Alza představila nové tržiště a cílí s ním na miliardový obrat. Je to pro nás klíčová priorita, říká Petr Bena

Peter BrejčákPeter Brejčák

alza-vydej-showroom-holesovice2Insider

Foto: Alza

Hlavní showroom Alzy v Holešovicích

0Zobrazit komentáře

Největší tuzemský e-shop Alza pokračuje v budování svého tržiště. Česká e-commerce jednička, jež loni v obratu překonala 37 miliard korun, oznámila vznik nového portálu Alza Marketplace, ve kterém chce snižovat bariéry pro zapojení třetích stran, mezi nimiž figurují různé další e-shopy či výrobci, a urychlit tak rozšiřování nabídky pro zákazníky. Na jednom místě se tak propojí dva stávající programy pro externí dodavatele zboží, Dropshipment a Partner.

„Rozvoj Marketplace je jednou z cest, díky nimž můžeme zákazníkům nabízet širší nabídku zboží ze stále více kategorií, jako je alkohol, nábytek nebo móda,“ popisuje Petr Bena, místopředseda představenstva firmy s tím, že velká prodejní tržiště, v nichž dodavatelé získají zázemí i další odbytový kanál, jsou světovým trendem v oblasti e-commerce a způsob prodeje, kterému v Alze věří.

„Další rozvoj partnerského prodeje jsme definovali jako jednu z našich klíčových priorit pro tento rok. Spojení stávajících programů do Marketplace, a tedy jednoho propojeného portálu, kdy obě do té doby odděleně vyvíjené platformy mohou vzájemně těžit ze svých výhod, usnadní škálovatelnost a jeho budoucí růst. Pro jednotlivé napojené dodavatele tak bude například mnohem snadnější nabízet jak fyzické zboží, tak poukazy,“ doplňuje pro CzechCrunch Bena.

Tuzemská e-commerce jednička ostatně není jediná, která na velký trend v podobě tržišť naskakuje. Svoje tržiště buduje Mall Group, přidávají se oboroví hráči jako Zoot (který je navíc zapojen i do tržiště Alzy) nebo Pilulka a z globálních gigantů pak své aktivity v této oblasti v Česku rozšiřuje také Amazon a jeho konkurenční eBay. Podobně jako její konkurenti, ani Alza příliš podrobností například o objemu prodejů přes své tržiště neprozrazuje.

petr-bena-2-regular-min-as

Foto: Alza.cz

Místopředseda představenstva Alza.cz Petr Bena

„Program Dropshipment začala Alza výrazněji rozšiřovat před rokem a půl, podíl na celkovém obratu firmy tedy ještě není příliš velký. Partnerský prodej má však pro nás velký potenciál, neustále jej rozvíjíme a jen za loňský rok se tržby z této formy prodeje více než ztrojnásobily a od začátku letošního roku již vzrostly o dalších 136 procent,“ popisuje Bena.

Podíl na celkovém obratu je však podle jednoho ze dvou místopředsedů představenstva firmy jen jedním směrem pohledu na rozvoj partnerského prodeje. Za stejně důležitou pro zákazníky označil možnost otevírat nové segmenty, zejména když se Alze podaří začít spolupráci s velkými hráči, jako to bylo například u alkoholu nebo tištěných knih.

Další miliardový byznys

„Velký potenciál má i spolupráce s menšími a malými partnery, kteří vhodně doplní naše dosavadní portfolio,“ doplňuje Bena s tím, že na tržiště Alzy je aktuálně napojených 1 400 partnerů nabízejících více než 300 tisíc položek fyzického zboží i poukazů. Celkově e-shop počítá s tím, že se Alza Marketplace letos stane „plnohodnotně dospělým“ segmentem, jak interně označuje kategorie s obratem vyšším než jedna miliarda korun. Loni takových bylo celkem patnáct.

„Stejně jako u obratu pro nás ani počty zalistovaných nebo prodaných položek nejsou natolik zásadní jako to, že díky zapojení různých partnerů, kteří jsou odborníky na daný sortiment, můžeme otevírat nové segmenty a rozšiřovat nabídku pro zákazníky. Kromě již zmíněného alkoholu nebo knih touto formou nabízíme například hudební nástroje, široké portfolio ze segmentu auto-moto, osvětlení nebo nábytek,“ vyjmenovává Bena.

Právě nábytek je pro Alzu jedním ze segmentů, v němž může díky expedici zboží přímo ze skladů partnerů rozšiřovat nabídku také o výrobky, na které své sklady a další části logistického řetězce nemá úplně stavěné. Naopak v segmentech s rychlejší obrátkou (knihy, auto-moto) je už Alza schopná nabízet i naskladnění a expedici přímo ze svého skladu, čímž se více posouvá do oblasti tzv. dropshipmentu, tedy kompletního outsourcingu péče o logistiku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším krokem v rozvoji tržiště bude jeho otevření také v zahraničí, aby na jedné straně Alza umožnila partnerům exportovat, ale aby také zahraniční hráči mohli prodávat skrze její platformu zde v Česku. Ještě předtím však dojde k postupné konvergenci dvou systémů prodeje (zboží a poukazů) na jedno místo.

Zmíněné dárkové poukazy jsou na Alze novinkou, v níž od konce loňského roku umožňuje partnerům tvořit a prodávat dárkové vouchery na spektrum služeb od ručně vyráběného textilu, přes zážitky až po poukazy na wellness pobyty nebo kurzy a workshopy. Na první pohled se tak zdá, že se e-commerce jednička přibližuje zážitkovým portálům jako Slevomat.

„Se Slevomatem bychom náš prodej poukazů srovnávat nechtěli,“ říká však Bena s tím, že touto možností dalšího napojení na její e-shop Alza nechce konkurovat zavedeným portálům nabízejícím poukazy. „Pro nás je na jedné straně zásadní rozšíření nabídky pro naše zákazníky, když dlouhodobě například poukazy pro nákup patří mezi jedny z nejoblíbenějších ‚dárků na poslední chvíli‘,“ upřesňuje.

„Zároveň tím otevíráme snadnou cestu do online prostředí pro podnikatele, kteří třeba ani nemají vlastní e-shop a takto se mohou opřít o naši robustní e-commerce platformu, fungující marketing a širokou zákaznickou základnu,“ dodává Petr Bena.

Každý den byl plný nervozity, hodnotí loňský rok zakladatelé Mixitu. Rozeslali dva miliony tubusů müsli a utržili půl miliardy

Peter BrejčákPeter Brejčák

mixit

Foto: Mixit

Zakladatelé Mixit Tomáš Huber a Martin Wallner

0Zobrazit komentáře

Uplynulý rok českého výrobce müsli a provozovatele e-shopu Mixit v mnoha ohledech předčil očekávání. Zakladatelé a majitelé Tomáš Huber a Martin Wallner rovnou přiznávají, že šlo o vyčerpávající období, v němž výrazně překonali své původně stanovené cíle. Předchozí plány o meziročním růstu na úrovni 30 procent totiž nakonec překonali více než dvojnásobně.

V posledním fiskálním roce, který pro Mixit skončil letos v březnu, společnost podle vyjádření pro CzechCrunch celkově utržila 490 milionů korun s meziročním růstem téměř 70 procent a ziskem pohybujícím se v nižších desítkách milionů korun. Debatu o hospodářských výsledcích však dvojice zakladatelů pořád směřuje spíše k reálným lidem.

„Upřímně raději říkáme, že jsme za ten rok rozeslali zákazníkům v pěti zemích přes dva miliony tubusů. Pták na tubusu doletěl do stovek tisíc domácností a více než tisícovky kamenných obchodů i e-shopů. Tato statistika nám přijde taková hřejivější, za těmito čísly jsou totiž zřetelněji vidět skuteční zákazníci, kteří nám fandí a každým nákupem nás podporují v ještě intenzivnější práci a vymýšlení dobrot,“ říká Huber.

„Obrat zní sice asi jako zajímavé číslo, ale pro nás je mnohem větším měřítkem úspěchu, že nám přibývají zákazníci, zůstávají s námi stávající a daří se nám růst, aniž bychom museli dělat jakékoliv kompromisy v tom, jak jsme Mixit před jedenácti lety stavěli. Jsme větší, je nás více, spoustu věcí děláme profesionálněji, ale pořád jsme vlastně stejní,“ doplňuje svého byznysového partnera Wallner.

tomas_huber_martin_wallner_mixit-min

Foto: Mixit

Zakladatelé Mixit Tomáš Huber a Martin Wallner

Když však vývoj loňska popisují, přiznávají, že celou firmu naučili ještě rychlejší adaptaci novinek i odvážnějšímu rozhodování. Pandemie koronaviru a zavřené obchody jsou totiž jen jedním ze střípků mozaiky. „Uplynulý rok byl těžký pro všechny a ani po obratové stránce nebyl vliv tohoto období pro Mixit tak pozitivní, jak by se s odstupem času mohlo zdát,“ popisuje Huber.

Jako příklad zmiňuje první jarní pandemickou vlnu, která takřka zastavila velkoobchodní objednávky, jež se předtím na celkovém obratu podílely ze 30 procent a směřovaly do prodejen zdravých výživ či dalších kamenných obchůdků. Mixitu však pomohlo, že si k nim zákazníci našli cestu právě přes e-shop.

Dalším výrazným vlivem rychlého růstu pak pro prodejce müsli bylo, že v posledním fiskálním roce byly rovnou dvakrát Velikonoce, které jsou po Vánocích druhou nejsilnější sezonou. „Takže i kalendář nám tentokrát hrál do karet,“ říká Wallner.

Dodává však, že zásluhy patří i produktové a marketingové části firmy, ale také historicky nejrychlejšímu zvětšování expedičních kapacit na schopnost realizovat šest tisíc objednávek denně. Pochvaluje si i práci s HR týmem, kdy firma zaměstnala mnoho lidí přicházejících z covidem postiženějších sektorů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň Mixit za poslední rok představil zatím největší množství nových produktů a produktových řad, čímž oslovil i nové zákazníky. Jejich báze jen v Česku, kde značka působí jedenáct let, vzrostla o 35 procent a ve všech zemích, kde působí (kromě Česka jde o Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko), přilákala přes 160 tisíc nových zákazníků.

Jako perličku uplynulého roku pak zakladatelé Mixitu označují televizní kampaň, do níž investovali poprvé ve své historii. Po letech budování visibility značky v online prostoru tak došlo k obohacení marketingového mixu, což předtím nechtěli Huber s Wallnerem uspěchat, nakonec jsou však s výsledkem spokojeni.

„U firmy naší velikosti jde stále o velmi nákladnou položku a je třeba ji vnímat jako investici do budoucna. A nebudu lhát – to, že jsme se jako firma odměnili televizní reklamou, udělalo radost nejen nám, ale celému týmu, našim příbuzným a kamarádům. Telka je telka. A když vám zavolají babičky, že byl Mixit v televizi, pocitu hrdosti se prostě neubráníte,“ usmívá se Huber.

„Pro nás to byl rok, kdy nebylo nic dle normálního očekávání a každý den byl plný nervozity.“

Výčet všech faktorů ovlivňujících růst v posledním roce je tak pro Mixit opravdu dlouhý. „Pro nás to byl rok, kdy nebylo nic dle normálního očekávání a každý den byl plný nervozity, jak to společně zvládneme. Během první vlny se střídaly vlny extrémního nezájmu a extrémní poptávky podle toho, jak vláda oznamovala, co a jak se bude zavírat a jaký je výhled,“ popisuje Wallner.

Samotné léto pak bylo pro Mixit překvapivě silné a tradiční okurková sezona nenastala, což zakladatelé firmy připisují tomu, že zákazníci tolik necestovali a na chatu si mix müsli vezmou spíše než do kufru k moři. „Rekordní vánoční sezóna u nás dopadla více než skvěle díky tomu, že do sebe zapadlo všechno přesně, jak mělo,“ říká Tomáš Huber.

„Výroba šlapala na plno, expedici jsme během roku na tuto sezónu připravili a přebudovali tak, abychom mohli expedovat až 6 000 objednávek denně a celý tým táhl pevně za jeden provaz, čili jsme vůbec nenabrali skluz,“ vyjmenovává Huber s tím, že firma jednoduše dělala, co mohla, aby předcházela rizikům, ale zároveň jí částečně i přálo štěstí.

mixit-tomas-huber-martin-wallner2-min

Foto: Mixit

Spoluzakladatelé Mixitu Tomáš Huber a Martin Wallner

Mixitu se zároveň dařilo dobře například i v Rumunsku, kam expandoval v loňské předvánoční sezoně. V silné dny tam e-shop zaznamenává sto objednávek denně, což zakladatelům podle jejich slov dělá radost, i když dlouhodobé stanovené cíle jsou pochopitelně mnohem větší. Co se týče dalších aktuálních plánů, například v produktové oblasti, tam je duo stojící za Mixitem tajemnější.

„Zhruba na konci června představíme úplně novou produktovou řadu, kterou nejspíš od Mixitu nikdo moc nečeká. A také se v tu dobu vrátí hit jara – lyofilizované sýry. Ty jsme představili 1. dubna a zásoba měla vydržet až do června, ale zaprášilo se po nich během dvou týdnů,“ popisuje Wallner.

Aktuálně největší výzva Mixitu je otevření dalšího zahraničního trhu koncem letoška nebo začátkem příštího roku, konkrétní plány však zakladatelé nesdělují. Dále pak prodejce müsli bude muset zvládnout přechod na nový e-shop a nové interní systémy nebo procesy. Některé z vytyčených výzev jsou však i více pozitivní. „Celofiremní večírek, jakmile to hygienické podmínky dovolí. Protože už se nám stýská a je po tom všem co slavit,“ dodává Huber.