Aerolinka pro mileniály daleko nedoletěla. Joon po roce a půl končí a přechází pod křídla Air France

Filip HouskaFilip Houska

Airbus

Foto: Airbus

Letoun A350-1000 během vzletu

0Zobrazit komentáře

Je tomu přibližně rok a půl, co letecký gigant Air France ohlásil, že spustí zcela novou aerolinku Joon. Takovou, která by mířila zejména na mladé cestovatele (respektive mileniály) a nabízela jim na své palubě služby jako digitální zábavní systém či možnost objednání bio jídla včetně smoothies a organického pečiva. Zkrátka vše, co by každý správný mileniál vyžadoval. Nehledě na nižší ceny za letenky než konkurence a personál oblečený do sportovních uniforem vyrobených z více než 60 % z polyesteru z recyklovaných plastů.

Nápad to byl asi dobrý. Joon měl před samotným leteckým debutem, který se uskutečnil 1. prosince 2017, připravených několik Airbusů vyladěných do modro-bílé barevné kombinace, zájem médií a mladých lidí, vychytaný marketing a v neposlední řadě také naplánované první krátké lety do Barcelony, Berlína, Lisabonu a Porta. Během léta roku 2018, několik měsíců poté, co aerolinka do vybraných destinací létala, pak Joon přidal i delší trasy do Afriky, na Blízký východ a také do dalších evropských měst.

joon-uniform

Začátkem října minulého roku Joon oznámil, že se bude jeho moderní aerolinka pravidelněji od března 2019 dotýkat i České republiky, a to konkrétně několika denními spoji z Prahy do Paříže a naopak. Prakticky tak měla na této trase nahrazovat mateřskou společnost Air France. Spolu s touto zprávu zároveň lákal i cestovatele do Madridu, Manchesteru, Stockholmu, ekvádorského Quita a na ostrov Svatý Martin, kam tato letadla měla létat od letošního léta.

Fleet Joon 1_mid res

Vše tedy podle všeho fungovalo, nicméně běžná veřejnost netušila, co se pár týdnů po těchto oznámeních honilo hlavou nového šéfa Air France Bena Smitha. Francouzský deník Le Figaro totiž v prosinci minulého roku informoval, že zvažuje Joon rozpustit a zahrnout veškerou flotilu včetně personálu pod Air Frace, jeho matku. A to se nyní naplnilo.

elonmusk

Přečtěte si takéTesla v Číně staví továrnu, kde bude vyrábět i nový Model Y, a odhalila miliardový podíl zakladatele OracluTesla v Číně staví továrnu, kde bude vyrábět i nový Model Y, a odhalila miliardový podíl zakladatele Oraclu

Joon, který se měl stát hlavní značkou pro mileniály se zálibou v levném a atraktivním leteckém cestování, oficiálně končí a přechází pod Air France. Důvodem pro tento krok měl být přetlak leteckých společností na trhu, což Joonu zkomplikovalo situaci, co se týče profitability a obecného zájmu veřejnosti. Možným impulsem pro toto zaříznutí mohla být i obava o oslabení značky Air France jako takové.

airfrance_072317_1

Aerolinka nicméně ujišťuje, že všechny dosud prodané lety ještě uskuteční a až poté si ji doslova pod svá křídla vezme Air France. Pro Čechy to současně znamená, že si od března nevyzkouší Joon z Prahy do Paříže, jelikož se vše vrátí do starých ranvejí a z Letiště Václava Havla do hlavního města Francie bude standardně létat 6 linek značky Air France.

Foto: Joon

Praha otevřela data o hromadné dopravě. V Google Mapách už najdeme i zpoždění a mimořádnosti na trase

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mhd-google-maps-praha
0Zobrazit komentáře

Cestování po Praze a okolí v prostředcích městské hromadné dopravy je od nového roku opět o něco jednodušší. Organizace ROPID ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy a dalšími dopravci publikovala v otevřené formě data o veřejné dopravě, což znamená, že cestující budou mít ve svých aplikacích přesná data o poloze či odjezdu vlaků a autobusů včetně různých mimořádností. Jako první všechny novinky integrovaly Google Mapy.

Přímo v Google Mapách si mohou cestující vyhledat spojení v celé síti Pražské integrované dopravy, a to nově i včetně vlaků a informací o mimořádnostech na všech linkách v síti PID, což se týká Prahy a Středočeského kraje. V případě, že se na naplánované cestě objeví nějaká mimořádnost, bude nově cestující v reálném čase upozorněn. Vedle toho uvidí také informace o jízdném a zároveň byly upraveny barvy dopravních prostředků, aby odpovídaly skutečnosti.

Soukromí dopravci zase začínají k odjezdům autobusů doplňovat informace o aktuálních zpožděních svých linek, které jsou zapojeny do dispečerského systému ROPIDu, což jsou zejména příměstské spoje. Přímo v Google Mapách tak nově vidíte i aktuální zpoždění autobusů. Pražská integrovaná doprava je vůbec prvním systémem v Česku, který aktuální reálná data o provozu ve strojově čitelném formátu poskytuje. Všechna je lze najít zde.

mhd-praha-google-maps-android

„Naší prioritou je co největší otevřenost dat o životě ve městě, proto chceme v tomto nastoleném trendu pokračovat, zejména v otázce co nejrychlejšího zpřístupnění aktuálních dat o polohách vozidel pražského Dopravního podniku, což je pro cestující naprosto zásadní informace,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Například data o vlacích a linkách tramvají a autobusů Dopravní podniku se teprve budou integrovat.

U vlakových linek Dopravního podniku už sice má ROPID data k dispozici, ale je třeba je zpracovat a převést do strojově čitelného formátu, který pak mohou snadno využít další služby. Vedle Google Map už je postupně začínají integrovat také celostátní aplikace IDOS nebo Seznam, ale zatím mají například jen zpoždění, nikoliv hlášení i mimořádnostech. Co se týče dat o poloze tramvají a autobusů, jež patří pod Dopravní podnik a které jsou velmi žádané, zatím není jasné, kdy je bude možné zveřejnit, protože je Dopravní podnik stále neuvolnil.