Alarm na máslo i pastu a nejdražší iPhony na světě. Jak se žije v Turecku, které drtí obří inflace?

Turecká inflace je nejvyšší v Evropě, růst cen stoupající až k 80 procentům obyvatele trápí dlouhodobě. Zažili jsme zdražování na vlastní kůži.

Iva BrejlováIva Brejlová

Hlavní turecké město Ankara a mešita Kocatepe

0Zobrazit komentáře

Už roky Turci bojují s inflací, která každý měsíc dosahuje vysokých desítek procent. Centrální banka proti ní po dlouhé době začala bojovat konvenčními metodami, obyvatelé ale zatím za běžné nákupy i bydlení připlácejí násobky. Míra inflace v Turecku nedávno překročila 64 procent a nejvyšších hodnot má dosáhnout v příštích měsících, praví předpovědi tamních tvůrců měnové politiky. Přitom jejich čísla podle obyvatel realitu vykreslují poněkud pozitivněji, než jaká je ve skutečnosti.

„Podívejte se třeba na tenhle telefon,“ říká mi manažer jednoho z tureckých hotelů, když mávne rukou ke stolu, kde si položil svůj iPhone. „Všude po světě stojí tisíc dolarů. Tady dva,“ dodá věcně, bez emocí. Konkrétně iPhony jsou v Turecku podle mnoha přehledů s velkým odskokem vůbec nejdražší na světě.

Česko, v tomto žebříčku na čtvrtém místě, si v porovnání také nevede příliš dobře – i tak byl loni rozdíl konkrétně v případě iPhonu 14 mezi Českem a Tureckem v přepočtu přes 13,5 tisíce korun. Tyto přístroje totiž mají v zemi speciální daň, která má za následek, že tamní vláda získává z prodeje jednoho telefonu víc, než kolik na něm vydělá samotný Apple.

Ve skutečnosti to, že jsou výrobky z ciziny drahé, je tu v národním zájmu. Turecko například stálo o to, mít vlastní, národní značku auta, kterou by se mohlo chlubit, a po letech příprav loni takové vozy skutečně ze společného podniku několika tamních automobilek vyjely. Jen týdny před touto slavnou událostí se ve velkém měnily daně na auta. Třeba vozy dovážené z Číny zatížila speciální 40procentní přirážka, naopak první model oslavovaného vozu se jménem Toggu úpravami daní spadl do kategorie, ve které se proti dřívějšímu nastavení o desítky procent snížily.

Jen těžko v Turecku najdete restauraci, která by neměla ceny ve svých menu mnohokrát přelepené. A pokud se vám podaří nahlédnout na ty původní, nezřídka se jedná třeba o čtvrtinu částky, za kterou nyní podnik jídlo prodává „Tak třeba každý chodí na kebab. Dřív stál pro čtyři lidi 150 tureckých lir. Teď je to 800,“ dodává hotelový manažer a mluví o zdražování, které se událo během několika měsíců, kdy částka stoupla v přepočtu na českou měnu o téměř 500 korun.

ercyies

Přečtěte si takéCestou lávy. Jak se lyžuje v Turecku na sopce?Cestou lávy. Jak se v Turecku lyžuje na sopce, která stoupá do výšky téměř čtyř kilometrů?

Změny cen mají za následek daleko úspornější chování Turků, což způsobuje, že toho obchodníci méně prodají, a následně méně vydělají. Tím se dál zrychluje nejen potřeba ještě víc šetřit, ale řadě lidí docházejí možnosti, jak vůbec zaplatit to nejzákladnější.

Na skutečnost, že nelze vyjít, si stěžuje pětačtyřicetiletý Yavuz, který prodává na trhu v Istanbulu. Padesátiletý Erol Güneş, prodavač kabelek na trzích, řeší situaci kreditními kartami, kterých má v peněžence deset a zatím na nich dluží asi 150 tisíc korun. Tak jako on to prý dělají všichni.

V pouličních průzkumech lidé uvádějí, že chodí spát hladoví a lidé ve věku nad 70 let prý musejí znovu začít pracovat, protože jim důchod nestačí. Minimální mzda dosahuje asi 12 700 korun, hotelový manažer pak odhaduje opravdový průměrný plat, který se může lišit od oficiálních čísel, na 600 až 900 eur, tedy něco mezi 15 a 22 tisíci korunami. Pracuje se obvykle šest dní v týdnu.

Možností přilepšit si je také víc práce, alespoň tam, kde je, tedy především v turistických oblastech. A tak jeden z taxikářů říká, že si vydělá slušně, tedy asi tisíc eur měsíčně. Když pracuje každý den 14 až 15 hodin.

Růst cen o 85 procent

Rychlý růst cen není pro Turky novinkou. Jeho příčinou jsou rostoucí náklady na energii a slabá domácí měna, která zdražuje dovoz. Za ní stojí do velké míry hospodářská politika prezidenta Recepa Tayyipa Erdoğana. Ten požadoval nízké úrokové sazby za každou cenu v přesně opačné představě, než má o fungování ekonomiky zbytek světa: podle něj v takovém případě inflace klesne. Místo toho však prudce vzrostla a v říjnu 2021 dosáhla více než 85 procent. Nejvíc za zhruba čtvrt století.

Opačný kurz zahájili regulátoři po loňských volbách, které Erdoğan opět vyhrál a s jejichž zpochybňováním se v Turecku setkáváme téměř u každého, kdo je ochotný se o tématu bavit. Ekonomika po úpravách směru reaguje se zpožděním, i tak začal v následujících měsících růst cen mírně zpomalovat. Aktuálních téměř 65 procent je tak ve skutečnosti pozitivní číslo – ovšem ne pro reálný život obyvatel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V některých supermarketech máslo, zubní pastu, olivový olej či dětskou výživu v regálech jistí alarm. Speciální kategorií je pak bydlení. Jeho ceny rostly během posledního roku násobně, a to platí pro nájmy i prodeje. „Dřív stál byt v 1,5milionovém městě asi 100 tisíc eur,“ přibližuje Fatih, který pracuje v turistickém ruchu. „Dnes to může být 800 tisíc, ale i víc,“ dodává. V přepočtu na koruny se bavíme o 2,5 milionu a 20 milionech.

Podle něj ceny žene vzhůru nejen stav ekonomiky, ale i skutečnost, že se do Turecka ve velkém stěhují Rusové. Jak ti, kteří nesouhlasí s válkou proti Ukrajině, tak ti, kteří se snaží vyhnout mobilizaci. V obou případech jsou bohatší než místní, skupují nemovitosti na trhu a ceny tak šponují do úrovní, které si Turci nemůžou dovolit.

„Inflace ničí střední třídu a vede k extrémům. Bohatí bohatnou, chudí chudnou,“ hodnotí ekonom Şeref Oguz. Nevěří vládní prognóze, která hlásá, že inflace do konce roku klesne na 34 procent. I proto, že měnová politika je díky vlivům Erdoğana nevyzpytatelná. Navíc loni vláda rozdávala miliardové předvolební dary. Letos v březnu se mají konat volby další, tentokrát komunální, mimo jiné v Istanbulu. A odborníci očekávají, že velké předvolební dary se dostanou ke slovu znovu.

S přispěním ČTK

Zlín pořídí systém za 200 milionů. Pohlídá přestupky řidičů, bezpečnost chodců a odvede ze zácpy

Na konci roku 2026 by měl být Zlín o krok blíž k moderní a samořiditelné dopravě. Chystaný systém pohlídá i to, zda řidič respektuje červenou.

Eliška NováEliška Nová

inteligentni-system-1

Foto: Zlín.eu

Křižovatka v novém dopravním systému města Zlín

0Zobrazit komentáře

Zlín by chtěl být městem, kde lidé nestojí v dopravních zácpách a chodci se cítí bezpečně. Za přání nyní zaplatí 200 milionů korun, splnit by se mělo na konci roku 2026. Zajistit to má technologie, která umožňuje, aby auta komunikovavala mezi sebou i s vybranými křižovatkami.

Krajské město se rozhodlo, že na své silnice a přechody umístí inteligentní telematický systém, jehož součástí je speciální komunikační technologie C2X. Zatímco od letošního roku jí jsou povinně vybavena všechna nově vyrobená auta, ve Zlíně by ji mělo mít na 45 křižovatek.

Od novinky si město slibuje hned několik benefitů. Jednak bude hlídat plynulý provoz. I když na jedné straně města vyjedete bez překážek, díky propojení vám přijde upozornění, že na opačné straně města je zácpa, a pokud v ní nechcete stát, je potřeba snížit rychlost. Druhým plusem je možnost zvýhodnit městskou hromadnou dopravu.

Pokud pojede trolejbus, který by jen o fous nestihl zelenou a musel na křižovatce stát, chytrý systém kvůli němu zelenou prodlouží, a trolejbus tak projede. Tím by se měly zrychlit spoje hromadné dopravy. Do třetice pak auta dostanou hlášku, že se blíží sanitka nebo hasiči a řidiči budou moci udělat místo ještě před tím, než uslyší houkání.

inteligentni-system

Foto: Zlín.eu

Více bezpečno by mělo být i pro chodce

Systém by měl zároveň upozornit na chodce, cyklisty nebo dokonce náledí. Bezpečněji by se ale na křižovatkách vybavených novou technologií měli cítit právě i chodci. Ti by na přechodech měli vidět odpočítávání, kdy bude zelená končit, čímž získají čas zvážit, zda ještě stihnou přecházet. Dalším benefitem je i to, že červená nebo zelená už by neměly být vidět jen na semaforu, ale čára v příslušné barvě se bude promítat i na přechod. Toho by si měli všimnout například i ti, kdo koukají do mobilu.

Zároveň bude technologie hlídat, aby byl provoz ve městě podle pravidel. „Systém bude dokonalou pastí pro nezodpovědné řidiče, jelikož bude umět rozpoznat a současně předat informaci o nejčastějších přestupcích, které trápí město Zlín, a to hlídání zastavení v křižovatce, průjezd na červenou, otáčení vozidel v křižovatce a ohrožení chodců na přechodech. Způsob a rozsah kontroly se přitom budou dál konzultovat s městskou i státní policií,“ uvedl radní pro dopravu Václav Kovář.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

david

Přečtěte si takéŽidle za dva miliony a kávovar za milion. Patřily Davidu LynchoviSkládací stolička za dva miliony? Seděl na ní David Lynch, jeho kávovar se v aukci prodal za milion

Inteligentní systém bude fungovat díky dopravnímu a informačnímu dispečinku ve vlastnictví města. Ten bude napojený na všechny ostatní dispečinky ve městě a budou se zde v aktuálním čase zpracovávat všechna data o dopravě ve Zlíně. Na základě nich pak bude přicházet s operativním řešením dopravních situací.

S dispečinkem město pořídí také nové semafory, datové sítě, senzory a další moderní technologie, které pomáhají s řízením dopravy v reálném čase. Zároveň budou systémem vybaveny také vozy hromadné dopravy a záchranáři. To vše by se mělo začít realizovat v polovině roku 2025 do konce roku 2026.