Akcionáři miliardového food delivery startupu Blue Apron žalují vedení za mylné informace při IPO
I vedení malých startupů je pro jejich zakladatele mnohdy velkým problémem – často exekutivní rolí nepolíbení zakladatelé totiž dostanou do ruky obrovskou moc, řídit celý svůj byznys, ale zároveň i zopovědnost, za další vývoj, udržení příjmů či zaměstnance. Ještě větším problémem pak může být řízení takového startupu, který již přeroste v korporaci a chce rapidně růst.
Někdy to může být pochybení jednotlivce, někdy zase skupiny lidí. Podobně se to nyní děje i uvnitř amerického food delivery startupu Blue Apron, který na týdenní bázi dováží lidem ingredience a recepty v přesném poměru tak, aby je zvládli během chvilky připravit. Firma v červnu dokončila svůj vstup na burzu a při úvodní nabídce akcií nabrala 587 milionů dolarů při třímiliardové valuaci.
To jsou na startup, který vznikl teprve před 5 lety, úctyhodná čísla. Několik akcionářů ovšem v posledních týdnech na Blue Apron podalo žalobu za podání mylných informací při IPO, které měly údajně vést k umělému navýšení hodnoty a k ujištění investorů, že je vše zcela v pořádku, i když podle všeho není.
Jedním z důvodů jejich rozhořčení je podle serveru VentureBeat fakt, že Blue Apron zatajil zpoždění ve fulfillment centru v New Jersey, které vedlo ke zpožděnému doručování objednávek, že firma plánovala v druhé polovině letošního roku rapidně snížit náklady spojené s reklamou, což mohlo vést ke snížení příjmů a zároveň, že Blue Apron věděl o plánech Amazonu na spuštění podobné služby, pro níž si dal patentovat novou ochranou známku.
Tvrdá realita
Akcie Blue Apronu se kolem IPO obchodovaly přibližně za 10 – 10,5 dolaru, nyní po vzešlých problémech spadly až na hranici 5,24 dolarů na akcii, což je přibližně 48% pokles. Firma tak podle měřítek ztratila svůj unicorn status, tedy takzvané místo mezi miliardovými startupy a dokud se situace nevyřeší, nevypadá to, že by se mělo něco změnit.