Americká armáda vyvíjí stroj, který může změnit výsadkové operace. Zájem by mohli mít letci i mariňáci

Dokáže létat, ale umí se i plížit těsně u vodní hladiny, čímž šetří palivo. Řeč je o novém letounu, který chce stvořit agentura DARPA.

liberty-lifter1

Foto: General Atomics

Vizualizace konceptu od General Atomics

0Zobrazit komentáře

Pod písmeny DARPA se ukrývá označení pro americkou agenturu ministerstva obrany zabývající se vývojem nových vojenských technologií. Touto činností na sebe vždy strhávala velké množství pozornosti a budovala okolo sebe auru tajemna. Mezi její nejnovější projekty patří letoun, který má být schopen rychle přepravit vojáky i techniku tisíce kilometrů daleko a nepotřebuje k tomu ani letiště.

Když Sověti v roce 1957 vypustili Sputnik 1, odpálili tím nejen první vesmírnou družici, ale i kosmickou éru lidstva. Američané v ten moment mohli jen nevěřícně sledovat, jak jim ujíždí technologický vlak, což je o rok později vedlo k rozhodnutí založit agenturu, jejímž úkolem bylo udržet technologický náskok ozbrojených sil. Tato agentura funguje pod jménem DARPA dodnes a mezi její poslední projekty patří i obří transportní letadlo, které se dokáže vznášet vysoko v oblacích, ale také letět téměř přitisknuté k vodní hladině a tím šetřit cenné litry paliva.

Projekt nazvaný Liberty Lifter spadá do kategorie takzvaných ekranoplánů, tedy experimentálních letounů, které na první pohled vypadají jako hydroplány. Na rozdíl od nich však vodní hladinu nevyužívají jen ke svému vzletu a přistání, ale těsně nad ní se dovedou i pohybovat na delší vzdálenosti. Využívají přitom principu vzduchového polštáře, který se tvoří mezi vodou a křídly letounu. Nejen že tento polštář zabraňuje stroji klesnout, ale také se díky němu značně šetří na palivu.

O technologii nazývanou WIG (wing in ground effect) se v minulém století aktivně zajímal Sovětský svaz, který vyvinul hned několik jejích prototypů. Z důvodu častých havárií však její zkoumání ukončil. Americká armáda se o ni nyní zajímá proto, že přesouvá svou pozornost z oblasti Blízkého východu do indo-pacifického regionu, tedy do oblasti od východního pobřeží Afriky až po tichomořské ostrovní státy.

liberty-lifter2

Foto: Aurora Flight Sciences

Prototyp od Aurora Flight Sciences

Toto prostředí využití ekranoplánů nahrává, jelikož rozsáhlé vodní plochy umožňují zcela ignorovat pozemní leteckou infrastrukturu. Odpadá nutnost stavět silně zabezpečené přistávací plochy, jejichž velikost ovlivňují i rozměry letounů, které je mohou využívat. V případě vodní plochy může být neomezená.

Vodní hladina však znamená nutnost vyřešit jiné překážky, mezi kterými jsou i vlny. DARPA chce Liberty Lifter koncipovat tak, aby byl schopný vzlétat a přistávat za stavu hladiny odpovídající čtvrté úrovni – ta označuje malé vlny a mírný vánek. Samotný let by pak měl být možný za stavu hladiny v úrovni pět, kdy se výška vln pohybuje okolo dvou metrů.

Pokud budou vlny již příliš vysoké, může se letoun vznést do výšky až tří kilometrů. DARPA má také zájem o to, aby byl stroj schopný doletět na vzdálenost bezmála dvanácti tisíc kilometrů a měl kapacitu na přepravu dvou obojživelných vozidel námořní pěchoty či dvaceti přepravních kontejnerů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letoun by měla americké armádě dodávat buď společnost General Atomic, která stojí za vývojem dronů MQ-1 Predator, nebo společnost Aurora Flight Sciences spadající pod Boeing. Obě společnosti pro DARPU navrhly řešení, která se probojovala až do finále a dočkají se své realizace v podobě testovacích prototypů.

Řešení od General Atomic pracuje s koncepcí letounu s dvojitým trupem, který by umožnil dvakrát rychlejší vykládku či nakládku oproti konkurenci od Boeingu. Ten přichází s konvenčnější konstrukcí s jedním trupem. Jeho stroj pohání kupředu osm vrtulí směřujících vpřed, zatímco General Atomic na svůj prototyp umístil dvanáct rotorů směřujících vzad.

Které řešení bude efektivnější, by se mělo rozhodnout nejdříve v příštím roce. Obě společnosti budou nyní dále rozvíjet své návrhy a v druhé fázi přistoupí ke stavbě prototypu. Vzniknout by měl jeden, maximálně dva kusy. Funkčnější z nich si pak DARPA vybere, aby ve spolupráci s některou z ozbrojených složek či mezinárodním partnerem realizovala jeho ostrou verzi. Zda o stroj bude větší zájem u letectva, či námořnictva, lze nyní těžko odhadnout.

ČVUT vyvinulo aplikaci, která pomůže s opravou památek. Dokáže spočítat, na kolik majitele vyjde

Aplikace má na výběr až 74 typových objektů, může jít o knihovnu či školu, podle nich pak navrhne cenu krátkodobé údržby nebo kompletní rekonstrukce.

Eliška NováEliška Nová

_cesky-krumlov_1

Foto: Leonhard Niederwimmer/Unsplash

Český Krumlov

0Zobrazit komentáře

Kdo se někdy pustil do obnovy kulturní památky, ví, že původní rozpočet je většinou jen cár papíru, který lze rozcupovat po prvních hodinách rekonstrukce. Financí je nakonec potřeba násobně víc. Podobným překvapením chce předejít pražské České vysoké učení technické. Proto vyvinulo speciální aplikaci, která potřebné finance vcelku dobře odhadne.

„Objekty památkové péče vyžadují vyšší náklady na sanace i údržbu než objekty běžné výstavby, zároveň u nich bývá obtížné stanovit, s jakou částkou je potřeba počítat. Software, který jsme vyvinuli, umožní vlastníkům získat na základě zadaných informací o objektu co nejpřesnější odhad nákladů na jeho obnovu,“ uvedl pro CzechCrunch Daniel Macek z Katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví Fakulty stavební. Právě tady se software ve spolupráci s Kloknerovým ústavem zrodil.

Aplikace se jmenuje Monurev a její název se vztahuje k anglickým slovům Monuments a Revitalisation, tedy památky a revitalizace. Nástroj je ojedinělý nejen v Česku, ale patrně také v celé Evropě. Tomu napovídá také to, že měl ohlas i na mezinárodních konferencích.

Jak přesně pracuje? Aplikace nabízí 74 staveb, které odpovídají nejčetnějším typovým objektům v Památkovém katalogu, který spravuje Národní památkový ústav. Může jít o vodní mlýn či kovárnu, o hospodářskou budovu nebo konírnu. V nabídce je kostel, synagoga, zvonice i klášter. Různé druhy měšťanských, venkovských i činžovních domů, ale například také divadlo, obchodní dům, sokolovna, škola nebo sklárna.

Jde o takové stavby, které vznikaly v minulosti podle tehdejších známých technických postupů a dostupných materiálů. „Od toho se také odvíjejí specifika jednotlivých konstrukčních prvků a sanačních metod, které jsou nezbytné při památkové péči,“ vysvětluje Macek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Uživatel z databáze vybere objekt, který nejvíc odpovídá opravovanému, a zadá základní parametry. Může jít o sklon střechy, počet podlaží, výšku, šířku, délku nebo nadzemní výšku. Ideální je také zadat rok výstavby. Software následně vygeneruje předpoklad použitých konstrukčních prvků, informaci, zda je bude potřeba spíš opravit nebo vyměnit, a nakonec shrne náklady. Ve finále tak nejde o typový objekt jako takový, důležitá je pro projekt právě databáze konstrukčních prvků.

Aplikace funguje i ve chvíli, kdy neexistuje přesná shoda. Lze totiž modifikovat i objekt, který slouží jako předloha. Platí ale zároveň, že čím víc má stavba specifik, tím víc se model od toho reálného odchyluje. To vychází z toho, že pracuje s průměrnými hodnotami. „Aplikace však umožňuje uživateli provést detailní úpravy navrženého modelu tak, aby výsledek co nejvíce odpovídal řešenému projektu,“ říká Macek.

Software dokáže navrhnout jak krátkodobější údržbu, tak i celkovou rekonstrukci. Aplikace pracuje také s inflačním indexem, aby měl uživatel představu o skutečných částkách, které bude v čase potřebovat.

otv-synagoga-v-polici-u-jemnice

Přečtěte si takéU Třebíče renovovali neobvyklou venkovskou synagoguPoslední svého druhu. U Třebíče opravili výjimečnou venkovskou synagogu, teď je z ní muzeum

Se softwarem pracují studenti, kteří ho využívají pro závěrečné práce. Vhodný je i pro jednotlivce, kteří si kulturní památku pořídili. Patrně nejvíc ale přijde vhod například obcím, které mají podobné objekty ve vlastnictví. Lépe se jim budou na opravy shánět peníze. Pro představu je nyní v Památkovém katalogu přes čtyřicet tisíc nemovitých kulturních památek a velký počet je v havarijním stavu.

superman-james-gunn-01

Přečtěte si takéNový Superman funguje. Jak dokázal, že superhdinové pořád baví?Nový Superman funguje a lidé se na něj hrnou. Jak dokázal, že únava ze superhrdiny není skutečná?

Fakulta stavební ČVUT v minulosti už podobnou aplikaci vyvinula. Jmenuje se Buildpass, zaměřuje se na současnou výstavbu a nyní je využívaná pro výuku. Fakulta ale už plánuje novou verzi, která by byla vhodná i pro komerční účely. Ostatně Monurev, který může použít každý a zdarma, z této aplikace vycházel.

Vzhledem k zahraničnímu zájmu nyní vědci software řeší také s odborníky ze Slovenska a Polska. „V uvedených státech řeší stejnou problematiku jako my, a to jak odhadnout předpokládané náklady obnovy nemovitých kulturních památek. Aktuálně je to ve fázi, kdy jsme pro zahraniční kolegy inspirací. Posléze očekáváme zpětnou vazbu s případnými podněty a připomínkami pro zlepšení a zpřesnění vypracované metodiky a softwaru,“ uvádí Macek.