však jde o plnohodnotnou výbavu, která bude hráčům vždy k dispozici.
Nejnovějším týmem, se kterým se Adidas rozhodl v tomto směru spolupracovat, je Real Madrid. Tento španělský fotbalový gigant se před pár dny ve svých nových, alternativních dresech pro sezónu 2018/2019 představil na akci v New Yorku, kde si je oblékly i hvězdy jako Karim Benzema, Gareth Bale nebo Marcelo. Co se týče barev, Adidas zvolil poměrně netradiční odstín růžové, který má symbolizovat korálové útesy.
Madridský celek však není jediným fotbalovým velkoklubem, který se na propagaci dresů z plastového mořského odpadu podílí. V seznamu se také objevuje Manchester United, jehož alternativní souprava zdůrazňuje svou tmavě modrou barvou hlubiny oceánů, a Juventus FC, který se reprezentuje tmavě šedým odstínem se žlutými prvky. Ač jsou barvy odlišné, zpracování a myšlenka jako taková zůstávají stejné – zvýšení povědomí o znečišťování moří a oceánů.
Ostatně je tato problematika čím dál aktuálnější. Hrozícímu problému, kdy by se ve vodách mohlo během následující dekády objevit více plastových kusů než živočichů, si nyní začíná všímat spousta firem (například Starbucks) a postupně chystají zajímavá řešení, jak s tímto problémem bojovat. Postoj Adidasu je zřejmý, na druhou stranu nemusí být v jádru zcela účinný – tvorba dresů, bot a dalších doplňků nezachrání světové vody od plastů. Německému výrobci však jde hlavně o něco jiného – o důraznou propagaci.
Marketingová síla fotbalu
Základním stavebním kamenem je oblíbenost tohoto sportu. Fotbal je zcela jednoznačně nejpopulárnějším sportem na světě, který výrazně zasahuje nejen do Evropy a Jižní Ameriky, ale postupně se také začíná čím dál více prosazovat v USA. Toho si je Adidas samozřejmě vědom, jelikož dlouhodobě sponzoruje všemožné aktivity spojené s fotbalem, a pravděpodobně proto učinil tento krok.
Pro to, aby byla propagace této bezpochyby správné iniciativy úspěšná a zasáhla co nejvíce lidí, musel Adidas zvolit nejvlivnější fotbalové týmy, což se mu prakticky podařilo. Manchester United, Juventus FC, Real Madrid. Špičky svých národních lig a kluby celosvětového formátu s velkými jmény. Je však nutné podotknout, že vytvořené dresy patří do alternativní (třetí) sady, což znamená, že si je týmy berou jen zřídkakdy. Na druhou stranu jsou i podřadnější zápasy těchto gigantů zpravidla tak sledované, že to dopad určitě mít bude. Nelze opomenout ani jejich bohaté fanouškovské základny na sociálních sítích, které novinky také pozorují.
S uvedením dresů pro tyto týmy si tak Adidas hezky rozdělil evropskou propagaci, konkrétně na ligy ze Španělska, Anglie a Itálie, jinak řečeno nejsledovanější fotbalové ligy světa. Vzhledem k rostoucí oblibě fotbalu ve Spojených státech však Adidas spolu s Parley for the Oceans experimentoval také tam, přesněji řečeno v lize MLS. Jednalo se však pouze o jednorázovou záležitost, kdy “plastové” dresy nosili hráči pouze během Dne Země.
Z vody do vody
Kolaborace Adidas a Parley for the Oceans se také specializuje na další kusy oblečení. V sortimentu na oficiálních stránkách tak lze najít například funkční mikiny nebo kalhoty. Vedle toho jsou k dispozici i plavky, což se s celou iniciativou tematicky pojí. Nyní je otázkou, jak bude k různým kolekcím z plastového odpadu přistupovat Adidas v budoucnu – dal si totiž výzvu, že do roku 2024 bude vyrábět oblečení pouze z recyklovatelných plastů.
Foto: adidas NEWS STREAM