Aerolinky Ryanair se dostávají z pandemické bouře. Po třech letech opět hlásí zisk

Nízkonákladová letecká společnost ukončuje dlouhé období ztrát a poprvé od vypuknutí pandemie si připisuje zisk.

brno-letiste-ryanair

Foto: Letiště Brno

Ryanair létá z Brna do Londýna, Milána a Berlína

0Zobrazit komentáře

Když se na jaře roku 2020 svět ponořil do pandemie, jedny z nejtvrdších ran schytaly letecké společnosti, které téměř ze dne na den přišly o pasažéry. Do problémů se dostala také irská nízkonákladová společnost Ryanair, pro kterou období pandemie znamenalo tři roky trvající období, během kterého podnik nevykazoval zisk.

Tato bilance se mění s druhým čtvrtletím tohoto roku, ve kterém se Ryanairu podařilo dosáhnout zisku 170 milionů eur, tedy přibližně 4,2 miliardy korun po zdanění. Tržby společnosti se vyšplhaly na 2,6 miliardy eur, tedy 63,7 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 602 procent.

Přesto se stále jedná o výsledky, se kterými společnost zaostává za čísly z dob před koronavirovou pandemií. Za stejné období v roce 2019 totiž zisk Ryanairu činily 243 milionů eur, tedy bezmála 6 miliard korun.

Za normálních okolností Ryanair tvoří většinu celoročního zisku během dvou letních čtvrtletí, tedy v době letních dovolených, které se pozitivním způsobem propsaly i do aktuálních hospodářských výsledků. Pozitivní roli sehrál i ten fakt, že Ryanair odbavuje své lety především z menších letišť a dokázal se tak vyhnout problémům, které sužují ta velká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tyto potíže se týkají především nedostatku personálu, což způsobuje protahování odbavovacích procesů, omezování počtu cestujících, kteří mohou za den z letišť vzlétnout, a v některých případech i rušení samotných letů. Letiště jako londýnské Heathrow či nizozemské Shiphol začala po přepravcích vymáhat omezení prodeje počtu letenek.

Jak ovšem přiznávají i sami zástupci Ryanairu, vyhráno prozatím rozhodně není. „I když stále doufáme, že vysoká míra proočkovanosti v Evropě umožní leteckému a turistickému průmyslu plně se zotavit a konečně hodit koronavirus za hlavu, nemůžeme ignorovat riziko nových variant covidu na podzim 2022,“ řekl generální ředitel Michael O’Leary.

Výhledy do budoucna proto podle něj podléhají velmi rychlým změnám s ohledem na neočekávané události, které jsou mimo kontrolu společnosti. Proto O’Leary označil zotavení Ryanairu za silné, ale stále velmi křehké.

S přispěním ČTK.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

První automatické prodejně v Česku se daří. Další obchod bez prodavačů otevřel COOP v Českém Krumlově

Ve Strakonicích se dělá bez obsluhy téměř desetina tržeb. Druhá automatická prodejna je mnohem větší a nabízí i prémiový alkohol.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

krumlov

Foto: Felix Mittermeier

Historické centrum Českého Krumlova

0Zobrazit komentáře

Do Českého Krumlova se obvykle jezdí za jedinečným historickým centrem a na tom se nic nemění. Místní i turisté však nově mohou z druhého nejrozsáhlejšího zámeckého areálu v Česku, který se začal budovat ve 13. století, zamířit do automatické samoobsluhy, kde se to naopak hemží moderními technologiemi. Kousek od historického centra ji otevřela síť COOP, která navazuje na první takový obchod ve Strakonicích, jemuž se zatím daří. V Českém Krumlově je prodejna mnohem větší a nabídne širší sortiment.

Jaké to je, nakupovat v automatické prodejně, kam můžete zajít klidně i ve tři hodiny ráno, protože nepotřebuje prodavače, jsme si vyzkoušeli letos na jaře. Do malé prodejny na rohu ulic Podskalská a U Sv. Markéty v jihočeských Strakonicích vás vpustí mobilní aplikace, nákup si pak sami napočítáte a u samoobslužné pokladny zaplatíte. Ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP Lukáš Němčík pro CzechCrunch prozradil, že nakupování během automatického provozu je stále vyhledávanější.

„Od březnového spuštění proběhlo v rámci automatického provozu již několik tisíc nákupů,“ říká Němčík s tím, že jen mezi květnem a červnem pozoruje COOP nárůst využití samoobslužných nákupů o 25 procent. Největší zájem má podle něj nepřekvapivě mladší generace. „V samoobslužném provozu se realizuje již řádově 5 až 10 procent obratu prodejny a očekáváme, že toto číslo dále poroste, to určitě považujeme za úspěch,“ doplňuje. Dvacet čtyři hodin denně a sedm dní v týdnů teď půjde nakupovat i v Českém Krumlově.

Na rozdíl do Strakonic tentokrát COOP novými technologiemi vybavil velikostně standardní samoobsluhu, což pro zákazníky primárně znamená, že si budou moci i v době, kdy v obchodě nebudou prodavači, vybírat ze širší nabídky zboží zahrnující přes čtyři tisíce položek. Ve všední dny je prodejna na Horní Bráně otevřená standardně od 7 do 17 hodin, v sobotu od 7 do 11. To platí i nadále, ale nově do ní mohou chodit zákazníci, i když personál odejde domů. COOP si uvědomuje, že zákaznické chování se mění a je třeba se mu přizpůsobovat.

coop_cesky-krumlov-min

Foto: COOP

COOP otevřel v Českém Krumlově další automatizovanou prodejnu

„Chceme testovat automatický provoz v různých formátech a na různých místech. Naše další automatické prodejny se tak mohou příště objevit například u průmyslových areálů nebo třeba také na venkově, kde se standardní obchod neuživí,“ uvádí Lukáš Němčík. V Českém Krumlově je automatizovaná prodejna COOP na hranici historického centra a zároveň v blízkosti řady administrativních budov a firem. Hybridní režim, v němž není vždy potřeba personál, je pak výhodný také proto, že pomáhá z ekonomického hlediska.

„Udržet delší otevírací dobu je s ohledem na mzdové náklady komplikované, zároveň však víme, že části zákazníků standardní otevírací doba nestačí, automatický prodej je řešením celé situace,“ doplňuje ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. V březnu pro CzechCrunch v případě strakonické prodejny uváděl, že by v ideálním scénáři návratnost investic do technologií a rekonstrukce prodejny měla být zhruba rok od otevření. Samotné technologie vyšly ve Strakonicích řádově na stovky tisíc korun, další desítky tisíc pak stojí měsíční provoz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Částečnou rekonstrukcí prošla i prodejna v Českém Krumlově, v rámci níž byly rovněž instalovány technologie snižující energetickou náročnost objektu. Obchod je částečně vytápěn díky systému rekuperace teplem z kompresorů a v prodejně jsou také instalovány úsporné chladící vitríny. Ve Strakonicích zákazníci nejvíce využívají samoobslužný provoz do půlnoci a oproti běžným nákupům více nakupují alkohol, sladkosti a další pochutiny. I proto bude krumlovská prodejna nabízet i širší škálu prémiového alkoholu a také specializovanou sekci vín.

Za systémem pro automatický nákup stojí tuzemská společnost Knowinstore, která dala dohromady nejlepší praxi ze světa, například z Jižní Koreje nebo skandinávských zemí, kde již koncepty bezobslužných prodejen fungují, a vyvinula vlastní řešení uzpůsobené českému trhu. Jednou z výhod má být finanční dostupnost, takže může být nasazováno i právě v regionech. COOP se přitom neplánuje zastavit ani v Českém Krumlově a už chystá otevření další prodejny tohoto druhu. Aktuálně navíc připravuje automatický obchod Konzum v Ústí nad Orlicí, který je rovněž součástí jeho sítě.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.