Airbnb výrazně navýšilo tržby, ale vyhráno nemá. V Česku vydělávají majitelé bytů polovinu co před pandemií

Jiří SvobodaJiří Svoboda

airbnb-web2

Foto: CzechCrunch

Jedno z pražských ubytování v nabídce Airbnb

0Zobrazit komentáře

Odvětví navázaná na pohyb lidí a turismus zažila minulý rok náročné časy, ovšem nová sezóna s sebou přináší i naději. Alespoň takto mohou vyznívat nejnovější čtvrtletní výsledky společnosti Airbnb, která globálně zprostředkovává krátkodobé pronájmy. V obratu meziročně vyrostla o 300 procent, nicméně na otevírání šampaňského je ještě stále brzy.

Celkový obrat Airbnb za druhé čtvrtletí letošního roku činil 1,3 miliardy dolarů (28 miliard korun), což je ale relativně střídmý nárůst o deset procent oproti stejnému období v roce 2019, tedy roku před pandemií. Až v tomto kontextu je patrné, jak zásadní byl pokles způsobený příchodem koronaviru. Podobný obrázek ukazují i další čísla, která Airbnb dalo k dispozici.

Počet zarezervovaných nocí a zážitků (které společnost také zprostředkovává) dosáhl na 83,1 milionu, což je o 197 procent více než v roce 2020, ovšem takřka stejně jako za totožné období v roce 2019. Jiné, dílčí parametry ukazují spíše optimistický obrázek – čistou ztrátu Airbnb dokázalo snížit z 507 milionů dolarů na 68 milionů (z 11 miliard na 1,4 miliardy korun).

„Nastává oživení cestovního ruchu a Airbnb je v čele tohoto trendu. V uplynulém roce jsme se soustředili na uspokojení měnících se potřeb našich hostů. Síla našich výsledků za druhé čtvrtletí naznačuje dvě věci: lidé jsou připraveni cestovat a Airbnb je připraveno je hostit,“ píše společnost ve svém čtvrtletním dopisu pro investory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň ovšem varovala, že faktory, jako jsou úspěšnost potlačení dalších variant viru a pokračování ve vakcinaci, budou zásadní pro další vývoj Airbnb. Společnost pod vedením Briana Cheskyho je tak trochu očekávání, co se ve světě bude dít, a čekají ji zlomové měsíce, což se projevilo i v tržním sentimentu. Akcie společnosti po oznámení výsledků klesly o čtyři procenta.

Na platformě je v tuto chvíli navíc (alespoň globálně) nejvíce nabídek na ubytování v historii. Jak ovšem vychází ze zjištění Seznam Zpráv, alespoň v tuzemsku se podle všeho Airbnb zatím příliš nepodařilo dostat na úroveň před pandemií. První prázdninový měsíc jasně ukázal, že do Prahy se turisté prozatím ve velkém nevrací a majitelé bytů, kteří je krátkodobě pronajímají, vydělávání sotva polovinu toho, co před covidem.

Ambivalentní situace panuje i na hotelovém trhu. Zatímco tuzemské hotely, které se přeorientovaly na českého zákazníka, mají v tuto chvíli v podstatě plno, ty zaměřené na turisty strádají. Vychází to z dat vyhledávače ubytování Explorio.cz. „I přes relativně otevřené hranice plánovala polovina českých rodin zůstat v Česku, po startu sezony jich byly už dvě třetiny. Hoteliéři a provozovatelé služeb, kteří na rodinnou turistiku vsadili, tak měli jistotu v podstatě plných rezervací,“ doplňuje František Peterka, šéf Exploria.

Na Slovensko vstupuje rozvozová služba Foodpanda. Vede ji české Dáme jídlo a obsadí rovnou 10 měst

Peter BrejčákPeter Brejčák

foodpanda2

Foto: Foodpanda

Kurýr rozvozové služby Foodpanda

0Zobrazit komentáře

Na Slovensko vstupuje německá skupina Delivery Hero, které patří i tuzemská rozvozová služba Dáme jídlo. Přestože také na slovenském trhu bude doručování jídel z restaurací, nákupů drogerie nebo i kytic a dalších produktů řídit stejný tým jako v Česku v čele s Filipem Finglem, ponese služba jiný název. Kurýři budou jezdit s logem mezinárodně působící značky Foodpanda.

Na slovenském trhu Foodpanda vyzve několik již zavedených zahraničních hráčů jako například finský Wolt nebo estonský Bolt Food, jež působí také v České republice, ale i lokální Bistro.sk, jež shodou náhod minulý měsíc za 50 milionů eur (1,3 miliardy korun) koupila další velká mezinárodní společnost Just Eat Takeaway.com od vydavatelství Ringier Axel Springer.

„Vidíme velkou příležitost a výzvu, jak uspokojit poptávku na trhu. Zákazníci požadují větší rychlost, flexibilitu, kvalitu služeb a intenzivnější sociální propojení místních možností. Víme, že máme potenciál uspokojit tuto poptávku všude tam, kde to dává smysl,“ říká Filip Fingl, který Dáme Jídlo dovedl do provozního zisku a útočí na miliardový obrat.

filip-fingl-min

Foto: Dáme jídlo

Filip Fingl nově řídí spolu s Dáme jídlo i slovenskou Foodpandu

„Nejdeme na trh, abychom zjistili, jak segment funguje, to už udělali jiní. Věřím, že díky našim zkušenostem s infrastrukturou v zahraničí budeme schopni poskytovat služby s mnohem širším dosahem. Zákazníkům, kteří používají službu Foodpanda, věnujeme čas, na kterém jim záleží,“ doplňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

galya-sargsyan-7

Přečtěte si takéV 70 letech založila Galya Sargsyan vlastní českou značku prádlaV sedmdesáti založila vlastní značku prádla. Pro své švadleny zavedla na Vysočině baťovský systém

Foodpanda začne působit rovnou v deseti městech, konkrétně v Bratislavě, Trnavě, Žilině, Trenčíně, Nitře, Banské Bystřici, Martině, Popradě, Prešově a Košicích. Zaměří se přitom na oblast tzv. quick commerce, kdy zákazníkům nabídne rychlé doručení nejen jídel z restaurací, ale také potravin, drogerie, květin a dalších produktů. Konkrétní nabídka v jednotlivých městech bude přitom záležet na lokálních partnerech.

„Nejsme jen klasická donášková služba, ale od začátku budeme poskytovatelem každodenních potřeb, budeme tedy k dispozici přímo u zákazníka se vším, na co si vzpomene a co mu momentálně chybí, ať už jde o potraviny nebo jídlo. Lidem přinášíme čas,“ dodává Filip Fingl. Stejné služby ostatně rozvíjí i v Česku, kde tento týden Dáme jídlo oznámilo expanzi s rychlým doručováním zboží všeho druhu i do dalších měst.