Aerolinka pro mladé Joon na trase mezi Prahou a Paříží nahrazuje Air France

Filip HouskaFilip Houska

Airbus

Foto: Airbus

Letoun A350-1000 během vzletu

0Zobrazit komentáře

Francouzský letecký gigant Air France si před rokem uvědomil, že by nebylo od věci spustit novou, nízkonákladovou aerolinku se zaměřením výhradně na mileniály. Vznikla tak značka Joon, která mladým pasažérům během letů do řady evropských metropolí a vybraných exotických destinací na palubě nabízí digitální zábavní systém či možnost objednání jídla. Nově se budou tyto lety týkat výrazně širší sorty cestovatelů, a to včetně těch českých.

Joon od 31. března příštího roku na trase Praha–Paříž a Paříž–Praha svými letadly a službami kompletně nahradí svou mateřskou společnost Air France. Joon bude z Prahy a Paříže létat ve stejných časech jako dosud Air France, a to konkrétně v 9.50, 15.25 a 20.35 (z Prahy do Paříže) a v 7.20, 13.00 a 18.10 (z Paříže do Prahy). Změny se však nedotknou spolupráce s Českými aeroliniemi, které budou z letiště Charlese de Gaulla do Prahy startovat v 9.45, 15.05  a 20.15, respektive v 7.10, 12.25 a 17.35 z Letiště Václava Havla do Paříže.

joon-entertainment

Na palubě letadel Joon najdete zábavní systém YouJoon

emusk

Přečtěte si takéElon Musk naznačil zaměstnancům, že by se Tesla mohla po víkendu přehopnout do ziskuElon Musk naznačil zaměstnancům, že by se Tesla mohla po víkendu přehopnout do zisku

Na palubě zpravidla Airbusů A320 a A321, které nabízejí kapacitu 174 míst, respektive 212 míst, se pak cestující mohou těšit na servis, který byl aerolinkou Joon propagován hned od jejího spuštění. I v ekonomické třídě má každé sedadlo vlastní napájecí USB zásuvku, zábavní systém YouJoon v podobě tabletu s nabídkou nejrůznějších seriálů a bezplatný sortiment nealkoholických nápojů (káva, čaj, džus, voda). Přítomné bude i menu s bio jídlem (včetně smoothies nebo organického pečiva), nicméně to už zdarma nabízeno nebude.

Jelikož Joon startovala jako takzvaná aerolinka pro mileniály, stále klade důraz na trendy, které prakticky hýbou světem. To mají dokazovat například uniformy personálu tvořené z více než 60 % z polyesteru z recyklovaných plastových lahví. Jejich provedení se navíc znatelně odlišuje od klasického oblečení letušek a stewardů – uhlazené uniformy nahrazuje modré sportovní pojetí.

joon-uniform

Uvedená letadla budou disponovat i business třídou, v rámci které mají být nabízeny doplňkové služby. Náročnější cestující tak budou mít zdarma možnost využít snídani, oběd nebo večeři (podle doby, v kolik poletí) včetně drobného občerstvení nebo šampaňského. Součástí mají být i nejrůznější koktejly.

Pravděpodobně však nejcennějším doplňkem pro všechny cestující, kteří si připlatili za business třídu, je možnost vstupu do salónku Business Class Lounge (na letišti Charlese de Gaulla). Chybět nemá ani přednostní odbavení nebo umožnění přepravy většího zavazadla.

joon-business

Business třída v letadlech Joon

Stále nízkonákladovka

I když Joon pomalu odstupuje od zaměření na mladé cestovatele, stále má nabízet přijatelnější ceny než konkurence. Zavádějící ceny letů mezi Prahou a Paříží budou začínat na 49 eurech (necelých 1 300 korun) za jednosměrný let včetně letištních poplatků. Na druhou stranu si bude nutné připlatit za zavazadlo k odbavení.

Od léta 2019 začíná vedle Prahy létat Joon z Paříže také do Madridu, Manchesteru, Stockholmu, na ostrov Saint-Martin a ekvádorské Quito.

https://www.youtube.com/watch?v=rXls9p8um04&amp=&feature=youtu.be

Foto: Anna Zvereva / Wikimedia Commons

Přepravní startup Taxify bude v Česku i přes nařízení soudu nadále využívat řidiče bez licence

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Taxify-fleet-Tallinn1
0Zobrazit komentáře

Pokud jsme v pondělí psali o tom, že se na poli taxi a přepravních služeb do sebe pustili dva přímí konkurenti, dnes již můžeme hovořit o vcelku otevřeném boji. Estonská přepravní platforma Taxify uvedla, že nesouhlasí s rozhodnutím soudu o vydání předběžného opatření, kvůli kterému by měla změnit své fungování, a bude i nadále ve čtyřech českých městech operovat beze změn. Podle Liftaga jeho konkurent jen mlží a vyhýbá se zodpovědnosti.

Česká taxi platforma Liftago v pondělí uspěla u soudu s návrhem předběžného opatření proti Taxify, které podle ní opakovaně porušuje dodržování platných zákonných podmínek. Liftagu se například nelíbí, že Taxify pro svou službu využívá řidiče bez licence, a soud v rámci předběžného opatření estonskému startupu nařídil, aby pokračoval pouze s prověřenými řidiči a registrovanými vozy.

Provozování a zprostředkování taxislužby, což s sebou mimo jiné nese právě prvky, jako je prověřování řidičů a registrace jejich vozů, mělo Taxify zastavit v Plzni, Českých Budějovicích, Olomouci a Ostravě, kde nově vedle Prahy (kde již podobný soudní proces probíhá) operuje. Taxify je ovšem přesvědčeno o tom, že se žádného protiprávního jednání nedopouští.

taxify-app-mobile

„Opakuje se to, co jsme již v minulosti zažili. Jsme přesvědčeni, že žádnou z činností, kterých by se měla společnost Taxify na základě předběžného opatření zdržet, společnost Taxify neprovozuje, a tudíž je toto soudní rozhodnutí nesplnitelné a nevykonatelné. Náplní činnosti společnosti Taxify je pouze vývoj, provozování a zdokonalování softwarové platformy, s jejíž pomocí se řidiči mohou spojovat s cestujícími, kteří shánějí odvoz z bodu A do bodu B. Taxify se tak nedopouští žádného protiprávního jednání, když tato činnost není v České republice zakázána,“ uvedl za Taxify jeho mediální zástupce Jan Novosad.

Modernizace by prospěla celému trhu

Estonský startup je prý připraven plně spolupracovat se soudy a věří, že se po prostudování jeho argumentů přikloní na jeho stranu. Služby Taxify každopádně i nadále zůstávají dostupné ve všech zmíněných městech bez jakýchkoli omezení. Konkurenční Liftago, které chtělo předběžným opatřením dosáhnout toho, aby Taxify pozměnilo své fungování, pochopitelně není příliš spokojeno.

Podle šéfa Liftaga Ondřeje Krátkého Taxify v České republice porušováním zákonů brzdí jejich modernizaci, která by prospěla celému trhu. Přitom například v domovském Estonsku Taxify funguje legálně a jezdí s licencovanými řidiči i licencovanými vozy, které také prověřuje. Právě toho chtělo dosáhnout Liftago i v Česku a zároveň se například po estonském vzoru podílet na modernizaci zákonů, aby byl celý proces jednodušší.

kratky2

Ondřej Krátký, šéf Liftaga

Podobný případ, jako se nyní řeší v Česku, byl navíc před rokem v Londýně. Vzhledem k chybějící provozní licenci tam tamní regulátor zakročil po pouhých třech dnech provozu a Taxify se z Londýna okamžitě stáhlo. V Česku prozatím Taxify výhradně licencované řidiče využívat nehodlá, byť mu to soud v rámci předběžného opatření nařídil.

kratky3

Přečtěte si takéLiftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidičeLiftago se u soudu domohlo, aby konkurenční Taxify v Česku využívalo pouze licencované řidiče

„Pokud společnost Taxify argumentuje tím, že je zodpovědná pouze za vývoj softwarové platformy, pak ilegální činnost provozují její řidiči. Pokud služba Taxify vybírá od řidičů zprostředkovatelský poplatek, provádí zprostředkovatelskou činnost (zakázanou soudem). Taxify tedy zprostředkovává ilegální činnost, za kterou si navíc bere procentuální podíl z výdělku,“ doplnil Krátký.

Není žádným tajemstvím, že ani Liftago není dlouhodobě spokojeno s tím, jak dnešní české zákony ohledně provozování taxislužeb a nových, moderních digitálních platforem vypadají, a proto například spolupracuje s politickou reprezentací na novelizaci silničního zákona. Byť zákazníkovi může být na první pohled jedno, zda pro něj přijede prověřený řidič se zaregistrovaným vozem, Liftago je přesvědčeno, že to může být především z dlouhodobého hlediska problém. Ať už jde o řešení potenciálních problémů při přepravě, vybírání daní nebo bezpečnost.