Akce jim odpadly, tak začalo Attendu pomáhat školám. Nástroj Učíme.se už používá přes dva tisíce učitelů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

marekmensa_1Story

Foto: Attendu

Spoluzakladatel Attendu a Učíme.se Marek Mensa

0Zobrazit komentáře

Ještě před čtyřmi měsíci by nejspíš podnikatel Marek Mensa neuvažoval o tom, že by mohl pomoci českému školství. Pandemická situace ale změnila všechno a jeho startupu Attendu, který provozuje software pro organizaci eventů, se po zákazu veřejných akcí částečně uvolnily kapacity.

Mensa a jeho kolegové nejdříve přemýšleli, co se svým byznysem udělat, a začali proto navrhovat nástroj na organizaci onlinových eventů. Nápad se ale příliš nechytil, protože organizátoři se v začátcích krize zdráhali dělat akce po internetu, hlavně kvůli absenci networkingu. Místo toho začali hromadně akce přesouvat na podzim.

Strategii tak otočili a místo pomoci vlastnímu byznysu se rozhodli věnovat jiným odvětvím, a to jak svým časem, tak nově navrženým prototypem. „Došlo nám, že navržená technologie může být použitelná i v jiných odvětvích a na základě rychlého průzkumu jsme objevili velkou propast a paralýzu ve školství,“ popisuje Mensa.

ucimese_1

Foto: Učíme.se

Nástroj Učíme.se se chce přízpůsobit potřebám škol

Vznikla tak iniciativa s názvem Učíme.se. De facto přes noc získal tým v dotazníku tisíc odpovědí, zjistil, co učitelé v nastalé situaci reálně potřebují, a získal první kontakty daleko vzdálené od jejich původního byznysu v podobě organizace eventů. Původní produkt, který chtěl tým Attendu aplikovat ve školství, se ale ukázal jako příliš složitý a chyběla v něm svěží komunikace, kterou žáci potřebují.

„Rozhodli jsme se, že oddělíme korporátní svět od školství a celý nástroj navrhneme od nuly,“ říká čtyřiadvacetiletý podnikatel. Učíme.se tak staví na klasických funkcích skupinových hovorů, ale na rozdíl od běžných aplikací má funkce vyvinuté na míru pro školy. Jde například o zvednutí ruky, vyvolání nebo zkoušení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mensa ostatně nechtěl vytvářet další komunikační nástroj jako takový, ale především vytvořit místo, které má v jednoduchém uživatelském prostředí simulovat skutečnou výuku. Učitelé tak mohou například nahrávat učební materiály nebo vytvářet konkrétní vyučovací hodiny. Celá platforma je přístupná přes web, není tedy potřeba nic stahovat. Registrují se navíc pouze učitelé, kteří žáky pozvou přes e-mail.

Spousta probdělých nocí

Od prvotního nápadu přes realizaci až po první uživatele uběhlo pouhých deset dní. „Těsně před Velikonocemi jsme otevřeli registraci pro prvních 100 zájemců. Kapacita se během pár hodin zaplnila. Na základě zpětné vazby jsme Učíme.se doladili a po Velikonocích jej spustili pro všechny,“ popisuje Mensa vývoj celé platformy.

ucimese_4

Foto: Učíme.se

Součástí Učíme.se jsou i různé statusy žáků

Nejdřív celý nástroj vznikal zcela interně v týmu Attendu, ale postupně se na něj nabalili i další dobrovolníci. Mensa zdůrazňuje hlavně velkou motivaci všech zúčastněných. „Bylo to hodně probdělých nocí, ale byli jsme hnáni vidinou pomoci. Teď z toho máme opravdu dobrý pocit,“ říká.

Dnes platformu používá přes dva tisíce učitelů a probíhá na ní 120 až 200 vyučovacích hodin denně. Za květen 2020 služba zaregistrovala 110 tisíc vstupů do výuky. Postupně přidával tým další funkce, jako je integrace videí, dokumentů, prezentací, podporu mobilních zařízení i praktické maličkosti, jako je upozornění na vypnutý mikrofon.

jindrich-faborsky

Přečtěte si takéMarketing Festival bude velkolepý i online, nechceme nudný webinář, říká Jindřich Fáborský v CzechCrunch PodcastuMarketing Festival bude velkolepý i online, nechceme nudný webinář, říká Jindřich Fáborský v CzechCrunch Podcastu

Odezva na celou iniciativu byla podle Mensy víc než pozitivní. „Ozývají se nám učitelky a učitelé a říkají, že jim to opravdu pomohlo a chtějí službu používat i nadále. Byli i tací, kteří nám na rovinu řekli, že se se svými žáky díky nám viděli poprvé od začátku krize,“ popisuje spoluzakladatel Attendu. Zajímavým zjištěním také bylo, že někteří učitelé dali Učíme.se přednost proto, že jde o čistě českou službu.

A co bude dál?

Původně do Učíme.se vložil tým Attendu veškerý svůj čas a díky tomu služba prý dnes žije tak trochu svým životem. Doteď je projekt zdarma, běží na serverech Attendu, ale taková situace pochopitelně není udržitelná věčně. Mensa a jeho tým už tak zvažují, jakým směrem se bude vzdělávací platforma ubírat dále.

online-vyuka-v-praxi

Foto: Učíme.se

Učíme.se používají už tisíce učitelů

„Přemýšlíme, jakým směrem Učíme.se nasměrujeme po stránce monetizace. V té formě, ve které je, ale zůstane zdarma. Hledáme věci navíc, za které by byli zákazníci ochotni zaplatit,“ říká Mensa s tím, že určité limitace mohou současní uživatelé očekávat například v kapacitě úložiště.

Platící zákazník by mohl přizvat například více účastníků, než je současných 35, což by podle Mensy mohlo otevřít dveře k užívání při workshopech nebo webinářích. Nástroj může nabídnout také třeba brandové přizpůsobení pro školy a firmy. Vývojářský tým totiž kontaktovalo už i množství firem a korporací a projevily o produkt zájem.

Další vývoj je ale v plánu i po školní stránce. Potenciál vidí tým propojení Učíme.se se školními informačními systémy, což může dát za vznik synergii a otevřít tím prostor například pro hybridní výuku.

Během pandemie se koordinaci onlinové věnuje i projekt organizace Česko.Digital nazvaný podobně, Učíme Online. O workshopy pro učitele nebo organizace sbírek počítačů projevily zájem stovky škol a zapojilo se více než 400 dobrovolníků. I tato iniciativa ale už hledí do budoucna a na další rozvoj získala pět milionů korun.

V Česku vzniká spousta skvělého pití, které lidé často neznají. E-shopy Lihovárek a Destilerka se to snaží změnit

Peter BrejčákPeter Brejčák

lihovarek-boxedStory

Foto: Lihovárek

Zakladatelé e-shopu Lihovárek Jakub Gottwald a Zdeněk Linc

0Zobrazit komentáře

Duo Jakub Gottwald a Zdeněk Linc před čtyřmi lety vyrazilo do Ostravy na Marketing Festival a také na Stodolní. Jak sami říkají, nejprve za vzděláním a pak za zábavou. Při tahu známou ulicí plnou barů a klubů se dvojice kamarádů zhrozila, že tamní podniky nabízejí moře zahraničních značek alkoholů, ať už šlo o whisky nebo rumy, zatímco klasickou českou pálenku maximálně tak jednu.

Vznikl proto nápad na tvorbu specializovaného e-shopu s nabídkou ryze českých, řemeslných pálenek. Kvůli zaneprázdněnosti obou kamarádů se však realizace nápadu pořád odkládala, a to až do Zdeňkovy svatby, kdy Jakub nakoupil a nafotil první sortiment, připravil e-shop, získal potřebná povolení a spustil Lihovárek – o kterém dal Jakub Gottwald Zdeňkovi Lincovi vědět během svatební gratulace.

„Chceme, aby alkohol, který u nás vzniká, byl brán vážně. Patří k nám a je čas ho vrátit na přední pozice, kam patří. Vzniká u nás spousta skvělého pití, které lidé často ani neznají. Vezměte si kdoulovici, to je pálenka, která je extra zajímavá a konzumenty po ochutnání obvykle hodně baví,“ popisuje pro CzechCrunch třiatřicetiletý Linc.

lihovarek-2

Foto: Lihovárek

Zdeněk Linc a Jakub Gottwald

„Nejzajímavější je fakt, že trh s tuzemským alkoholem je hodně zajímavý a v zásadě si myslíme, že se na něm moc neinovovalo a neměnil způsob prodeje. To se prostě snažíme postupně změnit a věříme, že se nám povede potrápit stávající velké hráče. Máme k tomu dobré předpoklady naším marketingovým a produktovým backgroundem,“ doplňuje Lincův dvaatřicetiletý parťák Gottwald.

Svatební dar se na trhu ujal – zatímco předloni alkoholový e-shop zaznamenal prodeje na úrovni stovek tisíc korun, loni to už byly miliony a podle plánu by měly letos tržby narůst na nižší desítky milionů korun. Díky tomu a také díky podpoře od FFF, tedy přátel, rodiny a bláznů (z anglického friends, family and fools), se dokáže Lihovárek ufinancovat sám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V sortimentu mají zákazníci – ne překvapivě – největší zájem o ovocné destiláty a likéry, které tak tvoří majoritu. Nezanedbatelnou část s 15 procenty na obratu však tvoří například i gin a obchodníci předpokládají, že se do konce roku na stejný podíl dostane také česká whisky.

Ze Stocku k vlastnímu e-shopu

O tři roky později než zmiňované podnikatelské duo se na stejnou odnož e-commerce trhu rozhodl vstoupit i Pavel Švarc, který předtím působil například jako obchodní ředitel společnosti Stock Plzeň-Božkov, která patří k předním producentům lihovin ve střední a východní Evropě. Po působení v několika firmách se však Švarc rozhodl jít vlastní cestou.

Když se dnes podíváte na regál, tak v něm naleznete zboží domácích lihovin v cenách do 150 korun a pak zahraniční prémiový alkohol nad 300 korun. Trendově roste prémiový alkohol už dlouhodobě, lidé hledají kvalitní pití, ale výběr mají jenom v zahraničním sortimentu. To byl pro mě impuls se nad tím trochu zamyslet, a proto vznikla Destilerka.cz,“ vypráví svůj příběh třiačtyřicetiletý podnikatel.

svarc

Foto: Bohemia Spirit

Pavel Švarc, zakladatel Destilerka.cz

Internetový obchod Destilerka.cz zahájil prodej loni v září a od té doby dokázal na tržbách získat první miliony korun. Prodeje však podle slov Švarce jdou lépe, než bylo plánováno, a díky tomu očekává, že se mu podaří udělat e-shop soběstačným dříve. Z konkurenčního a staršího internetového obchodu si přitom vrásky nedělá.

„Abych řekl pravdu, v e-shopech moc konkurenci nevnímám. Ne, že by tady nebyly, ale kopám za české výrobce na celkovém trhu,“ přiznává Švarc. „Pro nás jsou spíš konkurence mezinárodní značky. Klasický levný tuzemák, vodka nebo fernet není naše cílová skupina. Koneckonců, já jsem strávil nějaký rok ve Stocku a Fernet Stock mám hodně rád, jenom to je na nás moc velká masovka.“

„Podpora domácí produkce je zásadní pro českou hrdost, sebedůvěru a ekonomiku.“

Podobně to vidí i zakladatelé Lihovárku, kteří reálně ve svém úzkém zacílení a v práci s budováním značek jako konkurenci vnímají spíše zahraniční whisky a rumy. „S těmi se vlastně přetahujeme o zákazníka,“ zamýšlí se Linc a zmiňuje, že ostatní obchodníci se na trhu zaměřují právě na zahraniční pití. Zákazníci už vědí, že to dobré a české najdou u nás. Naší cestou, jak proti nim bojovat, je právě důraz na lokálnost a kvalitu.“

Růst i během pandemie

Lihovárek ani Destilérku podobně jako další e-commerce hráče výrazněji neoslabila ani pandemie koronaviru a vládní nařízení o zavření provozoven. V případě prvního jmenovaného alkoholového e-shopu, který v prvním kvartálu meziročně vyrostl osminásobně, se akorát nepovedlo otevření vlastní prodejny, které přišlo v nejnevhodnější chvíli.

destilerka

Foto: Destilerka.cz

E-shopy Destilerka i Lihovárek staví na českém pitivu

„Pravda je, že kdyby pandemie nedorazila, rostli bychom rychleji. V březnu jsme otevřeli kamenný obchod ve Vršovicích a vláda nám ho obratem zavřela,“ usmívá se nad nepřízní osudu Gottwald. Díky nařízení však podnikatelské duo získalo čas prostory pořádně „vyleštit“, aby mohli plánované degustace probíhat v adekvátním prostředí. Obchod už je teď znovu otevřený, což se podepisuje i na tržbách. Ty přitom během krize nerostly až tak moc, jak by někteří očekávali.

„Většina lidí si myslí, že jsme během krize museli růst doslova překotně, že Češi uzavření ve svých domovech popíjeli. Pokud ano, pak se věnovali pití levnějšího segmentu, což je vzhledem k obavám o příjem domácností pochopitelné. Sami to vidíme na našem aktuálním prodejním hitu – zelené,“ popisuje Gottwald s tím, že se v Lihovárku během uzavření hospod snažili svým dodavatelům, kterých se krize dotkla existenčně, pomoct alespoň reklamou.

zoot

Přečtěte si takéOzdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z EconeaOzdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z Econea

lapidarium

Přečtěte si takéVýstaviště otevřelo Lapidárium, krásná budova prošla rekonstrukcíVýstaviště otevřelo Lapidárium. Jedna z nejkrásnějších budov prošla rekonstrukcí

Růst prodejů zaznamenala také Destilerka, která je během posledních měsíců dokázala zdvojnásobit. Švarc za tímto růstem vidí několik faktorů, jako například vstup generace třetího věku do e-commerce světa, levnější marketingové možnosti na trhu, další rozšíření sortimentu či iniciativa Kup českou flašku zaměřená na podporu malých domácích likérek, kterým v posledních měsících klesl obrat až o 90 procent.

„Z toho všeho pramení naše cesta. Myslíme si, že podpora domácí produkce je zásadní pro českou hrdost, sebedůvěru a ekonomiku, což teď ukazuje současná situace. Náš cíl je proto vybudovat středně velký e-shop, který bude vždy jenom o českém zboží. A naše vize je strašně jednoduchá, my chceme docílit toho, aby v domácnostech i barech bylo alespoň 50% zastoupení prémiových českých a moravských destilátů,“ dodává Švarc na závěr.